וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 15: ביבליוגרפיה של ג'יי קיי רולינג מתארת את עבודתה על ספרי "הארי פוטר"

4.3.2015 / 6:27

"סופסוף! קראתי את הספר הזה כל כך הרבה פעמים שבא לי להקיא ממנו", כתבה הסופרת על אחד מספרי "הארי פוטר". וגם "מיין קאמפף" חוזר למכירה בגרמניה, הילדים הפסיקו לקרוא את טולקין ועוד חדשות ספרות

דאע"ש הרסו ושרפו מאה אלף ספרים וכתבי יד עתיקים בספריות בעיר מוסול

הספריה המרכזית בעיר מוסול בצפון עיראק נבזזה על ידי לוחמי דאע"ש וכ-100 אלף ספרים וכתבי יד נשרפו. בתחילת חודש פברואר הזהירה ראשת ארגון אונסק"ו, אירינה בוקובה, מפני "אחד מהנזקים החמורים ביותר בהיסטוריה שיגרמו לאוספי ספריה ולאוצרות ספרותיים". כעת מדווחת בוקובה כי ההרס כולל פגיעה במוזיאונים, ספריות ואוניברסיטאות בכל רחבי מוסול.

"ההרס מסמל שלב חדש בטיהור התרבותי שמבקשים לבצע הקיצונים האיסלאמים בתוך האיזורים שבשליטתם," אמרה בוקובה. "אפשר להוסיף את ההרס במוסול להרס המורשת ורדיפה של מיעוטים שנעשית בעיראק – פעולות שמבקשות למחוק את הגיוון התרבותי שקיים בחייהם של האזרחים העיראקים".

ב-23 בפברואר דיווח ערוץ טלוויזיה ממוסול שהספריה המרכזית בעיר עולה באש. הספריה הכילה עיתונים עיראקים מתחילת המאה ה-20 וחומרים רבים נוספים (ספרים, אסופות ומפות) מהתקופה העות'ומאנית. גורלם של הספרים שלה עדיין לא ברור, כיוון שביום חמישי (26 בפברואר), טענו שתי קבוצות פייסבוק מקומיות כי הספרים אכן נשרפו אולם הספריה עצמה נותרה על תלה.

דאע"ש כבר הספיקו לבזוז ולהשחית את כל המוסדות האקדמיים במוסול, כשהם שוברים מעבדות לכימיה וביולוגיה בשווי מיליוני דולרים, ופוגעים, בין השאר, בכל אחת מהספריות במוסדות הללו. הכיתות במוסדות האקדמיים שנסגרו בינתיים, הפכו למגורי חיילים, מחסני נשק ולמפקדות של הארגון.

דגל דאעש מתנוסס על רקע עשן שמיתמר מהעיר סדייה, שעליה השתלטו כוחות הביטחון של עיראק, 24 בנובמבר 2014. רויטרס
עשן מיתמר על רקע דגל דעאש, עיראק/רויטרס

האייתולה האיראני עלי חמינאי חשף בטוויטר שלו כי הוא קורא נלהב של הסופרים הסובייטים מיכאיל שולוחוב ואלכסיי טולסטוי

בשבוע שעבר כתב המנהיג העליון של איראן בחשבון הטוויטר דובר-האנגלית שלו על תחומי העניין התרבותיים שלו. תחת ההאשטג #AvidReader (קורא נלהב) כתב חמינאי בציוץ ראשון מתוך ארבעה רצופים, כי בעוד שהוא "לא חובב גדול של קולנוע ואמנויות ויזואליות," הוא קורא נלהב, אם כי "לא קהל טיפוסי כשמדובר ברומנים ובשירה. בציוץ הבא הוא הסביר שקרא ספרים רבים של שירה ופרוזה וציין שני סופרים אהובים עליו במיוחד: מיכאיל שולוחוב ואלכסיי טולסטויי.

"קראתי המון על מהפכת אוקטובר בבריה"מ", כתב חמינאי. "'הדון השקט' של שולוחוב הוא ספר טוב, אבל טרילוגיית 'The Ordeal' של אלכסיי טולסטוי מתארת טוב יותר את המהפכה".

הגרדיאן מזכיר שלמרות ההמלצות הספרותיות של המנהיג האיראני, הוא עומד בראש משטר שמעביר כל ספר דרך צנזורה ממשלתית קפדנית, ושלפי דיווחים שונים, מחזיק יותר מ-20 סופרים איראנים בבתי סוהר.

חמינאי: עדיף לא להגיע להסכם מלהשיג הסכם רע. רויטרס
איש ספר מפתיע. חמינאי/רויטרס

שבעים שנה לאחר שנאסר להפצה, ספרו של אדולף היטלר "מיין קאמפף" יו?תר למכירה בחנויות ספרים בגרמניה

הוושינגטון פוסט מדווח שהספר המפורסם יו?תר למכירה בחנויות ספרים בגרמניה החל מ-2016. האיסור על הדפסה מחודשת של הספר נאכף במשך שנים על ידי מדינת בוואירה שמחזיקה בזכויות היוצרים בגרמנית, וחסמה מבחינה משפטית כל ניסיון להפיץ אותו; אך זכויות אלה פוקעות בדצמבר הקרוב, וכך - המהדורה הראשונה מאז מותו של היטלר תראה אור בראשית השנה הבאה.

המהדורה החדשה מעוררת דיון סוער בגרמניה על היסטוריה, אנטישמיות וכוחן הסמוי של המילים הכתובות. טענות נוספות נשמעות נגד העובדה שההוצאה המחודשת של הספר ממומנת למעשה מכיסו של משלם המיסים הגרמני, כיוון שהיא נעשית במסגרת מכון לימודי היסטוריה שנתמך ע"י המדינה. האחראים על המהדורה המחודשת טוענים מנגד כי היא תשמש כחומר אקדמי חיוני ביותר, ותכיל כ-2000 עמודים עמוסי פרשנות, ניתוחים וביקורות שלא הופיעו בטקסט המקורי.

עוד באותו נושא

יוצר "ברבאבא", טיילוס טיילור האמריקאי, הלך לעולמו בגיל 82

לכתבה המלאה

ביבליוגרפיה חדשה ליצירתה של ג'יי קיי רולינג: הסופר פיליפ ארינגטון שקד במשך חמש שנים על ספר שחושף את אחורי הקלעים של עבודתה של רולינג על כל אחד מספריה

הסופר והבמאי פיליפ ארינגטון הוציא השבוע לאור ביבליוגרפיה בת 544 עמודים על עבודתה של ג'יי קיי רולינג. הספר נקרא "JK Rowling: A Bibliography 1997-2013" והוא מציג מחקר שרולינג עצמה כינתה כ"מעמיק עד כדי עבודת פרך ואף מטלטל במידה מסוימת". מלבד פרטים ביבליוגרפיים מלאים לכל מהדורה מהספרים שפרסמה רולינג עד היום, פרטים שמטרתם לפי המחבר היא "לקבע עובדות ולהזים שמועות", ארינגטון החליט גם לנבור בארכיון של הוצאת בלומסברי בה רולינג הוציאה את ספריה ולראיין את אנשי ההוצאה, על מנת לכלול בספר אינפורמציה מפורטת על ההיסטוריה שקשורה בהוצאה לאור של ספריה.

באחד מהמכתבים שמובאים בספר, למשל, מבטאת רולינג את עייפותה מקריאה חוזרת ונשנית בכתב היד של "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן". "סופסוף! קראתי את הספר הזה כל כך הרבה פעמים שבא לי להקיא ממנו. לא קראתי אף אחד מהאחרים שוב ושוב בזמן העריכה, אבל הפעם הייתי חייבת", כתבה רולינג לעורכת שלה אמה מטאווסון. "אם את חושבת שצריך לעבור על זה עוד, אני מוכנה ויכולה, אבל אני חושבת שהטיוטה הזו טובה יותר מהקודמות; הסוהרסנים נוכחים יותר בפעם הזאת, אני חושבת," הוסיפה רולינג. גם תשובתה של העורכת מובאת בספר: "פשוט מצויין ג'ו – עלילה רחבה ורבת עליות ומורדות שאף פעם לא קורסת! איזה הישג!".

כך מציג ארינגטון בספרו אינספור התכתבויות וראיונות שמעבירים את אחורי הקלעים של יצירתה של רולינג לקדמת הבמה, וחושף פרטים אנקדוטליים כמו שמות אלטרנטיביים שהציעה הסופרת לספר "הארי פוטר וגביע האש", או מקרה בו כתב היד של "הארי פוטר ומסדר עוף החול" הועבר ע"י הסוכן של רולינג בחשאיות בלשית למו"ל שלה – אירוע שהתרחש בפאב לונדוני חשוך מחשש שכתב היד יפול לידיים הלא נכונות.

הספר ראה אור בהוצאת בלומסברי אקדמיק, והוא עולה 67.5 פאונד לעותק בכריכה קשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להקיא ממנו. כריכת "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'ף קיני וג'ון גרין - אין, טולקין - אאוט

דו"ח על העדפות הקריאה של תלמידי בתי הספר בבריטניה קובע שג'ף קיני וג'ון גרין הם הסופרים הפופולריים ביותר בקרב התלמידים, כשג'.ר.ר. טולקין נשאר מחוץ לרשימת הסופרים הפופולריים. זו השנה השביעית שבה רואה אור הדו"ח שידוע בשם "What Kids Are Reading" ומנתח את הרגלי הקריאה של יותר מחצי מיליון תלמידים בבריטניה מכ-2,700 בתי ספר.

לראשונה ספריו של סופר הפנטזיה הנודע ג'.ר.ר. טולקין (שר הטבעות, ההוביט) נמצאים מחוץ לרשימת הספרים הפופולריים של בתי הספר התיכוניים, ובמקומם נכנסו לראש הרשימה ספריהם של ג'ון גרין עם ספרו "אשמת הכוכבים", סוזן קולינס עם "התלקחות" (השני בטרילוגיית "משחקי הרעב"), וורוניקה רות' עם "מפוצלים" (הראשון בטרילוגיה בעלת אותו שם). לעומת זאת, לסופרת קסנדרה קלייר, שבשנה שעברה הכניסה רק ספר אחד לרשימת 20 הספרים הפופולריים ביותר על תלמידי תיכון, יש כעת חמישה ספרים ברשימת 20 הספרים הפופולריים – כולם שייכים לסדרת הספרים שלה "בני הנפילים".

"למרות שטולקין נשאר עדיין פופולרי בקרב תלמידים מסוימים בגילאי תיכון," אמר דובר מטעם הארגון שכתב את הדו"ח לגרדיאן הבריטי, "הספרים שלו לא משכו מספיק קולות כדי להכניס אותם לרשימת 20 הגדולים. אפשר לייחס את זה לעובדה שהוא הגיע לשיא הפופולריות שלו בזמן שסרטי 'שר הטבעות' היו בכותרות, ואולי נראה אפקט דומה בשנים הבאות בעקבות סרטי 'ההוביט', אך מוקדם מדי לומר זאת".

בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים הספר הפופולרי ביותר הוא "Demon Dentist" של הסופר והשחקן דיוויד וויליאמס; למקום השני הגיעה ליז פיצ'ון עם ספרה "Everything's Amazing (Sort of)" – הספר השלישי בסדרת ספרי "טום גייטס", ואילו ג'יי קיי רולינג הגיעה רק למקום השלישי עם הספר השני בסדרת ספרי הארי פוטר – "הארי פוטר וחדר הסודות". הסופר הפופולרי ביותר בשקלול של תשובות התלמידים מכל הגילאים הוא ג'ף קיני שכתב את סדרת הספרים "יומנו של חנון", ולאחריו נמצאים רואלד דאל ורודריק האנט.

ניתוח של תוצאות הדו"ח מראה שהעדפות התלמידים התחלקו לשתי קטגוריות ספרותיות ברורות ומובחנות: פנטזיות דיסטופיות (כמו "משחקי הרעב", "בני הנפילים" ו"מפוצלים") ומה שמוגדר ע"י כותבי הדו"ח כ"קומדיות חסרות בושה וגדולות מהחיים שבמרכזן אנטי-גיבור" (כמו "יומנו של חנון" של ג'ף קיני, "הטוויטים" של רואלד דאל, ו"Gangsta Granny" של דיוויד וויליאמס). "בעוד שבבתי הספר היסודיים העדפת התלמידים מתחלקת שווה בשווה בין שתי הקטגוריות ", נכתב בדו"ח, "בבתי הספר התיכוניים ישנה העדפה ברורה לז'אנר הפנטזיות הדיסטופיות".

ג'. ר. טולקין. Creative Commons
נדחק החוצה. ג'. ר. ר. טולקין/Creative Commons

בעקבות בחירתו של מארק צוקרברג להתמקד בחשיבותם של החיסונים במסגרת מועדון הקריאה שלו בפייסבוק, קבוצות פייסבוק שמתנגדות לחיסונים חוששות שיסירו אותן מהרשת החברתית ומנסות למצוא אלטרנטיבות ברשתות חברתיות אחרות

בשבוע שעבר דיווחנו כאן על כך שמייסד פייסבוק מארק צוקרברג בחר בספר "על החיסון" מאת איולה ביס כספר הבא שעליו ידונו בקבוצת הקריאה שהקים בפייסבוק. הספר מתאר את טיעוניהם ופעילותם של המתנגדים לחיסונים, ומספק תשובות ברורות לגבי יעילותם הבלתי מעורערת של החיסונים.

בעקבות הבחירה של צוקרברג בספר, החלו קבוצות פייסבוק המתנגדות לחיסונים לחשוש כי עומדים להסיר אותן מהפייסבוק ושכתוצאה מכך לא תהיה למשתתפים בהן דרך לתקשר אחד עם השני. הן החליטו לנסות להקדים תרופה (או שמא חיסון) למכה הפרנואידית, וליצור קבוצות חדשות דרך האי-מייל או אפילו לבחון מעבר לרשת החברתית הותיקה מייספייס.

עו"ד אוסטרלית בשם סטפני סקייפ שמתנגדת לחיסונים, ביקשה מעוקביה בפייסבוק לשלוח לה אי-מייל למקרה שהחשבון שלה יוסר. "אני לא בטוחה מה עומד לקרות בפייסבוק כשהעניינים מתחממים ועכשיו כשמארק צוקרברג הודיע שהוא תומך בחיסונים," כתבה סקייפ. "אשמח אם כל התומכים בבריאות טבעית ישלחו לי אי-מייל, כי אולי לא נוכל ליצור קשר אחד עם השני אם משהו יקרה [...] יש כל כך הרבה אתרים עכשיו שהם נגד חיסונים ושמשתפים סיפורי זוועה שקשורים בחיסונים, כך שהקיצוניים שבעד חיסונים רוצים להשתיק כולנו".

אתר בשם Anti Vax Wall of Shame שיוצא נגד המתנגדים לחיסונים, הציג רשימה של צילומי מסך מאותן קבוצות וניסה ללעוג לתיאוריית הקונספירציה שפיתחו המתנגדים לחיסון בעקבות סטטוס אחד תמים של מארק צוקרברג. "דבר אחד ברור," סיכמו באתר. "אנשים הם טיפשים [...] אם הם אכן יעזבו את פייסבוק, אז העולם יהיה מקום שמח ורציונלי יותר, ויהיה יותר מקום לסרטונים של חתולים שרוכבים על שואבי אבק רובוטים".

אפרופו, החיות שלעולם לא יתנו לכם לקרוא את הספר שלכם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נבחרה הרשימה הקצרה לפרס דיאגרם ל"ספר בעל השם המוזר ביותר" שיצא השנה בבריטניה

פרס דיאגרם ה-36 לספר בעל השם המוזר ביותר, הכריז על הרשימה הקצרה שלו והגולשים מוזמנים לבחור את השם המוזר ביותר. הפרס נוסד בשנת 1978 ע"י טרבור באונפורד וברוס רוברטסון מ"קבוצת דיאגרם" שמתמחה בהוצאה לאור של ספרים גרפיים הכוללים מפות, טבלאות, דיאגרמות וכד'. הם חשבו על הפרס בזמן שהשתעממו ביריד הספרים הגדול של פרנקפורט, ומאוחר יותר חברת Bookseller לקחה את הפרס תחת חסותה ואחראית עליו מאז. בשנים 1987 ו-1991 לא חולק הפרס עקב מחסור בספרים בעלי שמות מוזרים.

הפרס לשנת 2014 יוכרז ב-27 במרץ, וקהל הגולשים יכול להצביע עד ה-21 במרץ. ברשימה הסופית מופיעים ספרים עם שמות כמו "לזרים יש את הממתק הכי טוב", "אישה מכוערת היא אוצר בבית" ו"לאן גמלים שייכים", כשקריטריון הפרס קובע כי הספרים חייבים להיות רציניים ולא היתוליים במכוון. בשנים הקודמות זכו ספרים בעלי שמות כמו "דוורים יווניים ומספרם ההולך ופוחת" (1996), "הספר הגדול של סיפורי סוסים לסביים" (2003) או הזוכה משנה שעברה - "כיצד לחרבן במהלך דייט?" (2013).

אפשר להצביע כאן.

אשת-החתול נחשפת כדו-מינית בגיליון חדש של הקומיקס הנושא את שמה

אחרי שנים של שמועות עיקשות, בשבוע שעבר ראה אור גיליון חדש של הקומיקס המתאר את עלילותיה של אשת החתול ובו אוששו השמועות על נטייתה המינית, כאשר באחת הסצינות היא מתנשקת עם אישה.

עוד לפני שהגיליון ראה אור, כותבת הקומיקס ז'נביב ולנטיין אישרה את השמועות בבלוג שלה. "היא פלירטטה מסביב לעניין הזה – לפעמים בצורה מאוד ברורה – במשך כמה שנים," כתבה ולנטיין. "בשבילי זו לא הייתה חשיפה, אלא יותר הודאה בתכונה הזו שלה". בהמשך הוסיפה ולנטיין כי כל מי שעקב אחרי אשת החתול לא אמור להיות מופתע לאור החשיפה, ושאפילו בשביל דמותה של אשת החתול עצמה, ששמה סלינה קייל, הידיעה שהיא נמשכת לנשים לא צריכה להיות בגדר הפתעה.

הגיליון החדש של אשת החתול הוא ה-39 במספר, ודמותה הופיעה לראשונה כבר בשנת 1940, במסגרת החוברת הראשונה של באטמן אותה יצרו הכותב ביל פינגר והמאייר בוב קיין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יצאה מהארון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אוסף ספרים וכתבי יד בשווי 300 מיליון דולר נתרם לאוניברסיטת פרינסטון ונחשב לתרומה הגדולה ביותר שהאוניברסיטה קיבלה אי-פעם

התורם הוא וויליאם ה. שייד, פילנתרופ שהלך לעולמו בנובמבר האחרון בגיל 100. הוא סיים את לימודיו בפרינסטון בשנת 1936 והחל לאסוף ספרים נדירים כממשיך דרכו של אביו וסבו – אספני ספרים שהיו גם הם בוגרי פרינסטון.

אוסף הספרים הנדירים של שייד מכיל בין השאר תנ"ך שהודפס במכונת הדפוס של גוטנברג (הראשונה בעולם), מהדורה ראשונה, שניה, שלישית ורביעית מה"פוליו" של שייקספיר (מהדורה שמכילה את כל כתביו של המחזאי), הדפס של מגילת העצמאות האמריקאית, פריטים חתומים בידי אברהם לינקולן ויוליסס ס. גרנט, כתבי יד של תווים החתומים בידי באך, בטהובן, מוצרט, שוברט וואגנר, ועוד ספרים ופריטים רבים אחרים.

"האוסף הזה היא הגשמת חלומותיהם של שלושה דורות של משפחת שייד", אמרה אלמנתו של וויליאם שייד, ג'ודי מק'קרטין שייד, בהודעה לעיתונות. "העברת האוסף לאוניברסיטת פרינסטון באופן קבוע היא עדות להנאה הגדולה שהייתה לוויליאם משיתוף ספרים, כתבי יד, מכתבים ומוזיקה עם אחרים. אלה היו רגעיו המאושרים ביותר; הוא אהב להראות לאנשים – במיוחד לאנשים צעירים שמעולם לא ראו שום דבר דומה לכך - את האוסף שלו, כשהוא נותן להם לגעת בספרים ולחוות את מה שהוא קרא לו 'אפקט ה-וואו'".

The Birds of America, London, 1827–38, ציפורים. ספריית הנטינגטון,
"The Birds of America, London, 1827–38", ספר נדיר מספריית הנטינגטון/ספריית הנטינגטון

הסופר ניל גיימן שר שיר אהבה היתולי שכתב, כשאשתו המוזיקאית אמנדה פאלמר מלווה אותו בפסנתר

השיר שנקרא "I Google You" בוצע בהופעה מיוחדת וחד פעמית של גיימן ופאלמר לכבוד ולנטיינ'ז דיי.

חדשות בשורה

* הבמאי והתסריטאי מאור זגורי, יוצר סדרת הטלוויזיה "זגורי אימפריה", יפרסם רומן פרי עטו בהוצאת "כתר". הספר יראה אור במהלך השנה הקרובה.

* הסופרת הישראלית-קנדית איילת צברי זכתה בפרס סמי רוהר על קובץ סיפורים בשם "The Best Place on Earth". הפרס על שמו של הנדבן היהודי סמי רוהר מוענק על הישגים ספרותיים הקשורים בנושא היהדות, והוא על סך 100 אלף דולר.

* השחקנית דרו ברימור תוציא לאור ממואר פרי עטה בהוצאת דוטון. הספר יהיה מורכב מקטעים אוטוביוגרפיים וע"פ ההודעה לעיתונות יסופר בו בין השאר על התקופה בה חיה לבד כשהייתה בת 14, על טיולים ברחבי ארה"ב שערכה בצעירותה, והרפתקאות רבות נוספות שהובילו לרגע המכונן בחייה מבחינתה – האמהו?ת.

* שני אירועים ספרותיים בבית אריאלה לכבוד יום האישה הבינלאומי: "נשים, מוזות, נשים" – סופרות ונשות רוח יפגשו לשיחה על גיבורות ספרותיות שהעניקו להן השראה (יחל ב-19:00), ו"יד נשית בעט מענגת" – ערב שיעסוק בשירת נשים (יחל ב-20:00). יום א', 8.3.2015, בבית אריאלה - שדרות שאול המלך 25, תל אביב. מחיר כרטיס: 40/60 שקלים.

* מוזיאון ת"א לאמנות יארח את פסטיבל אפוס השישי לסרטי תרבות ואמנות תחת הכותרת "בפורמט קצר: סרטים בעקבות משוררים עבריים" (אוצרת: יסמין קיני). במסגרת האירוע יוקרנו מבחר סרטים קצרים המבוססים על שירי משוררים הכותבים עברית - מביאליק ועד ערס-פואטיקה. המשוררות חדווה הרכבי, טל ניצן ודורית ויסמן ידברו על מילים המתורגמות לדימויים. יום חמישי, 12.3.15 בשעה 18.00 - אולם קאופמן, מוזיאון תל אביב לאמנות, שד' שאול המלך 27, ת"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully