וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאי מורגן ספרלוק ("לאכול בגדול") הלך לעולמו בגיל 53

עודכן לאחרונה: 24.5.2024 / 18:23

מורגן ספרלוק, במאי "לאכול בגדול", שהיה מועמד לפרס האוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר, מת בגיל 53. ספרלוק הפך לאחד המצליחים ביותר בתחום וסרטו יצר אימפקט גדול

היוצר התיעודי מורגן ספרלוק, 2017. Vittorio Zunino Celotto/Getty Images for DIFF, GettyImages
היוצר התיעודי מורגן ספרלוק, 2017/GettyImages, Vittorio Zunino Celotto/Getty Images for DIFF

הקולנוען האמריקאי מורגן ספרלוק, במאי הסרט התיעודי המועמד לאוסקר "לאכול בגדול", מת לאחר מאבק פרטי במחלת הסרטן. הוא היה בן 53. על פי הצהרת המשפחה, ספרלוק "נפטר בשלווה בניו יורק, מוקף במשפחה וחברים" ביום חמישי. הסיבה הייתה סיבוכים של מחלתו.

"לאכול בגדול" (Super Size Me) מ-2004 היה סרט הפריצה של ספרלוק, והוקרן בפסטיבל סאנדנס לפני 20 שנה. במסגרתו אכל היוצר מרצונו רק אוכל של רשת מסעדות המזון המהיר מקדונלדס במשך 30 יום, בניסוי שנועד להעריך את ההשפעה הבריאותית של דיאטת מזון מהיר. הוא הציב את עצמו לפני המצלמה ותיאר כיצד המשקל שלו זינק. הוא סבל מנזק עצום לכבד שלו בשל צריכה של ארוחות המבורגרים מוגדלות, צ'יפס, נקניקיות ומשקאות קלים.

הסרט הפך להצלחת ענק יחסית לדוקו. הוא הרוויח יותר מ-20 מיליון דולר ברחבי העולם והפך את ספרלוק לאחד מהשמות המצליחים ביותר בתחום. הקריירה שלו ספגה פגיעה במהלך תנועת MeToo ב-2017, כאשר ספרלוק כתב פוסט בבלוג שמתוודה על היסטוריה של התנהגות מינית בלתי הולמת. הוא התפטר מחברת ההפקה "Warrior Poets" שהקים ב-2004.

"לאכול בגדול" של היוצר התיעודי מורגן ספרלוק. Julie Soefer,
"לאכול בגדול" של היוצר התיעודי מורגן ספרלוק/Julie Soefer

במדריך 50 סרטי הדוקו שחייבים לראות של וואלה תרבות, כתב מבקר הקולנוע אבנר שביט על "לאכול בגדול": "בואו נגיד את האמת: סרטו של מורגן ספרלוק מ-2004 אינו מדגדג ברמתו האמנותית את רוב הפנינים שמככבות כאן. הקונספט שלו גם נשמע כיום מעט ילדותי... אך כל זה לא ישלול את העובדה שלסרט היה אימפקט אדיר בזמן אמת, ותרומה ארוכת טווח. הרבה בזכותו, רשת המזון המהיר נאלצה לחולל שינויים בתפריט שלה, והדיון על סכנות הג'אנק-פוד וחשיבות התזונה הבריאה עלה למרכז הבמה. 'לאכול בגדול' הוכיח שוב שלפעמים מספיק להיות מחויב לנושא כלשהו, לגבש רעיון ולצאת החוצה עם מצלמה, כדי להוביל לשינוי כלשהו בעולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ספרלוק יצר שלל פרויקטים תיעודיים נוספים, רובם ככולם שודרו או הוקרנו בישראל: "איפה בעולם נמצא אוסמה בין לאדן?", "הסרט הנמכר ביותר בעולם" על תוכן שיווקי בסרטים, "גברים מטופחים" (Mansome) על זהות גברית המאה ה-21, "הקו המקווקו" שעסק בסוכני שחקני ספורט, ו"קומיק-קון: פסטיבל הפנטזיה הגדול בעולם". כמו כן ביים ב-2013 את הסרט התיעודי "וואן דיירקשן" על להקת הבנים הפופולרית, ויצר עבור שואוטיים את הסדרה התיעודית "שבעת החטאים", שכל פרק הציג פרשנות עדכנית לאחד מהחטאים שדינם מוות על פי הנצרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully