וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעל לאלף מוזיקאים משבדיה: נדו את ישראל מהאירוויזיון

עודכן לאחרונה: 30.1.2024 / 12:01

במכתב פתוח שהתפרסם בעיתון שבדי כתבו המוזיקאים השבדים שיש למנוע מישראל להשתתף בתחרות שתתקיים השנה במדינתם בגלל מה שכינו "המלחמה הברוטלית שלה בעזה". בין החותמים רובין, פיבר ריי, פירסט אייד קיט, אריק חאלד סעדה ומאלנה ארנמן - ובאופן לא מפתיע גם גרטה טונברי

טלי גולרגנט/באדיבות RTL וטלי אשכולי הפקות

מעל לאלף מוזיקאים משבדיה, שתארח את האירוויזיון השנה, חתמו על מכתב פתוח שקורא להחרים את ישראל מהתחרות בגלל מה שהם כינו "המלחמה הברוטלית שלה בעזה". בין החותמים על המכתב הזמרות רובין ופיבר ריי מההרכב The Knife, צמד הפולק First Aid Kit, נציג שבדיה לאירוויזיון 2011 אריק חאלד סעדה ונציגת שבדיה לאירוויזיון 2009 מאלנה ארנמן. בנוסף, חתמה על המכתב האקטיביסטית השבדית גרטה טונברי.

במכתב, שפורסם בעיתון השבדי "Aftonbladet", טענו המוזיקאים כי בכך שאיגוד השידור האירופי (EBU) מאפשר לישראל להשתתף בתחרות הוא "מפגין סטנדרט כפול מדהים שמערער את אמינות האיגוד". עוד כתבו כי "העובדה שמדינות שמציבות את עצמן מעל החוק ההומניטרי מוזמנות להשתתף באירועי תרבות בינלאומיים, מפגינה חוסר חשיבות להפרות של החוק הבינלאומי והופכת את סבלם של הקורבנות לבלתי נראה".

המכתב מופיע לאחר עצומה דומה שנחתמה על ידי כ-1400 אמנים מפינלנד ואיסלנד שקראו גם הם להחרים את ישראל מאירוויזיון 2024 בעקבות מלחמת עזה, וקריאות נוספות לחרם מצד אמנים ומתמודדי וזוכי התחרות ברחבי אירופה.

הזמרת השבדית רובין (Robyn). Matthew Baker, GettyImages
גם היא חתמה. הזמרת השבדית רובין/GettyImages, Matthew Baker

לא כל אירופה מחרימה את ישראל וישראלים. בשבת האחרונה נבחרה הישראלית טלי גולרגנט בת ה-23, הפועלת תחת שמה הפרטי בלבד - טלי, לייצג את לוקסמבורג באירוויזיון עם שירה "Fighter", אחרי היעדרות בת 31 שנה של המדינה מהתחרות. בריאיון לוואלה! תרבות, שעות ספורות לפני זכייתה, סיפרה כי תחשוב בעת ביצוע השיר על אחיה, שחזר באותו יום מלחימה ברצועת עזה. "בשבילי זה ניצחון: הוא יצא והוא יראה אותי - אז ניצחתי". על הקריאות הרבות להחרמת ישראל מהתחרות אמרה טלי: "מה שאני חושבת כישראלית, שהאירוויזיון זה פסטיבל מוזיקה ואנחנו פה כדי להיות ביחד, לחגוג מוזיקה ולאחד את כולנו דרך תרבות. אני חושב שכל הקריאות לחרם זה שיט, זה סתם, זה מטורף וזאת פשוט שנאה. אנחנו פה כדי לעשות משהו ביחד עם מוזיקה, ולא משנה מאיפה אתה". בנוסף, בחלק האמנותי בקדם האירוויזיון של לוקסמבורג השתתפה ידידת ישראל, זוכת האירוויזיון אן מארי דוד, כשהיא עונדת את הסיכה הצהובה לאות הזדהות והעלאת המודעות לחטופים הישראלים בעזה.

עוד בוואלה!

הישראלית טלי גולרגנט תייצג את לוקסמבורג באירוויזיון: "בדיוק היום אחי יצא מעזה"

לכתבה המלאה
הזמרת טלי גולרגנט. Koko Waller,
הזמרת הישראלית טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג לאירוויזיון 2024/Koko Waller

באחרונה נשמעו קולות רבים שקראו להחרמת ישראל מהאירוויזיון בשבדיה, בין השאר מצד הזמרת מונטיין, אשר ייצגה את אוסטרליה באירוויזיון 2021, לה זארה, שייצגה את צרפת באירוויזיון 2023 ושני מתמודדים בקדם אירוויזיון הפיני. בנוסף, במהלך קדם האירוויזיון שהתקיים בנורבגיה, נרשמה מחאה נגד ישראל על ידי אחת הצופות שפרצה מהקהל לבמה, נעטפה בדגל פלסטין ולבשה חולצה שעליה נכתב "להחרים את ישראל". המנחים ההמומים נותרו ללא מילים ולא הגיבו. לאחר כמה שניות היא ירדה מהבמה והתחרות המשיכה כהרגלה.

בשבוע שעבר הבהיר איגוד השידור האירופי כי ישראל תשתתף באירוויזיון 2024. לאחר מכן, רשות השידור של איסלנד, RUV, הודיעה כי לאור המלחמה של ישראל נגד חמאס בעזה - היא תשקול את השתתפותה באירוויזיון. בהודעה נמסר כי תחרות קדם האירוויזיון תיערך במדינה כמתוכנן אולם ההחלטה על השתתפותה של איסלנד באירוויזיון תתקבל "בהתייעצות עם הזוכה בקדם האירוויזיון". הזוכה הזה עשוי להיות הזמר הפלסטיני בשאר מוראד, תושב מזרח ירושלים, שצפוי להתמודד בקדם האירוויזיון האיסלנדי, ולא מן הנמנע שייצג את ארצו בתחרות הזמר האירופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully