וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהרירה חריפאי הובאה למנוחות

ארונה של חריפאי, שהלכה אתמול לעולמה, הוצב על במת תיאטרון הקאמרי, שם נערך טקס קצר, ולאחר מכן הובאה למנוחות. ”ציפור שברירית שלבשה עליה שיריון”, ספדה לה ענת וקסמן

(עדכון אחרון - 16:10)

אמנים, יוצרים ואנשי במה הגיעו היום (חמישי) לתיאטרון הקאמרי בתל אביב, על מנת לחלוק כבוד ולהיפרד מזהרירה חריפאי, מגדולות שחקניות הבמה בישראל. ארונה של חריפאי, שהלכה אתמול לעולמה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, הוצב על במת אולם קאמרי 1, שם התקיים טקס אשכבה קצר לזכרה. לאחר הטקס, בשעה 15:00, החל מסע הלוויתה של חריפאי בבית העלמין האזרחי בקיבוץ גבעת השלושה. בבית העלמין נשאו דברים נעם סמל, שרית וינו אלעד, ליליאן ברטו וכן נכדה של חריפאי אריאל זוהר שבא, ובתה השחקנית והבמאית איה שבא. עם סיומה של ההלוויה התנגן השיר "lost in the stars" של פרנק סינטרה, שהיה אהוב על חריפאי. (לגלריית תמונות מהטקס בתיאטרון גללו למטה)

עולם התרבות נפרד מזהרירה חריפאי
זהרירה חריפאי אף פעם לא נכנעה למיינסטרים. פרידה
ענקית בכל קנה מידה: מיכה לבינסון נפרד מזהרירה חריפאי

"זהרירה, מעבר להיותה שחקנית מופלאה, היתה אדם שמצטיין במחוות אנושיות בלתי רגילות", אמר לוואלה! תרבות השחקן איתי טיראן. "אחרי שהיא צפתה בהצגה 'גטו' היא טרחה להתקשר לכל שחקן ושחקן בקאסט ולשתף בחוויה הנהדרת שהיא עברה, ולא משנה לאיזה שחקן - החל מהשחקן בתפקיד הראשי ועד לשחקנים בתפקידים קטנים. אלה הן מחוות נדירות גם ככה בקרב שחקנים, ולחשוב שממרום מעמדה היא מצאה לנכון להביע תודה באופן אישי ולהרים את הטלפון הזה בבוקר למחרת ההצגה - זו היתה אחת המחוות שיצא לי להיתקל בהן בקריירה הקצרה שלי. הייתי אמור לשחק עם זהרירה בהצגה 'ריצ'רד השלישי', ולצערי זה לא הסתייע. רק לפני שבועיים ראיתי אותה מקריאה קטע על הבמה בטקס לזכרו של גרי בילו בבית צבי, ושאלתי את עצמי מתי יהיה התפקיד הבא שלה. לפי התחושה שלי, היא היתה יכולה לעלות בכל רגע נתון על הבמה".

"אני מעריץ גדול שלה עוד מילדות", אמר עידו מוסרי. "זוכר אותה עוד מ'אמא קוראז'' שראיתי כילד וגם מהצגות של חנוך לוין. מאחורי הקלעים פה בתיאטרון היא תמיד היתה נורא נחמדה לשחקנים צעירים כמוני, גם אם היא לא ממש הכירה אותנו. תמיד חיזקה והתייחסה. היא שחקנית מדהימה שמשאירה אחריה זכרונות חזקים מאוד".

"לכל אחד מאיתנו, מעריציה של זהרירה, יש את הזכירון שלו מאינסוף הדמויות הגדולות מהחיים שהיא גילמה", ספד לה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי על במת התיאטרון. "יש כאלה שבשבילם היא תישאר לנצח אמא קוראז' ויש שינצרו את תפקידה האחרון כחולת סרטן ב'סוף טוב'. עבורי היא תמיד תהיה הזקנה השמחה למות מ'אשכבה', שם היא רואה במוות הגואל מלאך. 'אשכבה' הוא מחזה מופת, וכשחקנית גדולה, לא התקשתה זהרירה לשחק דמות כה רחוקה ממנה, מרחק של שמיים וארץ. יחסה החם, הידידותי והמחבק, כמעט אימהי, מלווה אותי. היא נתנה לי בשקט ומאחורי הקלעים עצות. היא שייכת לדור הענקים שהקימו את יסודות התיאטרון הישראלי וביססו את איכותו ברמה בינלאומית. יהי זכרה ברוך".

טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
רון חולדאי/ניב אהרונסון

"זה יום קשה ועצוב לתיאטרון, שזהרירה היתה חלק מהזהות האנושית וקלסתר הפנים המובהק שלו", נשא על הבמה עמרי ניצן, המנהל האמנותי של תיאטרון הקאמרי, את דבריו של מנכ"ל התיאטרון נעם סמל. "כמו אחרי הצגה גדולה ובלתי נשכחת, כך ירד המסך על חייה ותפקידיה. אבל הזיכרונות נשארים חיים, והם כוללים גם מורשת - הדרך בה זהרירה נשאה את השירה העברית על כל גווניה. המילים, הניואנסים, בלי פאתוס מצד אחד ומצד שני, כמו שירה. היא גרמה לנו להבין את המילים, וכך גם בתפקידיה שהפכה, אותם לשירה".

"זהרירה יקירתי", פנתה ענת וקסמן אל חריפאי על הבמה. "החודשים האחרונים היו קשים ויפים. עברנו איתך דרך מלאת הפתעות ותעלומות. לתדהמתנו גם נסעת ללונדון, ציפור שברירית שלבשה עליה שיריון כדי שלא יפגעו בנשמתה העדינה. תודה, זהרירה, שהתייחסת אלי כאל שווה מהרגע הראשון שנפגשנו. מאושרת שיצא לי להכיר אותך. אני אוהבת אותך".

זהרירה חריפאי. ז'ראר אלון,
זהרירה חריפאי/ז'ראר אלון

חריפאי, שחקנית תיאטרון הקאמרי שנחשבת מגדולות שחקניות הבמה בישראל, לעולמה בגיל 83. חריפאי נפטרה בבית החולים בילינסון לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. היא הותירה אחריה בעל - הסופר שלמה שבא - ובת, שחקנית הקאמרי והבמאית איה שבא. לזהרירה שני נכדים. מותה הוא אבידה קשה נוספת לעולם התיאטרון הישראלי, שאיבד בחודש האחרון גם את ענת גוב, רוזינה קמבוס ואברמל'ה מור.

חריפאי נולדה וגדלה בתל אביב, ובמלחמת העצמאות היתה אלחוטנית בחטיבת גולני. לאחר שחרורה הופיעה בלהקת הצ'יזבטרון. בשנות ה-50 וה-60 שיחקה בהצגות "כובע הקש האיטלקי" ו"כטוב בעיניכם" בקאמרי, "מעגל הגיר הקווקזי" והצגות נוספות בתיאטרון חיפה, ועוד. כמו כן השתתפה בלהקת בצל ירוק, שם שרה את "הפרוצה החלוצה" שנאסר לשידור ברדיו מפאת תוכנו.

בהמשך שיחקה במגוון תיאטראות, כשבעשורים האחרונים היא ידועה במיוחד בזכות תפקידיה הרבים במחזותיו של חנוך לוין. בין היתר שיחקה ב"יעקובי ולידנטל", "אשכבה", "יאקיש ופופצ'ה" ועוד רבים ממחזותיו של לוין. את המחזה "רומנטיקאים" חיבר לוין במיוחד עבורה. כמו כן ידועה חריפאי בזכות תפקידים שגילמה במחזותיו של ברטולט ברכט, כמו "אמא קוראז'" ו"מעגל הגיר הקווקזי".

ציפי פינס בטקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
ציפי פינס/ניב אהרונסון
לימור לבנת  בטקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
לימור לבנת/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
ענת וקסמן ועדנה מזי"א/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
שמעון מימרן/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
עידו מוסרי/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
גבי עמרני/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
עמרי ניצן/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
ששון גבאי/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
אלברט כהן/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
איה שבא/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
אילי גורליצקי/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
תיקי דיין/ניב אהרונסון
טקס האשכבה לזהרירה חריפאי בקאמרי. ניב אהרונסון
שרית וינו אלעד/ניב אהרונסון
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלוויתה של זהרירה חריפאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully