וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל ברלין 2015: הפרס הראשי - לבמאי האיראני שנרדף בידי הרשויות

אבנר שביט, ברלין

14.2.2015 / 21:25

דב הזהב, הפרס הראשי בפסטיבל ברלין, הוענק ל"טקסי" של הבמאי האיראני ג'אפר פנהי, שאינו מורשה לעזוב את תחומי מדינתו

מהדורת 2015 של פסטיבל ברלין הוותיק והיוקרתי ננעלה הערב (שבת) בעיר הבירה הגרמנית, וכצפוי הזוכה הגדול היה "טקסי" - סרטו של ג'אפר פנהי. הבמאי האיראני פועל במחתרת ואינו מורשה לצאת מתחומי המדינה, כך שכמובן כי לא נכח בטקס חלוקת הפרסים.

זו הפעם השנייה בארבע השנים האחרונות שסרט איראני מתכבד בדב הזהב, העיטור הראשי של הפסטיבל הברלינאי, לאחר ש"פרידה" כבר קטף אותו ב-2011. במקרה זה, הזוכה מתאר כיצד הבמאי עצמו נוסע במונית ברחובות טהרן, והמפגשים שנקרים בדרכו משרטטים דיוקן של איראן בימינו ושל האנשים שנלחמים למען חופש הביטוי בה. לא רק שהרשויות החרימו את דרכונו של פנהי ומנעו ממנו להגיע לחגיה בגרמנית, אלא שגם אסרו עליו להעניק בסיום הסרט קרדיט לשאר המשתתפים בו, כך שמדובר באחד התוצרים הכי מחתרתיים שאי פעם ניצחו באירוע קולנועי חשוב.

מנצח גדול נוסף בטקס היתה הדרמה הבריטית "45 שנה". שני כוכביה זכו בפרסי המשחק: שרלוט רמפלינג בפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר וטום קורטני בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר. פרס הבימוי חולק בין שני מזרח-אירופאים: ראדו ג'וד הרומני על "אפרים" ומלגורזטה סזומווסקה הפולנית על "גוף". את פרס דב הכסף, השני בחשיבותו בפסטיבל, לקח פאבלו לארין הצ'יליאני על "המועדון".

לסיכום, מעניין לא פחות לדבר על מי שלא זכה מאשר על מי שזכה: הן ורנר הרצוג והן טרנס מאליק, שני הבמאים המהוללים והמוכרים ביותר שהשתתפו השנה בתחרות, יצאו מן הטקס בידיים ריקות.

סיקור פסטיבל ברלין - החלק הראשון
סיקור פסטיבל ברלין - החלק השני
סיקור פסטיבל ברלין - החלק השלישי

ספיישל פסטיבל ברלין בוואלה VOD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully