וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דחפו את ההתנשאות אתם יודעים לאן": סערה בעקבות דברי מנשה נוי לוואלה

עודכן לאחרונה: 16.7.2024 / 18:13

השחקן אמר אתמול בריאיון לוואלה תרבות: "אני לא פוסל את האפשרות לעזוב. מדינת ישראל היא כישלון" - וספג תגובות זועמות ברשת ובתקשורת. "אתם לא יותר משכילים, אתם לא יותר חשובים", אמר שי גולדן ואחרים כתבו: "עוד בישראל הוא היה חרא של בנאדם" ו"טוב מאוד, שיעזוב"

מנשה נוי. ראובן קסטרו
מנשה נוי/ראובן קסטרו

סערה ברשת בעקבות דברי השחקן מנשה נוי בריאיון שפרסמנו אתמול בוואלה תרבות, שכותרתו היתה אמירתו "אני לא פוסל את האפשרות לעזוב. מדינת ישראל היא כישלון". תגובות זועמות רבות הופיעו ברשתות ובתקשורת, בעיקר מצד אנשים שמזוהים כתומכי ראש הממשלה נתניהו, חלק מהתגובות היו בוטות ותוקפניות. הריאיון המלא - כאן.

התסריטאי מני אסייג ("שנות ה-80") לעג לאמירה. הוא כתב בטוויטר: "היום במערכת החינוך, מגני ילדים ועד י"ב, יקדישו שעה לשיחות חיזוק ועידוד עם התלמידים ההמומים, בעקבות ההודעה הדרמטית של מנשה נוי על כוונתו לרדת מהארץ. יועצות בתי הספר, העו"סיות ומערך הפסיכולוגים יעבדו במתכונת חירום, כדי לתת מענה לתלמידים שהטראומה עלולה להוביל לסיוטים והרטבה בלילות".

שי גולדן אמר בערוץ 14: "אם יום אחד צה"ל יפתח באמת את הספרים ויראה לנו את נתוני הגיוס וההשתמטות, אנחנו נהיה המומים מכמה משתמטים יש בצד הנכון, הנאור, היפה, המשכיל, החתיך, שצופה במנשה נוי ומוחא לו כפיים על זה שהוא רוצה לעזוב את הארץ. אז טלו גם את הקורה הזאת מבין עיניכם ואל תתנשאו עלינו ואל תתפסו עלינו תחת, אתם לא יותר משכילים, אתם לא יותר חשובים, תרומתכם לביטחון ישראל היא לא יותר משמעותית, והרוח הישראלית ברוך השם התקיימה גם לפני שהיה פה הייטק ולפני שהיה פה מנשה נוי, והמדע הישראלי, הטכנולוגיה הישראלית והצבא הישראלי מתקיים הרבה לפני שהיה יאיר לפיד. אז קחו את ההתנשאות הזאת ואתם יודעים לאן אתם יכולים להכניס אותה, כן?"

יותם זמרי, פאנליסט בתכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14 ומגיש ברדיו גלי ישראל, שיתף את כותרת הריאיון וכתב: "עוד בישראל הוא היה סקפטי". היה מי שהגיב בתוקפנות, "עוד בישראל הוא היה חרא של בנאדם". אדם אחד העלה צילום של מוכר ארטיק ולצדו כתב "אני הולך... אני הולך...". לא מעט כתבו הגיבו ברשתות ברוח התגובות האלה: "טוב מאוד, שיעזוב. אני לא יודע אפילו מי זה המטומטם" ו"שיחזור לעירק, שיהיה חסיד האומה העירקית המפוארת".

מנשה נוי, אוקטובר 2021. ראובן קסטרו
מנשה נוי/ראובן קסטרו

בריאיון לוואלה תרבות שפורסם אתמול אמר נוי בין השאר: "אני לא פוסל את האפשרות של עזיבת הארץ. מדינת ישראל היא כישלון. מצד אחד, כבר יש לי ותק. מהבחינה הזאת אני כבר לא רלוונטי. אני פה ואין לי מה לחפש בחוץ. למרות שעכשיו אני עובד הרבה בחו"ל, אבל זה לא פרויקטים אמריקניים או צרפתיים אלא פרויקטים ישראליים בחו"ל. זה התכנים שלי, זו השפה שלי. מצד שני, אני לא פוסל את האפשרות הזאת ומדבר עליה עם הילדים שלי. אני לא יודע לאן המצב יילך, אבל יכול להיות שמהרבה בחינות, מדינת ישראל היא כבר לא החלום… אני לא יודע אם להשתמש במילה חלום. מדינת ישראל היא לא. היא פשוט לא. היא כישלון, כמו שאמר ברנר. מה זה כישלון? אם תהיה מדינה דתית, פונדמנטליסטית ולאומנית… אני לא מסכים לזה. אז אם תהיה מדינה כזאת… אתה יודע, התכנים של מדינה כזאת לא זרים לי, אני באתי מבית מסורתי מאוד. אבל כמו שאני אומר שזה לא זר לי - זה גם זר לי מאוד. כי הסבים שלי לא היו כאלה. כלומר: הדת שנכפית עלינו פה היא לא הדת שלי. אז מהבחינה הזאת, אם הילדים שלי יחפשו את המקום שבו הם יכולים לחיות ולהתבטא, יכול להיות שמדינת ישראל במובן הזה היא כישלון".

"אני לא רוצה לדבר מתוך ייאוש. את הייאוש כבר עברתי", הוסיף. "אני מודה ש-7 באוקטובר לא זעזע אותי, כי עברתי תקופה לא קלה ב'שומר חומות', הלינצ'ים ההם שהיו שברו לי את הלב. אני משחק בתיאטרון יפו עם פרטנרים פלסטינים וערבים. אתה רואה שנכשלנו. לקחתי את זה אישית לוחצת. נכנסתי אז לשנה של דיכאון והייתי באמת אבוד. ואז התאוששתי מזה. החיים נמשכים. כשהגיע 7 באוקטובר לא זועזעתי, כבר הייתי בתוך המערכה. זה קורה לנגד עינינו. המוח שלי נהיה דימדומים מטאפיזיים. גם המצב בעולם הוא איום. יכול להיות שהאנושות תעבור עכשיו את הקטסטרופה שלה וניוולד מחדש. לא יודע לאן אפשר לברוח בעולם. לא לאירופה ולא לאמריקה. אולי לניו זילנד או לאוסטרליה. אנחנו כולנו באותו סיפור".

עוד בוואלה!

"אני לא פוסל את האפשרות לעזוב. מדינת ישראל היא כישלון"

לכתבה המלאה
מנשה נוי. ראובן קסטרו
מנשה נוי/ראובן קסטרו

בריאיון לוואלה תרבות, נוי גם מתח ביקורת נוקבת נגד ראש הממשלה: "נתניהו לא מפספס שום הזדמנות כדי למכור. הוא איש שיווק, 24/7. גם כשהוא אומר אחדות הוא מסית. הוא לא יכול להימלט מזה. אנחנו רואים שגם אחרי 7 באוקטובר השיח הפוליטי לא השתנה במיל. הפילוג בעם שלנו היה עוד לפני אלטלנה, כבר בתקופת בית שני, והוא קיים עד היום. אצלנו זה מביא פעם שלישית לחורבן. יש לנו איזשהו מנגנון של השמדה עצמית ויותר נוח בסוף להאשים את הצד השני, מכל מיני סיבות, גם מסיבות של רווח פוליטי ושליטה. אז אתה מתמכר לזה ובסוף נגיע למלחמת אחים ונגמר הסיפור. ואז נתחיל עוד פעם. אתה רואה בדברים שאומרים פוליטיקאים שאי אפשר להימנע מזה, כולם פשוט נשאבים לשם. אין היום שיח, אין היום דיבור, אין. אני בהחלט מאשים את נתניהו ובהחלט לא סולח לו מאז ימי טרום רצח רבין. אני לא סולח. המצב היום מאוד בעייתי וקשה ומסוכן.

"מבחינתי, הימין לקח את השלטון, בתקופת אוסלו, בכוח, על ידי רצח פוליטי. נתניהו אומר שיש היום קולות שקוראים לרצח. אבל בהפגנות של השמאל בארץ אנחנו לא אלימים. אנחנו לא שם", הוסיף נוי. "מיליון איש צריכים לצור על בית ראש הממשלה, לשתק את המדינה ולהגיד: את זה אנחנו לא רוצים. תשמע, יש פה כוחות שכנראה מפחידים. שלחו לי אתמול סרטון של איום מפורש מצד ביביסטים, שממש מאיימים באלימות מפורשת על קפלניסטים. יש עכשיו פה דיבורים מאוד אלימים ומסוכנים. גם מה שאמרה חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן על 'אחים לנשק': גרמתם לטבח, דם על הידיים. גם את זה הפכו לשני מחנות. צד אחד מלא באלימות".

נוי מככב בימים אלה בשני פרויקטים של דרמה דוקומנטרית: ההצגה "אהרונצ'יק: המרגל משער העמקים" שכתב וביים יונתן לוי ועוסקת באיש השמאל אהרון כהן, שבשנות השישים הורשע וריצה מאסר באשמת מסירת מידע לסוכן זר. ההצגה תעלה בתיאטרון תמונע במסגרת פסטיבל א-ז'אנר, שהכותרת שלו השנה היא "ועדת חקירה"; וסדרת האודיו הדוקו-עלילתית "אלטלנה - שתי נקודות מבט", בה הוא מגלם את ראש הממשלה דוד בן גוריון, שעלתה בפלטפורמות הפודקאסטים של גלי צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully