וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט הזה מזהיר מפני האסון שישראל הולכת לקראתו, ועושה זאת בצורה מחשמלת

עודכן לאחרונה: 23.3.2024 / 21:22

בני פרדמן, חרדי שחזר בשאלה, מתבסס על סיפורו האישי כדי להציג ב"בית" סיפור על תקרית שמבעירה את ירושלים, ומשמשת כתב אזהרה לישראל כולה. הוא עושה זאת בצורה מרתקת ומחשמלת, שהופכת את התוצאה לאחד הסרטים הישראלים הטובים של הזמן האחרון

טריילר הסרט "בית"/יונייטד קינג

מאז שיהדות התורה וש"ס הפכו לממליכי המלכים בפוליטיקה הישראלית באמצע שנות השמונים, החברה החרדית והקונפליקט בין דת ומדינה הפכו לאחד הנושאים החביבים על התרבות המקומית, למשל בסרטים כמו "גט" ו"הבלתי רשמיים". "בית", שעולה לאקרנים בסוף השבוע, הוא סרט נוסף על הסוגיות הללו, והוא עוד יותר חריף וביקורתי מקודמיו, שהיו נוקבים כשלעצמם. התוצאה אמיצה, נפיצה ואפילו מלחיצה. היא מתחילה כדרמה ואז הופכת למותחן פעולה אפוקליפטי המזכיר את סדרת "The Purge" ההוליוודית. כך או כך, זה אחד הסרטים הישראלים הטובים של השנים האחרונות.

כל זה מרשים, גם כי נקודת המוצא של הסרט מינורית ומינימליסטית כמו השם שלו. את הסיפור של "בית" אפשר לסכם במשפט קצר אחד - בחור מנסה להקים חנות מחשבים. אז מה כבר יכול לקרות? תתפלאו, ותתפלצו.

את הסרט כתב וביים בני פרדמן, חרדי שחזר בשאלה. על בסיס חוויותיו האישיות, הוא מציג כאן את סיפורו של צעיר מן הקהילה החרדית בירושלים, אותו מגלם רועי ניק. אביו הוא רבי חשוב שכתב שלל ספרים, אך בנו הולך בדרך אחרת ופותח חנות מחשבים בשכונת גאולה האולטרה-אורתודוקסית.

מתוך הסרט "בית". עופר אלדובי,
מה כבר יכול לקרות? תתפלאו ותתפלצו. מתוך "בית"/עופר אלדובי

החנות זוכה להצלחה, ומתחילה להתרחב. נוסף למחשבים, גיבור הסרט מתחיל גם למכור נגני מוזיקה. כולם כשרים כמובן, בלי חיבור לרשת, ובכל זאת הוא מעורר את חמת "הוועד" של הקהילה. את ראש הארגון מגלם דרור קרן, חברו הטוב של הבמאי שגם השתתף בכתיבת התסריט, ודמותו כאן מקבילה לזאת של "הדון" בסרטי מאפיה. הוא מאיים בסגירת ואף בשריפת החנות, אלא אם הצעיר החצוף יסכים לאפשר לו להשתלט על הניהול שלה.

לא ברור אם זה נובע מתוך התנגדות לקדמה, או מתוך שחיתות - פעם אחר פעם ראש הוועד מציין כי החנות תמשיך לפעול רק אם ימנה לה משגיח נפרד בשכר. פעם אחר פעם, הצעיר המרדן מסרב להסכים לכך.

לתוך סיר הלחץ הזה נכנסת גם זוגתו של הגיבור, צעירה בגילומה של ירדן תוסייה-כהן שגם כן מורדת בקודים המקובלים, למשל בלבוש הלא צנוע שלה. היא בהיריון מתקדם, מה שמעצים עוד יותר את הדרמה סביב חייו של הזוג.

זהו סרטו הארוך השני של פרדמן, אחרי "התאבדות" שהפך לפני כעשור לאחד הסרטים הישראלים הראשונים שנטפליקס רכשה, הרבה לפני שהפלטפורמה הזו הפכה לאימפריה. הסרט ההוא לא זכה לתהודה מיוחדת, אך "בית" היה מועמד לתשעה פרסי אופיר, כולל בקטגוריות המרכזיות, וזכה בצדק רב בשניים - על עבודות המשחק של ניק ושל קרן.

עוד בוואלה!

ארבעת הסרטים הכי חדשים ושווים שכדאי לראות עכשיו (ואחד שעדיף לשמור ממנו מרחק)

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "בית". עופר אלדובי,
עברית רהוטה בהרבה מאשר ברוב הסרטים הישראלים. מתוך "בית"/עופר אלדובי

"בית" מציב את יוצרו במרכז המפה של הקולנוע המקומית. הבמאי מגלה כאן כישרון קולנועי יוצא דופן ומצליח לתפוס את הצופה בגרון במשך 110 דקות. הוא בונה היטב את הדרמה, ומפליא לתאר איך מחלוקת סביב בית עסק אחד הופכת להתנגשות שמבעירה את כל שכונת גאולה בירושלים.

פרדמן עושה זאת באמצעות שימוש מיומן ומצוין באמצעי המבע הקולנועי - למשל עריכה צולבת, או צילומים שמדלגים בין תקריבים על פניהן מלאות ההבעה של הדמויות לצילומים שמביטים בירושלים מלמעלה ומרחיבים את היריעה של הסיפור. הרבה שבחים מגיעים גם לצלם עופר אלדובי, שעבודתו תורמת לחספוס, לאותנטיות ולאינטנסיביות של הסרט, שמאיר את עיר הבירה באור מטריד ומאיים.

התסריט הוא תענוג לאוזניים. פדרמן וקרן מיטיבים להשתמש בשפה של גיבוריהם - עברית רהוטה מהרבה מן המקובל בקולנוע הישראלי, קצת יידיש והרבה מושגים ייחודים לקהילה, הבונים עולם עשיר וייחודי. רועי ניק פשוט פנומנלי כגיבור, ומחזק את מעמדו כאחד השחקנים הישראלים הטובים בדורנו. שוב הוא משכיל לתאר אדם שאיבד שליטה. השחקן המוכשר עשה זאת כבר ב"נורמלי", אלא שאז גילם את בן דמותו של ליאור דיין, סמל הבוהמה החילונית, וכאן הוא נכנס בקלות לנעליו של חרדי. ההופעה שלו כל כך כובשת, שאנחנו מחזיקים אצבעות בנשימה עצורה ומלווים במסירות את מסע הצלב של הגיבור, אפילו שאין לו סיכוי.

דרור קרן נהדר גם כן כארכי-נבל של הסיפור. המשחק של שניהם כל כך משכנע עד שהוא השכיח ממני את האשליה הקולנועית. כל כך רציתי ש"הטובים" ינצחו, עד שהתעלמתי מכך שזה בסך הכל סרט, וממילא אין לי השפעה על מהלך העלילה, וישבתי מלא אמוציות מול המסך.

קיצ'לס ושביט מתווכחים על "אזור העניין" ובוחרים את סרטי התחפושות הטובים אי פעם

ירדן תוסייה-כהן, בתפקידה הקולנועי הבולט עד כה, מעצבת באיפוק, בחוכמה ואופי את אחת הדמויות המעניינות ביותר שראינו של נשים חרדיות. רמי ברוך ואסתי קוסוביצקי, הידועים בעיקר בגלל תפקידי התיאטרון שלהם, מצוינים ומלאי רגש כהוריו של הגיבור, שהם אולי הדמויות הכי טרגיות בסיפור. הג'וקר מבחינתי הוא ניב מג'ר, שהתפרסם עד כה כקומיקאי, וכאן מגלם תפקיד לא מצחיק בכלל - אחד מעוזריו הצעירים של הרבי הוותיק, שמוביל בפעלתנות את המתקפה נגד חנות המחשבים, ויש בנוכחות שלו משהו מזרה אימה, המזכיר אינקוויזיטורים.

כאן זה גם המקום לדבר על הפיל שבחדר. יש בסרט מעט דמויות חילוניות, שהבולטת בהן היא שוטר חסר ישע. שאר הדמויות חרדיות ואת רובן מציירת הדרמה הזו בצבעים שליליים - כאנשים כוחניים, אלימים, תאבי בצע וחשוכים. לו במאי לא-יהודי היה מביים את "בית", היינו אומרים עליו שהוא אנטישמי.

אלא שזה לא עניין תיאורטי: את הסרט יצר יהודי, ובמקרה גם חרדי בעברו, ובגלל החרם התרבותי על ישראל הוא ממילא כנראה לא יוקרן יותר מדי בעולם, כך שאפשר להירגע. לא יהיה כאן נזק למוניטין של העם היהודי.

מתוך הסרט "בית". עופר אלדובי,
מהשחקנים הישראלים הטובים בדורו. רועי ניק ב"בית"/עופר אלדובי

כיוון שזה המצב, אפשר להתמקד בשאלה מה יכול הקהל המקומי ללמוד מן הסרט הזה. קודם כל, מי בכלל אמר שזו יצירה על חברה או על קהילה שלמה. אפשר לראות בגיבור שלה מעין גלגול מודרני וחרדי של דון קישוט או מיכאל קולהאוס, ובסרט כולו פורטרט של אינדיבידואל - דיוקן של אידאליסטי שוחר צדק, שהעקרונות והאובססיות שלו מכניסים אותו לסחרור המאיים להחריב את עולמו.

ואם בכל זאת מתעקשים לבחון את הסרט מפרספקטיבה רחבה יותר, אז אפשר כמובן לראות בו כתב התרסה נגד החברה החרדית, שהיא מטרה קלה כעת, עוד יותר מהרגיל. אך גם ניתן גם לומר שיש בו משל אוניברסלי יותר. מעבר למחלוקת סביב מכירת מחשבים בשכונת גאולה בירושלים,

"בית" מראה עד כמה הכוח משחית, עד כמה מסוכן השילוב בין מנהיגים פופוליסטיים עם חוקים שרירותיים לתומכים צעירים וצמאי דם עוד יותר, וכמה הרת אסון היא קיצוניות חסרת פשרות משני הצדדים. כמובן, הוא גם מראה איך ויכוח על עניין עקרוני אחד יכול להסתיים בקטסטרופה. "בית" נקרא כך כי זה השם של חנות המחשבים שבמרכזו, אבל נראה שיש לשם הזה משמעות גדולה יותר. רגע לפני שיהיה מאוחר מדי, הוא קורא לנו להציל את הבית שלנו, והוא עושה זאת בצורה קולנועית מחשמלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully