וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בתל אביב: גם בלי במה האמנים הגיעו

שני גורקביץ'

21.8.2011 / 1:42

אחרי שבועות של הופעות בעצרות, במאהלים ובכלי התקשורת, השבת התקיימה עצרת ללא במה. למרות זאת, אמנים בולטים צעדו והזדהו

במשך חודש של מחאות חברתיות עלו שמותיהם של האמנים הישראלים בהקשרים שונים – הם ניגנו במאהלים, על הבמות, שרו, ציירו, סיפרו סיפורים, כתבו שירים, הביעו תמיכה ומתחו ביקורת. גם אל ההפגנה שנערכה אמש (שבת) בתל אביב הקפידו להגיע יוצרים בולטים, כמו עברי לידר, דניאל סלומון ויהושע סובול, למרות שלא הוזמנו להופיע ולא ניתנה להם במה.

בשיחה עם וואלה! תרבות סיפר דניאל סלומון כי השתתף בכל ההפגנות, והגיע גם אמש למרות האירועים בדרום. "חשבתי שיבואו הרבה פחות אנשים משהגיעו, וזה משמח אותי שזה ממשיך למרות כמובן הדברים המזעזעים שקורים בדרום. אני חושב שזה נורא חשוב להמשיך את המחאה הזו כדי שאנחנו גם נדע על מה אנחנו נלחמים, על איזה בית אנחנו נלחמים, לייצר בית טוב יותר עבורנו".

הבמאי יהושע סובול, שצעד לגן צ'ארלס קלור מכיכר הבימה, הסכים עם דבריו של סלומון ואמר: "מה שקרה פה הערב זה באמת ספונטאני. אני יצאתי מהבית בתחושה שיהיו אולי אלף איש, ואמרתי לעצמי שזו חובתי להיות פה, כי אם יש אלף איש אז שיהיה אלף ואחד. ובאתי ופתאום ראיתי אנשים מצטרפים עוד ועוד ועוד וזה הפך להפגנת המונים", אמר סובול וכינה את המחאה "דרמה גדולה שמשנה את התודעה של חלק גדול מהעם".

אל הצעדה שנערכה מכיכר הבימה בתל אביב הצטרפו גם אמנים רבים שמוחים בשבועות האחרונים על תקצוב האמנות בישראל, ועל האפליה מצד הרשויות והמוסדות האמנותיים בארץ. כאות הזדהות עם המחאה השקטה, סימנו האמנים את דרכם של הצועדים בצבעים ששפכו על הכביש.

מתברר כי סלומון מודע למחאת האמנים, ואף הגיע לדיון הגדול שנערך השבוע בכיכר הבימה. "היה לי חשוב מאוד לשמוע מה שיש לאנשים לומר, אני חושב שמצב האמנים בארץ הוא מחפיר", אמר סלומון. "תקציב התרבות מתחלק לגופים מאוד ספציפיים ולא מגיע להרבה מאוד אנשים שזקוקים לו. אני חושב שאנחנו האמנים שמנסים להפיח איזושהי רוח בשממה התרבותית באזור, באמת מגיע לנו יותר ולפחות מהבחינה של הקמת עוד גופים שינסו לעזור לאמנות לקרות. כמו שיש קרן לקולנוע, צריכה להיות גם קרן למוזיקאים. זה נורא חשוב שהאמנות תצא מהמקום הזה, זה הקול שלנו, זה השופר שלנו לעולם. וכמו שהסרטים שלנו מגיעים לאוסקר, אין סיבה שהמוזיקה שלנו לא תגיע להמון מקומות".

סובול מצדו מתקשה להפריד בין המחאות: "אני לא יודע היום מה ההבדל בין הפגנת האמנים להפגנת ההמונים. זה חלק מהתיקון שצריך לעשות לכל העוולות שהשתרשו פה במשך שנים. צריך בעצם לשנות את השיטה". סובול מאמין מאוד במחאה החברתית וחוזה כי היא תסתיים בהקמת מפלגה חדשה שתגרוף כ-30 מנדטים בבחירות, ויש לו אפילו שם: "מפלגת צדק חברתי, זה השם שצריך להיות לזה, מצ"ח".

יורם קניוק חושב שהאמנים לא צריכים להתערב בעבודת המוזיאונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully