וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט מייקל ג'קסון: העדות המחרידה מכולן

אביגיל אייזנבך

23.10.2011 / 7:26

רק עדות אחת היתה השבוע במשפט מייקל ג'קסון, אבל היא היתה המזעזעת מכולן עד כה - זו שהוכיחה שמייקל ג'קסון עבר התעללות רפואית ושניתן היה להצילו - אפילו בקלות

איך אפשר להתרשל כל כך?

ד"ר קונראד מוריי. AP
אתה רציני? ד"ר קונראד מוריי/AP

השבוע התקיימו רק שלושה דיונים במשפטו של ד"ר קונראד מוריי, הרופא המואשם בהריגתו של מייקל ג'קסון, אך העדות שניתנה במהלכם היתה החזקה והמרשימה שהציגה התביעה עד כה. שלושת הימים האחרונים הוקדשו לעדותו של ד"ר סטיבן שייפר, רופא מרדים ומומחה בהרדמה ובפרופופול. שייפר הוא העד האחרון של התביעה וחקירתו על ידי ההגנה עדיין לא הסתיימה. עדותו היתה טכנית ומסובכת מצד אחד אך העולה ממנה מזעזע ומחריד יותר אפילו מהתמונה האחרונה שהוצגה מהנתיחה שלאחר המוות. הנה 10 דברים שלמדנו מעדותו של הרופא:

1. ד"ר שייפר מנה לא פחות מ-17 הפרות בוטות של הסטנדרט של טיפול רפואי בטיפול שהעניק ד"ר מוריי למייקל ג'קסון. ביניהם: אי שימוש במוניטורים בהם הכרחי להשתמש כשנותנים הרדמה כדי לעקוב אחר מצב הפציינט; אי קיום יחסים תקינים של רופא-חולה ואי מעקב תקין אחרי מצבו של ג'קסון גם באמצעים הדלים בהם כן השתמש. הוא הבהיר שבטיפול שניתן למלך הפופ לא ננקטו כמעט אף אחד מאמצעי הבטיחות שיש למלא אחריהם כשנותנים הרדמה. שייפר תיאר את היחסים בין ג'קסון למוריי כיחסי עובד-מעביד והשווה את התנהגותו של מוריי לעוזרת בית שעושה מה שהמעסיק שלה מבקש. הוא אמר שמוריי לא הפעיל כל שיקול דעת רפואי בטיפולו בג'קסון. הוא הבהיר שבמידה ולמוריי היה את הציוד המתאים, בו יש לעשות שימוש כשנותנים הרדמה, ג'קסון היה חי היום ולא סובל מכל פגיעה וזאת גם אם מניחים שמוריי עזב את החדר לשתי דקות כפי שהוא מודה שעשה. שייפר הגדיר את מותו של ג'קסון כתוצאה צפויה של הרשלנות של מוריי.

2. שייפר הפריך באופן סופי את תיאוריית ההגנה לפיה מותו של ג'קסון נגרם מבליעת פרופופול. לדבריו פרופופול לא משפיע כלל על גוף האדם כשנלקח בבליעה ובטוח לא יכול לגרום לנזק או למוות. שייפר הסביר כיצד הגוף מעבד פרופופול שנלקח בבליעה ואמר שהכבד מנטרל לחלוטין את פעילותו של הסם. הוא הגדיל ואמר שזה משהו שמלמדים סטודנטים לרפואה בשנתם הראשונה.

משפט מייקל ג'קסון - כתבות נוספות:
משפט מייקל ג'קסון: סיכום השבוע השלישי
משפט מייקל ג'קסון: סיכום השבוע השני
משפט מייקל ג'קסון: סיכום השבוע הראשון
משפט מייקל ג'קסון: דברו עליו בפייסבוק

מה מייקל ג'קסון בלע ומתי?

סטיבן שייפר מעיד במשפט מייקל ג'קסון. AP
איש השבוע. ד"ר סטיבן שייפר/AP

3. בינתיים גם ההגנה הגיעה למסקנה שלא ייתכן שג'קסון מת לאחר שבלע פרופופול והודיעה שהיא חוזרת מכוונתה לטעון שזה מה שאירע. באחד הדיונים שנערכו ללא נוכחות המושבעים אמרו עורכי דינו של מוריי לשופט שזנחו את הטענה שמותו של ג'קסון נגרם מבליעת פרופופול ושבמחקר עצמאי שערכו הוכח שהדבר לא אפשרי.

4. אחרי שהפריך את מה שהיה אחד מעמודי התווך של ההגנה של מוריי, עבר שייפר להפריך את התיאור של ד"ר מוריי על כמות הלורזופם שנתן לג'קסון בלילה בו מת. ד"ר מוריי אמר בראיון שלו לשוטרים שנתן לג'קסון שתי מנות של לורזופם במהלך הלילה ושבכל אחת היו 2 מיליגרם של התרופה. כלומר הוא אומר שנתן סך הכל 4 מיליגרם לורזופם במהלך הלילה. שייפר הראה שהדבר אינו אפשרי שכן בגופו של ג'קסון נמצאו כמויות גבוהות הרבה יותר מאלו שמתאימות למתן רק 4 מיליגרם.

5. גם הטענה של ההגנה לפיה ג'קסון בלע 8 גלולות של לורזופם לפני מותו, שכבר הופרכה על ידי מומחים קודמים, הופרכה באופן סופי על ידי ד"ר שייפר. הוא הוכיח, באמצעות חישובים מתמטיים והסבר של תהליך העיבוד של התרופה בגוף, שהריכוז שההגנה טוענת שהיה בקיבתו של ג'קסון הוא מספר מנופח ובמציאות הריכוז של לורזופם בקיבתו, שהוא זעום ממילא ומסתכם רק ב-1/43 מכדור אחד, קטן הרבה יותר. בנוסף הוא הראה שבלתי אפשרי שג'קסון בלע כדורי לורזופם לפחות 4 שעות לפני מותו, שמוערך בסביבות 12:00, ולכן לא ייתכן שבלע את התרופה בשעה 10:00 – הזמן בו ההגנה טוענת שדבר שכזה התרחש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

קטע מתוך עדותו של שייפר:

6. חלק נכבד מהעדות של ד"ר שייפר הוקדש לניתוח תרחישים שונים של מתן פרופופול ותגובת הגוף אליו. כל תרחיש הוצג בגרף מסובך שמתאר מה היה קורה בגוף ואיזה ריכוז של פרופופול בדם היה נמצא לאחר המוות. הוא הסביר שהגוף מפרק פרופופול מהר מאוד וכי כמויות הפרופופול בגוף צונחות לרמה אפסית תוך דקות ספורות מההזרקה. התרחיש הראשון ששייפר בדק את היתכנותו היה זה שמתאר ד"ר מוריי – לפיו הזריק לג'קסון ריכוז נמוך של הסם – 25 מיליגרם של פרופופול. שייפר הוכיח שלא ייתכן שזה מה שקרה מכיוון שהריכוז שנמצא בדמו של ג'קסון גבוה הרבה יותר ממה שהיה מתקבל אילו היה מקבל רק 25 מיליגרם.

7. שייפר גם התייחס לתרחישים לפיהם ג'קסון הזריק לעצמו פרופופול והראה שהם לא הגיוניים. הוא הסביר שכדי להאמין שזה מה שאירע צריך להניח שג'קסון היה מספיק ערני כדי להזריק לעצמו בעודו נתון להשפעת שאר תרופות ההרדמה שקיבל. הדבר מאוד לא סביר, אמר שייפר, משום שהתהליך של הוצאת פרופופול מהבקבוק הוא תהליך מורכב ולא ניתן פשוט לשאוב את החומר במהירות מהבקבוק.

8. גם אם מתעלמים מכל זה ומניחים שג'קסון באופן פלאי הצליח להזריק לעצמו למרות כל מה שהוזכר לעיל – ד"ר שייפר הראה שתרחיש של הזרקה עצמית אינו עקבי עם כמות הפרופופול שנמצאה בגופו של מייקל ג'קסון בנתיחה שלאחר המוות. הוא בחן שני תרחישים בהם ג'קסון כביכול הזריק פרופופל לעצמו. בתרחיש הראשון ג'קסון הצליח להזריק לעצמו 6 זריקות שבכל אחת היה 50 מיליגרם (כלומר 300 מיליגרם בסך הכל). שייפר מסביר שהדבר היה לוקח כ-90 דקות לביצוע שכן בין כל זריקה ג'קסון היה נרדם לכ-10 דקות וכל פעם היה לוקח לו יותר זמן להתאושש כדי להזריק שוב. גם אם מניחים זאת לא מגיעים לריכוז שנמצא בדמו של הזמר במותו.

מיייקל ג'קסון. GettyImages
שום סיכוי שעשה את זה לעצמו. ג'קסון אחרי מותו ויום לפני כן, עדיין בחיים/GettyImages

9. גם תרחיש לפיו ג'קסון הצליח להזריק לעצמו 6 פעמים ובכל זריקה היה 100 מיליגרם של פרופופול אינו מסביר את הריכוז הגבוה של הסם שנמצא בגופו של מלך הפופ במותו. תרחיש זה היה לוקח כשלוש שעות לביצוע ושייפר אומר שג'קסון לא היה שורד לאחר ההזרקה השנייה.

10. לאחר שפסל כמה תיאוריות על האופן בו ג'קסון מת וכמה פרופופול קיבל באותו הלילה הציג שייפר את התרחיש שלדעתו מסביר מה קרה לג'קסון והביא למותו. לדבריו ד"ר מוריי חיבר את ג'קסון לעירוי שטפטף את הסם לדמו באיטיות במהלך כמה שעות. מהחישובים של ד"ר שייפר עולה שמוריי נתן לג'קסון עירוי של לא פחות מ-1,000 מיליגרם (כלומר גרם אחד שהוא בקבוק פרופופול מלא) במשך כמה שעות ושג'קסון מת בעוד העירוי המשיך לפעול. לדבריו של שייפר תרחיש זה מסביר את הריכוז הגבוה של הסם בגופו של ג'קסון שכן ברגע שליבו של הזמר הפסיק לפעום גופו הפסיק לפרק את הסם אך מכיוון שהוא היה מחובר לעירוי שהמשיך לעבוד הסם המשיך להצטבר בגופו. שייפר גם הראה שתרחיש זה מתאים לראיות במשפט לפיהם ד"ר מוריי רכש כמות עצומה של בקבוקי פרופופול – שמהם עולה שהשתמש בבקבוק שלם כל לילה.

אפילו נורא משחשבנו

מייקל ג'קסון. GettyImages
זה ממש לא היה חייב להיגמר ככה. מייקל ג'קסון/GettyImages

התמונה שעולה מהתיאור של ד"ר שייפר מחרידה, תמונה של רופא שעוזב את הפציינט שלו בעוד סם מסוכן ועוצמתי מטפטף לתוך גופו. באיזשהו שלב ג'קסון הפסיק לנשום ולאחר כמה דקות לבו הפסיק לפעום אך העירוי המשיך לעבוד והסם החזק המשיך להיכנס לגופו. מכיוון שג'קסון לא היה מחובר לשום מוניטור שיפעיל אזעקה כשמשהו משתבש, למרות שהדבר הכרחי כשנותנים הרדמה, לא היה דבר שיזעק ויתריע כאשר נשימתו פסקה. מוריי, שהיה עסוק בשיחות טלפון רבות במהלך אותו הבוקר, לא הבחין בכך שהאיש שהיה מופקד לשמור על חייו אינו נושם. מהתיאור עולה הזלזול המחריד של מוריי בחיי אדם.

*אביגיל אייזנבך היא מנהלת קהילת מעריצי מייקל ג'קסון באתר תפוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully