וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבימה חוזר למשכן הקבע: "הכל תלוי באיכות ההצגות"

שני גורקביץ

20.11.2011 / 14:07

מנהלי הבימה אופטימיים לקראת פתיחת הבניין החדש מחר ולא חוששים מהבעיות התקציביות. אז כמה זה באמת עלה?

"תוך שלושה חודשים התיאטרון יסגור את כל חובותיו", אמרה היום (ראשון) מנכ"ל הבימה, אודליה פרידמן, במהלך סיור עיתונאים שנערך במשכן הבימה המשופץ, לרגל פתיחתו מחר לקהל הרחב. אל פרידמן הצטרפו לסיור גם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, ובכירי הנהלת התיאטרון הלאומי. חולדאי מצדו לא ייחס חשיבות רבה לחובות התיאטרון ואמר כי הוא "מקווה שגם בעיות התקציב של התיאטרון ייפתרו", אולם ציין כי מאחר שמדובר בתיאטרון הלאומי, האחריות לנושא אינה של העירייה. "מהרגע הזה הכל תלוי באיכות ההצגות", הוסיף.

שיפוץ בניין הבימה ארך יותר מארבע שנים, ועלותו על פי נתוני העירייה מסתכמת ב-105 מיליון שקלים, מתוכם 57.5 מיליון מכספי העירייה והיתר התקבל ממשרדי התרבות והאוצר. על פי נתוני משרד התרבות חלוקת הכספים היתה שונה, והמדינה ממנה רק שליש מעלות השיפוץ, כאשר היתר הגיע מהעירייה. במהלך הסיור דחה חולדאי טענות על חריגה תקציבית גדולה ואמר כי לא שולם "אפילו לא גרוש אחד מעל העלות המקורית".

פתיחת תיאטרון הבימה. נמרוד סונדרס
מסיבת העיתונאים במבואת התיאטרון/נמרוד סונדרס

כפי שפורסם בוואלה! תרבות, ההצגה הראשונה שתעלה בהיכל המשופץ בשדרות תרס"ט היא "מוריס שימל" שכתב חנוך לוין וביימה יעל רונן. צוות ההצגה, בראשותה של ליה קניג, ישוב היום מפסטיבל בוורשה ומחר יעלה לראשונה על במת האולם על שם חנה רובינא. האולם המשופץ מכיל 930 מקומות ישיבה, ושישה תאי VIP סגורים שבהם יונחו כורסאות. "האולם הרבה יותר אינטימי", אמרה פרידמן וציינה כי בניגוד לנוהג ישן, התיאטרון לא מתכנן להעלות באולם רק מחזות זמר, ויעלו בו גם הצגות קטנות יותר.

השינוי הגדול ברובינא הוא ביטולו של בור התזמורת שהיה חלק משמעותי מהאולם המקורי. מתברר כי העברת התזמורת לחדר צדדי היא שאפשרה את פתרון בעיות הסאונד של המבנה, שמנעו בשנים עברו שימוש בכל האולמות בו-זמנית. "התיאטרון ויתר על בור התזמורת כדי לקבל שני אולמות נוספים ופעילים", אמרה פרידמן. לצידו של האולם נבנה חדר תצוגה ובו שחזור של חדר האיפור והסלון של חנה רובינא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולם רובינא המשופץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע הבא תחנוך "אותו הים" של חנן שניר את אולם מסקין. האולם המשופץ מכיל 329 מושבים והוא הפך לחלק מהבניין הכולל, ללא כניסה נפרדת כפי שהייתה בעבר. במסגרת השיפוץ, הוגדלה הבמה והמושבים קורבו אליה. בתחילת דצמבר תעלה באולם הצגת הבכורה הראשונה, והיא "לא ביום ולא בלילה", שכתב אברהם רז וביים רועי הורוביץ, בכיכובה של ליה קניג.

במהלך דצמבר ייפתחו שני האולמות הקטנים יותר: הבימה 4, וברטונוב. הבימה 4, שכונה במשך שנים "הנגרייה", מכיל 180 מושבים וכולל גם חדרי שחקנים. הוא ישמש להצגות קטנות מ-20:30 ובשעות הלילה יופעל כמועדון הופעות. "מחכות לעלות כאן הצגות שלא שיחקו כמה שנים", אמרה פרידמן. לאחר השיפוץ מכיל אולם ברטונוב 220 מושבים, ותוקנה הבעיה הבטיחותית של היציאות ממנו.

למרות שתי ההצגות הפותחות, ושאר המופעים הצפויים במהלך חודשי ההרצה, לא מדובר עדיין בפתיחה הרשמית של המבנה, שתתרחש רק בינואר. בהמשך ייתלו באולם המבואה ויטראז'ים שיציגו תשעה דיוקנאות של מייסדי הבימה שצייר אורי ליפשיץ סמוך למותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עכשיו זה כבר מוכן. חזית הבימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עתירות לבג"צ מצד התיאטרונים האחרים? "לא בעיה של הבימה בעצם"

התיאטרון הלאומי חוזר למשכן הקבע שלו לאחר שנים קשות של נדודים בין אולמות שכורים בתל אביב, כאשר עלות השכרתם שנאמדת בכ-10 מיליון שקלים בשנה, התווספה לחובותיו הגדולים של המוסד. בספטמבר בישרו מנהלי התיאטרון ומשרד התרבות על הסכם הבראה שכולל מחיקת 18 מיליון מחובות התיאטרון למדינה וכן מתן כספים והלוואות שיאפשרו לו להשלים את חובותיו לגופים השונים. כשנשאלה לגבי הצפוי להגעה לאיזון תפעולי של המוסד אמרה מנכ"ל הבימה : "זה מהר מאוד יקרה. כבר במהלך 2012 התיאטרון אמור להיות ברווח תפעולי מאוד גדול".

תוכנית ההבראה וההתמקדות בסיוע לתיאטרון עוררו לא אחת את זעמם של מנהלי התיאטרונים האחרים בארץ, ואלו אף איימו לפנות לבג"צ אם הבימה יקבל סיוע מיוחד. בשיחה עם וואלה! תרבות אמרה מנכ"ל הבימה כי היא אינה חוששת מהצעד: "זה לא מולנו, זה מול משרד התרבות. זה לא נגד הבימה, אני חושבת שזה מעשה שלא נעשה ולא ייעשה. אבל משרד התרבות ומשרד האוצר יתמודדו עם זה, זאת לא בעיה של הבימה בעצם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully