וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן: אורי זוהר, מגדולי היוצרים הישראלים, הלך לעולמו בגיל 86

2.6.2022 / 10:56

זוהר, מהדמויות המשפיעות בתרבות הישראלית לדורותיה, מת בביתו שבירושלים. הוא היה בוגר להקת הנח"ל, חבר "בצל ירוק", מאנשי חבורת "לול", והבמאי של "חור בלבנה", "מציצים", "עיניים גדולות" ועוד. בסוף שנות ה-70 החל בתהליך חזרה בתשובה, שזכה לתהודה רבה

בווידאו: אבל כבד מחוץ לביתו של אורי זוהר/רוני כנפו

הבמאי והשחקן אורי זוהר הלך הבוקר (רביעי) לעולמו והוא בן 86. זוהר נחשב לאחת הדמויות המשפיעות בקולנוע ובבידור הישראלי. הקריירה שלו, בת שלושה עשורים, השפיעה רבות גם לאחר שהפסיק לעסוק בתחום.

זוהר נמנה על אחד המחזורים הראשונים של להקת הנח"ל. לאחר השחרור, הוא נמנה על מקימי להקת "בצל ירוק". בשנת 1960, לאחר חמש תכניות, התפרקה הלהקה. בשנות ה-60, הגיש זוהר תכניות ברדיו ועם הקמת הטלוויזיה הישראלית החל להנחות וליצור תכניות טלוויזיה, כמו "לול" אותה ביים, ולאחר מכן התוכנית "זה הסוד שלי".

זוהר אף ביצע שירים שהפכו לקלאסיקות של הזמר העברי, בהם "שיר הפטנטים" ו"החופש בבית הבראה", אותו ביצע יחד עם אשתו דאז, אילנה רובינא. זוהר ורובינא התגרשו לאחר שתי שנות נישואין. לאחר מכן נישא זוהר לאליה שוסטר והביא עימה לעולם שבעה ילדים. שני בניו הבוגרים, אפרים פישל ושלום, התחתנו עם בנותיהם של אלונה ואריק איינשטיין, שירי ויסמין.

אורי זוהר בהלוויתו של צבי שיסל, יולי 2021. ניב אהרונסון
מגדולי היוצרים בתרבות הישראלית לדורותיה. אורי זוהר/ניב אהרונסון

בשנת 1964 ביים זוהר את "חור בלבנה", סרטו העלילתי הראשון. לאחר מכן ביים זוהר את "מוישה ונטילטור", "שלושה ימים וילד" "השכונה שלנו", "התרוממות", "התרנגול" וסרטי "חבורת לול". בנוסף לבימוי סרטים, זוהר גם כיכב כשחקן בסרטים "תעלת בלאומילך", "קוראים לי שמיל", "הבלש האמיץ שוורץ" ו"המניע לרצח".

עיקר תהילתו של זוהר הגיעה בסוף שנות ה-60 לאחר שאיגד ביחד עם אריק איינשטיין מספר אמנים ואנשי בוהמה, לחבורה שנקראה "חבורת לול". זוהר ביים את הסרטים "מציצים", "עיניים גדולות", "הצילו את המציל" ועוד. חבורת "לול" אחראית על חלק מהקלאסיקות בקאנון התרבות הישראלי כמו המערכון "לה מרמור" אשר הציג את תופעת שגעון הכדורגל בישראל. במערכון מופיעים אב ובנו אשר מצפים לשידור משחק הכדורגל, אך במקומה משודרת אופרה בשם "לה מרמור". האב והבן, שהתאכזבו מביטול תוכנית הספורט האהובה עליהם, מכלים זעמם במכשיר הטלוויזיה ומרסקים אותו במהלומות פטיש.

עוד בוואלה!

ספר הזוהר: "אורי זוהר חוזר" הוא סרט מאלף, מאיר עיניים ומרגש

לכתבה המלאה

צפו: באמצע ועדת מירון, דרעי מקבל את הבשורה על מותו של זוהר

בווידאו: יו"ר ש"ס אריה דרעי התעדכן במהלך עדותו בפני ועדת החקירה לאסון מירון על מותו של הרב אורי זוהר/צילום: לע"מ

בשנת 1976 הוחלט להעניק לזוהר את פרס ישראל בתחום הקולנוע, אך הוא סירב לקבלו. באותה השנה שיחק בתיאטרון חיפה בהצגה "הנבחרים" מאת יעקב שבתאי בבימויו של עודד קוטלר. שנה לאחר מכן חזר בתשובה. זוהר החל בתהליך של חזרה בתשובה בעקבות פגישה עם הרב יצחק שלמה זילברמן. במקביל, ניהל זוהר שיחות עם מאזינים בנושאי דת בתכנית הרדיו "ציפורי לילה" בגלי צה"ל. בסוף התהליך הופיע זוהר בתכנית הטלוויזיה שהגיש, "זה הסוד שלי", כשהוא חובש כיפה ומחולצתו מופיעות ציציות.

חזרתו בתשובה של זוהר זכתה לתהודה בקרב הציבור בישראל. כך למשל, היווה זוהר השראה לסדרת הטלוויזיה "לוויתן בחוף שרתון", בכיכובו של אסי דיין, אשר עסקה בבוהמיין חוזר בתשובה.

אורי זוהר עם יצחק רבין בכנס של מפלגת העבודה, 1977. יעקב סער, אוסף התצלומים הלאומי
אורי זוהר עם יצחק רבין, 1977/אוסף התצלומים הלאומי, יעקב סער

לאחר חזרתו בתשובה עבר זוהר לישיבת אור שמח, ולאחר מכן למד גם בישיבת אדרת אליהו של הרב זילברמן ואף העביר בה שיעורים. ניסיונו הקולנועי בא לידי ביטוי בבימוי תשדירי הבחירות של מפלגת ש"ס.

משלהי שנות ה-90 הגיש זוהר תוכנית בידור ואירוח בערוץ 1 של רשות השידור. הרב זוהר הנחה חוזרים בתשובה, הרצה והקליט תשדירים בנושאי חזרה בתשובה, המושמעים בטלפון. בדרשותיו דיבר בחריפות כנגד התרבות החילונית. את תהליך חזרתו בתשובה תיאר בספרון "ובחרת בחיים" (שיצא אחר כך גם בשם "לא נתנו צ'אנס"). הוא הנחה תוכנית רדיו שבועית ברדיו ירושלים ורדיו דרום, הגיש תוכניות טלוויזיה בערוץ "הידברות", ועמד בראש המערכת של ארגון "לב לאחים" החותר לרישום ילדים מבתים מסורתיים לבתי ספר חרדיים.

  • עוד באותו נושא:
  • אורי זוהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully