וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסנתרן והמלחין מוריס אל מדיוני הלך לעולמו בגיל 95

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 22:33

המוזיקאי היהודי-אלג'יראי נחשב לאחד החלוצים שהכניסו פסנתר למוזיקת הראיי האלג'יראית. הוא זכה להכרה עולמית כפסנתרן מוזיקת עולם ובשנת 2007 זכה בפרס BBC למוזיקת עולם. בישראל שיתף פעולה עם אמנים רבים, בהם עמיר בניון, דויד ברוזה וטיפקס. בן 95 היה במותו

מוריס אל מדיוני. צילום מסך, צילום מסך
מוריס אל מדיוני/צילום מסך, צילום מסך

הפסנתרן והמלחין היהודי-אלג'יראי מוריס אל מדיוני הלך לעולמו בגיל 95.

אל מדיוני נולד בשנת 1928 באוראן שבאלג'יריה. הוא החל ללמוד באופן אוטודידקטי לנגן בפסנתר. הוא ניגן בהרכב של מוזיקאי ראיי אלג'יריים וגילה גם את המוזיקה האנדלוסית. אל מדיוני נחשב לאחד החלוצים שהכניסו פסנתר למוזיקת הראיי האלג'יראית. הוא זכה להצלחה כמוזיקאי ועבד כפסנתרן בהיכל האופרה של אוראן.

בתחילת שנות השישים עלה לישראל והתגורר באשדוד, אך בעקבות קשיי קליטה עבר לגור בפריז ובהמשך במרסיי שבצרפת. הוא זכה להכרה עולמית כפסנתרן מוזיקת עולם המשלב מוזיקה אנדלוסית, קובנית, אלג'יראית וג'אז. בשנת 2007 זכה בפרס BBC למוזיקת עולם.

בשנת 2011 אל מדיוני עלה שוב לישראל והתגורר בנתניה. הוא שיתף פעולה עם אמנים ישראלים רבים ובהם עמיר בניון (בשיר "נשמתי"), דויד ברוזה (בביצוע לשיר "האישה שאיתי"), טיפקס (להם יצר את השיר"Ana N'habek"), שפתיים (בשיר "אהלן וסהלן"), יאיר דלאל (באלבום "סמאי") ועם התזמורת האנדלוסית הישראלית במספר אלבומים.

הוא זכה למספר ערבי מחווה שנערכו עבורו, בין השאר ביוני 2011 במסגרת "פסטיבל ישראל" וביום הולדתו ה-90 בבית אבי חי במופע הוקרה בשם "אלג'יר - צרפת - ישראל".

עוד בוואלה!

הפזמונאי דוד חלפון ("אלוהים נתן לך במתנה", "אשליות") הלך לעולמו בגיל 73

לכתבה המלאה

תזמורת ירושלים מזרח ומערב ספדה לו בעמוד הפייסבוק שלה: "בצער גדול קיבלנו את הידיעה על מותו של מורנו ורבנו מוריס אל מדיוני. מוריס פתח למאסטרו תום כהן שלנו את הדלת לעבודה משותפת עם ההרכב אל גוסטו, ולגוף היצירה הנפלא והייחודי שלו הקדשנו מופעי הצדעה מיוחדים בפסטיבל ישראל ובאולמות נוספים. הפסנתר שלו תמיד נשמע צבעוני, שמח ומרגש. החברות איתו הייתה מלאה בהומור נהדר ובאהבה כנה ותמימה. הראי שלו יחיה אתנו ועם העולם לנצח. יהי זכרו ברוך"

התזמורת האנדלוסית אשדוד ספדה לו בפייסבוק: "בצער רב התבשרנו על פטירתו של המוזיקאי המחונן, הפסנתרן מוריס אל מדיוני. מוריס היה מאבני הדרך של המוזיקה האלג'יראית העממית, והשפיע עמוקות על אמנים רבים, הן באלג'יריה והן בישראל. חדוות הנגינה והיצירה ליוותה אותו עד יומו אחרון, תמיד בחיוך שובב ומאור פנים. זכינו כתזמורת לארח את מוריס מספר פעמים ולשאוב ממנו את האנרגיה הטובה והכשרון העצום שהביא איתו. התזמורת האנדלוסית הישראלית משתתפת בצער המשפחה ובצער המוזיקה הצפון אפריקאית על האובדן. יהי זכרו ברוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully