וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה תולדות, המקעקע מאושוויץ: המלצות צפייה לערב יום השואה והגבורה 2024

עודכן לאחרונה: 5.5.2024 / 18:44

כמדי שנה מוקדש ערב יום השואה והגבורה בערוצים השונים לשידורים הולמים. בין היתר ישודרו סרטים על ההסכם של ראשי הציונות עם הנאצים, העיר הצרפתית שהצילה מאות ילדים, החייל היהודי ששמר על בכירי הנאצים לפני משפטם ועוד. אלה התכנים בגופי השידור

פרומו לסרט התיעודי "בראש מורם"/רשת 13

בכאן 11 ב-21:30, השיבה מהפלנטה האחרת
סרט תיעודי העוסק בדמותו המורכבת והאניגמטית של סופר השואה שמכר מיליוני עותקים ועיצב את תודעת השואה בארץ, ומציג בפעם הראשונה פרק עלום בקורות חייו. בשנות השבעים, כשהוא בן 67, עבר ק.צטניק טיפול ניסיוני בסם LSD. הטיפול הזה הוביל לספר חדש ולמסקנות חדשות על אודות השואה ואחריותם של בני האדם. הסרט בוחן את התהליך ואת השאלה: מדוע הספר הזה לא נמכר כמו קודמיו ולא מצא את מקומו בזיכרון השואה בישראל? הסופר שהסתתר כל חייו מאחורי שם בדוי, הופיע לראשונה בציבור רק כשהעיד במשפט אייכמן. בעדות קצרה של כמה דקות בודדות, הוא תבע את מטבע הלשון "הפלנטה האחרת" לאושוויץ, התעלף בבית המשפט ונחקק לנצח בזיכרון הישראלי. את חייו חי בפיצול זהויות; כדי לכתוב היה צריך לחזור לאושוויץ כ.ק צטניק וכדי לקיים חיי משפחה היה צריך להיות יחיאל דינור.

יוצר הסרט, אסף לפיד, זכה בפסטיבל אטלנטה בפרס היוצר המבטיח לשנת 2024 על יצירתו "השיבה מהפלנטה האחרת". הוועדה הבוחרת נימקה את הזכיה בכך ש"הסיפור האמיתי הזה בוחן בקפידה את נושא הפוסט טראומה ובריאות הנפש בצורה מרתקת. לפיד מתאר באופן מופתי את השינוי העמוק של ק.צטניק באמצעות טיפול ניסיוני, ומציג את הרב-גוניות והמסירות שלו כבמאי, תסריטאי ועורך. המחויבות שלו למחקר ולסיפור סיפורים זוהרת בסרט המעוצב להפליא". כמו כן זכה הסרט בפרס התחקיר בפסטיבל ירושלים 2023.

הסרט התיעודי "השיבה מהפלנטה האחרת". כאן 11,
מסקנות חדשות שלא זכו להד. מתוך "השיבה מהפלנטה האחרת"/כאן 11

ברשת 13 ב-21:30, בראש מורם
דוקו של גיל תמרי המתאר סיפור הצלה מופלא שכמעט ולא סופר עד היום, של 366 ילדים יהודים בצרפת בתקופת השואה. זהו סיפור על עיר קטנה בדרום מערב צרפת בשם מוואסק שהתגייסה להגן על הילדים היהודים שהגיעו אליה. מי שלקחה על עצמה את משימת הצלת הילדים היתה אישה יהודייה בשם שטה סימון, ממנהיגות הצופים העבריים בצרפת, היא טוותה קשרים ענפים עם השלטונות המקומיים שאפשרו לה להגן על הילדים גם בזמן פשיטות של הנאצים ומשתפי הפעולה של וישי. בימי השואה הילדים היהודים במוואסק לא היו צריכים להסתיר את יהדותם או להתחבא, הם צעדו בראש מורם ברחובות העיר ואפילו הלכו לבית הספר הציבורי. בסרטו חוזר תמרי אל בית הילדים שייסדה סימון במוואסאק, ויחד איתו חוזרים אחדים מהילדים שחיו שם וביחד הם משחזרים את סיפור הגבורה הזה.

ברשת 13 ב-23:25, צייד הקברים
סרט תיעודי המגולל את סיפורו של מאיר בולקה, צלם אוכל לשעבר שיום אחד הפך להיות "צייד קברים". הוא מסתובב בעשרות אתרים נטושים שהיו פעם בתי עלמין יהודיים ברחבי פולין, ומנסה להחיותם מחדש על ידי גאולתם והעברתם לידיים יהודיות. בעבודתו הוא נעזר בחוקרים, ארכיונאים, תיעודי עדות של האחרונים שנותרו בחיים, וגם במכשור טכנולוגי משוכלל וארכיאולוגים מומחים כדי למצוא קברי צדיקים או אוצרות יודאיקה שהוטמנו בחצרות הבתים ערב פינוי היהודים באקציות למחנות המוות. לדבריו, הוא רק "מנער את האבק". הסרט צולם במשך למעלה משלוש שנים במסעות עיקשים בחיפוש אחר שרידי האמת, על ידי הבמאי יוחאי רוזנברג, שהחדיר מצלמה לשיטות העבודה ולמוחו של בולקה במשימתו לחשוף עוד סיפור, עוד קבר של צדיק, עוד קהילה שנכחדה או אפילו הפרחה של אגדה שרבים תולים בה תקוות שווא.

בהוט סינמה 1 ב-19:58, יס ויאודי וסלקום טיוי, הסודות של אבא
סרט אנימציה על פי ספרו של מישל קישקה. בלגיה, 1959. מישל ואחיו שארלי חיים ילדות מאושרת בחיק משפחתם היהודית עם אביהם המסוגר. יום אחד הם מגלים מספר מקועקע על זרועו ותוהים לפשר הקעקוע המוזר. הם מבקשים מאביהם הסברים אך הוא אינו מדבר על מה שעבר עליו ומסתגר בחדרו הנעול. שני האחים מדמיינים אותו כהרפתקן, פיראט או צייד אוצרות נועז - אבל מה הוא מסתיר מפניהם? צרפת-בלגיה 2022.

ביס ויאודי והוט ויאודי, אלה תולדות
דרמה תקופתית איטלקית (במקור La storia) המבוססת על הרומן באותו שם שכתבה אלזה מורנטה, שנחשב לאחד הספרים הטובים ביותר בכל הזמנים. בשנות ה-40 של המאה העשרים ברומא, זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון של בניטו מוסוליני, אידה רמונדו היא אלמנה יהודייה ואם חד הורית לנינו, נער מתבגר. כאשר מוסוליני נואם ומגנה את היהודים כאויבי הפשיזם האיטלקי, אידה מבינה שחייה בסכנה. באחד הימים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, חייל גרמני צעיר עוקב אחריה הביתה ואונס אותה, וזמן קצר לאחר מכן אידה מגלה שהיא בהריון ומאוחר יותר יולדת תינוק כחול עיניים ששמו ג'וזפה. נינו עוזב את בית הספר ויוצא להילחם בפשיסטים בשורות הפרטיזנים, וכאשר שכונת מגוריה של אידה מופצצת על ידי בעלות הברית, היא נאלצת לברוח יחד עם התינוק שלה למקום מסתור. בתוך האפלה שמביאה איתה המלחמה, אידה נתקלת ברגעים של אנושיות גדולה, המשמשים אור מנחה במאבק ההישרדות שלה ושל ילדה הקטן. ג'סמין טרינקה ("קסם הנעורים") מככבת בתפקיד הראשי, ולצדה בין היתר לורנצו זורצולו ("אי-אה", "בייבי"), אליו ג'רמנו ("החסד של לוצ'יה"), אסיה ארג'נטו ("XxX", "מארי אנטואנט") ורוזריה לנג'לוטו (ג'יולה מ"החברה הגאונה").
שידור בערוצים ליניארים: מחר (שני) בהוט 3 החל ב-12:00 וביס טיוי דרמה החל מ-12:11.

עוד בוואלה!

אסור להחמיץ: 10 סרטי השואה הכי גדולים מאז "רשימת שינדלר"

לכתבה המלאה
הסדרה "אלה תולדות". Maila Iacovelli – Fabio Zayed,
עיבוד לקלאסיקה. "אלה תולדות"/Maila Iacovelli – Fabio Zayed

בהוט 8 ב-15:40 וביס דוקו ב-19:45, הנשים של היטלר
בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה נחשב תפקידן של הנשים בעליית המפלגה הנאצית כמינורי ולא משמעותי. הן תמיד הוצגו כעקרות בית פסיביות שקיבלו תפקיד מוגדר ומשני בפרויקט הנאצי - ללדת ולגדל את הדור הארי הבא. הסדרה התיעודית הבריטית החדשה מציגה כעת תאוריה אחרת לגמרי. דרך הצגתן של כמה מהנשים שהיו בסביבתו של היטלר, אנו מגלים עד כמה היה מרכזי התפקיד שלהן בתמיכה בו, במפלגה הנאצית ובשואה. למעשה, חשיבותן הייתה כה רבה עד שאפשר להניח שהנאצים לא היו יכולים לבצע את מדיניות ההשמדה הנאצית בלעדיהן.

בהוט 3 החל מ-20:00 וביס טיוי דרמה החל מ-22:00, המקעקע מאושוויץ
מיני סדרת דרמה היסטורית המבוססת על מחזה מצליח וסדרת ספרים באותו שם, פרי עטה של הסופרת הת'ר מוריס, שכתבה את סיפור חייו של חברה הטוב לייל סוקולוב. לייל (לאלי) סוקולוב (המגולם בדמותו המבוגרת על ידי הארווי קייטל ובדמותו הצעירה על ידי ג'ונה האוור-קינג, "בת הים הקטנה") היה אסיר במחנה ההשמדה אושוויץ-בירכנאו ואולץ להפוך למקעקע, מי שקעקע את מספרי האסיר על זרועותיהם של האסירים החדשים שהגיעו למחנה, בפקודתם האכזרית של הנאצים. שום דבר לא מכין אותו לפגישה עם גיטה (אנה פרוצ'ניאק), צעירה שאת ידה קעקע, ואת סיפור האהבה שנרקם ביניהם כשהם נחושים לשמור אחד על השניה בחיים כנגד כל הסיכויים. גם עם מלאני לינסקי ("צהובות", "האחרונים מבינינו") והשחקנית הישראלית הצעירה יהלי טופול מרגלית, נכדתו של חיים טופול. את הסדרה ביימה הבמאית הישראלית טלי שלום-עזר, ועל המוזיקה אמון המלחין הגרמני יהודי זוכה פרס האוסקר האנס זימר.

הסדרה "המקעקע מאושוויץ". TTOA Ltd 2024,
סיפור חייו של לייל סוקולוב. "המקעקע מאושוויץ"/TTOA Ltd 2024

בהוט 8 ב-20:14 וביס דוקו ב-20:33, הנאצי היהודי?
אלכס קורזם היה רק בן חמש כשנמלט לבדו אל היער בזמן שיחידת חיסול נאצית פשטה על כפרו בלטביה ורצחה את אמו יחד עם יהודי הכפר האחרים. הוא הסתתר לבדו ביער, בקור המקפיא של החורף הרוסי, וחיפש מזון ובגדים על גוויות של חיילים, עד שגילתה אותו כיתת חיילי אס־אס לטבים. בתושייה רבה הצליח אלכס הקטן להסתיר מהחיילים את זהותו היהודית ולכבוש את לבם, והם הפכו אותו לקמע של יחידתם, העניקו לו דרגת כבוד של רב"ט ומדי צבא לפי מידתו הקטנה. אך מה שהחל כניסיון נואש לשרוד, הפך עד מהרה לשעשוע של האליטה הנאצית של לטביה. הילד היהודי הקטן הפך לכוכב של סרט תעמולה נאצי. כעת, אחרי 50 שנה של שתיקה מעיקה, כשהוא כבר בעל משפחה באוסטרליה, גילה אלכס את סיפור העבר הנורא שלו לבנו מארק, היסטוריון המתגורר באנגליה, וזה עודד אותו להתחקות אחר עקבות עברו, לנסות לגלות את שמו האמיתי, למצוא בני משפחה ולאתר את כפר הולדתו. הסרט התיעודי מביא את סיפורו של האיש שהחזיק בחייו בארבע זהויות בדויות, ועכשיו - הודות לפריצת דרך של דנ"א - מגלה את זהותו האמיתית בדמדומי חייו.

בהוט סינמה 1 ב-18:46 וביס ויאודי, השכן שלי אדולף
דרמה קומית בהפקה ישראלית, גרמנית וקולומביאנית. בדרום אמריקה של 1960, מיד לאחר לכידתו של אדולף אייכמן בארגנטינה. שגרת החיים השקטה והקודרת של פולסקי, ניצול שואה בודד ונרגן, מופרת כאשר גרמני מסתורי עובר לגור בבית הסמוך. פולסקי, שאינו משתגע על גרמנים ככלל, מתעב במיוחד את השכן הרעשן ואת כלב הרועה הגרמני שלו. אבל פגישה מקרית בין בשניים ממש מחרידה אותו. השכן אינו אלא... אדולף היטלר. פולסקי פונה לשגרירות ישראל אך אינו נלקח ברצינות. הוא חש שאין לו ברירה אלא לבצע חקירה עצמאית להוכחת טענתו. עבודת בילוש מדוקדקת מגלה זהות מדהימה בין המאפיינים של הרצוג השכן לאלו של היטלר. אך כאשר גם ההוכחות הללו נדחות על ידי הישראלים, פולסקי נדחק אל הפינה וחייב להתקרב אל האויב במטרה להשיג את ההוכחה הבלתי ניתנת לערעור. מככבים דיוויד היימן ואודו קיר. ביים לאון פרודובסקי ("חמש שעות מפריז"). 2022.

דיוויד היימן ואודו קיר, הסרט "השכן שלי אדולף". יח"צ,
דיוויד היימן ואודו קיר, הסרט "השכן שלי אדולף"/יח"צ

למנויי יס

ביס מוביז אקשן ב-21:30, האלוף של אושוויץ
דרמה תוצרת פולין המגוללת את סיפורו האמיתי של טדי פייטריקובסקי, אסיר לא יהודי שב-1940 מגורש למחנה ההשמדה אושוויץ, שם הוא מנצל את היותו מתאגרף מקצועי על מנת לעזור לעצמו ולאסירים נוספים לשרוד את הזוועות. 2020.

ביס דוקו ב-22:00, נתניזם
סרט תיעודי שהשתתף בפסטיבל הוט דוקס 2023, פסטיבל דוקאביב 2023, וכמו כן זכה בפרס יד ושם למצוינות קולנועית בסרט תיעודי על השואה. כבר 70 שנה שנתן הילו אינו מסוגל להפסיק לצייר. בגיל 90 הוא מוצף בזיכרונות מן הימים שבהם נשלח כחייל אמריקאי לשמור על בכירי הנאצים שעמדו למשפט בנירנברג, כדי שלא יתאבדו לפני גזר דינם. הילו, בן למשפחה יהודית מסוריה שהיגרה לארצות הברית, זוכר היטב את המפגשים ששינו את חייו: את שיחותיו עם אלברט שפאר, את הנשיקה הממושכת בין גרינג לרעייתו, את המילים שאמר לכל אחד מהנאשמים לפני שהוביל אותם לגרדום. הסיפורים הללו חוזרים ועולים בציוריו ובטקסטים המלווים אותם - יצירות נדירות שלא הצליחו להקנות לו מקום בעולם האמנות. אבל מה באמת קרה שם, בנירנברג? האם יתכן שהזיכרונות המוחשיים כל כך מתעתעים בו?

כמו כן עלו לוויאודי מחדש הסרטים חיים נסתרים, הבן של שאול, החיים יפים, שקית של גולות, איש המרתון והבריחה לניצחון.

הסרט התיעודי "נתניזם". yes,
הסרט התיעודי "נתניזם"/yes

למנויי הוט

בהוט 3 החל מ-16:00, זיכרון בסלון
גם השנה נמשכת המסורת הישראלית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שמעבירה את שרביט הזיכרון מהטקסים הממלכתיים והעצרות ההמוניות - למפגשים אישיים, משמעותיים ומרגשים שמתקיימים מדי שנה באלפי סלונים במקביל. בכל שנה לוקחים חלק בזיכרון בסלון כמיליון וחצי בני אדם בישראל וב-65 מדינות ברחבי העולם. המיזם, שמקבץ מדי שנה מיליון וחצי בני אדם למפגשים מרגשים ועמוסי משמעות בעשרות אלפי סלונים בארץ ובעולם, מבקש להיערך לקראת היום שבו לא יהיו עוד איתנו שורדי שואה שיוכלו למסור את עדותם, ולהבטיח שזיכרון השואה יישאר חי ורלוונטי מתמיד.

בהוט 8 ב-21:15, חוזה עם השטן?
ספק אם מדינת ישראל הייתה יכולה לעמוד על הרגליים ללא העלייה מגרמניה, הכסף והידע הרב שהגיעו איתה. אבל כיום שילוב של בושה, חשש מ"סיבה נוספת" לאנטישמיות ואנטי ישראליות וחוסר רצון לעסוק בשאלה האם מותר לעשות "חוזה עם השטן" כדי להציל בני אדם - הביאו לחוסר רצון לעסוק בנושא. וכך, גם כעבור 91 שנים, ההסכם עדיין שנוי במחלוקת, ועצם האזכור שיהודים חתמו על עסקה עם נאצים הוא סיפור מושתק שמעטים יודעים אותו. כמה ימים אחרי עליית הנאצים לשלטון בינואר 1933, כאשר דגל צלב הקרס מונף על הקונסוליה הגרמנית בירושלים, נכנס לבניין סם כהן, עסקן יהודי, ומציע לקונסול הגרמני רעיון: מנגנון שיאפשר ליהודי גרמניה לעזוב עם חלק מרכושם לפלשתינה. לחזונו, היהודים ישמחו לעזוב אם יאפשרו להם לא לצאת חסרי כל; יהודי ארץ ישראל ישמחו לקבלם עם האפשרויות הכלכליות שיביאו; הבריטים ישמחו ליהנות מרכושם והגרמנים ימנעו חרם עולמי כלכלי ויעיפו את היהודים למה שנתפס אז כ"קצה העולם". וכמובן, עסקה כזאת יכולה גם להזרים לכיסו של סם הרבה כסף. לכהן יריבים רבים, אבל האויבת הגדולה ביותר של ההסכם הנרקם מגיעה מבית: אניטה, אשתו. מבחינתה עם אויבים לא מנהלים משא ומתן, ובנאצים צריך להילחם. במשך שבעה חודשים מנסה סם לקדם את ההסכם כשמסביבו העולם גועש, עד שבאוגוסט 1933 קורה הלא יאימן: ראשי ההסתדרות הציונית חותמים על הסכם עם גרמניה הנאצית. כ-60 אלף יהודים עם רכוש רב ומוטיבציה, הגיעו לארץ ישראל בזכות הסכמי ההעברה ובנו את הכלכלה הישראלית.

בהוט 8 ב-22:09, התנגדות - הם השיבו מלחמה
מקובל לחשוב שבשואה היהודים הלכו "כצאן לטבח", אבל לפי מחקרים ועדויות היו מקרים רבים של התנגדות לאויב הנאצי, החל במרד ורשה המפורסם, בקבוצות פרטיזנים כמו זו של אבא קובנר, שעסקו בעיקר בחבלה במסילות רכבת, וגם פעולת נקמה אחרונה של הזונדרקומנדו באושוויץ לפני שהנאצים השמידו גם אותם. בסרט נטען שגם הקמת בתי ספר והצגת מחזות בגטו או ניסיונות בריחה דרך תעלות הביוב הן סוג של התנגדות נגד אויב שלא היה סיכוי אמיתי לגבור עליו.

מתוך הסרט התיעודי "חוזה עם השטן". HOT,
מתוך הסרט התיעודי "חוזה עם השטן"/HOT

למנויי סלקום טיוי

ערוץ עדויות ניצולים
גם הפעם, זו השנה החמישית ברציפות, סלקום משתפת פעולה עם ארגון יד ושם בפרויקט תיעוד מיוחד. במסגרת שיתוף הפעולה מצלם הארגון כל שנה עדויות של ניצולים ששרדו את התופת, בחרו לשתף את סיפורם ותועדו על ידי אנשי מקצוע באופן רגיש ומכבד. לצד העדויות יוקרנו תשדירים של פרויקט "לאסוף את השברים", מבצע לאומי להצלת פריטים אישיים מתקופת השואה בהובלת יד ושם, הקורא לשורדי השואה ולבני משפחותיהם לחפש ולמסור כל מסמך, תצלום או חפץ מתקופת השואה למשמרת עולם ביד ושם. הערוץ יישאר באוויר עד לערב יום הזיכרון.

בנוסף ישודרו בערוצי הבית סרטים שעוסקים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה. בין היתר: הסודות של אבא, שקית של גולות, הזייפנים, אשתו של שומר גן החיות. הבן של שאול, פנסיון פראכט, החטאים (אבי נשר), צילי, הקיץ של אביה, עץ הדומים תפוס, ניצולה אחת זוכרת, טרנזיט, 50 ילדים: ההצלה של מר וגברת קראוס והחוב.

למנויי פרטנר טיוי

סרטי שואה
האישה בזהב, רשימת שינדלר, אייכמן שואו, ללכת על המים, סודות שמורים, אשתו של שומר גן החיות, פעם הייתי.

ג'ואי קינג בסדרה "היינו בני המזל" (We Were the Lucky Ones). הולו,
ג'ואי קינג בסדרה "היינו בני המזל" (We Were the Lucky Ones)/הולו

בדיסני פלוס

היינו בני המזל (We Were the Lucky Ones)
דרמה חדשה של הולו המבוססת על פי ספרה של ג'ורג'יה האנטר באותו שם, שראה אור גם בעברית בהוצאת מטר. סיפורם של בני משפחת קורץ היהודית שנפרדו זה מזה עם תחילת מלחמת העולם השנייה, והיו נחושים בדעתם לשרוד - ולמצוא זה את זה. בעוד אח אחד נשלח לגלות, אח אחר מנסה להימלט מהיבשת, ואחרים נאבקים להיחלץ ממוות ודאי בשעות ארוכות של עבודה מפרכת על בטן ריקה בבתי המלאכה של הגטו או בהתחזות לגויים מחוצה לו. מתוך החלטה נחושה לשרוד, ומפחד שלעולם לא יראו שוב זה את זה, נאלצים בני משפחת קורץ להסתמך על התקווה, על תעצומות הנפש שלהם ולעתים על מזל טהור, על מנת לשרוד מיום ליום. ג'ואי קינג (סרטי "דוכן הנשיקות", "רכבת הקליע") ולוגן לרמן (סרטי פרסי ג'קסון, "כמה טוב להיות פרח קיר") היהודים מככבים, ולצדם גם כוכבי שטיסל מיכאל אלוני והדס ירון, וגם עמית רהב ("המורדת"), מורן רוזנבלט ("פאודה", "כפולים") וליאור אשכנזי. שלושה פרקים ראשונים, השאר מדי יום רביעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully