וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנה ברגר: "דן תורן היה מסור לאהבת אדם"; ברי סחרוף: "אמן בנשמה"

30.5.2024 / 8:16

עולם התרבות אבל על מות השחקן והזמר בגיל 63, בעקבות מחלת הסרטן. דנה ברגר לוואלה: "אף פעם לא שפט דברים לפי גודל ומספרים אלא רק לפי ערך ואיכות. אני מודה שהספקתי להיפרד ממנו". ברי סחרוף: "דן היה שם בשבילי בתחילת הדרך, לתת יד מכוונת בכתיבה כשהייתי חסר ביטחון"

דן תורן באולפן וואלה/אולפן וואלה

עולם התרבות אבל בעקבות מותו של השחקן והזמר דן תורן, מהדמויות הבולטות והמוערכות ברוק הישראלי מאז שנות ה-80, אתמול (רביעי) בגיל 63. תורן מת בבית החולים איכילוב, לאחר מאבק במחלת הסרטן. הלוויתו תתקיים ביום שישי (31 במאי) בשעה 11:00 בבית העלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא.

הזמרת והיוצרת דנה ברגר, חברתו הטובה של דן תורן, ספדה לו אמש בשיחה עם וואלה תרבות בעודה בסיבוב הופעות בארה"ב: "מאוד קשה לי ברגע הזה, מכיוון שאני נמצאת מעבר לאוקינוס ואני לא יכולה להיות עם המשפחה והחברים ברגע המאוד קשה הזה. הספקתי להיפרד ממנו לילה לפני שטסתי. ביקרתי אותו בבית החולים, הוא עוד היה בהכרה. הסתכלנו בעיניים וליטפתי אותו. זה כל כך משמעותי בשבילי שהספקתי לעשות את זה. פחדתי שהוא לא יהיה כשאני אחזור. אני בהודיה על הזכות לראות אותו רגע לפני.

"דן הוא חבר נפש. הוא הראשון שנתן לי את הבמה הגדולה, את הזכות להיות זמרת, הזמרת של להקת בלאגן. מאז אנחנו חברים טובים וקרובים. הצלחנו לשמור על קשר לאורך על השנים, באהבה גדולה בינינו. דן הוא משפחה, הוא אח. האיש באמת כתב כל כך הרבה שירים טובים, כאלה שנשארים, נכסי צאן ברזל שכבר אין היום, גם שירים שהוא בעצמו שר וגם שירים שהוא נתן לאמנים אחרים. הוא ניהל קריירה של כמה עשורים. לא הפסיק אף פעם. חרוץ וכל כך מסור למוזיקה, לאהבת האדם, להופעות ולרוקנרול. עשיתי איתו סיבוב הופעות בארצות הברית לפני כמה שנים טובות. מוזר להיות פה עכשיו בסיבוב כזה בלעדיו, לחוות את כל זה דווקא פה. אני פוגשת פה אנשים שמאוד מאוד אוהבים אותו. הוא הופיע לפני שנה בחלק מהמקומות שאני מופיעה בהם עכשיו. אני הולכת להקדיש פה הערב באוסטין, טקסס, את כל הופעה לכבודו ולשיר גם את 'חוצלארץ', שלא נמצא באופן קבוע בסטליסט שלי, ואת 'שלח לי שקט' שאני תמיד עושה, להקדיש את כל הלב ואת כל הנשמה לדנינו".

"ההתחלה שלנו יחד הייתה בתחילת שנות ה-90. דן כבר היה שחקן ומוזיקאי מוכר ומפורסם. אני הייתי בתחילת הדרך. ימי הרוקסן העליזים. עברנו הרבה דברים ביחד, יצרנו יחד. איש מאוד אהוב, עם מלא חברים. יש לו שני ילדים מדהימים, שאוהבים אותו עד אין קץ. הוא תמיד נתן לי המון השראה בחריצות שלו, בצניעות שלו ובאהבה הנקייה והטהורה שלו למוזיקה, להופעות ולדרכים. הוא גם הוציא ספר נהדר, שמתעד את הדרך שלו. הוא אף פעם לא שפט דברים לפי גודל ומספרים אלא רק לפי ערך ואיכות. איש של נשמה. אהוב מאוד".

דן תורן. נמרוד סונדרס
דן תורן, 2010/נמרוד סונדרס

ברי סחרוף ספד לתורן בחשבון האינסטגרם שלו: "המום על מותו של חברי היקר והאהוב דן תורן. דן היה אומן בנשמה, חבר ושותף קרוב ליצירה כבר 35 שנה - כתבנו יחד עוד מהאלבום הראשון, ועד לשנים האחרונות שבהן עבדנו במשותף על השירים שלו. דן היה שם בשבילי בתחילת הדרך, לתת יד מכוונת בכתיבה כשהייתי חסר ביטחון. אני מודה לו על כך עד אין־סוף. שולח חיבוק גדול לילדיו איתי ויעל. דן, אזכור אותך תמיד".

השחקנית והבמאית דליה שימקו, ששיחקה לצד תורן בסרט "אחד משלנו" ובפינה "על הברזלים" ב"זהו זה", ספדה לו בחשבון הפייסבוק שלה: "דן תורן. היית חלק עצום משנות ה-20 של חיי. בחור מבריק, יפה תואר, אליל נערות. כל כך הופתעתי שבחרת במוזיקה על פני המשחק. זוכרת איך באתי לבקר והתחלת לנגן והייתי מוקסמת כמה טוב אתה. אני בהלם שהלכת מאיתנו צעיר כל כך. עצב תהומי".

עירית פרנק, מנכ"לית תיאטרון הסימטה, ששיחקה לצידו של תורן בסרט "בחינת בגרות", ספדה לו: "כשהתחלנו לצלם את 'בחינת בגרות', זה סימן את תחילתה של הקריירה שלנו, תקופה משמעותית עבור שנינו. תקופה נהדרת! דן ניחן בפרספקטיבה ייחודית כלפי העולם, מיומן בזיהוי פגמים, אתגרים ופערים מוסריים עם רגישות מוגברת לחוסר צדק. מצד שני, הוא טיפח אופטימיות בלתי מעורערת, האמין באופן עקבי בפוטנציאל לטוב וניהל השקפה חיובית כלפי העתיד. חרף הביקורת המשמעותית שלו על נושאים רבים, האופטימיות שלו מעולם לא דעכה, והוא האמין בתוקף באפשרות לתוצאות חיוביות. דן יקירי, נתגעגע".

דן תורן, הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן , 12 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
תורן בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, אוגוסט 2023/ראובן קסטרו

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "הצטערתי לשמוע על פטירתו בטרם עת של הזמר והיוצר דן תורן. מותו הוא אבידה גדולה לתרבות הישראלית. תורן היה זמר-יוצר, פזמונאי ושחקן מוערך, זוכה פרס אקו"ם לפזמונאות. שיריו, כמו 'אימפריות נופלות לאט', 'לבן על לבן' ו'שוב השקר הזה', הפכו לחלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. דן גם היה המורה של בני אליאב בבית הספר רימון ועדיין זכורים לי סיפורי בני על השיעורים המיוחדים איתו. יצירותיו ימשיכו ללוות אותנו עוד שנים רבות. אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

העורכת המוזיקלית דלית עופר, לשעבר מנהלת גלגלצ, ציטטה בעמוד הפייסבוק שלה פוסט שכתב תורן רק לפני חודשיים, ב-30 במרץ, ולצד הציטוט הוסיפה אימוג'י של לב שבור ואת המילה "צמרמורת". הפוסט כלל את המילים:
"לנצח אשאר בן שישים ושלוש
תקוע בשבת שלא נגמרת
אין כפתור לעצור את הסרט
הלא תשאלי לשלום אהובייך בארי
תשארי בבקשה בבקשה תשארי".

תורן פרץ כשחקן בשנות ה-80 כשהופיע בפינה "על הברזלים" בתכנית "זהו זה", ובסרטים כמו "בחינת בגרות", "המובטל בטיטו" ו"פוטו רומן". במקביל, הוא סלל לעצמו דרך כמוזיקאי - כחבר בלהקות כמו שונרא ("לבן על לבן"), בלאגן ("גברים מקצוענים") והזבובים ("זרזירים"), וכן כאמן סולו. בין להיטיו המוכרים ששר אפשר למנות גם את "אימפריות נופלות לאט", "שוב השקר הזה" ו"פניה במראה".

הוא הוציא בסך הכול 11 אלבומי אולפן כסולן, אלבום הופעה אחד ועוד מיני-אלבומים רבים, לא כולל אלבומי שונרא, בלאגן, הזבובים ולואי מרשל, שבהן היה חבר. הוא נודע גם ככותב של לא מעט שירים שהפכו ללהיטים בפי אחרים, בין היתר לברי סחרוף, יהודית רביץ, רמי קליינשטיין ושרון ליפשיץ. בין אלו ניתן למנות את "השומר של הגן", "העין", "החיים שממול", "מפנה מקום", "בך לא נוגע", "גידי", "קולנוע", "היא אוהבת", "ביום של הפצצה", "הילדים מגבעת נפוליאון" ועוד. הוא היה איש אהוד בתעשיית המוזיקה, ושיתף פעולה עם אמנים רבים נוספים.

עוד בוואלה!

בראש התורן: ספר הזכרונות של דן תורן מלא בהתרגשות ממוזיקה

לכתבה המלאה

תורן היה מעורב גם בכמה פרויקטים לילדים ונוער, הגיש בערוץ הילדים, שיחק בסדרה "ראש גדול" ונודע גם כמדבב בכמה וכמה סדרות אנימציה (לרבות "המומינים"). לפני כשלוש שנים פרסם את האוטוביוגרפיה "חוזר לשם עכשיו", ובה שלל אפיזודות מחייו ומהקריירה שלו.

תורן הותיר אחריו שני ילדים. אחותו הקטנה היא התסריטאית נעמה תורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully