וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכרז תפור לאודליה? ראש העיר הסיר את הדרישה לתואר ראשון ממנכ"ל המדיטק

15.8.2024 / 13:00

פרסום ראשון: חשד שראש עיריית חולון "תפר מכרז" למנכ"לית המדיטק כך שיתאים לאודליה פרידמן, המנכ"לית הכושלת לשעבר של הבימה. במכרז החדש הושמטה החובה לתואר אקדמי שהיתה נהוגה בעבר לתפקיד. בדף קורות החיים שכתבה פרידמן היא אינה מציינת כי בידה תואר כזה

אודליה פרידמן, בדיון על מינויה למנכ"לית המדיטק, בית הדין לעבודה, 28 ביולי 2024/שגיא בן נון

האם ראש עיריית חולון, שי קינן, תפר תנאי מכרז חדשים למועמדות לתפקיד מנכ"לית החברה לפיתוח התרבות בחולון כך שיתאימו למינויה של אודליה פרידמן, שכשלה בתפקידה כמנכ"לית הבימה? לאחר שבית המשפט הורה לו בסוף החודש שעבר לצאת למכרז מיידי לבחירת מנכ"ל לחברה לפיתוח התרבות בחולון, קינן יכנס היום (חמישי) את דירקטוריון החברה כשעל הפרק יציאה למכרז לאיתור מנכ"ל. לוואלה תרבות נודע כי במכרז החדש השתנו קריטריונים שהיו נהוגים בעבר ובראשם השמטת הדרישה לתואר אקדמי.

במסמך שהגיע לידי וואלה תרבות, עליו חתום ראש העיר קינן, המכהן גם כיו"ר דירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בחולון, פורסמו תנאי הסף החדשים, לפיהם תואר ממוסד להשכלה גבוהה אינו חובה במקרה שלמועמד ניסיון של עשר שנים במצטבר לפחות בתפקיד או בכהונה של תפקיד בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים, ניהוליים או משפטיים, שמתוכם חמש שנים לפחות בגופים בעלי היקף פעילות שאינו נופל מזה של החברה שבה הוא עומד לכהן. הנוהג בעבר היה שונה. כך, מי שהיה ראש עיריית חולון ויו"ר דירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בעיר לשעבר, מוטי ששון, דרש בשנת 2015 כתנאי סף לתפקיד מנכ"ל החברה שהמועמד יהיה בעל תואר שני לפחות באחד התחומים הבאים: מנהל עסקים, מנהל ציבורי, כלכלה ולימודי עבודה.

גורמים המצויים בפרטים טוענים שזהו מכרז תפור שנועד להתאים לאודליה פרידמן, מי שהייתה מנכ"לית כושלת בהבימה ומהגורמים המרכזיים שהובילו להתרסקות הענק של התיאטרון הלאומי. קיים סימן שאלה גדול אם לפרידמן יש תואר אקדמי. לוואלה תרבות נודע כי במסמך רשמי של קורות החיים שלה שכתבה פרידמן עצמה - היא לא ציינה בפרק ההשכלה שיש לה תואר אקדמי. דף קורות החיים שכתבה פרידמן הועבר על ידה לדירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בחולון ואף הועבר לידי דודי ספיר, מנהל האגף הבכיר לתאגידים עירוניים במשרד הפנים.

במסמך שהגיע לידנו פרידמן אמנם ציינה בקורות החיים שלה כי למדה בקורס דירקטורים ונושאי משרה באוניברסיטת תל אביב, לימודי חשבונאי בכיר והסמכה ולימודי חשבונאות במכללה למנהל. עם זאת, תואר אקדמי לא צוין בקורות חיים שהגישה לדירקטוריון והגיע גם למשרד הפנים, וקשה להאמין שפרט חשוב כזה הושמט בטעות על ידה. וואלה תרבות פנה לפרידמן בשאלה אם יש בידה תואר אקדמי - אך גם הפעם פרידמן לא השיבה לנו.

בעמוד הוויקיפדיה של פרידמן נטען: "לדברי פרידמן, היא בעלת תואר ראשון בחשבונאות מהמכללה למינהל", אך כאמור בקורות החיים הרשמיים שהעבירה והגיעו לידינו הפרט הזה לא מצוין. בנוסף, עיתונאית הארץ נירית אנדרמן פרסמה בחודש שעבר כי מבדיקתה עולה כי שמה של פרידמן אינו מופיע במאגרי המידע של "המכללה למינהל המסלול האקדמי".

אודליה פרידמן לא הגיבה גם הפעם לבקשות התגובה מוואלה תרבות. לראשונה מזה חודש וחצי של פניות רבות עם בקשות תגובה מצד וואלה תרבות ועיתונאים נוספים לראש עיריית חולון, שי קינן, מהן התעלם לחלוטין, חצי יום לאחר בקשת התגובה לכתבה זאת מצד וואלה שלח ראש העיר את תגובתו: "תנאי הסף למשרת המנכ"ל, כפי שנקבעו על ידי דירקטוריון החברה לפיתוח התרבות בחולון, זהים לחלוטין לאלו שנכללו במכרז הקודם לתפקיד ב-2017 ולקוחים מהוראות חוזר מנכ"ל משרד הפנים".

(תגובתנו לתגובה: תואר אקדמי הוא תנאי הכרחי הנהוג בהתמודדות במכרזים של השירות הציבורי. זה גם היה התנאי בעבר למנכ"ל החברה לפיתוח התרבות בחולון, כך למשל בשנים 2015 ו-2016 אף הייתה חובה בתואר שני לפחות כדי להתמודד לתפקיד. בנוסף, על אף טענת העירייה כי משרד הפנים התיר את הקריטריון המאפשר קבלה לתפקיד ללא תואר ועל בסיס ניסיון, לוואלה תרבות נודע כי המנכ"ל הקודם בתפקיד, דני וייס, כיום מנכ"ל הבימה, שנכנס לתפקיד מנכ"ל המדיטק והחברה לפיתוח התרבות בחולון בספטמבר 2017, נדרש לשלוח לוועדת האיתור תעודות שמעידות על כך שיש לו תואר ראשון, על אף שעמד גם בתנאי סף של ניסיון מקצועי. לצד כל אלה, תמוה שראש העיר קינן סבור שאין צורך לפחות בתואר ראשון לתפקיד זה והמקריות המפתיעה שלאודליה פרידמן שהוא מקדם בכל הכוח על אף הנזק שגרמה בהבימה - כפי הנראה אין תואר אקדמי).

תגובתו של דודי ספיר טרם התקבלה.

אודליה פרידמן, בדיון על מינויה למנכ"לית המדיטק, בית הדין לעבודה, 28 ביולי 2024. ראובן קסטרו
אודליה פרידמן בבית הדין, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

בסוף החודש שעבר נרשם ניצחון חלקי לשח"ם בעתירה נגד מינוי פרידמן, מנכ"לית הבימה לשעבר, לתפקיד ממלאת מקום מנכ"לית המדיטק: בתום דיון בנוכחות השופטת ועורכי הדין של שני הצדדים בלבד ובהסכמתם, פסקה השופטת אסנת רובוביץ'-ברכש כי עיריית חולון תצא באופן מידי למכרז לתפקיד המנכ"ל ולא תמתין שישה חודשים כפי שהחוק מתיר במינויים זמניים מהסוג הזה, ובכך קיבלה את בקשת שח"ם. בשיחה עם עורכי הדין של שני הצדדים, כך נטען מפי גורם הבקיא בפרטים, השופטת הביעה הסתייגות מפרוטוקול הבחירה בפרידמן כממלאת מקום. בנוסף, השופטת החליטה כי העתירה לא תימחק עד להשלמת התהליך למינוי מנכ"ל קבוע במדיטק. עם זאת, השופטת לא קיבלה את בקשת שח"ם להפסיק באופן מידי את המינוי של פרידמן כממלאת מקום המנכ"לית. דיון נוסף יתקיים בתחילת ספטמבר ועד אז אמורה עיריית חולון לצאת למכרז.

יו"ר שח"ם ריקי בליך אמרה בחודש שעבר לוואלה תרבות בעקבות ההחלטה כי "עיריית חולון הסכימה לצאת מיידית למכרז תקין וראוי לתפקיד המנכ"ל או המנכ"לית של המדיטק, כפי ששח"ם ביקשה. זה כמובן משמח אותי מאוד. חבל שהיינו צריכים לעבור את התהליך הזה כדי לייצר מהלך שהוא בסך הכל ניהול תקין. אני מקווה שאף אחד לא ישחק פה שום משחק. לנגד עינינו עומדת רק טובת תושבי חולון, ילדי חולון והתרבות הישראלית, בתקווה שהמוסד הזה יתנהל בצורה מקסימה".

עו"ד דפנה פישר, המייצגת את אודליה פרידמן, מסרה: "על אף הדה-לגיטימציה ומסע ההכפשות, בית המשפט קבע נחרצות כי אין מקום לביטולו של המינוי. חבל שעסקינן בבזבוז הזמן והמשאבים של כל הנוגעים בדבר".

את העתירה הגיש שח"ם (ארגון השחקנים והשחקניות) והיא מבוססת על קביעת בית המשפט המחוזי, דו"ח מבקר המדינה ותביעת הנאמנים של תיאטרון הבימה נגד פרידמן המייחסים לה רשלנות, הפרת חוק, חוסר מקצועיות ואחריות ישירה לקריסתה של הבימה, תוך דיווח שיקרי ופגיעה חמורה בזכויות בסיסיות של עובדי הבימה.

העתירה ביקשה לבטל לאלתר את מינויה של פרידמן למנכ"לית המדיטק או לחלופין לשלול ממנה אפשרות לביצוע פעולות ובהן אישור תקציב או שינויים תקציביים, מינוי נושאי משרה, קבלת עובדים לעבודה, פיטורי עובדים ושינוי תנאי העסקתם, ביצועי שינויים ארגוניים ומבניים וביצוע שינויים ברפרטואר האומנותי של המדיטק. במקביל מבקשת העתירה להורות לדירקטוריון המדיטק לקיים הליך חוקי ותקני למינוי קבע של תפקיד המנכ"ל תוך לוחות זמנים קצובים וסבירים.

בעתירה נכתב בין השאר: "לא ניתן לקבל על הדעת מצב, בו דווקא פרידמן, אשר הובילה במו ידיה מוסד תרבותי חשוב כמו התיאטרון הלאומי הבימה למצב של קריסה טוטאלית, ואשר נקבע, הן על ידי מבקר המדינה והן על ידי בית המשפט המחוזי, כי ניהלה את הבימה ברשלנות רבתי, הפרה את החוק, לרבות חוקי מגן בסיסיים של עובדים, והפרה התחייבויות מפורשות שנתנה למדינת הישראל - היא זו שתנהל את המדיטק. מינוי כזה, אשר נעשה בניגוד לכללי המינהל התקין ולהנחיות הרגולטוריות המחייבות, אשר לא עומד בכל מבחן של סבירות, היגיון ושכל ישר, ואשר חשוד כי נעשה מטעמים פוליטיים לא ענייניים ולא מקצועיים - לא יכול לעמוד. תיאטרון הבימה - בניהולה של פרידמן - מעל באופן שיטתי בכספי העובדים, כשניכה כספים משכרם אך לא העבירם ליעדם, ולא שילם ליוצרים ושחקנים את התמורה המגיעה להם". העתירה הוגשה לאחר ששח"ם פנה לדירקטוריון המדיטק, לרו"ח דודי ספיר המנהל את אגף תאגידים עירוניים במשרד הפנים ולמבקר המדינה, מתניהו אנגלמן נגד מינויה של פרידמן. במקביל, תלה הארגון מוקדם יותר החודש שלט חוצות גדול, מול המדיטק, עם הכיתוב "את הבימה היא הרסה. המדיטק בסכנה. המינוי המופקר של שי קינן".

שי קינן המועמד לראשות העיר חולון. צילום: וואלה!, אתר רשמי
ראש עיריית חולון, שי קינן/אתר רשמי, צילום: וואלה!

בחודש שעבר פורסם בוואלה תרבות כי פרידמן נכנסה בפועל לעבודתה כממלאת מקום מנכ"ל החברה העירונית המנהלת את המדיטק חולון - למרות שהסכם ההעסקה שלה טרם נחתם ומינויה לא אושר על ידי משרד הפנים. לטענת גורמים משפטיים ששוחחו עם וואלה תרבות, "ההתנהלות הזאת אינה כדין ומפרה את הנחיות משרד הפנים". פרידמן, מהגורמים המרכזיים שהובילו לקריסה של תיאטרון הבימה אותו ניהלה במשך שנים רבות, נכנסה לפני כחודש וחצי לתפקיד, ולפי עובדי החברה והמדיטק מאז פוקדת באופן קבוע את משרד המנכ"ל והחלה ללמוד את התפקיד, בזמן שהסכם ההעסקה איתה טרם נחתם ומינויה לא אושר על ידי משרד הפנים. על פי הצהרת החברה לפיתוח התרבות בחולון, במכתב שהגיע לידי וואלה תרבות אשר שלחה ב-16 ביולי למנהל אגף התאגידים העירוניים במשרד הפנים, בתגובה לפניית ארגון השחקנים שח"ם שהביע התנגדות למינויה, הודתה החברה כי "טרם נחתם הסכם העסקה עם ממלאת המקום שמונתה בישיבת הדירקטוריון (אודליה פרדימן - ש"ב) והוא לא ייחתם אלא בכפוף לכך שנוסחו יאושר על ידכם". טרם התקבלה תגובת פרידמן ותגובת ראש עיריית חולון.

לעתירה קדם זעם רב שהתעורר בעולם התרבות והתיאטרון בעקבות מינויה של פרידמן על ידי ראש עיריית חולון שי קינן לתפקיד שתחתיו פועלים תיאטרון חולון ומוזיאון הילדים ובנוסף המדיטק המורכב משבעה גופי תרבות - תיאטרון המדיטק, מוזיאון העיצוב חולון, סינמטק חולון, סינמטק הילדים, הספרייה המרכזית, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס והמרכז לאמנות דיגיטלית. המוחים נגד מינוי פרידמן מאשימים אותה בין השאר כי היתה מהגורמים המובילים לקריסת תיאטרון הבימה בו שימשה כמנכ"לית והתנהלה באופן לא תקין, וחושדים בכך שמינויה נעשה מסיבות פוליטיות ולא מקצועיות.

בסוף החודש שעבר פורסם לראשונה בוואלה תרבות כי מאז שנודע על כוונת ראש עיריית חולון, שי קינן, למנות את פרידמן כמנכ"לית המדיטק ועל רקע העתירות נגדה והמחאה שקמה בנושא מצד אמנים וגופי תרבות רבים, פנו בחודש האחרון עשרות מנויים לשירות הלקוחות של המדיטק בדרישה לבטל מנויים. גורם במדיטק גילה לנו שלפחות 20 מנויים ביטלו את המנוי שלהם למדיטק - גם לתיאטרון של המוסד וגם לקורסים של המדיטק.

עוד נודע לוואלה תרבות כי לפחות שלושה מנהלי תרבות ברשויות עירוניות הודיעו כי בעקבות מינויה המקומם של אודליה פרידמן לתפקיד המנכ"לית, הם לא יקנו מהמדיטק מההצגות שלו. מנהלי התרבות האלה הודיעו כי לא יגיעו לימי החשיפה לקניינים של המדיטק ולא ירכשו השנה את הצגות תיאטרון המדיטק עבור העיר שלהם. זוהי פגיעה קשה נוספת במוסד, שכן כל עיר יכולה לקנות גם עשרות הצגות של המדיטק. וגם במקרה זה, הסיבה היחידה לכך היא מינויה של פרידמן.

עוד בוואלה

"היא רמסה את הבימה, יש לה 0 כישורי ניהול": סערה סביב מינוי אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק

לכתבה המלאה
אודליה פרידמן, מנכ"לית הפועל תל אביב. דני מרון
אודליה פרידמן/דני מרון

בחודש שעבר הגיעו לוואלה טענות קשות על מינויה של פרידמן ועל הדרך המפוקפקת שבה התקבלה ההחלטה על מינויה, ובהן נטען כי היה זה "מופע אימים" של ראש העיר תוך חוסר שיוויון מוחלט בתנאי ההתמודדות לתפקיד. ⁠גורם יודע דבר אמר לוואלה תרבות בתחילת החודש שעבר: "ישיבת הדירקטוריון ביום חמישי, שבה הועלה שמה של אודליה פרידמן על ידי ראש העיר, שהוא גם יו"ר הדירקטוריון, הייתה מופע אימים של ראש העיר ולא ברור איך יועמ"ש החברה נתן לזה הכשר. כששניים מתוך שלושת הסמנכ"לים שהם מ"מ מנכ"ל כרגע וגם מנהל תיאטרון חולון, שדרגתו היא גם סמנכ"ל בחברה, ביקשו גם הם להגיש מועמדות לתפקיד המ"מ, הוא קיים איתם באותו רגע ראיונות בזק כדי לצאת ידי חובה, בלי לתת להם זמן להתכונן ובלי שיביאו קורות חיים, ואז שלף את קורות החיים של אודליה שהיו מוכנים אצלו מראש. כלומר, חוסר שיוויון מוחלט בתנאי ההתמודדות לתפקיד המ"מ. לאחר שדני וייס עזב הובהר משפטית שלתפקיד הזה יכול להיות מ"מ עד שיתקיים מכרז, בתנאי שהמ"מ בא מתוך המערכת. אז איך פתאום מתאפשר מ"מ מחוץ למערכת? ובעיקר, למה אין מכרז? אולי כי אודליה לא תעמוד בתנאי הסף?".

כתבת גלי צה"ל מאיה קרן חשפה בחודש שעבר כי עוד לפני שמונתה רשמית לתפקיד ממלאת מקום מנכ"לית המדיטק, אודליה פרידמן החליטה להוציא קרוב ל-82 אלף שקלים מתקציב המוסד, להלן מכספי ציבור, עבור ייצוג משפטי בעתירה שהוגשה נגד מינוייה. פרידמן יזמה בצהרי יום ראשון שעבר ישיבת דירקטוריון דחופה לאישור הייצוג המשפטי, ואת הזימון הדחוף שלחה כעשר דקות בלבד לפני תחילת הישיבה. חלק מהמשתתפים פספסו את הדיון או הגיעו באיחור ולאיש לא היה זמן לעסוק בפרטים הרבים שהוצגו בפגישה.

פרידמן בת ה-56 שימשה כמנהלת הכספים של הבימה עד לפברואר 2005, ולאחר מכן מונתה כמנהלת זמנית של התיאטרון. ביולי 2011 מונתה כמנכ"לית קבועה, תפקיד בו שימשה עד 2019. בתקופתה, במאי 2016 פרסם מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, דו"ח חמור על ניהול התיאטרון הלאומי במסגרת הדו"ח השנתי לשנת 2015. בדיקת משרד מבקר המדינה התקיימה בין החודשים מרץ לאוגוסט של שנה זו, בתקופה בה אודליה פרידמן שימשה כמנכ"לית התיאטרון. אחת הקביעות הבולטות בדו"ח המבקר היא כי הנהלת התיאטרון לא עמדה במימוש מלוא היעדים שנקבעו בהסכמי ההבראה, כתנאי להזרמת עשרות מיליוני השקלים לסיוע והבראה לתיאטרון במהלך השנים. משרד מבקר המדינה ציין כי הוא רואה בחומרה את התנהלותו של התיאטרון בראשות המנכ"לית פרידמן, בכך שלא ביצעה את מלוא סעיפי הסכם ההבראה. המבקר ראה בחומרה את התנהלות פרידמן גם בכך שלא נתנה עדיפות עליונה להעברת כספים שנגבו מעובדים לקופות עובדים (פנסיה, גמל והשתלמות), למס הכנסה ולביטוח הלאומי ולארגוני עובדים. "אי-העברת הכספים במועד לגופים אלו הוגדרה בחוקים כעברה פלילית", קבע המבקר.

באוגוסט 2023 הגיש תיאטרון הבימה, באמצעות הנאמנים עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב, תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד מנהלים, נושאי משרה ודירקטורים לשעבר, ובהם אודליה פרידמן שכינה כאמור כמנכ"לית התיאטרון, בשל טענות למחדלים ולרשלנות שהובילו את התיאטרון לגירעון וחובות של עשרות מילוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully