וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קישר בין השואה למתרחש בעזה - נאום הזכייה באוסקר שמעורר סערה

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 10:15

ישראל ועזה עמדו במוקד טקס האוסקר. בילי אייליש ענדה סיכה הקראה להפסקת אש, והבמאי ג'ונתן גלייזר טען בנאום הזכייה שלו כי ישראל מנצלת את השואה באופן ציני

בווידאו: ההכרזה על אופנהיימר כסרט הטוב ביותר לשנת 2023/באדיבות A.M.P.A.S.© 2024, yes ו- +STING

טקס האוסקר ה-96 שהתקיים הלילה בלוס אנג'לס עמד בסימן המלחמה באזורנו. לפני הלילה הגדול של תעשיית הקולנוע, מפגינים פרו-פלסטינים לבושים בכאפיות מחו בסמוך לזירת הטקס. הם אף חסמו את התנועה בשדרות סנסט בסמוך לאולם. המוחים עשו זאת בריקודים, בשירים ובזעקות "Free Palestine" ו"הפסקת אש עכשיו". המפגינים נתקלו בכוחות מתוגברים של משטרת לוס אנג'לס, אך הצליחו לעכב את כניסתם של כמה מן המוזמנים ולגרום לעיכוב של כחמש דקות לפני תחילת הטקס.

אחת המפגינות, במאית לא מוכרת בשם לורה דלהאור, אמרה לניו יורק טיימס כי "שובר את לבי לדעת שמשתמשים בכסף של משלמי המיסים כדי לממן רצח אזרחים חפים מפשע".

האחים אייליש באוסקר 2024. קווין ווינטר, GettyImages
בילי אייליש ופיניאס עם סיכת הפסקת האש/GettyImages, קווין ווינטר
מפגנינים פרו-פלסטינים מחוץ לטקס האוסקר, לוס אנג'לס, 10 במרץ 2024. Carlin Stiehl, רויטרס
המפגינים מחוץ לטקס/רויטרס, Carlin Stiehl

על השטיח האדום עצמו, שמות מוכרים בהרבה התבטאו לגבי עצירת המלחמה, בהם בילי אייליש ואחיה פיניאס שענדו את הסיכה האדומה המזוהה עם הקריאות להפסקת אש. רמי יוסף, המככב ב"מסכנים שכאלה", ענד את הסיכה ואמר בריאיון לתקשורת האמריקנית - "המסר הוא 'בוא נפסיק להרוג ילדים'. אנחנו בעד צדק לעם הפלסטיני. חייבת להיות הפסקת אש. אין דרך אחרת". השלושה המשיכו לענוד את הסיכה גם כשהגישו או זכו בפרסים על הבמה, אך לא התייחסו למלחמה בדבריהם.

ג'ונתן גלייזר עם האוסקר. ארתורו הולמס, GettyImages
הבמאי ג'ונתן גלייזר עם הפרס/GettyImages, ארתורו הולמס

המחאה הגיעה לשיאה כשהבמאי הבריטי-יהודי ג'ונתן גלייזר זכה בפרס הסרט הבינלאומי על "אזור העניין", העוסק במפקד מחנה ההשמדה אושוויץ רודולוף הס, ובמשפחתו. הוא היחיד שהתייחס בנאומו למלחמה בעזה, בנאום שטען כי ישראל משתמשת בשואה כדי להצדיק את הכיבוש.

הנאום היה מעורפל למדי, וגלייזר גם השתנק במהלכו. "כל הבחירות שלנו בסרט נועדו לשקף את ההווה ולעמת אותנו איתו" אמר על הסרט, המתרחש במהלך מלחמת העולם השנייה. "הסרט שלנו מראה לאיזה שפל הדה-הומניזציה יכולה להוביל אותנו. אנחנו עומדים כאן כאנשים המסרבים לכך שישתמשו ביהדות שלהם ובשואה לשם כיבוש שפגע בכל כך הרבה אנשים חפים מפשע, בין אם זה הקורבנות של השבעה באוקטובר או המתקפה המתמשכת על עזה".

בהמשך, גלייזר התייחס בנאומו לאחת הדמויות בסרט - ילדה נוצרית בשם אלכסנדרה, שמנסה לעזור לאסירים היהודים במחנה ואף משאירה להם אוכל. "איך נתנגד לדה-הומניזציה הזו? אלכסנדרה בחרה להתנגד ואני מקדיש את הסרט לזכרה ולזכר ההתנגדות שלה".

הרשת התמלאה בתגובות על הנאום, ולמרות האמביוולנטיות המסוימת שלו, הסנטימנט המוביל היה שמדובר בנאום פרו-פלסטיני מובהק.

טקס האוסקר שודר בשידור ישיר ב-yes וב-+STING, הטקס הערוך והמתורגם ישודר ביום שלישי בשעה 21:00 ב-yes MOVIES DRAMA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully