וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הוביל למהפך בעמדת התאגיד? הסיפור מאחורי הקלעים סביב השיר לאירוויזיון

עודכן לאחרונה: 3.3.2024 / 13:24

מה גרם לפניית הפרסה של כאן בפרשת שיר האירוויזיון? בתאגיד אומרים כי לאחר שה-EBU לא חזר בו מפסילת השיר "אוקטובר ריין", הם שינו את דעתם מחשש ל"כדור שלג של ביטולי השתתפות של ישראל באירועי תרבות וספורט נוספים". במקום "אוקטובר ריין" ייקרא השיר החדש "הוריקן"

עדן גולן בגמר "הכוכב הבא לאירוויזיון" בקשת 12, מבצעת גרסת כיסוי לשיר "I don't want to miss a thing" של אירוסמית', 6 בפברואר 2024/קשת 12

תאגיד כאן עשה פניית פרסה בפרשת שיר האירוויזיון והודיע הבוקר (ראשון) באופן רשמי כי יכניס שינויים בשיר הישראלי לתחרות באופן שהוא מקווה שיאפשר את השתתפותנו בה השנה. בתוך כך התברר שבמקום "אוקטובר ריין" ייקרא השיר החדש "הוריקן" וחלק משמעותי ממילות השיר ישונו לגמרי. מה הוביל את התאגיד לשנות את דעתו, ויש מי שיאמרו להתקפל?

גורם בתאגיד אמר לוואלה! תרבות כי עוד בטרם נבחרה עדן גולן לייצג את ישראל באירוויזיון ועוד לפני שהשירים נכתבו, הנהלת איגוד השידור האירופי שאחראית על האירוויזיון "הייתה באופן חד משמעי בעד השתתפות ישראל בתחרות". הגורם הוסיף כי איגוד השידור האירופי נלחם בציר האנטי ישראלי שלחצו להדיח את ישראל מהתחרות על רקע מלחמת עזה - אך הדבר נמנע.

בהמשך, לאחר שעדן גולן נבחרה כנציגת ישראל ואחרי שהוחלט מהם שני השירים שהגיעו לגמר ההתמודדות על בחירתם לאירוויזיון - "October Rain" שכתבו אבי אוחיון, קרן פלס וסתיו בגר ונבחר במקום הראשון ו"Dance Forever" שכתבה עדן גולן עם רון ביטון, ינון יהל ומאי ספדיה והגיע למקום השני - הוועדה המפקחת על התחרות ביקשה לשלוח לה את שניהם - וכך עשה התאגיד. שני השירים נפסלו עוד בטרם התאגיד החליט מי מהשירים מקום ראשון ומי מקום שני בטענה שהם בעלי מילים פוליטיות. בתאגיד אומרים שגם אחרי מספר שיחות שלהם איתו, ה-EBU לא חזר בו מטענתו שהטקסט פוליטי.

בשלב מסוים האסימון נפל ובתאגיד הבינו שהפסילה של ה-EBU היא סופית, כפי שפורסם בוואלה! תרבות. הרושם שנוצר בתאגיד הוא שבוועדה המפקחת על התחרות, שיש בה נציגות של מדינות כמו איסלנד ושוודיה, "עושים הכל כדי שישראל לא תשתתף". יצוין כי בעוד שנשמעו קולות פומביים מאיסלנד נגד השתתפות ישראל בתחרות, לא שמענו את עמדתה של שוודיה המארחת.

לאחר שבתאגיד הבינו שה-EBU לא ישנה את החלטתו גם אם התאגיד יעמד על דעתו, החליטו בכאן לעשות פניית פרסה - ושינו את דעתם, מתוך תחושה ש"אם יש מדינות שלא רוצות שישראל תשתתף - ישראל חייבת לעשות מאמץ להשתתף". הגורם בתאגיד אמר עוד כי עלה חשש "שהאירוע הזה יגרור כמו כדור שלג עוד ביטולי השתתפות של מדינת ישראל באירועים אחרים והיה צריך לשים לזה סוף כדי למנוע נזק היקפי בעולם הספורט והאמנות".

עדן גולן. רגב זרקה,
עדן גולן/רגב זרקה

בשלב מסוים נכנס לתמונה נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, שאמר לפני שבוע: "אני מנסה לסייע ככל שאני יכול. אני חושב שחשוב שישראל תופיע באירוויזיון כי זו במה של מאות מיליוני צופים". ישנה טענה שהנשיא הרצוג תרם לכך ששרת התרבות של גרמניה קלאודיה רות' תקפה בריאיון לעיתון "דר שפיגל" את האפשרות שישראל תודח מהאירוויזיון. "זו תהיה שערורייה", אמרה באותו ריאיון.

עם זאת, בתאגיד מביעים חשש שהפרשה עדיין לא באה לסיומה, ויש סיכוי שאיגוד השידור האירופי יפסול גם את השירים החדשים שיעברו שינויים נדרשים.

גורם ישראלי הבקיא בחוקי האירוויזיון ומעורה בפרטים, אמר לוואלה! תרבות בהתייחסו לדברי הגורם בתאגיד: "התאגיד ממשיך להעביר מסר וקו 'דווקאי'. הוא עלה על עץ מאוד גבוה. כשהבין שה-EBU איתן בדעתו - הוא חיפש סיבה לרדת מהכרזתו שאין בכוונתו לשנות את המילים. זו בכלל לא שאלה של בעד או נגד ישראל. זה משהו מאוד ענייני, מקצועי ויבש. ה-EBU היה 'בעד ישראל' כי על פי הקריטריונים שלו תאגיד כאן עמד בכל הקריטריונים להשתתפות. ה-EBU כביכול 'נגד ישראל' רק כי תאגיד כאן לא עמד בקריטריונים שלו, לפיהם אסור לשלוח שיר עם מסרים פוליטיים. אין כאן איפה ואיפה. כל הקריטריונים זהים לכל המדינות בשני המקרים. אגב, זה נכון שיש מדינות שבעד להדיח אותנו. ברגע ששולחים שיר עם מסר פוליטי - נותנים למדינות הללו סיבה טובה לתקוף אותנו במוסדות איגוד השידור האירופי".

בתוך כך, בשבוע שעבר צולם הקליפ לשיר "October Rain" של עדן גולן עם מילות השיר שנפסל. בתאגיד אומרים שככל שהשיר ייבחר סופית, ואם יאושרו מילות השיר המעודכנות על ידי איגוד השידור האירופי, יתבצעו השלמות צילומים למילים החדשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא המדינה יצחק הרצוג, עדן גולן. צלם: אבי קנר, צילום מסך/קשת 12, עיבוד תמונה
עדן גולן והנשיא הרצוג/עיבוד תמונה, צלם: אבי קנר, צילום מסך/קשת 12

כאן הודיע הבוקר (ראשון) באופן רשמי כי יעשה שינויים בשיר הישראלי לתחרות באופן שהוא מקווה שיאפשר את השתתפותנו בה השנה. "למרות אי ההסכמה עם עמדת הוועדה המפקחת על האירוויזיון, שביקשה לפסול את שני השירים שהגישה ישראל לתחרות - בטיעון שהם 'נושאים אופי פוליטי', אימץ 'כאן' את עצת נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שפנה למועצת התאגיד והציע לערוך את ההתאמות הנדרשות, שיאפשרו את ייצוג ישראל על בימת האירוויזיון", נכתב בהודעת כאן. "נשיא המדינה הדגיש כי דווקא בשעה ששונאינו מבקשים לדחוק ולהחרים את מדינת ישראל מעל כל בימה - על ישראל להשמיע קולה בגאון ובראש מורם ולהניף את דגלה בכל פורום עולמי ובמיוחד בשנה זו". התאגיד הוסיף ומסר כי פנה ליוצרי שני השיר, 'October Rain' שנבחר במקום הראשון והשיר 'Dance Forever' שהגיע למקום השני, "וביקש להתאים את הטקסטים מחדש, תוך שימור החופש האומנותי המלא. מתוך הטקסטים החדשים ייבחרו בתאגיד את השיר שיישלח אל הוועדה המפקחת על האירוויזיון, כדי שזו תאשר את השתתפות ישראל בתחרות". ביום ראשון, 10 במרץ, ייחשף השיר שיישלח לאירוויזיון ויבוצע על ידי עדן גולן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully