וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאט: מנחם גולן הובא למנוחות

10.8.2014 / 13:42

מעל למאה אנשים הגיעו לבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא ללוות את מנחם גולן בדרכו האחרונה. מוקדם יותר הגיעו מאות אנשים לסינמטק בתל אביב, שם הוצב ארונו. "אהבת הקולנוע של מנחם לא ידעה גבולות", ספדה גילה אלמגור

כתב: שגיא בן נון, צילום: דייב שחר, עריכה: גיא פוקס

מעל למאה אנשים הגיעו לבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא ללוות את מנחם גולן בדרכו האחרונה, ובהם בני משפחה, חברים, אנשי תעשיית הקולנוע ואמנים. שלט גדול ויוצא דופן הוצב מתחת לסוכת ההספדים, ובו רשימת 12 שמות סרטים עתידיים שמנחם גולן התכוון להפיק בעתיד, ובהם ?מחץ הדלתא 4" וכן "Le Grand Festival", סרט העוסק בפסטיבל סרטים בימי שלטון הנאצים.

אורה, אחותו של מנחם גולן, נשאה דברים ראשונה: ?מנחם אחי היקר האהוב, הלכת מאיתנו ונפרדנו ללא שוב/ מי שהכיר אותך יידע ויזכור/ ששום דבר לא הצליח אותך לשבור (...) לי תמיד היית אחי הגדול/ מספר הסיפורים, איש כל יכול?

אחריה הספידה את גולן רותי, בתו: ?איך מספידים אדם שכל כולו היה חיים וחיוניות? כמו שאמר: ?המוות משעמם, אין בו קולנוע?. אבא שלי אופטימי, סקרן, עקשן, משעשע ויצירתי. הוא דקלם לי את שייקספיר ולקח אותי בגיל 15 לראות את ההפקה המקורית של שיער. לימד אותי דבקות במטרה. אהב כל כך אותנו ואת ילדינו?. בתו הקריאה מכתב שכתב לה מלוס אנגלס בשנת 1973, והגדירה אותו כ?תינוק עם נשמה גדולה?, והקריאה שיר שכתבה עליו שכולל את המלים: ?אלוהים והמלאכים ישמחו בבואך, ויכינו את כל המצלמות, המשך בדרכך?.

נעמי גולן, בתו של מנחם גולן, לוואלה! תרבות: "אבא היה בודד כמו כלב. לא ביקרו אותו וזה מגעיל"

דיאנה העוזרת האישית שלו נשאה דברים באנגלית. ?הוא נתן לי משפחה מדהימה?, אמרה.

לאחר שנאמר קדיש והושר ?אל מלא רחמים?, ובזמן שהארון יורד אל הקבר, נשמע מאחד הטלפונים הסלולריים הקלטת קריאת !LETS GO רמה ועולצת מאפליקציית הניווט. אכן, מישהו מיהר להפעיל את תכנת הניווט לקראת יציאתו מבית העלמין, בעודו עומד מעל קברו של גולן ובטרם החלו לכסות את הארון בחול. קשה היה לחשוב על סצנה הולמת יותר, טראגית קומית, לסיום חייו של הבמאי והמפיק גולן.

מנחם גולן הלוויה. דרור עינב
לצד קברו של מנחם גולן/דרור עינב

נעמי גולן, בתו של מנחם, אמרה לוואלה! תרבות כמה דקות לאחר שארונו נטמן: "כל האנשים האלה שאתם רואים פה, כולם חארות. הגיע הזמן שכולם יידעו. כל האנשים האלה שאתם רואים פה וראיתם בסינמטק, למה הם באו? מישהו יודע? כי הם אוהבים את אבא שלי, נכון? או שהם באו להצטלם? אני לא יודעת. בחמש השנים האחרונות, כשהעשייה כבר לא באה לו בקלות, אבא שלי היה לבד כמו כלב. אף אחד מהאנשים האלה לא בא להגיד שלום, לא הרים טלפון ולא שאל מה נשמע. לי זה מאוד כאב. אבא שלי היה לבד. אני לא יכולתי למלא את המקום הזה. הוא היה לבד בשנים האחרונות. צריך לחשוב למה זה ככה, ואולי זו דרך העולם, אבל לי זה מאוד כאב ובעיני זה גועל נפש. זה שקר אחד גדול. אם אתה אוהב מישהו ורוצה בחברתו, זה לא רק כשהוא גדול ומצליח ובהוליווד, אלא גם כשהוא דועך צריך לבוא ולתת לו חיבוק. אני יכולה אולי לספור על חצי יד כמה אנשים באו לתת לו חיבוק גם כשהוא כבר לא היה גדול כל כך. אנשים התרחקו, אנשים נעלמו בשנים האחרונות. החברים שלו היו החברים מהשיקום?.

בנוסף, נעמי גולן סיפרה לוואלה! תרבות כי אביה מנחם גולן נקבר עם צ?ק מזוייף של מיליון דולר. ?חבר שלו מהשיקום בא לבקר אותו. הם היו משחקים שש בש. הוא הביא לו בתור בדיחה צ?ק של מיליון דולר. הוא הלך להקים עם זה את התעשייה שם למעלה. אני לא יודעת על מה הוא חשב. אני אמרתי לו: אבא, זה לא אמיתי, זאת בדיחה. אבל הוא לא רצה לעזוב את זה. כן, זה בכיס שלו?.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מנחם גולן הלוויה. דרור עינב
ארונו של גולן מורד לקבר/דרור עינב
מנחם גולן הלוויה. דרור עינב
מירי אלוני שרה לזכרו של מנחם גולן/דרור עינב
מנחם גולן הלוויה. דרור עינב
חולקים כבוד אחרון למנחם גולן בבית העלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא/דרור עינב
מנחם גולן הלוויה. דרור עינב
יורם גלובוס/דרור עינב

מוקדם יותר היום, הוצב ארונו של גולן בסינמטק בתל אביב. הציבור בא לחלוק כבוד אחרון לאחד האבות המייסדים של הקולנוע הישראלי.

על הבמה נשאו דברים שרת התרבות לימור לבנת, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, יורם גלובוס, בן דודו של גולן ושותפו במשך שנים רבות, עמוס אטינגר (שאמר על מנחם גולן מעל הבמה ?תמיד היית צוק איתן?) וגילה אלמגור שגם הנחתה את הארוע. ?לפני מנחם גולן לא ידענו מה זה קולנוע?, אמרה בין השאר אלמגור על הבמה, ?הוא הקים פה דורות של אנשים שלמדו לעשות פה קולנוע. לאט לאט מקולנוע מגמגם בחיתולים זו הפכה לתעשיית קולנוע. אהבת הקולנוע של מנחם לא ידעה גבולות. הוא היה פורץ קירות כדי לראות מה שהוא ראה בחזונו. הנה אנחנו נפרדים ממך באהבה גדולה. קאט?.

יורם גלובוס אמר בין היתר: ?מנחם, לעמוד כאן במעמד הזה ולהספיד אותך זה בלתי נתפס. אתה הצציר הנצחי. קשה לעכל חיים בהם אין אותך. אהבת את החיים ויותר מבכל אהבת את הקולנוע. השארת עולם ומלואו של תסריטים שחלמת להפיק. הצחוק שלך, הקול שלך, הדרייב שלך, יהיו כאן איתנו לעולם. מאות סרטים שעשינו בארץ ובעולם יישארו כאן. (...) הפרידה בינינו הכאיבה מאוד לשנינו. היינו כבעל ואשה. הפרידה שלנו הכתה את הולייוד בתדהמה ובעצם גם את שנינו. הנתק בינינו היה פצע כואב לכל אחד מאיתנו. מנחם, תחסר לי. אני בטוח שאתה הולך להפיק ולנהל בגן עדן הרבה סרטים?.

שרת התרבות, לימור לבנת, ספדה לגולן: ?הייתי בת 10 אולי 11 בתיאטרון תילון-תליל שהקים, כשהיתה לי הזכות להיות שם, לחוש אותו מביים בכל נשמתו, בכל נשימתו, בכל גופו, בכל קולו, כועס, בלהט, צועק, צוחק, חי כל שניה, כל סצנה כאילו היה מדובר לפחות במחץ הדלתא, ובסך הכל היה מדובר בתיאטרון ילדים שנסע מעיר לעיר במשאית עם הרקויזיטים איתנו יחד מאחור,אבל אצל מנחם גולן- ההצגה, היתה הכל! לא רק כל העולם במה - אלא הבמה, הקולנוע, היו כל עולמו! אחד המשפטים הזכורים והאהובים בתולדות הקולנוע האמריקאי שייך להמפרי בוגארט שאמר בסרטו הנץ ממלטה ב 1941: The stuff that dreams made of. קשה לחשוב על מי שהמשפט הזה יכול להתאים לו יותר מאשר למנחם גולן שהכיל בתוכו כמויות בלתי נגמרות של החומר הזה שממנו עשויים חלומות. עולם התרבות בישראל, מרכין היום את ראשו, אבל, ונפרד ממי שהיה ויישאר לעד הגיבור הקולנועי שלו. יהי זכרו ברוך".

"סבא היה אריה שתמיד דחף קדימה בשאגה גדולה ולא היה לו אכפת מה יגידו ומה יעשו הוא פשוט רצה להמשיך קדימה עוד ועוד וליצור לעשות. כל רגע איתו היה רגע בלתי נשכח", אמר יונתן גולן, נכדו של מנחם גולן, לוואלה! תרבות.

מנחם גולן, ממחוללי הקולנוע הישראלי, חתן פרס ישראל ומועמד לפרס האוסקר, הפיק כ-200 סרטי קולנוע ישראליים ואמריקאיים וביים 44 סרטים. הסרט הראשון שביים היה "אלדורדו" בשנת 1963 ומאז גם ביים בין השאר את הסרטים "מלכת הכביש", "דליה והמלחים", "פורטונה", "999 עליזה מזרחי", "לופו", "כץ וקרסו", "קזבלן", "מחץ הדלתא", "מעבר לשיא" ו"מבצע יונתן" שזכה להצלחה בעולם והיה מועמד לאוסקר ולגלובוס הזהב. בנוסף לכך, הפיק את הסרטים "סאלח שבתי" שביים אפרים קישון, "אני אוהב אותך רוזה" ו"הבית ברחוב שלוש" אותם ביים משה מזרחי, "אסקימו לימון" שביים בועז דוידזון, "קפטן אמריקה" שביים אלברט פיון ועוד סרטים רבים. גולן ביים גם מחזות זמר, בהם "עוץ לי גוץ לי", "זורבה היווני" ו"צלילי המוזיקה".

הצבת ארונו של מנחם גולן בסינמטק 10.8.2014. דרור עינב
ארונו של מנחם גולן מוצב על במה האולם בסינמטק בתל אביב/דרור עינב
הצבת ארונו של מנחם גולן בסינמטק 10.8.2014. דרור עינב
ארונו של מנחם גולן/דרור עינב
הצבת ארונו של מנחם גולן בסינמטק 10.8.2014. דרור עינב
שרת התרבות לימור לבנת/דרור עינב
הצבת ארונו של מנחם גולן בסינמטק 10.8.2014. דרור עינב
גילה אלמגור/דרור עינב
הצבת ארונו של מנחם גולן בסינמטק 10.8.2014. דרור עינב
יורם גלובוס לצד ארונו של מנחם גולן/דרור עינב

בריאיון האחרון שקיים איתו אבנר שביט לוואלה! תרבות, בפסטיבל קאן האחרון, אמר לו מנחם גולן "קולנוע זה לחיות פעמיים. אתה חי את החיים שלך, ואתה בא לקולנוע ויש לך עוד חיים אל הבד ואתה חי גם אותם. בקולנוע, אנחנו חיים פעמיים".

"כאב לב. אני הייתי בטוח שמותו יבוא לו על סט של צילומים", אמר יהורם גאון לוואלה! תרבות. "אני תמיד חשבתי שכל כך מתאים לו שהוא יגיד אקשן, ופתאום משמיים יגידו לו קאט. זה קרה לו רחוק מסט, אבל אני מבין שבהוא היה באמצע עשייה. אני כל כך מצר על לכתו. תשמע, זה דרכו של אדם, כולנו מקבלים את הדין, אבל זה שמנחם לא יסתובב יותר על סטים של הסרט הישראלי זה פשוט אובדן כואב בצורה בלתי רגילה".

גילה אלמגור אמרה לוואלה! תרבות: "עשיתי איתו כל כך הרבה סרטים. הקולנוע הישראלי חייב לאיש הזה כל כך הרבה. למנחם גולן היה חזון. הוא ראה בחזונו תעשיה של קולנוע ישראלי. הוא התחיל, והקים פה צוותים של אנשי קולנוע, טכנאים ושחקני קולנוע. הוא עשה סרט אחרי סרט, וכך למדו אחד על הגב של השני. כל הפירות שהקולנוע הישראלי קוטף היום, זה בזכות האיש הזה".

(עדכון אחרון: 17:30)

  • עוד באותו נושא:
  • מנחם גולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully