וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסף סידר: "מתרחק עכשיו מסרטים על אבי"

שני גורקביץ'

23.6.2011 / 19:30

במאי "הערת שוליים", שעוסק במערכת יחסים בין אב לבנו, השתתף עם אביו בוועידת הנשיא ולא חשש להפנות אליו שאלות קשות. "יש לי תסביך נחיתות לגבי מה שאבי עושה", הודה

"אני לוקח לך קצת את תפקיד המראיין, כי אני צריך להפוך את זה ליותר אישי", כך פתח היום (חמישי) הבמאי יוסף סידר את הפאנל הבין-דורי שהנחה יוסי ורדי בוועידת הנשיא, בו השתתף אביו של סידר, הביוכימאי זוכה פרס ישראל פרופ' חיים סידר, לכאורה בן דמותו של שלמה בראבא בסרטו החדש של סידר הבן, "הערת שוליים".

"יש לי תסביך נחיתות לגבי מה שאבי עושה, כי אני חושב שמה שהוא עושה הוא חשוב ומה שאני עושה זה בידור", סיפר סידר הבן. "אם אני עושה את עבודתי היטב, אני מכלה שעה וחצי מזמנו של אדם בין סוף יום העבודה ועד השינה שלו. אני חושב שמה שאבי עושה משנה את עתיד האנושות". לצדו על הבמה, אביו לא הסכים עמו: "אני רוצה לתקן את הטעות. המדע עומד על רעיונות, ולא רק רעיונות מדעיים. ולפעמים לוקח שנים ומאות כדי לפתח רעיון, והדבר נכון לגבי רעיונות על החברה ופילוסופיה ואתיקה ומוסר, ולכן אני חושב שיוסף תורם הרבה לחברה".

היחסים בין סידר האב ובנו הקולנוען קיבלו זרקור מיוחד בסרטו האחרון של סידר "הערת שוליים", ובשיחה המבודחת אך הכנה שהתנהלה מול קהל הכולל את נשיא המדינה שמעון פרס ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר, סידר לא התבייש לשאול שאלות נוקבות. "האם ראית את כל הסרטים שלי?", הוא שאל את אביו, שמיהר להניד בראשו לחיוב. "אני יודע שהוא גאה בסרט אם הוא שולח את חברו שזכה בפרס נובל לראות אותו", אומר הבן. "והוא שלח אותו רק פעמיים, והתגובה ל'בופור' היתה ככה ככה".

ועידת הנשיא: שרה סילברמן מתגאה ביהדותה

גם שאקירה ביקרה בוועידת הנשיא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבות ובנים. הסידרים בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מתייעץ איתו, אבל רק לשם השיחה"

סידר המשיך והקשה על אביו המדען, ושאל אותו על המשכיות בין הדורות ועל מידת החשיבות שהוא מקנה לקרבת סגנון החיים של הבן להוריו, ואז התייחס לנושא בעצמו. "אני כמעט משוכנע שהקידמה היא תוצאה של מרד, יש מטוטלת שאיתה הכל מתקדם", אמר סידר הבן. "במשפחה זה במובן אישי ולפעמים זה כואב, אבל אני חושב שחלק מהצורה בה אנחנו בנויים היא להתרחק ממה שגודלנו לתוכו, ואני חושב שגם אבא שלי ככה ביחס להוריו. אני לא בטוח, כלומר אם אבא שלי לא היה פה, הייתי אומר את זה ביותר ביטחון. זה משהו שיש למדענים, כשאתה לא יודע מה הם עושים".

השיחה המשיכה והתגלגלה לסיפור מהילדות של יוסף, שהוביל את הבמאי להטיל שוב ספק האם אביו אכן ראה את סרטו האחרון. כשורדי המראיין הציע לו להשתמש בסיפור כנושא לסרטו הבא, השיב סידר בחיוך: "אני מתרחק עכשיו מסרטים על אבי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אז מי יכול לטעות ומי לא? שלמה בראבא, המגלם את האב הפרופסור ב"הערת שוליים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ורדי תהה האם הבמאי מתייעץ עם אביו. "הדילמה הראשונה בלהתייעץ איתו היא שזה קשה, כי כשהבחירה בין הברירות מאוד קשה, הוא אומר שזה לא משנה", אמר יוסף. אביו מצידו ציין כי "אם ההחלטה קשה מאוד אז זה אומר שההבדל בין האופציות הוא מאוד קטן, ולכן זה לא משנה". "זו התשובה שאנחנו מקבלים כשורד (אשתו של יוסף סידר - ש.ג.) ואני מתלבטים לגבי קניית דירה", ציין הבן והוסיף כי "הדילמה השנייה היא שאם משהו מטריד אותי, הוא אומר שזה לא יטריד אותי בעוד עשר שנים. אתה מבין", הוא אמר לורדי, "אני מתייעץ איתו, אבל רק לשם השיחה".

בסך הכל, נראה שפרופסור סידר מרוצה מהעצמאות של בנו. כשנשאל מה היה רוצה לראות אותו עושה בעתיד השיב: "שיעשה מה שהוא רוצה. עד עכשיו הוא עשה את ההחלטות הנכונות, ועשה את הדברים שרצה לעשות ובדרך טובה וכאדם טוב, ואני לא רואה סיבה שהוא לא ימשיך לנהל את החיים שלו". גם הבן מצדו מרוצה מדרכו של אביו: "יש לי הרגשה שכל עוד הוא ימשיך לרכוב על אופניו לעבודה, העולם יהיה בטוח. לפחות העולם שלי. אבא שלי טוען שהרעיונות הטובים ביותר שלו באים לו כשהוא רוכב על האופניים לבית החולים הדסה. בגלל זה הילדים שלו רוכבים על אופניים לכל מקום, כי הם מחפשים את הרעיונות האלו, שמגיעים רק מתחת לקסדת אפניים". וסידר, כמו במאי טוב שלא יפספס הזדמנות לחשוף עוד שכבה של כנות, היה חייב לפנות לאביו ולהוסיף: "הבן שלי יודע משהו אחד שנשלל ממני. הוא יודע שאני יכול לטעות". "זה מאוד חשוב", סיכם האב.

"הערת שוליים": איך הסרט?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully