וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלזינגר קרא לחיילים לבצע פשע מלחמה. המילים של ניב רסקין היו גרועות יותר

8.8.2024 / 0:00

בדמוקרטיה מותר לחשוב מחשבות קיצוניות ומחליאות. מה שאסור לעשות זה לשדר את הדעות האלה בערוץ הטלוויזיה החשוב בישראל כאילו קריאה לאונס ממוסד היא דעה לגיטימית שראויה להישמע - לקבל "איזון"! - בדיון טלוויזיוני בין דוברים מכובדים

ג'וש בריינר, יהודה שלזינגר, תוכנית הבוקר עם ניב רסקין. חדשות 12, צילום מסך
לראות ולא להאמין. יהודה שלזינגר (משמאל) ויהושע בריינר בתכנית הבוקר, אתמול/צילום מסך, חדשות 12

באחד המערכונים הזכורים של "החמישייה הקאמרית", מגלמת קרן מור מגישה צעירה בערוץ הילדים, שמנחה תכנית לצד מורה ללשון והבעה עברית. ילדה בכיתה ו' עולה לשידור ומספרת שהכיתה שלה קיבלה משימה: לכתוב חיבור שכותרתו "רצח רבין - בעד ונגד". המורה, בגילומו של מנשה נוי, שואל אותה אם היא מתקשה למצוא טיעונים בעד הרצח, והילדה עונה: "לא, אני לא יודעת מי זה רבין". המערכון, ששודר במקור פחות או יותר שנה אחרי הרצח, הקדים את זמנו בהרבה. בימינו, כשהמציאות ממילא עולה על כל דמיון, הסאטירה הזאת נראית מיותרת - בזמן שכלי התקשורת הגדול והמשפיע בישראל עורך בתכנית הבוקר שלו דיון על "אונס - בעד ונגד". תכלס, לעומת זה, מי זה רבין?

יהודה שלזינגר, הכתב הפוליטי של "ישראל היום" ופאנליסט מזדמן בשלל ערוצים, שיתף אתמול את צופי תכנית הבוקר של קשת 12 בכך שהוא בעד שתהיה "מדיניות מוסדרת של המדינה להתעלל בעצירים". הוא אף נימק את דעתו הקיצונית בטיעון משפטי שמוכר לכל גננת בגן: "זה מגיע להם", וחזר שוב על טענתו שהבעיה היחידה בחשדות על אינוס עצירים במחנה שדה תימן הוא ש"לא עושים את זה בצורה ממוסדת".

ראשית, אציין שזכותו של יהודה שלזינגר לחשוב ככה. בדמוקרטיה מותר לחשוב מחשבות קיצוניות, בדיוק כפי שמותר ללבוש רק כתום. לא חייבים להסכים עם הבחירות האופנתיות של שלזינגר, ובטח שלא חייבים להסכים עם דעתו, אבל לכל אחד מאיתנו יש סטיות ואם הסטייה של שלזינגר זה ללבוש בגדים כתומים ולפנטז על עצירים ביטחוניים עם פציעות חודרניות במעי הגס - שייהנה. אם להשתמש בשפתו הציורית - הפנטזיות של שלזינגר מעניינות לי את העכוז.

מה שאסור לעשות, זה לשדר את הדעות האלה בערוץ הטלוויזיה החשוב בישראל כאילו קריאה לאונס ממוסד היא דעה לגיטימית. במקום לקטוע את דבריו של שלזינגר, שדרש שהמדינה תעודד חיילים לבצע פשעי מלחמה, המנחה ניב רסקין החליט לנהל דיון של בעד ונגד עינויים מיניים. האמירות של שלזינגר היו מחליאות, הוא בעצמו בחר להתנצל עליהן עליהן בהמשך בטוויטר, אבל המילים שלו לא היו הגרועות ביותר שנאמרו במשדר. הדבר הכי נורא שנאמר שם היו ארבע מילים תמימות לכאורה של רסקין: "אוקיי, הנקודה ברורה, ג'וש".

ננתח את המילים האלה לרגע למען קוראים שמעולם לא צפו בפאנל טלוויזיוני מהסוג הזה.

"אוקיי" - זו המילה שרסקין משתמש בה כדי לקטוע את שלזינגר, שהיה ממשיך לנאום על חשיבות ההתעללות בעצירים פלסטינים, אלמלא מישהו היה עוצר אותו.

"הנקודה ברורה" - זו אמירה נייטרלית ולא שופטת. הנקודה, כזכור, הייתה שהמדינה צריכה לעודד חיילים לבצע פשעי מלחמה בעצירים. רסקין לא הביע דעתו על הטענה, אלא רק ביקש להבהיר שהנקודה ברורה.

המילה האחרונה היא "ג'וש", והכוונה ליהושע בריינר (גילוי נאות: לשעבר עיתונאי בוואלה ולנצח קולגה מוערכת), שקיבל את זכות הדיבור כדי להגיב לטענות של שלזינגר. כלומר, רסקין הציג שתי דעות מנוגדות - בעד ונגד אונס ועינויים מיניים ממוסדים על ידי המדינה - כשלכאורה שתיהן ראויות להישמע על ידי עיתונאים מכובדים.

הנרמול הזה של פשעי מלחמה מרגיש אולי כמו מערכון של עוזי וייל שיצא משליטה, אבל הוא לא באמת אמור להפתיע אף אחד שצופה בשידורי ערוץ 12 בעשורים האחרונים. ברוכים הבאים למכבסה הגדולה של אבי ניר. זאת שהכניסה בצד אחד את איתמר בן גביר כליצן גבעות עם ערימה של כתבי אישום והרשעות - והוציאה אותו מהצד השני כשר לביטחון לאומי. המכבסה שהחליטה להפקיע את שעות החדשות שלה בסופי שבוע לשידורים מוקלטים כדי לרצות פרשן אחד לענייני כל.

עוד בוואלה

"התקף מוחי": הרשת לועגת לנועם אמיר, הפרשן הצבאי של ערוץ 14, שלא יודע מה זה "מאויש"

לכתבה המלאה
ניב רסקין, "תכנית הבוקר", קשת 12, 7 באוגוסט 2024. קשת 12, צילום מסך
הדבר הכי נורא שנאמר הוא שלו. ניב רסקין/צילום מסך, קשת 12

אז אתמול נכנס למכבסה תפוז אנושי, קרא למדינה לאנוס עצירים, ואף אחד לא אמר לו: "היי, אדוני, תחזור בך על הדברים הנוראיים האלה. אתה לא תהפוך את הילדים שלנו שמתגייסים בגיל 18 לשמור על המדינה לסדיסטים חולניים. תתנצל מיד או שתצא מהאולפן ואל תחזור". במקום, הביאו מישהו "לאזן" את דבריו. אין אבקת כביסה טובה יותר במכבסה הזאת מאשר "איזון". אחד בעד אונס, השני נגד. תראו כמה מאוזנים אנחנו!

המילים של ג'וש בשידור היו מדויקות, וההלם שלו מעצם הדיון היה אותנטי. בגלל האופי הסוער של הדיון אף אחד באולפן לא טרח להזכיר שלמרות הטענות של שלזינגר, לפי פרסום של גיא פלג בחדשות 12 רק משלשום עולה כי העציר שעבר התעללות מינית לכאורה בשדה תימן בכלל לא נחשד בהשתתפות בטבח ה-7 באוקטובר. הוא פעיל במשטרת חמאס בעזה, אך לא חלק מכוחות הנוחב'ה שפרצו לישראל. כלומר, גם הקריאות לנקמה "סימטרית" במחבל כפי שהוא פגע ביהודים לאו דווקא נכונה במקרה הזה. זה מידע חשוב, שלא נמסר לצופים, והוא חשוב במיוחד כשנזכרים בקלות שבה קראו בערוץ הנצפה בישראל לאנוס חשודים שיושבים במחנה מעצר ישראלי. נסו להסביר את הדיון הזה בהאג.

קראתי את התגובה של הפקת התכנית. קראתי גם את ההתנצלות של שלזינגר וגם את ההבהרה הנחרצת של רסקין עצמו. באופן אישי, אני לא מאמין לאף אחד מהם - אבל היי, אתם לא חייבים להאמין לי, פשוט צפו בקטע ותגידו לי אם אתם מאמינים שמדובר בפליטת פה או אלתור, כפי שנמסר מההפקה. כאילו מדובר באיזו טעות אנוש מצערת שיכולה לקרות בשידור חי. במציאות היה שם מישהו שהציג דרך פעולה מפורטת ומנומקת לפשע מלחמה שהוא חושב שהחיילים שלנו צריכים לעשות. הוא חזר על הדברים מספר פעמים, והסביר גם את הרציונל מאחורי התוכנית שלו. המנחה לא רק שלא התנגד לדבריו אלא ביקש לאפשר לו לתת את דעתו, והוא למעשה זה שפתח את כל הדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully