וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל ברלין הגיש תלונה: החשבון שלנו נפרץ והעלו אליו תוכן אנטישמי

עודכן לאחרונה: 27.2.2024 / 13:38

הפסטיבל היוקרתי שהסתיים השבוע מתמודד עם עוד סערה, אחרי לחשבונו הועלו "תכנים אנטישמיים הנוגעים למלחמה במזרח התיכון". המארגנים הדגישו: "זה לא יצא מאיתנו ולא מייצג אותנו. אנחנו מגנים את המעשה העברייני הזה באופן החריף ביותר"

הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון, 11 בנובמבר 2023/טוויטר

חשבון האינסטגרם של מסגרת "פנורמה" בפסטיבל ברלין, שהסתיים השבוע, נפרץ על ידי משתמשים שהעלו אליו "תכנים אנטישמיים הנוגעים למלחמה במזרח התיכון" - כך הודיעו מארגני האירוע. לפי פרסום בוראייטי, אנשי הפסטיבל הגישו תלונה רשמית במשטרה.

"האמירות הללו לא יצאו מהפסטיבל ואינן מייצגות את עמדותיו", הבהירו המארגנים, "פסטיבל ברלין מגנה את המעשה העברייני הזה באופן החריף ביותר, מחק את הפוסטים ופתח בחקירה".

בהודעה, התייחס הפסטיבל גם לדבריהם של זוכי הפרסים בטקס שנערך במוצאי שבת, שחלקם כללו ביקורת חריפה על ישראל. אלה כללו זוכה אחד שעלה על הבמה עטוי כאפייה, כמו גם נאומיהם של האקטיבטיסט הפלסטיני באסל אדרא והעיתונאי הישראל יובל אברהם, שניים מיוצרי הסרט התיעודי "אין ארץ אחרת" זוכה הפרס לסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל.

"אין ארץ אחרת" היא קו-פרודוקציה פלסטינית-נורבגית, העוסקת במאבק של קהילות מסאפר יטא בגדה המערבית נגד פינויין. הקשר המורכב בין האקטיביסט הפלסטיני אדרא והעיתונאי הישראלי אברהם עומד במרכז הסרט. לצידם חתומים על היצירה התיעודית גם חמדאן בלאל ורחל שור. הסרט הוקרן בפסטיבל במסגרת הצד פנורמה, המיועדת לסרטים חברתיים, ולא במסגרת התחרות המרכזית.

פסטיבל ברלין, 2022. REUTERS/Hannibal Hanschke, רויטרס
פסטיבל ברלין, 2022/רויטרס, REUTERS/Hannibal Hanschke

בנאום הזכייה קרא אדרא להפסיק לשלוח נשק לישראל, ואילו עמיתו, אברהם, הדגיש את הבדלי הזכויות בין השניים, צעירים בני אותו הגיל, אחד מהם פלסטיני שחי בדרום הר חברון, והשני ישראלי שגר כחצי שעה משם, וקרא "לעצירת האפרטהייד". בנאום שעורר סערה, אמר אברהם בין היתר: "אני ישראלי, באסל הוא פלסטיני, ואנחנו לא שווים. אני יכול לנוע ממקום למקום והוא, כמו מיליוני פלסטינים אחרים, נעול בכיבוש בגדה המערבית. יש לקרוא להפסקת אש ולפתרון מדיני לסיום הכיבוש".

בפסטיבל אמרו כי הם מבינים את הכעס על אמירות שנתפסו כחד צדדיות "ובמקרים מסוימים, בלתי הולמות", והבהירו כי עמדת הפסטיבל בנוגע למלחמה אינה חד צדדית. "עם זאת, הפסטיבל רואה את עצמו, היום כבעבר, כפלטפורמה לדיאלוג פתוח בין מדינות ותרבויות. לכן עלינו להכיל גם עמדות והצהרות הסותרות את שלנו, כל עוד אינן מפלות נגד אנשים וקבוצות באופן גזעני או חוצות את גבולות החוק", הדגישו.

ישראל הכריזה על חלקים מהאזור שבו שוכנים כפרי מסאפר יטא כעל שטח אש, ובמשך עשורים תושבי המקום מנהלים מאבק נגד פינויים, ולפני כשנתיים עתירתם לבג"ץ בנושא נדחתה. בתחילת השנה שעברה הודיע צה"ל על כוונתו לפנות מבתיהם כאלף פלסטינים המתגוררים באזור.

סרט הדוקו "No Other Land". באסל אדרה,
סרט הדוקו "No Other Land"/באסל אדרה

פורום היוצרים הדוקומנטריים פרסם אתמול מכתב מחאה חריף נגד תאגיד השידור הציבורי, שהציג את נאום הזכייה של של אברהם בכותרת "הנאום האנטישמי של היוצר הישראלי". הפורום הביע מחאה על המסגור, והאשים את כאן 11 ב"הסתה פרועה נגד יוצר ישראלי", ודיווח "אלים וחסר אחריות". באייטם המדובר, כתבת הכנסת של כאן 11 יערה שפירא דנה בסרט יחד עם מבקר הקולנוע רון פוגל, האשימה כי הוא "סלקטיבי" והכל תחת הכותרת "הנאום האנטישמי של היוצר הישראלי".

אברהם הגיב לדברים בעמוד שלו ב-x (טוויטר לשעבר), ואמר כי המסגור של התאגיד הוא "טירוף", שחתכו רק רגע קצר מתוך הדברים שלו, וכי בעקבות זאת הוא מקבל איומים על חייו. הוא הדגיש כי הוא עומד מאחורי דבריו.

עוד בוואלה!

התאגיד קבע שנאום הזכייה הישראלי בברלין "אנטישמי" - הבמאי מקבל איומים על חייו

לכתבה המלאה

חגית בן יעקב, יו"ר הפורום הדוקומנטרי, הביעה זעם אף היא: "אני לא אשלח אתכם לשמוע את הנאום של יובל אברהם, שאין בינו ובין אנטישמיות דבר וחצי דבר, אלא אדבר על אחריות השידור הציבורי והתקשורת בכלל. הכותרת הזאת היא לא פחות מהסתה פרועה נגד יוצר ישראלי, שאפשר לחלוק על דבריו ועל עמדתו אבל קשה לפקפק ביושר האמנותי שלו. בעקבות האייטם יובל מקבל איומים ברורים על חייו, גם באסל, מהצד השני, מקבל איומים כיוון ששיתף פעולה עם יוצר ישראלי וכל החזון שלהם לעתיד משותף וטוב יותר טובע שוב בים של אלימות וקלות דעת".

"ב-7.10 אירע כאן טבח מזעזע שאסור שהעולם יתכחש לו, לעתיד כולנו יחד אחראים. כמה עצוב שדוקא בימים אלו, כשאנחנו מדברים על הורדת מפלס האלימות בשיח הציבורי, בוחר השידור הציבורי לנהוג באופן כל כך אלים וחסר אחריות", הוסיפה.

בעקבות הסערה, בכאן חדשות שידרו הבהרה ובה נאמר: "אתמול דיווחנו כאן על הנאום של יובל אברהם לאחר זכייתו של הסרט 'אין ארץ אחרת' בפרס הסרט הדוקומנטרי בפסטיבל ברלין ועל הביקורת שמתח על התנהלות ישראל במלחמה. את הדיווח ליוותה כיתובית שהגדירה את הנאום כ'אנטישמי'. אנחנו מבקשים להבהיר שמוטב היה לנסח את הכותרת באופן אחר. עם זאת כפי שהודגש בחדשות הערב: מנאומו של אברהם בקבלת הפרס נעדר חמאס, נעדר השבעה באוקטובר ונעדרו החטופים, דבר שצרם לאוזנים יהודיות וישראליות רבות". כעבור כמה שעות, הכתבה נמחקה מחשבונות התאגיד ברשתות החברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully