וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה לא קפלן, זה צעד שנוי במחלוקת": הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה לא ייפתח "עד עסקת חטופים"

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 15:47

הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה לא ייפתח לקהל עד שתושג עסקת חטופים ועצירת האש, מסרו האמנית והאוצרות. גורם המעורה בפרטים מתח ביקורת על הצעד: "תקציב הביאנלה מטעם משרד התרבות הוא מיליון וחצי. להעמיד ביתן סגור זו החלטה שנויה במחלוקת. זה לא קפלן"

מירה לפידות, רות פתיר ותמר מרגלית. אלה ברק,
מירה לפידות, רות פתיר ותמר מרגלית/אלה ברק

הביתן הישראלי בביאנלה הבינלאומית לאמנות ה-60 בוונציה לא ייפתח לקהל עד אשר תושג עסקת חטופים ועצירת האש. כך הודיעו האמנית רות פתיר ואוצרות מירה לפידות ותמר מרגלית בשלט שנתלה על קיר הביתן הישראלי בבוקר פתיחת התערוכה. את עבודת הווידאו "מקוננות", המתנגנת בכניסה לתערוכה של רות פתיר, ניתן לראות רק מבעד לחלון הזכוכית השקוף של הביתן הישראלי.

התערוכה השלמה לא תיפתח לקהל אלא "מחכה לרגע בו הלב יהיה פתוח שוב לאמנות", נמסר מטעם האמנית והאוצרות, "ההחלטה היא לא לבטל את עצמן ולא לסגת מהצגת היצירה, אלא לעשות מעשה שיש בו התייצבות בסולידריות עם משפחות החטופים ועם קהילה גדולה שמייחלת לשינוי".

מתוך עבודת הווידאו "מקוננות" של רות פתיר. יח"צ,
מתוך עבודת הווידאו "מקוננות" של רות פתיר/יח"צ

רות פתיר מסרה: "כאמנית וכמחנכת, אני מתנגדת בתוקף לחרם תרבותי, אבל אני מרגישה קושי גדול להציג פרויקט שמדבר על ערך החיים בתקופה של זילות איומה בהם".

האוצרות, מירה לפידות ותמר מרגלית, הוסיפו: "חצי שנה עברה מאז ההתקפה המזעזעת על ישראל ב-7 באוקטובר, שהובילה למלחמה הנוראית בעזה, ואין סיום באופק. רק עוד כאב, עוד אובדן, עוד הרס. התערוכה עלתה והביתן ממתין להיפתח. האמנות יכולה לחכות, הנשים, הילדים והאנשים שחיים בגיהנום אינם יכולים".

גורם בעולם האמנות המעורה בפרטים הביע הסתייגות מהצעד שבו נקטו האמנית והאוצרות. "זה סיפור מורכב", אמר הגורם לוואלה! תרבות. "יצאה עצומה למנוע מישראל להשתתף בביאנלה. אנחנו שומעים שהאנשים שארגנו את העצומה גם מתכוונים להפגין מול הביתן או בתוכו. וזה מדאיג. ויש חשש ביטחוני. זה אירוע של ממשלת איטליה, היא המדינה המארחת, זו לא הצגה פרטית של אמנים ישראלים. זאת שליחות של מדינת ישראל ומפעל הפיס. אי לכך הקונטקסט שונה טיפה. תקציב הביאנלה מטעם משרד התרבות הוא מיליון ו-650 אלף. לכן החלטת האמנית והאוצרות להעמיד ביתן סגור היא שנויה במחלוקת. זה לא קפלן. זו גם לא עבודה חתרנית. והן לא אמרו שיעשו את זה לפני שיצאו מהארץ".

האמן מיכאל ליאני, זוכה פרס שר התרבות לשימור וטיפוח תרבויות וזוכה פרס ליצירה חדשנית בדוקאביב, מתח ביקורת גם הוא על הצעד בו נקטו האמנית והאוצרות. "העולם סגר בפנינו את הדלתות, למה אנחנו סוגרים חזרה?", כתב ברשת, "אמנות ישראלית ויהודית - נדיבות היא. זה דווקא הזמן להזמין לביתן - לבית שלנו, גם כשהוא מתפורר, אנשים מכל העולם, לראות את השפע שלנו ולהילחם באנטישמיות העולם. אנחנו חייבים את זה ליהודים בעולם ולתרבות בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully