וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנוקמים": ראיון בלעדי עם טום הידלסטון

טום הידלסטון, הנבל הראשי בסרט גיבורי-העל, לא מתנצל על כך שהוא משלב בין שייקספיר וקומיקס, ומסביר למה להיט הענק הוא גם אלגוריה להיטלר. ראיון בלעדי

לא מעט גבות הורמו בשעה שנודע כי קנת בראנה יביים את סרט גיבורי-העל "תור" (2011). רבים גם הביעו פליאה על כך שאת דמותו של לוקי, אחיו המרושע של הנסיך האלוהי מן המיתולוגיה הנורדית שעל שמו נקרא הסרט, יגלם טום הידלסטון. אחרי הכל, מה עושה במוצר הוליוודי מסחרי וקליל כזה שחקן בריטי צעיר בוגר איטון, קיימברידג' והרויאל אקדמי, זוכה פרס אוליבייה היוקרתי, שלפני כן התפרסם על במת התיאטרון בהצגות שייקספריות ובמסך הקטן בדרמות תקופתיות של ה-BBC, ובעת הצילומים היה כבר ידוע כי הוא מגלם את הסופר פ. סקוט פיצ'גרלד ב"חצות בפריז"?

למרות הספקנות, הידלסטון עשה היטב את תפקידו, ובהתאם לכך מופיע גם ב"הנוקמים" של ג'וס ווידון, הסרט המאחד את מיטב גיבורי העל של מארוול – לא רק תור, אלא גם קפטן אמריקה, הענק הירוק ועוד חברים. כל אלה מנסים לבלום את מזימתו של לוקי, שנוטש את ממלכת השמים שלו ויורד ארצה בתקווה להשתלט על כדור הארץ.

במקרה זה מדובר בהפקה גדולה ונוצצת פי כמה מ"תור", ולמעשה בפרויקט שמלכתחילה ביקש להיות אחד הלהיטים המסחריים הגדולים בכל הזמנים – וככל הנראה גם יהיה כזה. לכן, השחקן הבריטי, בן 31, ידע כי הבוז של הסנובים כלפיו רק יגבר.

בהתאם לזאת, ביום הקרנת הבכורה הלונדונית של הסרט, פירסם הידלסטון בגרדיאן, העיתון חביב האליטות, מאמר רהוט ויפה בנושא. הוא הסביר בו מדוע פנטזיות גיבורי-על הן יצירות אמנות לכל דבר, כאלה שגם האחים לומייר היו מתרגשים מהן, וגם בכיר כוכבי הווסט-אנד יכול להתגאות להופיע בהן.

בשיחה עמו, מתגלה כי הידלסטון מצטיין לא רק כשחקן וכפובליציסט אלא גם כאיש שיח – הוא ממש אציל אמיתי, שמעניק תוקף למיתוס על הג'נטלמן הבריטי. הראיון עמו מתקיים בדיוק בצהרי היום שבו פורסם המאמר, ולכן באופן טבעי השאלה הראשונה מתייחסת אליו.

אז אוסרים עלייך להיכנס לסטרטפורד אפון אבון עכשיו?

"מה שאני עושה אינו מובן מאליו, אבל זה לא עד כדי כך חמור. צריך לסייג: בעבר, כמו שכתבתי, היחס לשחקנים בסרטי גיבורי-על היה גרוע בהרבה. בשעה שכריסטופר ריב קיבל את התפקיד של סופרמן, כמעט כל העמיתים שלו עשו ממנו צחוק. היום אני חושב שיש יותר כבוד כלפי סרטים מסוג זה, בעיקר כי אנשים מבינים כמה מאמץ מושקע במלאכת עשייתם. ועדיין, כן, יש כאלה שמסתכלים עליי בעין עקומה. כאלה שמעולם לא עבדו בסרט גיבורי-על, מעולם לא התמודדו עם האתגרים שפרויקט כזה דורש, ולא מבינים כמה אנרגיה ומחויבות הוא מצריך. אז כן, נתקלתי לא פעם בהתנשאות כלפיי. במין גישה מזלזלת כזו, שמשום מה יוצאת מנקודת הנחה שלהרים סרט גיבורי-על זה קלי-קלות".

איך אתה מגיב לאנשים שעוקצים אותך בהערות כאלה – מוחץ אותם עד עפר, כפי שלוקי היה עושה?

"אני משתדל להגיב באצילות נפש. אני אומר לעצמי שעליי להתייחס לזה כלא יותר מאשר מים מתחת לגשר. אני חייב להודות שפעם כן לקחתי ללב, ונעלבתי ממישהו שביטל את 'תור' כבידור מגוחך וקל כנוצה, וטען כי אינו במה ראויה לשחקן צעיר. אבל בסופו של דבר, אני חושב שאותו אדם פשוט מעולם לא לקח חלק בפרויקט בסדר הגודל הזה, אז כשאני נזכר בזה עכשיו, אני אומר לעצמי 'עזוב, הוא לא יודע מהחיים שלו. זה בסדר'".

טום הידלסטון, הנוקמים. imdb
"מי שיורד על סרטי-גיבורי על לא מבין מהחיים שלו". טום הידלסטון כלוקי ב"הנוקמים"/imdb

להגנתו, הידלסטון יוכל לומר הפעם כי ב"הנוקמים" המבדר יש גם ממד אפל ואפילו מידה של אלגוריה פוליטית – וכל זה בזכותו. דמות האל המניפולטיבי והכוחני שהוא מגלם נראית כמקבילה קולנועית של מנהיגים פשיסטים עכשוויים, והמונולוגים שהוא נושא בפני בני כדור הארץ שהוא מבקש לכבוש ממש נשמעים כאילו הם מושפעים ישירות מן הנאומים של אלה.

הידלסטון מסמיק למשמע האמירה הזו, ומבקש לתת את הקרדיט לעבודת התסריט של ג'וס ווידון. "אני חושב שג'וס הוא יוצר נבון שמאז ומעולם מרותק בידי המורכבות של האדם, וחלק מן הניסיון שלו לחקור את הנושא מוביל אותו גם לתהות על טיב הקשר בין המנהיג לעם", הוא אומר. "בהתאם לכך, אני סבור ש'הנוקמים' מראה דרך הדמות של לוקי, כי לפעמים מרגיע אותנו שבא משום מקום מישהו עם ביטחון עצמי מוחלט ומבטיח לדאוג לנו ולהוביל אותנו לעתיד טוב יותר. בגלל זה קל לפעמים לתמרן אותנו ולעורר בנו השראה. טבועה בנו מנטליות של להקה ותשוקה להיות מונהגים, ואמן מניפולציות כמו לוקי מצליח לשחק עם הרעיון הזה. הוא דמות בדיונית כמובן, אבל כבר היו בהיסטוריה אושיות פוליטיות אמיתית שניחנו בדיוק בתכונות המנהיגות שלו. לפעמים גם הן ניצלו את זה לרעה, ולפעמים הן דווקא השתמשו בכך לטובה – היטלר, מן הסתם, נעזר בכריזמה שלו לשם מטרות הרסניות, אבל צ'רציל תיעל את כישורי המנהיגות שלו לשם הישגים נעלים. זה באמת משהו שאפשר לקחת לכמה כיוונים, ובגלל זה שאלת המנהיגות כל כך מרתקת".

אם נקשר בין הנושא הזה למשהו שדנו בו קודם, יש בנאומים של לוקי בפני העם כמה משפטים שממש נשמעים לקוחים משייקספיר, תסלח לי על הביטוי.

"אתה מתכוון למשל ל' The unspoken truth of humanity that you crave subjugation'?"

בדיוק.

"זה באמת משפט יפה".

אבל נאמר שלא היו ב"הנוקמים" משפטים כאלה והוא היה, אם להשתמש במושגים של חברך הקנטרני, סתם בידור קל כנוצה. היה משהו רע בזה?

"לא, בכלל לא. אנשים אוהבים אסקפיזם, ולכן הקולנוע צריך לתת לזה מקום. בשביל מה יש לנו דמיון, אם לא בשביל לברוח לעולם הפנטזיה? סרטי גיבורי-על מציעים בדיוק את זה. לכן אהבתי אותם בילדותי. לכן ילדים אוהבים אותם עד היום. הם גורמים לנו להפעיל את הדמיון, וזו בדיוק המהות של הקולנוע".

טום הידלסטון, הנוקמים. Jo Hale, GettyImages
"סרטי גיבורי-על הם לא סתם בידור במשקל נוצה, ולא שיש משהו רע בזה". טום הידלסטון הצעיר עם פרס אוליבייה, העיטור החשוב בעולם התיאטרון הבריטי, שבו זכה ב-2008/GettyImages, Jo Hale

נוסף למידת התחכום והערמומיות שמקנה הידלסטון לדמות של לוקי, הוא בכל זאת מצליח להעניק לה נופך מעורר הזדהות וסימפטיה. בסופו של דבר, זהו נבל חמוד למדי. אז איך הצליח השחקן להפוך את הרשע לכזה?


"בכל פעם שאני מתחיל לבנות דמות, אני בא ממקום של חמלה", הוא אומר בתשובה לכך. "הרי לא משנה מה האופי שלה ומה היא עושה, הדמות שלך רואה את עצמה, לפחות בתודעתה, כגיבורה של הסיפור שלה. זה נכון לגבי כולנו – כולנו הגיבורים הראשיים בגרסאות שלנו לחיים. כולנו גיבורים. כולנו שחקנים בסרט שאנחנו עצמנו הבמאים שלו. חלק ממה שמרגש אותי בעבודת השחקן זה היכולת לחקור לעומק את המין האנושי, ולבדוק איך ולמה כל דמות ודמות בונה לעצמה את הסרט שבו היא מככבת".

אז מה למשל למדת מהדמות של לוקי?

"אני חושב שאם תבחן את הנבלים לאורך ההיסטוריה, תגלה שלעתים קרובות, הם פעלו כתגובה לטראומה רגשית. זו היתה נקודת המוצא שלי ביחס לדמות של לוקי – מישהו שגדל כנסיך במשפחת מלוכה בכוכב שלו והיה בטוח שיבוא יום והוא יהיה המלך, אבל אז למד כי כל מה שחשב על חייו היה שגוי, והוא בעצם בנו הממזר של מפלצת, שננטש והושלך ואז אומץ בידי מי שחשב לאביו האמיתי. כלומר, רימו אותו כל הזמן, כך שבמהותו הוא נשמה פגומה, ושברון הלב שלו מתגבש לכדי מגלומניה מאיימת, יהירות וגאווה עיוורת. בגלל זה, אני מקווה, אי אפשר לשנוא אותו, כי מאחורי כל הנבזות שלו, מסתתרת בסך הכל נפש פצועה".

קשה לשנוא אותו גם בגלל שהוא מסתובב בכאלה תלבושות מטופשות, שבאמת בלתי נמנע לחוש כלפיו חמלה.

"למען האמת, המלבושים של הענק הירוק בסרט קצת מטופשים יותר. אבל כן, בעיקרון כולנו חווינו מבוכה מסוימת עם התלבושות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הכל לטובה". טום הידלסטון כפ.סקוט פיצ'ג'רלד ב"חצות בפריז"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני סיום, כדי לסגור את המעגל עולה שאלה על תחילת הדרך – בזמנו, שמו עלה גם כמועמד לגלם את גיבור-העל תור. האם הוא מצטער על כך שהתפקיד הלך לכריס המסוורת, והוא נדרש להסתפק בתפקיד של האנטי-גיבור לוקי? "אני חושב שהכל לטובה", הוא מגיב על כך בחיוך.

אז ברוח אופטימיות זו, מה עוד מחכה לך בהמשך הדרך?

"אהיה כמובן ב'תור 2'. בשנה הבאה אני מופיע גם בשתי דרמות של ה-BBC, אחת על הנרי הרביעי ואחת על הנרי החמישי. אני גם עומד להצטלם לסרט של ג'ים ג'רמוש בשם 'Only Lovers Left Alive'. זו כמובן דרמה אינטימית בנפח קטן בהרבה מ'הנוקמים', וטילדה סווינטון ואני משחקים שם נאהבים. הטוויסט הוא שאנחנו ערפדים".

"הנוקמים": איפה ומתי רואים?
"הנוקמים": ת'ור ולוקי - האחים הכי מוזרים בעולם הקומיקס
”הנוקמים”: איך עשו את הסרט?
"הנוקמים": מי אתה הענק הירוק?
"הנוקמים": הכירו את הוקאיי
"הנוקמים": על דמותו של ניק פיורי

"הנוקמים": מחכים לראות את האיחוד של גיבורי העל? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully