וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השר מיקי זוהר, בניגוד לדעתך השחקנים אינם עדר פרות מטומטם שמולך שולל"

22.7.2024 / 16:41

אתמול הוציאו עשרות שחקנים סרטון מחאה נגד הרפורמה בקולנוע של שר התרבות, שמסר בתגובה: "שורה של שחקנים הוטעו בצורה כה גסה לטובת קמפיין שקרי". כעת ארגוני היוצרים מגיבים לתגובה: "אם הרפורמה תצא לפועל, הקולנוע הישראלי לא יהיה שונה מריאליטי כמו 'האח הגדול'"

עשרות שחקנים ושחקניות בסרטון מחאה נגד כוונת שר התרבות מיקי זוהר לבצע רפורמה בתיקצוב הקולנוע הישראלי שתיתן העדפה לתיקצוב סרטים מסחריים ומיינסטרימיים/במאים: אמרי דקל קדוש והילה רויזנמן, הפקה: גייל פילוסוף

המאבק העז של אנשי תעשיית הקולנוע ברפורמה בענף שמבקש להעביר שר התרבות מיקי זוהר, שתיתן העדפה לסרטים מסחריים ומיינסטריים - נמשך במרץ. כזכור, אמש נערך כנס חירום על עתיד הקולנוע הישראלי בצל הרפורמה בסינמטק ירושלים ומוקדם יותר אתמול הוציאו עשרות שחקנים מובילים סרטון מחאה נגד הרפורמה, שבין השאר אמרו: "בזמן שישראל נלחמת בכל החזיתות, שר התרבות הכריז מלחמה על הקולנוע הישראלי". בתגובה לכך הוציא השר זוהר תגובה שנויה במחלוקת, שבה אמר בין השאר: "צר לי לראות שורה של שחקניות ושחקנים מוכשרים, שהוטעו בצורה כה גסה לטובת קמפיין שקרי. אני מקדם את תעשיית הקולנוע לגבהים חדשים".

בתגובה לתגובת השר, הוציאו היום (שני) ארגוני היוצרים שעומדים מאחורי קמפיין המחאה נגד רפורמת הקולנוע של השר זוהר, את המילים הזועמות הבאות: "בניגוד למה שנראה לשר התרבות והספורט, מיקי זוהר, בתגובתו לסרטון המחאה נגד רפורמת הקולנוע, השחקניות והשחקנים המוכשרים שהופיעו בו כחלק מ'קמפיין שקרי' אינם כאלו מטומטמים כחלק מעדר פרדות שמולך שולל, והקמפיין השקרי פה הוא לא שלהם. הקולנוע הישראלי הוא העבודה שלהם. הם חיים אותו, משתכרים ממנו (מעט מאוד) וחרדים חרדה עמוקה מהשלכותיה ההרסניות של הרפורמה שלך. במשך כל הזמן הזה תעשיית הקולנוע הישראלית ממשיכה לצמוח ומתרוממת לגבהים מפתיעים כל הזמן, בזכות עבודתם הקשה שלנו אותם השחקנים, היוצרים ועובדי התעשייה כחול לבן, שאתה כל כך מזלזל בתבונתם".

"איננו מתנגדים ופוחדים משינויים שעשויים להיות מבורכים, ובפרט מרפורמה נכונה בענף הקולנוע שתשלב בין כלל מרכיבי היצירה הקולנועית בשיתוף מלא עם היוצרים.ות, השחקנים.ות והעובדים.ות - כדי לוודא שהאיזונים העדינים נשמרים ולא שופכים את התינוק עם המים. אבל אנחנו פוחדים ספציפית מהרפורמה שלך, שתפגע ביצירה הישראלית המגוונת והאיכותית שאהובה על כולנו. הרפורמה של מיקי זוהר היא בבחינת פיל בחנות חרסינה. רצונו להגדיל את קהל הצופים בקולנוע הישראלי הוא ראוי ונכון, אך האופן בו זה נעשה ו'האותיות הקטנות' שלה פוגעים במרכיב המרכזי של היצירה הקולנועית - האמנות. כולנו תמיד הראשונים לרצות שקהל רב יצפה בתוצריהם. הרצון הזה לא פוגע ביצירה האומנותית אלא משולב בו בזהירות רבה ובמידה הנכונה. אבל אותה שיטת ניקוד חדשה תייצר תחרות מאוד לא בריאה בין קרנות הקולנוע, שתוביל לקניבליזם וסופו בקריסת התעשייה - כשהקרנות ירדפו אחר הניקוד הגבוה ויזנחו ז'אנרים הכרחיים לשגשוגה ופריחתה של תעשיית הקולנוע. אם הרפורמה תצא לפועל, תוך זמן קצר יהפוך הקולנוע הישראלי למחולל בידור שתרומתו האומנותית לא תהיה שונה בהרבה מתכניות ריאליטי כמו 'האח הגדול' ו'המירוץ למיליון'. עדיין לא מאוחר להקשיב לכל גורמי המקצוע ולהטמיע שינויים הכרחיים ברפורמה. לכן מציעים שהשר זוהר יתמקד בתיקון הצעתו ופחות בהמצאת קמפיינים שקריים".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בראיון עם טל שלו באולפן וואלה! 28 ביוני 2023. ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זוהר/ראובן קסטרו

אתמול (ראשון) המחאה בתעשיית הקולנוע נגד הרפורמה בתיקצוב הקולנוע, עליה הכריז שר התרבות מיקי זוהר לפני כחודשיים - החריפה. אמש, כאמור, נערך כנס חירום על עתיד הקולנוע הישראלי בצל הרפורמה בסינמטק ירושלים, במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים, בהשתתפות יוצרי קולנוע מובילים, ובהם הבמאי והתסריטאי יוסף סידר, שהיה מועמד לאוסקר על סרטיו "בופור" ו"הערת שוליים", ואמר בין השאר: "עם כל הכבוד שיש לי להצלחת הסרט 'לשחרר את שולי', לא יכול להיות שלתקופה שלנו יקראו 'מה קשור'. מה שהשר זוהר מנסה לבלום זה את הסרטים שלא עושים נעים בגב, שמגיעים לחו"ל, ומבחינתם מעבירים ביקורת על ישראל. אם יוצא שאני אוהב את מה שיצא לי והוא חריף והוא בוטה ואני מת לשתף בזה את הקהל הישראלי, שיכעס כמוני על הדבר שאני כועס עליו, אז אני מצפה שהממסד יעודד אותי. אני צריך להגיד שבמהלך השנים הרגשתי שהממסד מעודד אותי. אמנם יטענו כלפי שאני לא מספיק מעצבן אנשים, אבל היתה תחושה שמעודדים אותנו, את היוצרים, לגעת בווריד הצוואר. לא לוותר לקחת כל סיטואציה דרמטית, להביא אותה לקצה, גם אם זה קצת על חשבון הצד המסחרי. זה מה שהרפורמה הזאת מנסה למנוע, כי השר זוהר יודע שזו ברירת המחדל של התעשייה. אנחנו אוהבים לעצבן. אנחנו אוהבים לעורר דיון. ואנחנו צריכים להמשיך לעורר דיון. מנקודת המבט של מי שמדי פעם הואשם ב'לכבס כביסה מלוכלכת בחוץ', 'להוציא דיבת הארץ רעה' וכל הדברים האלה - אלו דברים בעלמא. זה לא באמת משקף. כן, יש סרטים כאלה, הם לא מצליחים בעולם ולא מצליחים בארץ. הסרטים שאנחנו מדברים עליהם, הסיבה שאנחנו יודעים עליהם, זה כי הם עושים משהו אחר לגמרי".

עוד בוואלה

יוסף סידר: "שר התרבות מיקי זוהר מנסה לבלום סרטים שלא עושים נעים בגב"

לכתבה המלאה
הבמאי והתסריטאי יוסף סידר בכנס חירום על עתיד הקולנוע הישראלי בצל הרפורמה של השר מיקי זוהר, סינמטק ירושלים, 21 ביולי 2024. יח"צ, צילום מסך
הבמאי והתסריטאי יוסף סידר בכנס חירום על עתיד הקולנוע הישראלי בצל הרפורמה של השר מיקי זוהר, סינמטק ירושלים, 21 ביולי 2024/צילום מסך, יח"צ

צעד נוסף שהתרחש אתמול נגד הרפרומה של השר זוהר הוא סרטון המחאה בנושא, שקרא לא לפגוע בתעשיית הקולנוע ובעובדיה, ובו משתתפים עשרות שחקנים מובילים ובהם ששון גבאי, גילה אלמגור, נועה קולר, אסי לוי, יוסי מרשק, לאורה ריבלין, עלמה זק, שרה פון-שוורצה, אבי גרייניק, אסתי זקהיים, אורי גבריאל, יגאל עדיקא, אלברט אילוז, יפתח קליין, נלי תגר, דאנה איבגי, שרון אלכסנדר, איימוס איינו, ריטה שוקרון, סוזנה פפיאן, פיני טבגר, לנה פרייפלד, מורן רוזנבלט, אורי הוכמן, נטע רוט ועירית קפלן.

בסרטון מדברים השחקנים והשחקניות על שיאי הקולנוע הישראלי, ומוסיפים: "אלה רגעים בלתי נשכחים. זה הדנ"א של החברה שלנו. זה אנחנו. ואיך היו נראים החיים שלנו בלי הרגעים האלה? בלי הסרטים האלה? בלי הסיפורים האלה? בזמן שישראל נלחמת בכל החזיתות, שר התרבות הכריז מלחמה על הקולנוע הישראלי. שיטת הניקוד החדשה של מיקי זוהר, מורידה את המסך על הקולנוע של כולנו. לא יהיה יותר קולנוע דוקומנטרי. לא יהיו יותר סרטים על הפריפריה. לא יהיו סרטי סטודנטים. לא יהיו סרטי אנימציה. פחות סרטים. פחות קולות. פחות קולנוע לכולנו. שר התרבות, מיקי זוהר, אל תוריד את המסך על הקולנוע הישראלי".

השר זוהר מסר בתגובה: "צר לי לראות שורה של שחקניות ושחקנים מוכשרים, שהוטעו בצורה כה גסה לטובת קמפיין שקרי. אני מקדם את תעשיית הקולנוע לגבהים חדשים. תעשיית הקולנוע בישראל לא מתרוממת כבר כמה שנים טובות ואני אומר זאת בלב כבד. אני ער לכך שישנם חששות ופחדים באשר לשינויי מבחן התמיכה הקיים למוסדות העוסקים בתחום הקולנוע. אולם, אני מציע לאנשי הקולנוע קודם כל ללמוד את השינויים, שעיקרם בתחומי קרנות הקולנוע והאפשרות לסייע בהפקת סדרות ישראליות. בשינויים תינתן האפשרות לכל קרן קולנוע לעסוק בתחומי עשייה שונים, תוך מתן תמריצים משמעותיים להפקה של סרטים בתקציב גבוה, סרטים דוקומנטריים, סרטי ביכורים וקצרים. מרכיב התמיכה לקרנות יהיה על בסיס ניקוד שייקבע לפי הכמות של הצופים בסרט. חשוב שהציבור יידע שגם כיום, הסרטים הפופולריים לא תמיד מרוויחים. אני סבור שתקצוב סרטים שהישראלים לא צופים בהם, הם פגיעה בחלוקה הוגנת של כספי ציבור. אני מתעקש על כך שהכסף הרב שמוזרם לתעשייה מהמדינה חייב לחזור למשלמי המיסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully