וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההישגים המדהימים של "אופנהיימר" ובילי אייליש והתקווה הישראלית: תחזית האוסקר המלאה

עודכן לאחרונה: 9.3.2024 / 18:09

כמה פרסים ייקח "אופנהיימר", מה יישאר ל"ברבי", מי תחולל הפתעה מדהימה ומה הסיכוי של ישראל? התחזית המלאה לאוסקר 2024

טריילר לסרט "אופנהיימר"/באדיבות Tulip Entertainment

כמו השמאל הישראלי, גם טקס האוסקר רגיל לכך שמספידים אותו. מה לא אמרו עליו, אבל הוא עדיין פה, ויתקיים בפעם ה-96 בתחילת השבוע הבא - בלילה שבין ראשון לשני שעון ישראל.

כל ההסברים על כך שהאוסקר והוליווד בכלל כבר לא רלוונטיים ידועים ושחוקים, והשנה יש לו בעיה נוספת: הטקס שמתרחש כעת, בתחילת 2024, מתייחס לסרטים שיצאו ב-2023. לכן, הוא לא מתחשב ב"חולית 2", שיצא רק לאחרונה והפך לסרט הכי מדובר של הזמן האחרון, אבל ייספר רק בטקס של השנה הבאה.

עד אז, האוסקר הנוכחי יצטרך להסתפק ב"אופנהיימר" ו"ברבי", שניים משלושת שוברי הקופות הגדולים
של השנה החולפת, שבאופן חריג לבלוקבסטרים עכשוויים קיבלו שלל מועמדויות בקטגוריות המרכזיות.

מנקודת מבט מקומית, אנחנו נישא את עינינו ל"מכתב לחזיר", סרט האנימציה הקצר של טל קנטור שבהחלט עשוי להפוך לסרט הישראלי הראשון שזוכה בפסלון. נוסף לכך, סביר להניח שכמה מן הנוכחים באירוע יתייחסו למתרחש באזורנו, ויעשו זאת על השטיח האדום או על הבמה - או גם וגם. לקראת הערב הגדול של הוליווד, הנה התחזיות שלנו.

"אופנהיימר". © Universal Studios,
מחאו לו כפיים. מתוך "אופנהיימר"/© Universal Studios

הניצחון הסוחף של "אופנהיימר"

לפי כל ההערכות, הלהיט של כריסטופר נולאן צפוי להיות הכוכב הגדול של הערב. זה נובע גם מתוך ההערכה כלפיו; גם מתוך הוקרת תודה על הישגיו הקופתיים, שהביאו לאולמות קהל שכבר ויתר על המסך הגדול; וגם כהצעדה לבמאי שלו, אחד הקולנוענים הבולטים בדורנו, שעדיין לא קיבל אוסקר. "אופנהיימר" הוא גם הדבר הכי קרוב לקונצנזוס שיש בימינו, וחוצה גילאים. סביר להניח שהיה זוכה בפסלון גם לו יצא לפני שלושים שנה. יש לו יתרונות על פני כל מתחריו. הוא פופולרי, אבל נחשב רציני יותר מ"ברבי"; ארוך, אבל נחשב מעניין יותר מ"רוצחי פרח הירח"; וירטואוזי ומעורר מחשבה, אבל לא אמנותי ופרובוקטיבי כמו "מסכנים שכאלה", ובטח שיותר אפי מ"מאסטרו" ו"חיים שלמים", למשל. היחיד שהיה יכול לאתגר אותו הוא "אזור העניין", סרט השואה המהולל ודובר הגרמנית של ג'ונתן גלייזר שכנראה יזכה בפרס הסרט הבינלאומי ובסיטואציה אחרת היה יכול לזכות גם בפרס הסרט, אבל נראה ש"אופנהיימר" כבר מזמן תפס פער שקשה להדביק.

"אופנהיימר" גם צפוי לזכות בפרס הבמאי, ובשתי קטגוריות המשחק הגבריות - רוברט דאוני ג'וניור על שחקן המשנה וקיליאן מרפי בקטגוריית השחקן הראשי. לשניהם זו תהיה זכייה ראשונה בפרס. זו גם תהיה הפעם הראשונה מאז "הארטיסט" לפני עשור וחצי בה פרסי הסרט והשחקן הראשי הולכים לאותו סרט, מה שממחיש כמה גדול ההישג שלו.

עוד בוואלה!

היא חלמה על חזיר שמציל יהודי בשואה. זה הפך לסרט מופתי ועטור פרסים

לכתבה המלאה
"אופנהיימר". © Universal Studios | יח״צ, עיבוד תמונה
הישג כזה מזמן לא ראינו. מתוך "אופנהיימר"/עיבוד תמונה, © Universal Studios | יח״צ

"אופנהיימר" גם פייבוריט ברור לזכות בפרסי הצילום, העריכה והמוזיקה המקורית. זה מבטיח לו שבעה פסלונים לכל הפחות. נוסף לכך, הוא גם אמור לזכות בעיצוב הסאונד, אם כי כאן ל"אזור העניין" יש סיכוי להפתיע אותו. בכל מקרה, די בשמונה פסלונים כדי לתת לו מקום של כבוד ברשימת הסרטים עם הכי הרבה פסלוני אוסקר אי פעם. מאז "נער החידות ממומבאי" ב-2008 אף להיט לא רשם הישג כזה, ובניגוד אליו, "נער החידות" לא זכה באף פרס בקטגוריית המשחק.

"אופנהיימר" גם מועמד רציני בקטגוריית התסריט המעובד, ויהיה מצחיק לדעתי אם לא יזכה בו - אם הסרט כזה טוב, זה לא אומר שהיה לו כנראה בסיס תסריטאי מוצלח? כך או כך, הפייבוריט כאן הוא "מעשייה אמריקאית", גם כי האקדמיה אוהבת להעניק את פרסי התסריט לסרטי אינדי שנחשבים שנונים ובועטים, גם כי זה סרט מוערך שלא יזכה בשום פרס אחר וגם כי התסריטאי-במאי קורד ג'פרסון הוא גבר שחור, ואילולא הוא כמעט ולא יהיו בטקס זוכים שכאלה. גם ל"ברבי" יש סיכוי בקטגוריה הזו, אבל נלך עם "מעשייה אמריקאית".

מתוך הסרט "מסכנים שכאלה". Courtesy of Searchlight Pictures. © 2023 20th Century Studios All Rights Reserved,
שוב היא? אמה סטון ב"מסכנים שכאלה"/Courtesy of Searchlight Pictures. © 2023 20th Century Studios All Rights Reserved

הקרב המותח מכולם: השחקנית הראשית

קטגוריית שחקנית המשנה היא אחד הבאנקרים הגדולים של הטקס. דאווין ג'וי רנדולף מ"נשארים לחג" היא הזוכה הוודאית כאן. קטגוריית השחקנית הראשית, לעומת זאת, מספקת את התחרות הצמודה של הערב. לפי רוב התחזיות, יש כאן שתי כוכבות שמתחרות ראש-בראש: לילי גלדסטון מ"רוצחי פרח הירח" ואמה סטון מ"מסכנים שכאלה", שכבר זכתה בעבר על "לה לנד" ועשויה לקבל אוסקר שני בגיל 35 בלבד.

למה גלדסטון תזכה? כי זכייה שלה תהפוך אותה לילידה האמריקאית הראשונה שזוכה בקטגוריה הזו, והאקדמיה לא תוותר על הזדמנות פז כזו; כי היא שחקנית מפעימה וכי זה כנראה הפרס היחיד שבו יזכה הסרט המדובר הזה, עליו חתום מרטין סקורסזה. הטיעון האחרון תקף גם לסטון מ"מסכנים שכאלה", כמו גם הפופולריות המתמשכת שלה והאופי של התפקיד. היא מתמסרת לחלוטין לדמות שלה, שעושה בסרט כל מה שאפשר להעלות על הדעת, והאקדמיה אוהבת תצוגות שכאלה.

למה גלדסטון לא תזכה? כי כמה אנשים כבר באמת צלחו את "רוצחי פרח הירח", שיעממון שנמשך יותר משלוש שעות ואיבד מומנטום ככל שעונת הפרסים התקדמה. למה סטון לא תזכה? כי היא רק בת 35 וכבר זכתה בפרס בעבר, אז מה בוער?

מתוך "אנטומיה של נפילה". פסטיבל קאן (באדיבות קולנוע חדש),
שימו לב אליה. סנדרה הולר ב"אנטומיה של נפילה"/פסטיבל קאן (באדיבות קולנוע חדש)

וההימור שלי? שתיים רבות, ושלישית לוקח. אני מהמר על הפתעה: סנדרה הולר, הגרמנייה שמככבת ב"אנטומיה של נפילה" הצרפתי. הלהיט הזה צבר מומנטום מטורף בשבועות האחרונים ובצדק - זה הסרט הכי טוב של השנה. השחקנית הנפלאה מככבת השנה גם ב"אזור העניין" ואמנם לא מועמדת עליו, אבל זה מעלה את קרנה. האקדמיה נעשתה בינלאומית יותר בשנים האחרונות, מה שמחזק את הסיכוי של שחקניות אירופאיות. הולר תהפוך לשחקנית הגרמניה הראשונה שזוכה באוסקר מאז לואיז ריינר בשלהי שנות השלושים. זו גם תהיה אחת הזכיות הכי מפתיעות בקטגוריות המשחק מאז שאדריאן ברודי קטף את האוסקר על "הפסנתרן".

התסריט המקורי, הסרט הבינלאומי, הדוקו וסרט האנימציה

מה שבטוח, "אנטומיה של נפילה" הצרפתי נחשב פייבוריט ברור, ושוב בצדק, לפרס התסריט המקורי. התנופה שלו נראית בלתי עצירה, גם מול מתחרה ראוי כמו "נשארים לחג". זו תהיה הפעם השלישית בשני העשורים האחרונים בה סרט "בינלאומי" זוכה בקטגוריה הזו. זה קרה גם ל"פרזיטים" הקוריאני ול"דבר אליה" הספרדי של אלמודובר.

המשותף ל"אנטומיה של נפילה" ו"דבר אליה"? בזמנו, ספרד לא שלחה את הסרט כנציג שלה לקטגוריה הבינלאומית, אז הוא הסתדר בלעדיה. זה קורה גם עם "אנטומיה של נפילה". צרפת הדירה אותו, כנראה מסיבות פוליטיות - הבמאית ז'סטין טרייה, שכתבה את התסריט עם בן זוגה ארתור הררי, דיברה נגד הממשלה בנאום הזכייה שלה בדקל הזהב בקאן, וזה היה עונשה. כן, לא רק אצל מירי רגב קורים דברים כאלה.

ההיעדרות של "אנטומיה של נפילה" מנעה מירוץ צמוד להפליא בקטגוריית הסרט הבינלאומי והשאירה את השטח לזוכה הבטוח, "אזור העניין" של גלייזר, שיהפוך לסרט השואה האמנותי השלישי שזוכה באוסקר בעשור וחצי האחרונים אחרי "אידה" הפולני ו"הבן של שאול" ההונגרי. מדובר בסרט בריטי, אבל בקטגוריה הזו קובעת השפה, והוא עוסק בנאצים ודובר גרמנית. זו כמובן תהיה הזכייה הראשונה של הממלכה המאוחדת בקטגוריה.

מתוך הסרט "אזור העניין". קולנוע לב,
דבר כזה עוד לא היה: סרט בריטי זוכה בקטגוריה הבינלאומית. מתוך "אזור העניין"/קולנוע לב

יש לציין: גם הררי וגם גלייזר יהודים, ושניהם כבר התבטאו נגד ישראל בשבועות האחרונים, אז אל תופתעו אם הם יעשו זאת גם באוסקר. צפו למשפט בסגנון "אני מזועזע ממה שמתרחש בעזה, וקורא להפסקת אש מיידית". אם תיפול עליהם הרוח, אולי גם יזכרו לדבר על החטופים.

ניחוח בינלאומי יש גם בקטגוריית סרט דוקו הארוך וקטגוריית הסרט האנימציה הארוך. בדוקו, הפייבוריט הברור הוא "20 יום במריופול" האוקראיני על הפלישה הרוסית הברוטלית למדינה. באנימציה, הפייבוריט הוא "ספיידרמן: ברחבי ממד העכביש", אבל הוא בתחרות מול "הילד והאנפה" של הייאו מיאזאקי.

אני מהמר על "הילד והאנפה". מותג האנימציה של "ספיידרמן" כבר זכה באוסקר ויהיו לו עוד הזדמנויות. במקרה של מיאזאקי, זה כנראה סרטו האחרון וגם הזדמנות אחרונה לקטוף עוד פסלון, אחרי שכבר זכה על "המסע המופלא".

"הילד והאנפה". באדיבות בתי קולנוע לב, אתר רשמי
אוסקר שני לפני פרידה. מתוך "הילד והאנפה"/אתר רשמי, באדיבות בתי קולנוע לב

הקטגוריות האחרות

"ברבי" אמנם לא יזכה באוסקר לסרט והודר מלכתחילה מקטגוריית הבימוי ורוב קטגוריות המשחק, ובכל זאת עשוי לצאת מהערב עם שלושה פרסים. הוא יזכה בוודאות על פרס השיר, בו הוא מועמד עם שני שירים - "I'm Just Ken" ו"What Was I Made For" של בילי אייליש ואחיה פיניאס או'קונל. השניים כנראה יזכו, אחרי שכבר עשו לפני שנתיים על שיר הנושא של "לא זמן למות". זה אומר שכבר בגיל 22, יהיו לבילי אייליש שני אוסקרים בארון התארים - הישג בלתי נתפס.

"ברבי" גם פייבוריט בקטגוריית עיצוב התלבושות ועיצוב ההפקה, אבל בשני המקרים מוצא מולו את "מסכנים שכאלה", סרט שדומה לו מאוד מהרבה בחינות. קשה לחזות את הקטגוריות האלה. בוא נהמר שהן יתחלקו בין השניים.

גם בפרס עיצוב השיער והאיפור יש נציגות ישראלית, "גולדה", אבל המועמדים המובילים כאן "מאסטרו" ו"מסכנים שכאלה" - נהמר על "מאסטרו". ולסיום, קטגוריה מעניינת היא האפקטים. הפייבוריט, ובצדק רב, הוא "גודזילה מינוס אחת", סרט יפני שלא הופץ בארץ, ועם תקציב משוער של עשרה מיליון דולר בלבד הצליח ליצור אפקטים מרהיבים יותר מאשר בכל סרט הוליוודי השנה. אם יזכה כצפוי, יהיה הסרט הלא-אמריקאי הראשון שזוכה בפרס, שבדרך כולל הולך לשוברי קופות כמו "פארק היורה" ו"שר הטבעות".

מרגו רובי מתוך הסרט "ברבי". באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט,
בכל זאת יזכה במשהו. "ברבי"/באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

סרט האנימציה הקצר

זו קטגוריה שבדרך כלל לא היינו טורחים להתייחס אליה בהרחבה, אבל השנה היא הכי מעניינת שיש מנקודת מבט מקומית. אחד המועמדים בה, ולמעשה הפייבוריט בה, הוא "מכתב לחזיר" של טל קנטור. צריך להדגיש: היו ישראלים שזכו בעבר באוסקר, אבל זה לא היה על סרטים ישראלים. משה מזרחי זכה בקטגוריה הבינלאומית על "כל החיים לפניו" הצרפתי. גיא נתיב זכה באוסקר לסרט הקצר על "סקין", שצולם באמריקה, התרחש באמריקה ודיבר אנגלית.

"מכתב לחזיר" הוא סרט ישראלי - הפקה משותפת עם צרפת, כמו הרבה סרטים ישראלים, אבל ישראלי ברמ"ח איבריו. הבמאית נולדה, גדלה וחיה פה, והסרט דובר עברית ומתרחש בישראל, עם דמויות ישראליות. זכייה כזו עוד לא היתה לנו. צריך גם לציין שבמידה וזה יקרה, יש עוד משמעות: שניים מהזוכים השנה יהיו "סרטי שואה" - גם "מכתב לחזיר" וגם "אזור העניין", ואפשר גם להכניס את "אופנהיימר", המתרחש על רקע השואה שהיא מוטיבציה עיקרית מבחינת המדענים היהודיים לבנות את הפצצה שתסיים את המלחמה.

מתוך הסרט "מכתב לחזיר". The Hive Studio, Miyu Productions,
דווקא עכשיו, זהב לישראל? מתוך "מכתב לחזיר"/The Hive Studio, Miyu Productions

אבל רגע, האם "מכתב לחזיר" באמת יזכה? לפי הרבה חזאים בינלאומיים, כן, אבל תרשו לי להמר אחרת, ולו רק כדי לא לנחס. "מכתב לחזיר" הוא סרט מורכב, עם סוף שפתוח לפרשנויות, ואני מאמין שהאקדמיה תלך על בחירה פופוליסטית יותר. סרט פשוט ופשטני בשם "War is Over", שהפיק שון לנון על פי המוזיקה של הוריו ג'ון ויוקו, ומעביר בצורה ילדותית מסרים פציפיסטיים נאיביים, שמתברר כי יש להם קונים גם חמישה עשורים לאחר צאת השיר. את הסרט ביים דייב מולינס, שיש לו קילומטרז' עשיר בפיקסאר, מה שהופך אותו למקושר בתעשייה, וגם זה יעזור לגייס קולות.

אני מאחל לקנטור שלא תזכה, כי אני לא מקנא בה ובזכוכית המגדלת בה יבחנו כל מילה שתגיד אחרי הזכייה.

בילי אייליש. GettyImages
בלתי נתפס. בילי אייליש/GettyImages

התחזית המלאה

הסרט הטוב ביותר: "אופנהיימר"

הבמאי: כריסטופר נולאן ("אופנהיימר")

השחקן הראשי: קיליאן מרפי ("אופנהיימר")

שחקן המשנה: רוברט דאוני ג'וניור ("אופנהיימר")

השחקנית הראשית: סנדרה הולר ("אנטומיה של נפילה")

שחקנית המשנה: דאווין ג'וי רנדולף ("נשארים לחג")

הסרט הבינלאומי: "אזור העניין" (בריטניה)

הסאונד: "אזור העניין"

התסריט המקורי: "אנטומיה של נפילה"

התסריט המעובד: "מעשייה אמריקאית"

הצילום: "אופנהיימר"

העריכה: "אופנהיימר"

המוזיקה המקורית: "אופנהיימר"

השיר המקורי: "What Was I Made For"

עיצוב ההפקה: "מסכנים שכאלה"

עיצוב התלבושות: "ברבי"

האפקטים: "גודזילה מינוס אחת"

האיפור ועיצוב השיער: "מאסטרו"

סרט האנימציה הארוך: "הילד והאנפה"

סרט הדוקו הארוך: "20 יום במריופול"

סרט האנימציה הקצר: "War is Over"

הסרט העלילתי הקצר: "הסיפור המופלא של הנרי שוגר"

סרט הדוקו הקצר: "The ABCs of Book Banning"

טקס האוסקר יועבר בשידור חי ובלעדי ב- yes MOVIES DRAMA בלילה שבין ראשון לשני וב+STING. סיקור השטיח האדום יתחיל ב-22:30 והטקס עצמו באחת בלילה. שימו לב שהטקס מתחיל מוקדם יותר מאשר בשנים קודמות. הוא צפוי להסתיים בארבע בבוקר.

הגרסה הערוכה והמתורגמת תשודר ב- yes MOVIES DRAMA ביום שלישי, 12/3, בשעה 21:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully