וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היא רמסה את הבימה, יש לה 0 כישורי ניהול": סערה סביב מינוי אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק

1.7.2024 / 16:04

סערה בעולם התרבות בשל כוונת ראש העיר חולון למנות את אודליה פרידמן, שכשלה בתפקיד מנכ"ל הבימה, כאחראית למוסדות התרבות בעיר. רמי ורד לוואלה: "היא גרמה לנזק של 100 מיליון שקל". ריקי בליך: "נילחם במינוי, זו ממש יריקה בפרצוף". אלי ביז'אווי: "לא אשתף פעולה עמם"

אודליה פרידמן, מנכ"לית הפועל תל אביב. דני מרון
אודליה פרידמן/דני מרון

סערה בעולם התרבות סביב כוונת ראש עיריית חולון שי קינן למנות את אודליה פרידמן לממלאת מקום מנכ"ל החברה לפיתוח התרבות בחולון - שתחתיה פועלים תיאטרון חולון, מוזיאון הילדים ותיאטרון המדיטק. אנשי תרבות ותיאטרון מזכירים את כהונתה הכושלת כמנכ"לית תיאטרון הבימה ומצביעים על כך שהיא הייתה מהגורמים המרכזיים שהובילו את התיאטרון לפשיטת הרגל הגדולה. על פי פרסום בהארץ, ראש העיר החדש קינן צפוי להודיע בימים הקרובים על מינוי פרידמן לממלאת מקום מנכ"ל המדיטק בחולון.

נגד פרידמן הוגשה תביעה משפטית, שבה נטען שהיא ואחרים אשמים במחדלים ורשלנות שגרמו לגירעון ולחובות של עשרות מילוני שקלים להבימה. במדיטק, יצוין, כבר מכהנים שלושה ממלאי מקום מנכ"ל, ועל פי פרסום בהארץ לא נערך מכרז מסודר למינוי מנכ"ל קבוע. ראש עיריית חולון מבקש למנות את פרידמן לתפקיד שבו תהיה אחראית לניהול החברה לפיתוח תרבות בחולון, שתחתיה פועלים תיאטרון חולון ומוזיאון הילדים ובנוסף המדיטק המורכב משבעה גופי תרבות: תיאטרון המדיטק, מוזיאון העיצוב חולון, סינמטק חולון, סינמטק הילדים, הספרייה המרכזית, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס והמרכז לאמנות דיגיטלית.

השחקן והמחזאי רמי ורד אמר לוואלה תרבות: "אני מבין את הרצון למנות מקורבים וכנראה שהיא מקורבת למישהו בעירייה או בממשלה. אבל גם כשממנים מקורבים, זה תחום מקצועי. היא לא מבינה כלום. היא רמסה את הבימה וגרמה לנו לאבד המון כסף, שיקרה לנו, תיחמנה אותנו. היא הולכת לנהל גוף שיעסיק אנשים שהיא כבר עבדה עליהם ושיקרה להם. זה לא מקצועי, לא ראוי מוסרית. אני לא מבין איך מישהי שנכשלה בצורה כזאת מחפירה ומושחתת מקבלת תפקיד מעבר לניקוי שולחנות בחדר אוכל. הכישורים שלה בניהול הם אפס. לא מצליח להבין את זה.

"הפכנו למדינה מבישה. אודליה פרידמן גרמה לנזק של 100 מיליון שקל להבימה, רימתה יוצרים וגרמה להם להפסיד המון כסף. אני אישית יודע על דברים לא חוקיים שנעשו. כל הסיפור עם הבימה היה אמור לפסול אותה מכל תפקיד. אני רוצה לראות חברה פרטית שישימו אישה כזאת שגרמה לנזק של 100 מיליון שקל. המדיטק זה אחד המקומות המדהימים בישראל. מי שצריך לנהל את זה הם לא מקורבים ולא פוליטיקאים.

"כסף שלי נכנס להבימה באמצעות כרטיסים שנמכרו להצגה שכתבתי. הוא נכנס לתיאטרון והם גנבו את זה. היא גנבה את זה. להערכתי התיאטרון גנב ממני 400-450 אלף שקל. הייתה פה הונאה. אני שוקל לתבוע אותה על זה. זה לא מפתיע. מה שקורה במדינה הזאת עכשיו הוא מטורף. כל השירותים שלנו בארץ מנוהלים על ידי אנשים שמונו כמו אודליה, לכן מקבלים כזה שירות מחריד".

הפגנת השחקנים בכיכר הבימה, תל אביב, במחאה על היעדר הסיוע הממשלתי, 18 בינואר 2022. ראובן קסטרו
יו"ר שח"ם, ריקי בליך/ראובן קסטרו

השחקנית ריקי בליך, יו"ר שח"ם (ארגון השחקנים והשחקניות), מתחה ביקורת נוקבת על כוונת המינוי של פרידמן: "אודליה פרידמן השאירה אחריה את הבימה תיאטרון בפשיטת רגל, במצב קשה מאוד, שסוחב כמעט 100 מיליון שקלים של חובות. היא לא יכולה לנהל שום מוסד, ודאי שלא מוסד תרבות, ודאי שלא בסדר גודל כזה של המדיטק. היא לא יכולה להיות מעסיקה של אותם שחקנים ושחקניות, יוצרים ויוצרות, שעדיין חלקם מנהלים תביעות ומשפטים בנושאים האלה, שעדיין מתמודדים עם ההפסדים האדירים שהם ספגו. ארגון שח"ם לא יקבל מינוי כזה, אנחנו נעשה הכל כדי להילחם בדבר הזה שהוא ממש יריקה בפרצוף. המינוי הזה הוא בדיחה. זה לא יכול לקרות מבחינתנו".

השחקן, הבמאי וחתן פרס ישראל בתחום האמנויות הבמה עודד קוטלר השמיע אף הוא ביקורת חריפה על מינויה של פרידמן בשיחה עם וואלה תרבות: "אני לא מבין את המינוי הזה. הוא שגוי ולא ראוי. אני מבין שגם לא נערך שום מכרז מסודר. המינוי הזה לא עמד בכלל למבחן שכל ג'וב כזה צריך לעבור. מה שאומר בעצם שבמדינה הזאת מצפצפים, ואולי ראש העיר החדש בחולון מתגלח על הזקן של מישהו ולא יודע מימינו ומשמאלו. זה לא מפתיע אותי. לצערנו דברים כאלה קורים במדינה הזאת שהשחיתות בה פושה, יש הרבה דברים כאלה גם ברמת הממשלה. אנחנו יודעים שלא הכל נקי, צח וראוי".

עוד בוואלה!

עם קאסט איכותי ונוצץ, "טיפול לילי" עומדת במבחן החשוב ביותר

לכתבה המלאה
עודד קוטלר. ראובן קסטרו
חתן פרס ישראל, השחקן והבמאי עודד קוטלר/ראובן קסטרו

איגוד במאי ובמאיות התיאטרון (בת"י) הגיב גם הוא בנושא. "האיגוד מביע זעזוע עמוק ומחאה נחרצת נגד מינויה של אודליה פרידמן לתפקיד מנכ"לית תיאטרון המדיטק. ישנם יוצרות ויוצרים שעד היום טרם התאוששו כלכלית מהפגיעה האנושה שספגו כאשר שנים של שכר עבודה ותמלוגים נגזלו מהם בשל התנהלותה של מנכ"לית הבימה לשעבר. על רשלנותה של פרידמן היה ראוי שלא תדרוך יותר בניהול גוף ציבורי, ועל אחת כמה וכמה בתיאטרון חשוב ואיכותי כמו המדיטק. מינויה הוא בגדר לעג לרש ופגיעה ישירה בקהילת היוצרים. אם המינוי יאושר, איגוד הבימאים והבימאיות יקרא לחבריו להימנע מכל שיתוף פעולה עם תיאטרון המדיטק תחת ניהולה של פרידמן. משמעות הדבר - פגיעה קשה באיכות ובכמות ההפקות, ובסופו של דבר בציבור צרכני התרבות. אנו קוראים למקבלי ההחלטות: הקשיבו לקולם של אנשי המקצוע. מנעו את הישנותו של אסון 'הבימה' במדיטק. הגנו על התרבות הישראלית".

המתרגם והבמאי אלי ביז'אווי כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "בימים בהם כולנו משוועים לשיקומם של אמון, יושרה ואחריות, ממנה ראש עיר בישראל לתפקיד מנכל"ית תיאטרון (ילדים!) מישהי שמעלה בשלושתם. אמון הציבור, כאן, כמו ביותר מדי מחוזות אחרים, לא מעניין את נבחרי הציבור. שלא לדבר על ערכים. אפילו הנראוּת מתה (ראו גם מינוי שמאלוב בערוץ 13). מה יהיה על המקום הזה? לא תיוותר פה חלקה אחת טובה? כיוון אחד שלא תגיע ממנו יריקה בפרצוף? ולסערה התורנית בכוס התה הסמלית הזאת. כש'הבימה' קרסה, מצאתי את עצמי, בראשית ימי הקורונה, כמו רבים וטובים, מתמודד עם היעלמם הפתאומי של עשרות אלפי שקלים על עבודה של חודשים. אני לא שוכח את זה. אף אחד מנפגעי הניהול השערורייתי דאז לא שוכח. לא את המצוקה, לא את המעילה באמון ולא את העלבון. לשכוח ולהשכיח זה להשחית. דין המינוי השערורייתי הזה כדין כל מינוי משחית רקוב אחר - התנגדות.

"אני אוהב מאד את תיאטרון המדיטק. הוא בית ליצירה ולחינוך לאהבת התרבות והאדם (האירוניה לא יודעת מאיזה חלון לקפוץ). ההצגה 'אריה הספריה', שהייתה לי הזכות לכתוב, מציגה שם כבר למעלה מעשור וזהו אחד הפרויקטים היקרים ביותר ללבי. אני שמח וגאה לעמוד מאחורי הצגת הדגל הזו של המדיטק, אבל אם זה הדגל החדש שיתנוסס מעל גג המוסד הזה, אני לא אהיה שם. בעונה הקרובה עתיד לעלות מחזה חדש שנמצא בעבודה אבל לא אשתף פעולה עם הפניית עורף לערכים הכי בסיסיים שאנחנו מבקשים לעצמנו ובטח לילדינו ונדרשים לנו בעת הזאת יותר מתמיד. או תיאטרון איכות לילדים או מינויים מופקרים. עוד דילמה בישראל 2024".

רחבת תיאטרון הבימה, תל אביב. ינואר 2017. ראובן קסטרו
רחבת הבימה/ראובן קסטרו

טרם התקבלו תגובות ראש עיריית חולון ואודליה פרידמן.

פרידמן בת ה-56 שימשה כמנהלת הכספים של הבימה עד לפברואר 2005, ולאחר מכן מונתה כמנהלת זמנית של התיאטרון. ביולי 2011 מונתה כמנכ"לית קבועה, תפקיד בו שימשה עד 2019. בתקופתה, במאי 2016 פרסם מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, דו"ח חמור על ניהול התיאטרון הלאומי במסגרת הדו"ח השנתי לשנת 2015. בדיקת משרד מבקר המדינה התקיימה בין החודשים מרץ לאוגוסט של שנה זו, בתקופה בה אודליה פרידמן שימשה כמנכ"לית התיאטרון. אחת הקביעות הבולטות בדו"ח המבקר היא כי הנהלת התיאטרון לא עמדה במימוש מלוא היעדים שנקבעו בהסכמי ההבראה, כתנאי להזרמת עשרות מיליוני השקלים לסיוע והבראה לתיאטרון במהלך השנים. משרד מבקר המדינה ציין כי הוא רואה בחומרה את התנהלותו של התיאטרון בראשות המנכ"לית פרידמן, בכך שלא ביצעה את מלוא סעיפי הסכם ההבראה. המבקר ראה בחומרה את התנהלות פרידמן גם בכך שלא נתנה עדיפות עליונה להעברת כספים שנגבו מעובדים לקופות עובדים (פנסיה, גמל והשתלמות), למס הכנסה ולביטוח הלאומי ולארגוני עובדים. "אי-העברת הכספים במועד לגופים אלו הוגדרה בחוקים כעברה פלילית", קבע המבקר.

באוגוסט 2023 הגיש תיאטרון הבימה, באמצעות הנאמנים עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב, תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד מנהלים, נושאי משרה ודירקטורים לשעבר, ובהם אודליה פרידמן שכינה כאמור כמנכ"לית התיאטרון, בשל טענות למחדלים ולרשלנות שהובילו את התיאטרון לגירעון וחובות של עשרות מילוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully