וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת 2024-25 באופרה הישראלית: "תיאודור" ו"אמהות" חוזרות, שש הפקות חדשות מהעולם

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 12:41

האופרה הישראלית מציגה עונה חדשה הכוללת את שובן של שתי הפקות ישראליות אהובות לאור דרישת הקהל, וגם שש הפקות של אופרות ממיטב הרפרטואר האופראי העולמי. כמו כן מציגה האופרה שינוי מבני בהנהלתה

האופרה "טורנדוט". Marc Brenner,
האופרה "טורנדוט"/Marc Brenner

האופרה הישראלית מציגה את עונת 2024-2025 - וגם שינוי מבני. התוכנית האמנותית לעונה החדשה כוללת שמונה הפקות אופרה המביאות אל הבמה את כוחות אמנותיים מהארץ ומהעולם - מנצחים, במאים, מעצבים וזמרים.

שתי הפקות ישראליות שעלו על במת האופרה בשנים האחרונות יחזרו אל הבמה לאור דרישת הקהל ולאחר שזכו לשבחי הביקורת: "תיאודור" ו"אמהות". הראשונה, מאת יונתן כנען ועל פי ליברית של עידו ריקלין שגם את ביים את ההפקה, אף צולמה לצורך הקרנה בבתי קולנוע בארץ ובעולם. צוות של זמרים ישראליים, בהובלתם של עודד רייך בתפקיד הרצל הבוגר וענת צ'רני בתפקיד ג'ולי רעייתו, מביא אל הבמה שתי תקופות בחייו של חוזה המדינה רגע לפני שהפך את עצמו לאגדה. הרצל הבוגר שמסקר את משפט דרייפוס בפריז של 1895, יוצא לטיול לילי מסויט שבמהלכו מתעוררים בו זכרונות מחייו כסטודנט צעיר בוינה של 1881. מתוך הזכרונות הטובים והקודרים מתעצב החזון הציוני במוחו של הרצל הבוגר. על ההפקה ינצח נמרוד דוד פפר, והיא צפויה לעלות במרץ 2025.

"אמהות", מאת דוד זבה (שכתב את הליברית והלחין) ובבימויה של שירית לי-וייס, מביאה אל הבמה את הנשים של ספר בראשית. אותן נשים שהכותב התנ"כי כמעט ואינו נותן להן מילים, ולעיתים גם אינו נותן להן שם (כמו אשת נח ואשת לוט). 3000 שנה אחרי האירועים המקראיים, פותחות הגר ושרה, רחל ולאה, רבקה, בלהה וזלפה את פיהן, ולראשונה מספרות את הסיפורים המוכרים מבראשית דרך עיניהן. לסנדליהן של האמהות ואלוהים יכנסו סולניות האופרה הישראלית ושחקניות תיאטרון גשר. ההפקה עלתה לראשונה ב-2021 וזכתה להצלחה רבה. על ההפקה ינצח המלחין עצמו, והיא צפויה לעלות ביולי 2025.

האופרה "תיאודור". יוסי צבקר,
האופרה "תיאודור"/יוסי צבקר

לצד היצירות הישראליות יעלו שש הפקות של אופרות ממיטב הרפרטואר האופראי העולמי:

העונה תיפתח עם הפקה חדשה של "שיקוי האהבה" מאת גאטנו דוניצטי של הבמאית שירית לי וייס, בהשראת הגרסה הבימתית האיקונית של עמרי ניצן. שדה חמניות ופרדס תפוזים בקיבוץ הנמצא אי שם בשנות ה-40, הופכים לזירת ההתרחשות של סיפור האהבה הקסום של אדינה ונמורינו. על ההפקה ינצח המאסטרו האיטלקי אלסנדרו דה מרקי (נובמבר 2024).

"פיטר גריימס" של המלחין הבריטי בנג'מין בריטן תעלה על במת האופרה, במסגרת קופרודוקציה עם בית האופרה של ורשה ובבימויו של הבמאי הפולני המוערך מריוש טרלנסקי (הזכור מההפקה של "מאדאם באטרפליי" שעלתה בעונה הקודמת באופרה הישראלית). פיטר גריימס הוא דייג קשה יום ואופי שמואשם על ידי בני כפרו במעשים איומים כלפי הנערים המועסקים על ידו. האופרה עלתה לראשונה בלונדון מיד לאחר מלחמת העולם השניה, עוררה מחדש את סצנת האופרה הבריטית וזכתה מיד למעמד של יצירת מופת. על ההפקה ינצח אלכסנדר ג'ואל המגיע לראשונה לאופרה הישראלית בשיאה של קריירה מצליחה בבתי אופרה בכל רחבי העולם (דצמבר 2024).

הגיבור השייקספירי "אותלו" הוא גם גיבורה של אחת האופרות החשובות ביותר של ג'וזפה ורדי. על במת האופרה הישראלית תעלה הפקה משותפת עם בית האופרה של וינה בבימויו של אדריאן נובל, המנהל האמנותי לשעבר של להקת שייקספיר המלכותית שנחשב לאחד מבמאי שייקספיר החשובים בעולם. על הפקת הענק (שבה ישתתפו לצד הסולנים ומקהלת האופרה הישראלית גם מקהלת ילדים ועשרות רקדנים וניצבים) ינצח מאסטרו דן אטינגר, מנהלה המוזיקלי של האופרה הישראלית (ינואר-פברואר 2025).

עליית גג פריזאית וחגיגות חג המולד הצבעוניות של "לה בוהם" מאת פוצ'יני, יגיעו גם הן אל במת האופרה בעונה הבאה. סיפור אהבתם הנכזבת של מימי ורודולפו, הבוהמיינים הצעירים, הפך לאחת האופרות האהובות והמבוצעות בעולם. פוצ'יני עצמו כתב על סצינת הסיום שלה: "אף צופה באולם האופרה לעולם לא יתרגש מתמונה זו כמו שאני התרגשתי עת כתבתי את התווים האחרונים של לה בוהם. אני נשברתי ובכיתי כמו תינוק". מאסטרו קרלו מונטנרו האיטלקי (אשר זכה בישראל לשבחים רבים עת ניצח בעונה החולפת על ההפקה של לוצ'יה די למרמור) ינצח על ההפקה רבת המשתתפים של הבמאי הספרדי המוערך אמיליו סאחי (מרץ-אפריל 2025).

המנצח אשר פיש, שמנצח בימים אלו על ההפקה "הדיאלוגים של הכרמליטיות", ישוב בעונה הבאה לנצח על הפקה מקורית וחדשה של "אריאדנה בנקסוס" מאת ריכרד שטראוס, בבימויו של הישראלי עידו ריקלין. ההפקה, שהיא קופרודוקציה של בתי האופרה של תל-אביב, דורטמונד וקרקוב, מביאה אל הבמה את אחת האופרות המרתקות ביותר שהלחין ריכרד שטראוס: חגיגה דרמטית-מוזיקלית שעוסקת בנושאים כמו מהות האמנות, היחס בין אמנות לכסף, היחסים בין האמנים לבין הפטרונים המממנים אותם, וכן בשאלה האם אישה חייבת להיות נאמנה לגבר אחד כל חייה (מאי 2025).

אחרי שנים רבות שבהן לא הועלתה בישראל, נסיכת הקרח הסינית "טורנדוט" תשוב לבימת האופרה בהפקת ענק, בשיתוף בית האופרה המלכותי קובנט גארדן. הבמאי אנדריי שרבן יצר הפקה מרהיבה במיוחד לאופרה האחרונה של ג'קומו פוצ'יני, שנפטר בטרם השלים את כתיבתה. על האגדה הסינית הזאת ינצח דן אטינגר (יוני-יולי 2025).

בהפקות השונות ישתתפו זמרי האופרה הישראליים המובילים שזכו באהבת הקהל בשנים האחרונות, בהם אלה וסילביצקי, הילה פחימה, עודד רייך, יעל לויטה, ענת צ'רני, שי בלוך, יאיר פולישוק ועוד. לצידם יופיעו זמרי אופרה מכל רחבי העולם המופיעים באופן קבוע על כמה מהבמות החשובות ביותר באירופה. יחדיו הם יעניקו לקהל הישראלי חוויה אופראית בינלאומית שתמשיך את המסורת המפוארת של האופרה הישראלית.

עוד בוואלה!

הכי קסום שיש: "בת הים הקטנה" בגרסת האופרה היא הדבר האמיתי

לכתבה המלאה
האופרה "פיטר גריימס". Krzysztof Bieliński,
האופרה "פיטר גריימס"/Krzysztof Bieliński

בעקבות הגידול המשמעותי בהיקף ההפקות העצמיות של האופרה הישראלית בשנים האחרונות, ובכלל זה העלאת אופרות ישראליות חדשות והפקות מקור של יוצרים ישראליים, הודיע צח גרניט מנכ"ל האופרה כי אין ביכולתו להמשיך ולבצע את תפקידי המנכ"ל והמנהל האמנותי יחדיו כפי שעשה עד כה. לאור הודעתו החליטה הנהלת האופרה הישראלית להפריד את תפקיד המנהל האמנותי מתפקיד המנכ"ל, כנהוג בבתי אופרה רבים בעולם (כגון הקובנט גארדן בלונדון, הדויטשה אופר בברלין, בתי האופרה של אמסטרדם, מדריד, קופנהגן ואחרים). ההחלטה הזו תהיה בתוקף למשך שלוש שנים, ובסופן יבחן הוועד המנהל של האופרה את המבנה הניהולי העתידי.

צח גרניט, הממלא את שני התפקידים מזה שמונה שנים, יישאר בתפקיד המנהל האמנותי, ובימים הקרובים יחל הוועד המנהל בתהליך איתור מנכ"ל חדש שיחליף את צח גרניט בתפקיד הזה. המנהל המוזיקלי של האופרה הישראלית, מאסטרו דן אטינגר, ימשיך בתפקידו כרגיל.

במהלך השנים האחרונות הרחיבה האופרה הישראלית את העשייה האמנותית המקורית שלה, ובכלל זה הזמנת אופרות ישראליות חדשות, כדוגמת האמורות לעיל וגם "חנוך לוין - האופרה". בימים אלו נמצאות בתהליך כתיבה עוד ארבע אופרות ישראליות חדשות, וכן העלאת הפקות אופרה של במאים ויוצרים ישראליים, כגון עידו ריקלין, שירית לי וייס, יחזקאל לזרוב, ענבל פינטו, נדב ברנע, חנן שניר, אריאל וולף, גדי שכטר ואחרים. לצד כל אלה פיתחה האופרה הישראלית סדרות מוזיקליות ייחודיות תחת ניהולו האמנותי של צח גרניט, ובכלל זה סדרות עם תזמורת ירושלים מזרח-מערב, תזמורת המהפכה, תזמורת קאמרטה ועוד. כמו כן, בשנים האחרונות הרחיבה האופרה הישראלית את עשייתה בתחום הפקות אופרה לילדים, וכמעט בכל שנה מצטרפת הפקת ילדים חדשה לרפרטואר המקומי.

מנכ"ל האופרה שימונה בחודשים הקרובים יעסוק בניהול האדמיניסטרטיבי של הארגון, ובכלל זה שיווק, גיוס תרומות, תפעול ומשאבי אנוש, והוא יעבוד ביחד עם המנהל האמנותי על החזון של האופרה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully