וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנים למלחמת לבנון השנייה: פיגועים יש גם בקומיקס

חמש שנים לאחר שפיגוע טרור התחיל את מלחמת לבנון השנייה, בואו לראות מתייחסת תעשיית הקומיקס האמריקאית לתופעת הפיגועים

הקדמה

טרור הוא לא נושא פשוט לעיכול באף מדיום, במיוחד אם אתם מסתכלים עליו דרך עיניים שרואות דיווחים על מעשי טרור אמיתיים בכל יום ויום. בקומיקס הדבר אף קשה יותר, פשוט כי אנחנו תופסים אותם כאסקפיזם – בריחה מהמציאות. נכון שלפעמים יש הקבלות, והקומיקס המיינסטרימי מתמודד גם עם נושאים רלוונטיים, אך הוא תמיד צובע אותם בצבעים שונים מאלה של המציאות. במקרה של טרור, זה בדרך כלל לא עובד.

השבוע, כשאנחנו מציינים חמש שנים למעשה טרור שהחל מלחמה, נסתכל על כמה ממעשי הטרור הגדולים ביותר בעולם הקומיקס של העשורים האחרונים, ננסה לראות איך הם תוארו במדיום הצבעוני הזה ולאילו סוגיות הקשורות לטרור התייחסו.

זהירות, ספוילרים ל-Watchmen, V for Vendetta Secret War, ג'אדג' דרד ו-Invincible Iron Man

חמש שנים למלחמת לבנון השנייה: כל הכתבות

השומרים

אחד ממעשי הטרור הידועים ביותר בקומיקס האמריקאי המיינסטרימי התרחש ב”ווצ'מן” של אלן מור. אדריאן וויידט, האדם החכם ביותר בעולם, מחליט כי הדרך היחידה למנוע מלחמה גרעינית בין ארה"ב לברה"מ היא לאחד את העולם נגד אויב משותף מהחלל החיצון. הוא מהנדס תמנון ענק, ומשמיד באמצעותו מחצית מהעיר ניו יורק.

החלק המעניין כאן הוא שהמעשה הטרור של ווידט – טרור קלאסי שמטרתו להפחיד אנשים מספיק כדי שיעשו את מה שהמבצע רוצה, כביכול מצליח, ואכן מאפשר להציל את העולם. כמובן ששנים לאחר מכן, כשחלק קטן מניו יורק באמת הושמד על ידי טרוריסטים, הדבר לא איחד את העולם נגדם, אלא יצר את אחת המלחמות הבעייתיות ביותר בהיסטוריה של ארה"ב.

V for Vendetta

הגיבור הראשי של V for Vendetta, עוד קומיקס מפורסם של אלן מור (שגם הוא, כמו ווצ'מן, הפך לסרט מעט מעיק), הוא מחבל. כן, הוא חי במשטר דיקטטורי ואפל. כן, חייו לא היו קלים בלשון המעטה. אבל הדרך בה הוא בוחר להתמודד עם המשטר ועם מה שעשו לו היא פיצוץ בניינים והרג בכירים במפלגה. שיאי הקריירה שלו הם פיצוץ של בנייני הפרלמנט ושל מעון ראש הממשלה בדאונינג 10.

כאן הטרור משמש כביטוי לרעיון – רעיון שאם אנשים לא אוהבים את השלטון, הם צריכים לפעול נגדו בכל אמצעי, כדי להחזיר את השליטה לידיהם. זה מסוג הרעיונות האלה שנשמעים ממש טוב בחמש השניות הראשונות, ואז מבינים מה יקרה אם אנחנו באמת נממש אותו: אנרכיה.

Judge Dredd

ב-1986, פורסם באחד הגיליונות של קומיקס 2000AD סיפור אודות השופט דרד (Judge Dredd, אותו יש לקוות שאתם לא זוכרים מהסרט הנורא של סטאלון, "השופט") ששמו "מכתב מדמוקרט". בסיפור – שבעה עמודים בסך הכל, מסבירה הגיבורה למה היא מאסה בדיקטטורה בה היא חיה, ושאותה דרד משרת, ולמה היא החליטה לבצע מעשה טרור אובדני – השתלטות על תחנת טלוויזיה.

הסיפור – אחד הראשונים שמבקר את דרד ואת המשטר עליו הוא מגן בצורה לא הומוריסטית, החל קו עלילה. ההקרבה של גיבורתו מעודדת אנשים להפגין למען הדמוקרטיה, ודרד הוא זה שעוצר אותו. למען הדיקטטורה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

Secret War

המלחמה הסודית ביקום של חברת Marvel, שהחלה בתחילת 2004 – כמעט שנה לאחר הנאום מעורר המחלוקת של נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש בו הוא טען שהמשימה בעירק – עסקה לא רק בטרור עצמו אלא גם בתגובה אליו. מעשה בניק פיורי, מנהל סוכנות הביון הבינלאומית SHIELD, שמגלה כי ראש הממשלה של מדינת לטבריה הדמיונית עוזרת לממן מעשי על קרקע אמריקאית.

התוצאה היא פלישה של גיבורי על ללטבריה במטרה למוטט את השלטון של המורה-לשעבר לוסיה ון ברדס, זאת בניגוד להוראה מפורשת של נשיא ארה”ב. רק שלפלישה הזו יש השלכות, ושנה לאחר מכן מסתבכים גיבורי העל האמריקאים כשוון ברדס, ששרדה את המתקפה, חוזרת לנקום בהם. כי טרור, בסופו של יום, מוליד עוד טרור, שמוליד עוד טרור.

Invincible Iron Man

סדרת הקומיקס Invincible Iron Man התחילה לפני שלוש שנים, ב-2008, והיא אחת הראשונות שהציגה מחבלים מתאבדים. אלה מתפוצצים בתחילת הסדרה בשוק אפריקאי, והורגים יותר מתשעים בני אדם. וזו רק ההתחלה. בסופו של יום, אגב, מתברר כי הטכנולוגיה אותה איירון מן עצמו יצר היוותה בסיס לחומרי הנפץ היעילים-מדי של המחבלים.

נקודת ההתייחסות הטכנולוגית הזו היא אחד הדברים האירוניים ביותר בהתמודדות עם ארגוני טרור כשאתם מעצמת ייצוא טכנולוגיה. לעולם תחששו כי כלי הנשק שיופנו נגדכם הם אלה אותם אתם בעצמכם הכנתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully