וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורדרוי 06: סיכום 2011 - שנת רונקרול טובה עם אלבומים מצוינים

7.12.2011 / 6:12

הבלוג של מני אבירם מסכם שנת רוקנרול מוצלחת עם האלבום האחרון של REM, ההפתעה של נואל גאלאגר, הקאמבק של בלינק 182 ואלבום בכורה חלומי. מקומות 11-20

זו היתה השנה שהיתה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיכומי שנה מוזיקליים, בעיקר כשהנושא שלהם הוא אלבומים (זמר, זמרת ולהקת השנה כמעט קל לבחור, זה פחות או יותר אמפירי) הם ביצה טובענית ומסוכנת, וזה עוד לפני שמחוברת אליהם אווירה פטרונית ומחנכת. אז רגע לפני שמגוללת ממש כאן רשימת אלבומי השנה שלי, אני מצהיר מראש: אין בי רצון, או יכולת, או יומרה, לחנך אף אחד. לא רק שמדובר בטעמי האישי, הרי שגם הטעם הזה משתנה בהתאם למצב הרוח או למצב הצבירה של הלב, לרף הסבלנות כשנלחץ הפליי, לסטטוס הרגשי, למקום הפנוי בהארד דיסק הנפשי ועוד ועוד גורמים שהשילוב ביניהם מגדיר את מהות היחסים, עומקם, אורכם ומשמעותם עם מוזיקה בכלל ועם אלבום כזה או אחר בפרט.

עם השנים גם הבנתי שככל שאלבום מדוברר עוד ועוד כ?חשוב? ו"מהפכני?, זה בדרך כלל גם אומר שהוא מטרחן ולועס את הראש, ובגדול אני מעדיף סתם מוזיקה טובה, לא לחוץ על זה שהיא תהיה גם ?חשובה?. אפשר גם וגם? ברינג איט און. אי אפשר? כנראה שצריך להגביר עוד קצת. יותר מזה: גם המיספור הוא מעט שרירותי. מה ההבדל בין האלבום במקום ה-17 לזה במקום ה-10? אבל היי, נזרום עם השיטה. בסופו של דבר המבחן מבחינתי הוא אילו אלבומים הרכיבו יותר מאחרים את הפסקול השנתי שלי. עם איזה אלבומים ביליתי הכי הרבה, ולאיזה מהם חזרתי שוב ושוב, גם חודשים אחרי שיצאו והקשבתי להם לראשונה.

בגדול, 2011 היתה שנת רוקנרול טובה מאוד. אני לא חושב שהיה בה אלבום מושלם מתחילתו ועד סופו ( זה משהו שאגב לא היה כבר כמה שנים) אבל היו בה אלבומים מצוינים, מכל הצבעים והעדות, גם כאלה שממש הרעישו, ולא פחות מזה - אחרים שידעו לבוא בעדינות וברכות. היו גם כאלו שחזרו על נוסחאות מנצחות, וגם כמה, לא מעט האמת, שהצהירו שתכלס הם הכי אוהבים את הגיטרות שהיו בניינטיז, ואם זה עבד אז, זה בטח יעבוד גם היום. צדקו. היו גם קאמבקים מנצחים ואלבומי סולו ראשונים של פרצופים ששנים לא זזו מהחמימות הבטוחה של הלהקה שלהם. ובעיקר היתה תחושה שהמון דברים קורים ושהסצנה הזו שוב בועטת.

אז עכשיו אפשר להתחיל. יעלו ויבואו אלבומי השנה של קורדרוי. השבוע תורם של מקומות 20 עד 11, ובשבוע הבא עשרת הגדולים.

20. "Blink 182 – "Neighborhoods

כן, בלינק. תתבעו אותי. אלבום הקאמבק של שלישיית הפופ-פאנק מקליפורניה, הראשון שלהם מאז 2003, התגלה כאלבום בוגר (יותר, לא נגזים) ומלא הפתעות, ששילב בהצלחה בין המוזיקה של בלינק לזאת של שלל פרויקטי הצד המוצלחים שבהם השתתפו לאורך השנים טום דהלונג, מארק הופוס ומתופף-העל טראוויס בארקר. הרמה הלא אחידה, הנטייה לדרמטיות מוגזמת והרגעים שבהם הם שוכחים שהם כבר לא בני 20 זועמים, אלא מגרדים את ה-40, לא פוגמים בשורה התחתונה: עפתי על האלבום הזה. הנה השיר שפותח אותו.

19. "REM – "Collapse Into Now

האלבום הטוב ביותר של REM מזה שנים התברר גם כאלבום האחרון שלהם, אחרי שבספטמבר הכריזו מייקל סטייפ, פיטר באק ומייק מילס ש-31 שנים של היסטוריה הגיעו לסיומן. "Collapse" הוא פרידה מרשימה, עם כמה שירים שמציגים את REM במלוא הדרה (כולל קאמבק של המנדולינה של באק), ומי שממש ירצה יוכל למצוא בו, בדיעבד כמובן, לא מעט רמזים מטרימים לפירוק של אחת הלהקות הטובות, החשובות והמרגשות בדברי ימי הרוקנרול. הנה אחד מהם, "Walk it Back", קלאסיקה מייד אין 2011. היו שלום.

REM מתפרקים: פרידה מהלהקה שראתה את כולנו עירומים

18. "Noel Gallagher's High Flying Birds" - נואל גאלאגר

אלבום הסולו הראשון של נואל גאלאגר פוסט אואזיס הוכיח, למי שעוד היה זקוק להוכחה, שלליאם אולי יש את הקול ואת הלוק, אבל בלי נואל ההיסטוריה של האחים בכלל ושל הרוק האנגלי בפרט היתה נראית אחרת לגמרי. המוטיבים הטקסטואליים והחרוזים הקבועים עדיין עמנו, זה חזק ממנו, ויש רגעים באלבום שבהם השירים מתחננים לגרון של ליאם, אבל בגדול האח הבכור (והבוגר?) חתום פה על כמה מהשירים היותר טובים שלו מאז הימים הוורודים של האלבום השני של אואזיס, "(What's the Story) Morning Glory". הנה אחד מהם.

האלבום של נואל גאלאגר: סוחף ועטוף בקסם

17. "J Mascis – "Several Shades of Why

הקול הכה מזוהה מאחורי דינוזאור ג'וניור ואל הגיטרה בזכות עצמו שם את הדיסטורשן בצד לטובת הצד האקוסטי שלו והוציא במרץ אלבום סולו ראשון, עדין וקסום. בשיר הבא באו לעזור קורט וייל, קווין דרו מברוקן סושיאל סין ובן ברידוול מבאנד אוף הורסס.

16. "Cymbals Eat Guitars – "Lenses Alien

האלבום השני של הניו יורקים הוא ערבוביה של בילט טו ספיל, אט דה דרייב אין, פייבמנט, מודסט מאוס וסוניק יות'. רעש מלודי ואינטנסיבי שבהינתן לו ההזדמנות לא ייתן לכם ללכת. קחו את השמונה וחצי דקות האלו כמקרה מבחן.

15. "Antlers – "Burst Apart

האלבום השני של השלישיה מברוקלין, שמגיע אחרי הבכורה הנפלאה "Hospice", משובץ ברגעים ממיסי לב (כמו השיר הזה שפותח אותו) לצד קטעים שקצת פחות עובדים. מישהו כתב שמדובר באלבום שנע בין רדיוהד המאוחרים לגרסת המבוגרים של דירהאנטר. קשה לי לנצח את זה.

14. "Wolf Gang – "Suego Faults

מקס מק'אליגוט הלונדוני הוא כותב שירים מחונן עם חוש נדיר ללהיטים. הבכורה שלו, סוג של אינדי-אלקטרו-פופ, מלאה בכאלה, והאזנה לה תציף בחלל את השמות של הקילרז, MGMT, אדם אנט וכו', אתם מבינים לאן זה הולך. אלא שהאובר-פופיות הזה היא גם לפעמים בעוכריה. בקיצור, לגמרי כן, אבל בזהירות עם המינונים.

13. "Youth Lagoon – "The Year of Hibernation

אחד מאלבומי הבכורה של השנה (עוד שלושה יגיעו בשבוע הבא). טרוור פאוורז, רק בן 22 מאיידהו, מפגין כאן כישרון רציני, גם למלודיות, גם לעיבודים וגם לטקסטים, הרבה מעבר לסך שנותיו. בראיון אמר פאוורז שהוא מרגיש שמי שמקשיב לאלבום הזה כמו מציץ ליומן האישי שלו, וההצצה הזאת מגלה בעיקר עיסוק בזיכרונות וחיטוט נוסטלגי וחבילות של רגשות חשופים. לרוב, אלבומים שמוקלטים בחדר השינה נשמעים בסוף כמו אלבומים שהוקלטו בחדר השינה. חדר השינה של יות' לאגון ספוג בדרים-פופ מושלם, אז נזרום איתו.

12. "Future islands – "On the Water

כמה ביליתי עם האלבום הזה השנה. שלישיית הפוסט-ווייב-אלקטרו-רוק מבולטימור, בראשה עומד סם הרינג עם קול שצריך לרשום עליו פטנט, חזרה עם אלבום שלישי שכולו געגוע לאייטיז האפלוליים, על המלנכוליה המלודית שלהן. התמה, כמובן, היא אהבה חסרת תוחלת והלב השבור שהולך עמה יד ביד. כיף.

11. "Let England Shake" - פי ג'יי הארווי

סוגר את העשיריה השניה הוא האלבום השמיני של פי ג'יי הארווי, היחיד שזכאי באמת לתואר "חשוב" ב-20 הגדולים שלי. אני לא ממעריציה של הארווי, אבל המניפסט האנטי-מלחמתי שלה הוא לא רק מדויק, מצמרר ורלוונטי מתמיד - לא רק מבחינת אנגליה אם אתם מבינים את כוונתי - אלא גם פשוט ולפני הכל אלבום טוב מוזיקלית. מלחמה, כל מלחמה, היא דבר נורא, אומרת פולי ג'ין, ומפרטת. הפירוט הזה זיכה את האלבום בלא תארי אלבום השנה, והביא לה גם את פרס המרקורי. ומה עם "תנו לישראל לרעוד"? ממש.

לא נכנסו ל-20 הגדולים אבל אם יש לכם זמן לכו על זה:

"Wild Beasts – "Smother

"Kurt Vile – "Smoke Ring for my Halo

"The War on Drugs – "Slave Ambient

"Cloud nothings – "Cloud nothings

"Glasvegas – "Euphoric Heartbreak

"Demolished Thoughts" - ת'רסטון מור

"Neon Indian – "Era Extraña

"A Different Kind of Fix" - בומביי בייסיקל קלאב

"Male Bonding – "Endless Now

"El Camino" - הבלאק קיז

“Helplessness Blues” - פליט פוקסז

"Nerves Junior – "As Bright As Your Night Light

"Smith Westerns – "Dye it Blond

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully