וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עספור" מתחילה עונה שנייה: איך היא תשמור על הקסם?

חגית גינזבורג

21.10.2011 / 16:48

רגע לפני העונה השנייה של "עספור", מה צריכים לעשות מוטי, איציק, קצר וניוטון כדי לכבוש אותנו שוב ואיך תשמור הסדרה על הנשמה שלה? וואלה! תרבות נוברת במזבלה הירושלמית

במדינה שבה מעטות סדרות הטלוויזיה המקוריות שזוכות להצלחה מרשימה והכרה ציבורית סוחפת, הניסיונות להבין את סוד הקסם של "עספור", שהפכה ללהיט כמעט מהפרק הראשון, הגיעו תמיד למבוי סתום. עונת הבכורה של הסדרה התבלטה בזכות השפה הירושלמית המקורית, הרעננה והמלוכלכת; הדמויות החכמות-אהבליות; הסקס והסמים שהוצגו בקלילות טבעית והעלילה המפותלת. אולם, רוב הניתוחים שניסו להבין איך המרכיבים הללו הפכו לתמהיל מנצח נטו לברוח לקלישאות על ישראל אחת וישראל שנייה. זאת, מבלי באמת להבין את ההבדל בין "עספור" לבין סדרות קודמות בעלות מאפיינים דומים, שלא זכו לעשירית התהודה לה זכתה העונה הראשונה של הסדרה.

האמת היא ש"עספור" שנהנתה מכתיבה מושחזת של חנן עמיר וגיא סביון (שגם מככבים בסדרה) היתה בעיקר שילוב נדיר בין כל הגורמים הנכונים – הומור מול דרמה; מתח מול אותנטיות; סמל סקס כמו עוז זהבי מול שחקן שהיה זקוק להכרה וקיבל אותה כמו שלום מיכאלשווילי. לכן, מבחן העונה השנייה והכה מצופה של "עספור", הופך כמעט קריטי. מסיבה דומה, פרטי העלילה של העונה החדשה מוחזקים בגדר סוד ביטחוני. למעט העובדה שהיא מתרחשת בחו"ל, שמצטרפות אל הקאסט גל גדות ואור גרוסמן ושהיא תהיה קצרה בהרבה מהעונה הראשונה (20 פרקים בשידור שבועי לעומת 50 פרקים בשידור יומי), אנחנו לא ממש יודעים למה לצפות.

"עספור" חוזרת - הצצה ראשונה
"עספור" נמכרה לארצות הברית

מתוך העונה השנייה של "עספור". אלדד רפאלי,
מישהו אמר תיירות סמים ולא קיבל? החבורה מגיעה לאמסטרדם. מתוך העונה השנייה של "עספור"/אלדד רפאלי

לעומת זאת, קללת העונה השנייה היא מושג מוכר מדי בטלוויזיה הישראלית, לצערנו. סדרות שעונתן הראשונה נהנתה ממידה מסוימת של הצלחה, חזרו לסיבוב נוסף רק כדי לגלות שהקהל ומבקרי הטלוויזיה נאמנים להם כמו אשטון קוצ'ר לדמי מור. פרקי הזמן הארוכים מדי שחולפים בין עונה לעונה, לצד העובדה שלפעמים פשוט קשה לשחזר את הקסם של עונה ראשונה וטובה, גורעים מהסיכויים שלה לעמוד בציפיות. אבל לרוב, הבעיה האמיתית היא האנשים שעומדים מאחורי הסדרה – הם נחושים לגרום לזה לעבוד כמו בסיבוב הראשון, אבל באותה העת מבוהלים מהמחשבה שמישהו יאשים אותם בחוסר מקוריות או במחזור של חומרים ישנים. אז הם עושים שינויים גורפים, מרעננים את צוות השחקנים ובהרבה מקרים, מוותרים בדרך על אותם הדברים שהפכו את הסדרה שלהם למוצלחת כל כך מלכתחילה. השאלה הגדולה היא אם "עספור" לא בדרך למקום הבעייתי הזה.

המפתח לעונה השנייה נמצא קודם כל במתן תשובה לשאלה המקורית – מה הוא בדיוק סוד הקסם של "עספור"? אם זו החברות בין הבנים, אז העלילה תהיה חייבת לשמר אותה. אם זו השפה, היא מוכרחה להישאר מורגשת גם באמסטרדם, שם צולמו קטעים רבים מהעונה החדשה. אם אלה הסקס והסמים – שני אלמנטים שנעדרים כמעט כליל מהטלוויזיה הישראלית להוציא "עספור" – הם צריכים להמשיך להתקיים, ונראה שבאמסטרדם לא תהיה להם בעיה עם אף אחד מאלה. הדמויות צריכות, מן הסתם, להתפתח אבל אם קצר (גיא עמיר) וניוטון (חנן סביון) יהפכו פתאום לזוג אירופאים מתוחכמים, הקהל לא יישאר איתם. לצד כל אלה, מוכרח להישמר אלמנט ההפתעה והחידוש. הקהל לא רוצה לראות בדיוק את אותו הדבר. בקיצור, מדובר בגבול דק וחמקמק שמפריד בין עונה שנייה ראויה לעונה שנייה מאכזבת.

קצר וניוטון מפזרים קצת מהקסם העספורי:

האמת הפשוטה היא שהקסם של "עספור" טמון לא בכל אלה, כמו שהוא נמצא בנשמה שלה. היא הייתה רגע טלוויזיוני נדיר בנוף של דרמות תל אביביות על יחסים חנוקים, סדרות על דתיים או קומדיות עבשות סטייל "החיים זה לא הכל". זה עבד בגלל שאף אחד מהאנשים שעמדו מאחוריה לא ניסו לייצר לעצמם שם או הצלחה, למכור זכויות לאיזו רשת אמריקאית או לכתוב את הלהיט הבא של המסך הקטן. הם פשוט רצו לכתוב את מה שהתבשל להם בבטן. "עספור" הייתה נאמנה לאמת הפנימית שלה, לארבעה בחורים שמגדרים את תחתית החברה הישראלית ומצליחים להוציא מזה את המקסימום; לניוטון וקצר, עם מערכת היחסים המורכבת אך הכה משעשעת שלהם; למוטי (שלום מיכאלשווילי), שנלחם להשיג את אשת חלומותיו למרות הסיכוי הקלוש; לאיציק (עוז זהבי), שבסוף מקריב הכל בשביל האהבה. אל תטעו, אלה לא קלישאות. אלו אמיתות שמדברות אל כל אחד מאיתנו. תשאלו כל יוצר טלוויזיה בעולם (למעט אולי ריאן מרפי שמצליח להנפיק להיטים גם עם דרמות מקושקשות כמו glee) והוא יגיד לכם שלא משנה כל הכסף והכישרון שבעולם, בבסיסה של סדרת טלוויזיה איכותית ומוצלחת, ניצבת אמת אחת זקופה.

אז "עספור" לא הייתה מתוחכמת כמו שהיא פשוט הייתה אותנטית. האמת נטפה מתוך כל סצנה בה, מכל דיאלוג, מכל סיטואציה מופרכת ככל שתהיה (כולל קו העלילה שבו ארבעת הבחורים הטכנופובים מצליחים לרמות במשחקי הימורים און ליין ולהרוויח ים כסף). אפילו מערכת היחסים המתבקשת בין מוטי לשיר (אפרת דור), באווירת רומיאו ויוליה המגיעים משני עולמות מנוגדים שהניעה את העלילה לאורך העונה כולה, לא נפלה לקלישאות המובנות מאליהן. הספיקה לנו סצנת סקס אחת (או משהו קרוב לזה) באוטובוס של מוטי כדי להיזכר שמדובר כאן במשהו אחר לגמרי ועוד סצנת ארוחת ערב עם אמה של שיר (גילת אנקורי) כדי לחזור שוב אל המציאות העספורית, שבה הכוכבים הם לוזרים אומללים שמנסים לפלס את דרכם אל המיינסטרים ונתקלים כל הזמן בשלט אין כניסה. אין צופה בישראל שלא ימצא את עצמו בתוך זה.

עוד רגע אותנטי ב"עספור":

עוד דבר שאי אפשר להתעלם ממנו ב"עספור" הוא הליטוש המוחלט שלה, התחושה ששום דבר בה לא נעשה באותה חפיפניקיות ישראלית כה מוכרת, כפי שנהוג לעשות בסדרות יומיות אחרות, מטעמי לחץ, זמן וכסף. לא סתם סביון ועמיר עבדו על העונה הראשונה במשך שנתיים. אם זו הייתה סצנת הסקס של זהבי על גבי הטרקטור בפרק הראשון, גלגולי הג'וינטים, ההתעסקות עם העולם התחתון ואפילו הכלב הבלתי נראה של החבורה, שזכה לשם "אף אחד" – הכל נעשה מתוך מחשבה מוקדמת ועם ראייה עתידית של התפתחות העלילה. גם זה הוא מצרך נדיר בתעשייה המקומית.

וכל זה, כמובן, מחזיר אותנו אל הבעייתיות הצפויה בעונה השנייה. אין ספק שהאנשים שמאחורי "עספור" בילו שעות ארוכות בניסיון להבין איך הם משמרים את הדבר החמקמק הזה בדיוק, כמו שסביר להניח שזה היה מאתגר פי אלף. הייתה להם שנה בלבד – פרק זמן ארוך עבור הצופים אך קצר עבור היוצרים - לייצר עונה שנייה ומערכת לחצים נרחבת מאי פעם ריחפה מעל ראשם. בתוך הקלחת הזו, לכו תשמרו על האמת ההיא, שמלכתחילה הייתה זו שהפכה את הסדרה להצלחה מסחררת ולכו תקפידו על הליטוש המהוקצע כשכולם מצפים כבר לראות מה תצליחו לייצר הפעם.

כל שנותר לקוות הוא שסביון ועמיר לא נכנעו ללחצים האלה, קשים ככל שיהיו ושגם בבואם לפתח את העונה השנייה, זכרו כל הזמן שהאותנטיות היא מה שחשוב כאן, לא השואו אוף. נכון, הם כבר צמד יוצרים מוכר מאוד ומבוקש מאוד ובדרך הספיקו ליצור ולככב גם ב"מה בכריש", מה שבטח גזל לא מעט זמן ואנרגיה. העובדה שהעונה השנייה צפויה להיות קצרה ביותר מחצי מהקודמת כנראה תאכזב חלק מהצופים, אבל עשויה אולי להבטיח את ההקפדה על אותה איכות שאליה התרגלנו. ואם גם זה יתברר כתקוות שווא, תמיד נוכל לסמוך על דבר אחד: האמת תקבל את המקום הראוי לה, אם לא ב"עספור" עצמה, אז לפחות ברייטינג.

"עספור": כך מעצבים מזבלה ירושלמית
לא יכולים לחכות כבר לחזרה של "עספור"? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully