וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יענקל'ה רוטבליט, אריק איינשטיין ואחרים נפרדים מחיים חפר

רוני אפרת

18.9.2012 / 18:38

יענקל'ה רוטבליט, חיים גורי ואריק איינשטיין נפרדים מחיים חפר - "הוא היה אחראי על הבידור הצברי". שרת התרבות לבנת: "פזמוניו של חפר הפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי"

צילום: טל אנגלנדר, סרטונים שהועלו ליו-טיוב, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

משוררים ופזמונאים ישראלים נפרדים מחיים חפר, ממשוררי דור הפלמ"ח, ומי שעיצב עבור רבים מהם את המורשת הישראלית של פזמונאות וזמר עברי. יענקל'ה רוטבליט, מבכירי הפזמונאים הישראלים ("שיר לשלום", "דרכנו" ועוד אחרים), מספר שלא הזדמן לו מעולם להכיר את חפר באופן אישי, ועם זאת הוא מוקיר לו תודה והערכה גדולה: "הוא נשא על כתפיו את כל פן הפזמונאות והבידור לפני קום המדינה ובשנותיה הראשונות", מסר רוטבליט לוואלה! תרבות. "הוא ודן בן אמוץ היו אחראים על כל מה שנקרא היום הבידור הצברי. רק קישון היה יכול להשתלב בזה. הכרתי את כל העבודות שלו, את כל ההסטוריה של שירי תש"ח, של להקות הבידור הצבאיות. הוא השם הנרדף לבידור בארץ אז. על זה גדלתי, על חומרים שלו."

חיים גורי, שותפו של חפר לדור הפלמ"ח, ומי שאף הוציא עמו במשותף ספר שירים שיוחדו להווי הפלמ"ח ולמורשתו – "משפחת הפלמ"ח", סיפר כי למרות שליווה אותו בימיו האחרונים, הוא עדיין מתקשה לעכל את מותו של החבר והשותף לדרך: " ניסיתי לראותו ולבקר אותו באיכילוב יחד עם חיים טופול בשבת האחרונה, וכבר מסיכת המוות היתה על פניו. הוא אמנם היה חי, אבל הרגיש מת. די קשה לי לדבר, אני גם לא יכול לכתוב".

"אני עצוב כמו הרבה אנשים במדינה הזו", אמר חתן פרס ישראל גברי בנאי, "אני מכיר אותו מהצבא, כשהייתי חייל בלהקת הנח"ל והוא כתב לנו יופי של שירים. אחד השירים שאני השתתפתי, "שיר הסיירים", היה שלאגר יפהייפיה. אחר כך הוא כתב בתרנגולים, ואפילו לגשש הוא כתב לנו משהו. חוץ מזה, שאנחנו מאותו הכפר. אנחנו שנינו מעין הוד ומכירים טוב מאד. כרגע אני נמצא כאן, וההרגשה היא שאחד מחברינו מת, פשוטו כמשמעו - כולם מאד עצובים. למרות שזה תמיד עצוב כשאדם מת, בכל זאת, הוא לא ילד. הוא חי חיים יפים".

גם יענקל'ה מנדל, יו"ר אמ"י, נוצר בלבו את ההיכרות ארוכת השנים עם חפר: "הייתי בלהקת פיקוד המרכז והוא כתב לנו את "האיש מן הבקעה" ועוד שירים רבים, עבדנו איתו הרבה. הכרתי אותו אישית ועבדתי איתו על שירים. בשם משפחת אמני ישראל אני מביע צער עמוק על פטירתו של חיים חפר, אחרוני דור הנפילים של פסקול התרבות הישראלית. אין ספק שזו אבידה גדולה".

המלחינה נורית הירש, שעבדה עם חפר, בין היתר על "סאלח שבתי" מסרה: "אני עצובה מאוד. חיים היה מדור הנפילים, מענקי היוצרים שלנו. אני חושבת שהוא היה צלול עד הרגע האחרון. לא רק שהיינו ביחסי ידידות כל השנים ומאוד אהבתי והערצתי אותו, גם זכיתי לעבוד איתו ואני שמחה על כך. הוא היה איש רוח במיטבו. אחד המוצלחים שהיו לנו פה. לפחות הוא העניק לנו מורשת של יצירה. אני משתתפת בצערה של משפחתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפשר להתנחם בירושה האדירה שחפר השאיר לתרבות. אריק איינשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

הזמר הותיק אריק איינשטיין מסר לוואלה! תרבות: "זה עצוב באופן טבעי, אבל אפשר להתנחם בירושה האדירה שהוא השאיר לנו, מאות שירים פנטסטיים. הוא היה משורר ענק, יותר ממשורר רגיל, תמיד עם היד על הדופק של העם שלנו בכל הנוגע למעורבות של יוצר ברמה הלאומית וההיסטורית של ישראל. מההתחלה שלנו, עוד מלהקת הנח?ל - תמיד הוא השפיע עלינו. היינו בני 19 כששרנו כל היום ?דינה ברזילי?. ומשם ?גשר הירקון?, ?החלונות הגבוהים?, ?התרנגולים?. בנימה אישית, הוא היה איש עם הומור אדיר, הרבה לצחוק על עצמו. זה עצוב, אבל לפחות נשארנו עם תרומה אדירה שתרם לכולנו ב-87 השנים שבהן חי".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז (קדימה), אמר כי "חפר בנה את הארץ, אהב אותה, כתב עליה והפך לחלק בלתי נפרד מפס הקול שלה ושל כולנו. יצירתו ומורשתו מהווים פרק מרשים בדברי הימים של היצירה העברית בארץ ישראל".

שרת התרבות לימור לבנת ספדה הערב לפזמונאי המנוח :?פזמוניו של חיים חפר ז?ל מראשית קום המדינה מלווים את ישראל לאורך כל שנותיה, והפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי. מותו הוא אבידה למוזיקה ולתרבות הישראלית?.

גם שר החינוך גדעון סער הוציא הודעה בה נמסר: "חפר, חתן פרס ישראל לזמר עברי, בטא בשיריו את רוח תש"ח את מאבקה של ישראל על עצמאותה את גבורת לוחמיה, כמו גם את הכמיהה לשלום. קשה לדמיין את התרבות הישראלית ללא שיריו של חפר שהפכו לנכסי צאן ברזל שלה".

פנחס וולף ומיכל רשף השתתפו בהכנת הידיעה

השירים הגדולים ביותר של חיים חפר
יהורם טהרלב מספיד את חיים חפר
פרידה מחיים חפר, האיש שהמציא במילותיו את הצבריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully