וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: זהרירה חריפאי הובאה למנוחות, אמני ישראל נפרדו

חריפאי, שהלכה אתמול לעולמה, הובאה למנוחות לאחר שארונה הוצב על במת תאטרון הקאמרי. "היא היתה ישירה, חכמה, משכילה - ואחר כך גם שחקנית מצויינת", אמרה רבקה מיכאלי

צילום:טל אנגלנדר, עריכה: אמיר קוטיגרו

אמנים, יוצרים ואנשי במה הגיעו היום (חמישי) לתיאטרון הקאמרי בתל אביב, על מנת לחלוק כבוד ולהיפרד מזהרירה חריפאי, מגדולות שחקניות הבמה בישראל. ארונה של חריפאי, שהלכה אתמול לעולמה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, הוצב על במת אולם קאמרי 1, שם התקיים טקס אשכבה קצר לזכרה. לאחר הטקס, בשעה 15:00, החל מסע הלוויתה של חריפאי בבית העלמין האזרחי בקיבוץ גבעת השלושה. בבית העלמין נשאו דברים נעם סמל, שרית וינו אלעד, ליליאן ברטו וכן נכדה של חריפאי אריאל זוהר שבא, ובתה השחקנית והבמאית איה שבא. עם סיומה של ההלוויה התנגן השיר "lost in the stars" של פרנק סינטרה, שהיה אהוב על חריפאי.

עולם התרבות נפרד מזהרירה חריפאי
זהרירה חריפאי אף פעם לא נכנעה למיינסטרים. פרידה
ענקית בכל קנה מידה: מיכה לבינסון נפרד מזהרירה חריפאי

"אנחנו איבדנו היום את אחת הענקיות של התיאטרון הישראלי של כל הזמנים", אמרה לוואלה! תרבות גילה אלמגור. "זהרירה היתה שחקנית ענקית, היכולת הקומית והיכולת הדרמטית והיכולת המוזיקלית – אין דברים כאלה".

"ביקרתי בבילינסון לפני בערך חודשיים", סיפר טוביה צפיר על אחד המפגשים האחרונים שלו איתה, "ורצינו לעודד אותה אז אמרנו תראי, אנחנו כאן לביקור קצר, זה הכל... פילוסופיה דיברנו. אז היא אמרה 'כן, אבל שלי הביקור קצר יותר'". גם רמי ברוך נזכר בהומור המיוחד שלה בחודשים האחרונים, וסיפר על מפגש שלו איתה כשכבר היתה על כסא גלגלים. "אמרתי לה 'זהרירה, את נראית נפלא', אז היא אמרה לי 'אתה רוצה להתחלף?'". ואילו רבקה מיכאלי סיכמה את אישיותה של חריפאי במילים פשוטות וקולעות: "היא היתה ישירה, חכמה, משכילה – ואחר כך גם שחקנית מצויינת".

הלוויתה של זהרירה חריפאי בגבעת השלושה. ניב אהרונסון
נפרדים מזהרירה חריפאי/ניב אהרונסון

"לכל אחד מאיתנו, מעריציה של זהרירה, יש את הזכירון שלו מאינסוף הדמויות הגדולות מהחיים שהיא גילמה", ספד לה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי על במת התיאטרון. "יש כאלה שבשבילם היא תישאר לנצח אמא קוראז' ויש שינצרו את תפקידה האחרון כחולת סרטן ב'סוף טוב'. עבורי היא תמיד תהיה הזקנה השמחה למות מ'אשכבה', שם היא רואה במוות הגואל מלאך. 'אשכבה' הוא מחזה מופת, וכשחקנית גדולה, לא התקשתה זהרירה לשחק דמות כה רחוקה ממנה, מרחק של שמיים וארץ. יחסה החם, הידידותי והמחבק, כמעט אימהי, מלווה אותי. היא נתנה לי בשקט ומאחורי הקלעים עצות. היא שייכת לדור הענקים שהקימו את יסודות התיאטרון הישראלי וביססו את איכותו ברמה בינלאומית. יהי זכרה ברוך".

"זה יום קשה ועצוב לתיאטרון, שזהרירה היתה חלק מהזהות האנושית וקלסתר הפנים המובהק שלו", נשא על הבמה עמרי ניצן, המנהל האמנותי של תיאטרון הקאמרי, את דבריו של מנכ"ל התיאטרון נעם סמל. "כמו אחרי הצגה גדולה ובלתי נשכחת, כך ירד המסך על חייה ותפקידיה. אבל הזיכרונות נשארים חיים, והם כוללים גם מורשת - הדרך בה זהרירה נשאה את השירה העברית על כל גווניה. המילים, הניואנסים, בלי פאתוס מצד אחד ומצד שני, כמו שירה. היא גרמה לנו להבין את המילים, וכך גם בתפקידיה שהפכה, אותם לשירה".

"זהרירה יקירתי", פנתה ענת וקסמן אל חריפאי על הבמה. "החודשים האחרונים היו קשים ויפים. עברנו איתך דרך מלאת הפתעות ותעלומות. לתדהמתנו גם נסעת ללונדון, ציפור שברירית שלבשה עליה שיריון כדי שלא יפגעו בנשמתה העדינה. תודה, זהרירה, שהתייחסת אלי כאל שווה מהרגע הראשון שנפגשנו. מאושרת שיצא לי להכיר אותך. אני אוהבת אותך".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
זהרירה חריפאי. טל אנגלנדר
תמונתה של חריפאי על במת התיאטרון/טל אנגלנדר

חריפאי, שחקנית תיאטרון הקאמרי שנחשבת מגדולות שחקניות הבמה בישראל, לעולמה בגיל 83. חריפאי נפטרה בבית החולים בילינסון לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. היא הותירה אחריה בעל - הסופר שלמה שבא - ובת, שחקנית הקאמרי והבמאית איה שבא. לזהרירה שני נכדים. מותה הוא אבידה קשה נוספת לעולם התיאטרון הישראלי, שאיבד בחודש האחרון גם את ענת גוב, רוזינה קמבוס ואברמל'ה מור.

חריפאי נולדה וגדלה בתל אביב, ובמלחמת העצמאות היתה אלחוטנית בחטיבת גולני. לאחר שחרורה הופיעה בלהקת הצ'יזבטרון. בשנות ה-50 וה-60 שיחקה בהצגות "כובע הקש האיטלקי" ו"כטוב בעיניכם" בקאמרי, "מעגל הגיר הקווקזי" והצגות נוספות בתיאטרון חיפה, ועוד. כמו כן השתתפה בלהקת בצל ירוק, שם שרה את "הפרוצה החלוצה" שנאסר לשידור ברדיו מפאת תוכנו.

בהמשך שיחקה במגוון תיאטראות, כשבעשורים האחרונים היא ידועה במיוחד בזכות תפקידיה הרבים במחזותיו של חנוך לוין. בין היתר שיחקה ב"יעקובי ולידנטל", "אשכבה", "יאקיש ופופצ'ה" ועוד רבים ממחזותיו של לוין. את המחזה "רומנטיקאים" חיבר לוין במיוחד עבורה. כמו כן ידועה חריפאי בזכות תפקידים שגילמה במחזותיו של ברטולט ברכט, כמו "אמא קוראז'" ו"מעגל הגיר הקווקזי".

מה הזיכרון שלכם מזהרירה חריפאי? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully