וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא עשה סרט אחרי סרט": אנשי תרבות נפרדים ממנחם גולן

9.8.2014 / 11:15

אמנים ואנשי תרבות נפרדו ממנחם גולן, מאגדות הקולנוע הישראלי שהלך לעולמו בגיל 85. "כל הפירות שהקולנוע הישראלי קוטף היום, זה בזכות האיש הזה", אמרה גילה אלמגור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבמאי, המפיק וחתן פרס ישראל לקולנוע מנחם גולן הלך לעולמו בגיל 85. הלוויתו תתקיים ביום ראשון (10 באוגוסט) בשעה 16:00 בבית עלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא. קודם לכן יוצב ארונו בין השעות 13:30 ל-15:00 בסינמטק תל אביב. הציבור מוזמן לחלוק לגולן כבוד אחרון. הקריירה של גולן נפרשה על פני למעלה מחמישה עשורים ואמנים ואנשי תרבות נפרדו מאדם עימו עבדו בעבר. מעטים האנשים בתעשיית הקולנוע הישראלית שדרכם לא הצטלבה עם זו של גולן.

גילה אלמגור מסרה: "עשיתי איתו כל כך הרבה סרטים. הקולנוע הישראלי חייב לאיש הזה כל כך הרבה. למנחם גולן היה חזון. הוא ראה בחזונו תעשיה של קולנוע ישראלי. הוא התחיל, והקים פה צוותים של אנשי קולנוע, טכנאים ושחקני קולנוע. הוא עשה סרט אחרי סרט, וכך למדו אחד על הגב של השני. כל הפירות שהקולנוע הישראלי קוטף היום, זה בזכות האיש הזה".

"מנחם גולן היה מחולל תעשיית הקולנוע הישראלית. לפני מנחם גולן לא היתה פה תעשיה. האנרגיה והאהבה העצומה שלו לקולנוע הזיזה הרים. עד הרגע האחרון הוא חלם לעשות סרטים", אומר לוואלה! תרבות יריב הורוביץ, יו"ר איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה ומפיק הסרט "גו גו בויז" העוסק במנחם גולן ויורם גלובוס. הפעם האחרונה שהורביץ דיבר עם גולן היתה שלשום, בטלפון. "כולו היה עזוז של עשייה, ובשיחה שלשום הוא לחץ עליי לקרוא תסריט חדש שהוא רצה לעשות, שהוא גם כתב. זה עוסק בפסטיבל סרטים הקשור לעליית הנאצים, משהו מדהים", אומר הורביץ. "היה לי הכבוד העצום לעבוד מולו בתקופה האחרונה על הסרט שסיפר על הקריירה המדהימה שהוא עשה עם יורם גלובוס. הוא יחיד בדורו במובן הזה, יצר יש מאין בקולנוע הישראלי. הוא גם הראשון שפרץ את הדרך החוצה של הקולנוע הישראלי אל העולם. זאת אבדה עצומה, ממש עצומה. עמוד תווך שנפל. זה יום עצוב מאוד".

"כאב לב. אני הייתי בטוח שמותו יבוא לו על סט של צילומים", אמר יהורם גאון לוואלה! תרבות. "אני תמיד חשבתי שכל כך מתאים לו שהוא יגיד אקשן, ופתאום משמיים יגידו לו קאט. זה קרה לו רחוק מסט, אבל אני מבין שבהוא היה באמצע עשייה. אני כל כך מצר על לכתו. תשמע, זה דרכו של אדם, כולנו מקבלים את הדין, אבל זה שמנחם לא יסתובב יותר על סטים של הסרט הישראלי זה פשוט אובדן כואב בצורה בלתי רגילה".

שרת התרבות, לימור לבנת, הביעה צער עמוק על מותו של הבמאי והמפיק מנחם גולן ז?ל: ?מנחם גולן היה ?מר קולנוע?. כל חייו, אישיותו, ישותו, עולמו אמרו במה, בימוי וקולנוע עד נשימתו האחרונה. גולן עטור הפרסים אשר הכרתי מאז היותי ילדה בתיאטרון שהקים תילון-תליל, היה מהאבות המייסדים של הקולנוע הישראלי ומי שעשה פריצת דרך מדהימה בהוליווד עם בן דודו, יורם גלובוס. גולן היה אישיות מיוחדת וצבעונית, שלעולם ייזכר בתרבות הישראלית גם כמי שדאג לטפח שחקנים ישראלים ולתת להם את הבמה הראשונה, וכמי שהיה ויהיה לעולם גיבור קולנועי. יהי זיכרו ברוך?.

יורם גלובוס, בן דודו של גולן ושותפו לעשייה, אמר בשיחה עם וואלה! תרבות: "אין מה לדבר, הוא שם את הקולנוע הישראלי על מפת הארץ בפרט ועל העולם בכלל. הוא היה דינמי מאוד. הקולנוע היה כל החיים שלו. עם כל הסרטים המסחריים שעשינו, תמיד הוא נתן את הבמה גם לבמאים מתחילים או לניסיונות לעשות סרטים אמנותיים. זה היה לו חשוב. אם עשינו את 'לופו' אז עשינו גם את 'אני אוהב אותך רוזה' של משה מזרחי. אם עשינו את 'כץ וקרסו' אז עשינו גם את 'הבית ברחוב שלוש'. וכמובן בארצות הברית נתנו את הבמה לסרטים אמנותיים ומסחריים.

"שיתוף הפעולה האחרון בינינו היה הסרט על חיינו. אני שמח שגמרנו את הסרט, ושהסרט התקבל בפסטיבל קאן בהערכה גדולה, גם מצד הביקורות וגם מצד הקהל. כולם נתנו לו את הכבוד הגדול. הסרט הזה, אני מקווה, יוצג עכשיו בכל העולם. הוא לא הפסיק לעבוד עד הרגע האחרון. הוא היה צלול ביותר. היו לנו עוד דיבורים על לעשות דברים ביחד. אחרי פסטיבל קאן דובר על לעשות ביחד סרט על השואה, שנקרא 'התזמורת הגדולה'.

"אני לא אשכח לעולם איך בתחילת דרכנו הסרטים היו כל כך חשובים לנו שחסכנו כל אגורה, כדי לשים בסרט. אם היינו נוסעים לגייס כספים או למכור סרטים היינו ישנים באותו חדר, אוכלים נקניקיה אחת ליום, בשביל לחסוך את הכסף לסרט הבא. זה מלמד על אהבת הקולנוע ועל אהבת המקצוע שלו. גם הוא וגם אני למעשה התברכנו בכך שעסקנו בתחביב שלנו. אין הרבה אנשים בחיים שזוכים שמקצועם יהיה גם התחביב שלהם. תמיד היינו אומרים: 'אם תדקור אותנו עם מחט לא ייצא דם, ייצאו פילם'. הנגטיב בקולנוע זה הפוזטיב. אני חושב שמגיע לו הרבה כבוד, הוא עשה הרבה כבוד לקולנוע הישראלי".

הבמאי בועז דווידזון נפרד מגולן עם המסר: "מנחם גולן, אגדה גדולה יותר מכל סרט".

הצלחתו הבינלאומית של גולן נגעה גם בחיי כוכבים בחו"ל. ז'אן קלוד ואן דאם, שפריצתו הגדולה התרחשה בעקבות הסרט "ספורט הדמים" שהופק ע"י גולן, צייץ בטוויטר: "אוהב אותך לנצח מנחם גולן. יהי זכרך ברוך".

יו"ר ארגון אמני ישראל, יענקל?ה מנדל ספד לו: ?גולן היה אגדה ישראלית והוליוודית עוד בחייו. הן כמפיק והן כבמאי היה אחראי להתפתחותם של אינספור שחקנים ולבניית הקריירה המקצועית שלהם. תנחומינו למשפחה?.


(עדכון אחרון: 16:59, 9 באוגוסט)

(השתתפו בהכנת הידיעה אביעד קדרון ושגיא בן נון)

  • עוד באותו נושא:
  • מנחם גולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully