וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר תקדים: סופרת ישראלית נתבעת בפעם השנייה בתוך שנה על העתקה

עודכן לאחרונה: 29.7.2024 / 0:01

לפני פחות משנה, הסופרת והמו"לית לינדה אמזלג מזרחי נתבעה על ידי סופרת שטענה כי קטעים מספרה הועתקו. לוואלה תרבות נודע כי כעת מזרחי נתבעת פעם נוספת על העתקה, הפעם מצד מו"ליות הסופרת הבינלאומית קורה ריילי, הדורשות 700 אלף שקלים. מזרחי: "תביעה מופרכת"

כנס - קורה ריילי/הוצאת U ספרות שנוגעת

תביעה של סופרים על הפרת זכויות היוצרים שלהם בהעתקת קטעים מספרם היא אירוע נדיר למדי בישראל. שתי תביעות שונות על העתקות נגד אותה סופרת בתוך פחות משנה הוא ככל הנראה אירוע חסר תקדים בארץ.

לוואלה תרבות נודע כי בסוף יוני הגישו ענבל אלמוזנינו וניקול קידר, מו"ליות ההוצאה לאור "יו ספרות שנוגעת" העוסקת בספרות רומנטית, תביעה לבית משפט השלום בפתח תקווה נגד הסופרת, העורכת והמו"לית לינדה אמזלג מזרחי וההוצאה לאור שהקימה "אדל יהלומים" בטענה להעתקה והפרת זכויות יוצרים של חלקים גדולים מספרי הסופרת הבינלאומית קורה ריילי, המוכרת כסופרת בז'אנר המאפיה הרומנטית וזוכה להצלחה בארץ עם מכירות של מאות אלפי עותקים מספריה בישראל. התובעות הן בעלות הזכויות לספריה ופרסמו 23 מהם. המו"ליות תובעות סכום ענק בגובה 700 אלף שקלים ודורשות לעצור את הנתבעות מפרסום ספרים החשודים בגניבת זכויות היוצרים. זו הפעם השנייה בתוך פחות משנה שבה נתבעת מזרחי, לאחר שבאוגוסט 2023 הוגשה נגדה תביעה על העתקה מצד הסופרת ליטל משה, כפי שפורסם לראשונה בוואלה תרבות, תביעה המתבררת בבית משפט השלום ברמלה.

בתביעה החדשה, שהוגשה על ידי עו"ד לימור בן-נון נחמני ועו"ד גיא פרל, נטען כי בספרים "מתאו", "לוקה" ו"רפאל" שליצאו בהוצאת "אדל יהלומים" וחתומה עליהם כותבת תחת שם העט מיני, הועתקו חלקים מספריה של קורה ריילי ובהם "ברית של כבוד", "לוקה ויטיאלו", "נאמנות מעוותת", "ברית של אהבה", "רגשות מעוותים", "ברית של שנאה", "קשרים מעוותים", "לבבות מעוותים" ו"גאווה מעוותת".

לינדה מזרחי אמזלג. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
לינדה מזרחי אמזלג/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
כריכת הספר "קשרים מעוותים" של קורה ריילי. "יו ספרות שנוגעת",
כריכת הספר "קשרים מעוותים" של קורה ריילי/"יו ספרות שנוגעת"

על פי המו"ליות התובעות את מזרחי, חודשים לפני נקיטת ההליכים והפנייה לבית המשפט, הן פנו למזרחי באופן פרטי וביקשו ממנה לעצור את הדפסת הספרים בשל החשד להפרת זכויות, אך היא לא נענתה לבקשה. התובעות ביקשו בין השאר להוציא צו מניעה זמני אשר ימנע ממזרחי ומההוצאה לאור שלה למכור ולהפיץ את הספרים "מתאו", "לוקה" ו"רפאל", להסיר כל פרסום לספרים ולחייב את מזרחי וההוצאה לאור שלה בפיצוי בשל טענה לפגיעה בזכות המוסרית ובזכויות היוצאים בשורת יצירות בסכום של 700 אלף שקלים. ביום שלישי האחרון קיבל בית המשפט את בקשת התובעות למנוע את פרסום הספרים של הסופרת המכונה מיני עד לסיום ההליך המשפטי שנפתח.

המו"ליות, ענבל אלמוזנינו וניקול קידר, מסרו: "מן הראוי שהקוראים והקוראות הישראליים יגלו שהאמת הוסתרה מהם, שהם רומו ושהספרים שהם עצמם אף חשדו שיש בהם משום העתקה מספריה של ריילי, אכן נחזים להיות ספרים שבוצעה בהם העתקה רבה וכי ספרים אלה לא מודפסים ולא משווקים לא בשל תקלה טכנית כפי שהוצג באתרים אלא בשל הליך המתנהל, שלא רק הוסתר מהקוראים - אלא שפעלו להטעיית הקוראים באשר לסיבת אי פרסום הספרים".

לינדה אמזלג מזרחי מסרה בתגובה: "מדובר על תביעה מופרכת עם טענות לא פחות ממומצאות וקנטרניות, כנגד ספריה של סופרת מוערכת בהוצאת יהלומים והכל בכדי לפגוע בחופש התחרות ההוגנת תוך ניסיון פסול של הוצאה מתחרה, ליצור לעצמה יתרון מכירתי לספריה. לסופרת קורה ריילי אין זכות בלעדית על ז'אנר המאפיה או על טרופים. אל ליתן יד לניסיון בזוי זה לרמוס את חופש היצירה של סופרות כחול לבן תוך שימוש ציני בהליכים משפטיים בכדי להטיל אימה ולפגוע בשמם הטוב. עצם הפניה הזריזה לתקשורת לאחר הגשת התביעה מעידה לבדה, כאלף עדים, על הניסיון המרושע לפגוע בשמה הטוב של ההוצאה. אנו סומכות את ידינו על בית המשפט שידחה את התביעה והצדק יצא לאור".

עוד בוואלה

סערה בעולם הספרות הרומנטית: סופרת ישראלית מאשימה קולגה בהעתקה בתביעה נדירה

לכתבה המלאה
הסופרת קורה ריילי. יח"צ,
הסופרת קורה ריילי/יח"צ

כאמור, זו הפעם השנייה בתוך פחות משנה שבה נתבעת לינדה אמזלג מזרחי על העתקה. כפי שפורסם לראשונה בוואלה תרבות, באוגוסט 2023 תבעה הסופרת ליטל משה, שכתבה את הספר "חזק יותר מגעגוע", את מזרחי כבעלת ההוצאה לאור "יהלומים" ואת הסופרת סנדרה הבה, בטענה כי הבה העתיקה בספרה "משהו ממני" רכיבים נרחבים מספרה. משה טענה להפרת זכויות יוצרים, זכות מוסרית והפרת חוזה, וביקשה פיצוי כספי בסך 200 אלף שקלים ואיסור על פרסום ושיווק הספר של סנדרה הבה.

ספרה של ליטל משה, "חזק יותר מגעגוע", יצא במאי 2022. הוא מתואר כרומן על אהבה מסובכת בין כוכב כדורגל שהגיע מכלום והיום יש לו הכל - לבין בחורה שיש לה הכל אבל מרגישה ריקנות. כמו שני ספריה הקודמים, גם הספר הזה יצא לאור בהוצאת הספרים "יהלומים", והוא העפיל לרשימות רבי המכר בכמה מהאתרים.

הנתבעת, הסופרת סנדרה הבה, הוציאה כמה ספרים בהוצאת "יהלומים", בה היא עובדת גם כעורכת ספרים, לקטורית ומבצעת הגהות, ובהם הספר "משהו ממני" באוקטובר 2022. לטענת משה, סנדרה כתבה את הספר לאחר שספרה "חזק יותר מגעגוע" כבר יצא לאור. היא אף טוענת כי לאחר שספרה הודפס והופץ, שלחה אליה סנדרה הבה הודעה ובה כתבה לה כי קראה אותו ו"אהבה ממש".

בכתב התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אילן דובר, מציינת הסופרת כי אחרי שקראה את ספרה של הבה היא "נדהמה לגלות כי חלקים ממשיים ומהותיים מיצירתה (של סנדרה - ש"ב) הועתקו מספרה של התובעת, 'חזק יותר מגעגוע', בין היתר, תבנית סיפורית דומה, דמיון מהותי בנקודות תוכן רבות, ברצף האירועים, בתוכנם ודמיון ברובד הלשוני". היא אומרת כי באותו היום פנתה אל הבה והעלתה בפניה את טענותיה על העתקת רכיבים רבים מספרה. זו, לפי כתב התביעה, לא הכחישה את טענות התובעת והשיבה בין היתר: "כתבתי ללינדה לגנוז את הספר. תעשו מה שבא לכן. בהצלחה בהמשך". בסופו של דבר ספרה של סנדרה הבה יצא לאור, נמכר בחנויות, ונטען כי אף צפוי לו ספר המשך.

עטיפת הספר "חזק יותר מגעגוע" של ליטל משה (הוצאת יהלומים). יח"צ,
הספר "חזק יותר מגעגוע" של ליטל משה (הוצאת יהלומים)/יח"צ
הספר "משהו ממני" של סנדרה הבה (הוצאת יהלומים). יח"צ,
הספר "משהו ממני" של סנדרה הבה (הוצאת יהלומים)/יח"צ

משה פנתה לבקש את חוות דעתו של ד"ר נדב אלמוג, דוקטור לספרות אנגלית, מרצה באוניברסיטת חיפה ובמכללת גורדון, עורך ספרותי ועורך לשוני. לפי כתב התביעה, לאחר שקרא את שני הספרים, קבע ד"ר אלמוג כי הבה העתיקה חלקים ממשיים ומהותיים ב"משהו ממני" מספרה של משה, המהווים לכאורה הפרת זכויות קנייניות בסיפור. על פי ד"ר אלמוג, קווי הדמיון בין שני הספרים רבים מדי וקרובים מדי זה לזה מכדי לפטור את הדמיון כיד המקרה או לטעון שמדובר בהשראה כללית. הוא טוען כי "קווי הדמיון שזורים בכל רמות היצירה: תמה כללית, מבנה נרטיבי, קווי עלילה, תפניות עלילתיות, אופי הדמויות, שמות דמויות, סצנות וניסוחים ספציפיים".

משה ביקשה בתביעה מהנתבעות פיצוי כספי בסך 200 אלף שקלים על פגיעה בזכות מוסרית ופגיעה בזכויות יוצרים, וכן להוציא צו שמורה להסיר את הספר "משהו ממני" מחנויות הספרים, לעצור את שיווקו באתרי האינטרנט, ולאסור באופן קבוע מלפרסם או לעשות שימוש בכל צורה בספר הזה או בספרי המשך לספר. עוד היא מבקשת כי בית המשפט יקבע שזכויות היוצרים של ליטל בספר "חזק יותר מגעגוע" שייכות לה.

הבה ומזרחי מסרו בתגובה לוואלה! תרבות לפני שנה: "קיבלנו את התביעה ומעיון בה ברור שמדובר בתביעת סרק מופרכת ותלושה, שתידחה לבטח לאחר הגשת כתב ההגנה. טענותיה של התובעת מופרכות ומומצאות וכבר הובהר לתובעת זה מכבר שאין כל בסיס לטענותיה. למרות זאת, התובעת יצאה למסע הכפשה נגד הנתבעות לאחר שסירבו להיכנע לאיומיה ובחרה להגיש תביעה. מדובר בניסיון ברור לסחוט את הנתבעות להיעתר לדרישותיה המופרכות. בחירתה של התובעת לרוץ ולפרסם את עצם הגשת התביעה לפני הגשת כתב הגנה מטעם הנתבעות מוכיחה את חוסר תום ליבה ואת מניעיה הפסולים. תשובתנו לטענות התובעת יימסרו באופן מפורט לבית המשפט ואנו סמוכות ובטוחות שתביעתה תידחה על הסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully