וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכר את היריבות באירוויזיון 2015: גוש הבלקן

29.3.2015 / 10:38

הספירה לאחור לקראת אירוויזיון 2015 נמשכת ויניב דורנבוש עושה עבורכם סדר בכל המדינות שינסו למנוע מנדב גדג' להביא את הדוז פואה לארץ הקודש. והפעם: סרביה, סלובניה, מונטנגרו, מקדוניה, רומניה ואלבניה

סרביה: Bojana Stamenov - "Beauty Never Lies"

לסרביה יש שלושה גלגולים באירוויזיון: עד 1992 השתתפה כחלק מיוגוסלביה וזכתה פעם אחת בתחרות, ב-2004 היא חזרה לתחרות כסרביה ומונטנגרו, ועם הפיצול היוגוסלבי האחרון – מ-2007 היא משתתפת כמדינה עצמאית והשנה זו תהיה השנה השמינית שלה ככזו. אם להתייחס רק לגלגול השלישי – הרי שלסרביה יש הישג יוצא דופן – זכייה בתחרות כבר בשנת ההשתתפות הראשונה.

השנה הסרבים חוזרים אחרי שנת היעדרות, שהגיעה אחרי ששנה קודם לכן המדינה סיימה בחצי הגמר במקום ה-11 ופספסה במקום אחד את העלייה לגמר. למרות המסר המרגש – זמרת עבת בשר ששרה על יופי, בקליפ עם אנשים בכל מיני גילאים מכל מיני מקומות שנראים כמוני-כמוך ועושים ליפ סינק של מילות השיר: "סוף סוף אני יכולה לומר, כן, אני שונה וזה בסדר", זה פשוט לא טוב. אצלי סרביה ממוקמת במקום ה-25, כשלפי סוכנויות ההימורים בכלל לא בטוח שהיא תגיע לגמר. בחצי הגמר הראשון היא מדורגת רק 14 בסיכויי ההעפלה, מכל 40 השירים הסרבים במקום ה-27 הכללי.

הימור: כנראה לא תעלה לגמר, אבל אם כן – תתרסק בו, יש שירים הרבה יותר טובים.

מונטנגרו: Knez - "Adio"

כמו סרביה, גם מונטנגרו הצטרפה כמדינה עצמאית בשנת 2007. אבל כאן הדמיון מפסיק – בזמן שהמדינה האם ניצחה מיד, מונטנגרו בכלל לא עלתה לגמר. עד השנה שעברה השתתפה מונטנגרו שש פעמים, ורק פעם אחת הגיעה לגמר, בשנה שעברה, שם סיימה במקום ה-19 בלבד. לא סיפור הצלחה.

השנה מנסים במונטנגרו לשלוף את התותח הכבד ביותר של העם היוגוסלבי – ולמשימה גויס ז'ליקו יוקסימוביץ'. הזמר והיוצר ייצג את סרביה ומונטנגרו ב-2004, והגיע למקום השני. ב-2006 השיר שהלחין עבור בוסניה והרצגובינה הגיע למקום השלישי, ב-2008 הלחין שיר נוסף עבור סרביה שהגיע למקום השישי. ב-2012 הוא חזר שוב כזמר לתחרות וסיים במקום השלישי. אז אחרי רקורד מכובד כזה האם הוא יצליח להביא את מונטנגרו לצמרת טבלת הניקוד?

התשובה: כנראה שלא. הוא נשמע ממוחזר, כמו לקט המיטב שלו, שפשוט לא מתחבר. בדירוג האישי שלי השיר מדורג במקום ה-34, אפילו לא בטווח הגמר. האם סוכנויות ההימורים מסכימות איתי? לא רחוק: מקום 32 בסיכויי הזכייה, מקום 14 בלבד בסיכויי ההעפלה לגמר מחצי הגמר השני.

הימור: ההעפלה לגמר בשנה שעברה תישאר הישג חד-פעמי והאגו של ז'ליקו יפגע באורח קשה.

מקדוניה: Daniel Kajmakoski - "Autumn Leaves"

למרות שמקדוניה השתתפה כבר 14 פעמים באירוויזיון, ההישג הטוב ביותר של המקדונים היה המקום ה-12 ב-2006. בשבע השנים האחרונות העפילה מקדוניה לגמר רק פעם אחת, ב-2012. אמנם מקדוניה לא נוהגת לנקד את ישראל, אבל המדינה תיזכר לנצח כחסידת אומות העולם, כשבהשתתפותה הראשונה ב-1998 היתה המדינה האחרונה לנקד. לדנה אינטרנשיונל שלנו היא נתנה 8 נקודות, ולמלטה, שהיתה בשוויון עם הדיווה לא נתנה אף לא נקודה אחת, ובזכותה האירוויזיון הגיע בפעם השנייה לירושלים הבנויה.

השנה מקדוניה היתה המדינה הראשונה לבחור שיר לאירוויזיון, כבר בנובמבר 2014, אך משם לא תצא בשורה חדשה למדינה הלא מוצלחת, שאם תפרוש מהתחרות לא באמת יהיה מי שיתגעגע אליה. בדירוג שלי היא רק 33, בסוכנויות ההימורים המצב טוב יותר אך לא מזהיר: בסיכויי ההעפלה לגמר המדינה מדורגת שמינית, ומכל המדינות השיר במקום ה-21.

הימור: שנה שלישית ברצף בלי גמר למקדוניה.

סלובניה: Maraaya - "Here For You"

השנה סלובניה תשתתף בפעם ה-21 באירוויזיון. המדינה היוגוסלבית לשעבר לא זוכה להצלחה גדולה, ומאז שיטת חצאי הגמר העפילו הסלובנים רק שלוש פעמים לגמר, הפעם האחרונה היתה בשנה שעברה, שם סיימו במקום ה-25 והלפני אחרון עם 9 נקודות בלבד. המקום הגבוה ביותר אליו הגיעו היה בשנת 1995 – מקום שביעי, הישג אותו שיחזרו ב-2001. זה לא מרפה את ידיהם והסלובנים מנסים שוב ושוב בכל שנה.

והשנה נראה שהניסיונות סוף סוף ישתלמו, כשהזמרת מאריה מתחרה על הפסגה. בדירוג האישי שלי השיר הנפלא הזה מתברג למקום החמישי, הגבוה ביותר מכל הבלקניות. על פי סוכנויות ההימורים השיר מדורג במקום השני בסיכוייו לעלות לגמר, שם הוא מדורג במקום הרביעי.

הימור: עולה לגמר בקלות, לא זוכה – אך שוברת את השיא הסלובני, גם בקלות.

רומניה: Voltaj - "De la capăt" / "All Over Again"

אני חייב להודות שיש לי חיבה לא קטנה לרומניה. החצי הרומני שלי קם לתחייה בכל אחד מ-16 האירוויזיונים בהם השתתפה. ההישגים שנרשמו לזכותה: פעמיים מקום שלישי (2005, 2010), ומקום רביעי עם שיא של 172 נקודות (2006). רומניה היא אחת המדינות הבודדות שב-11 השנים מאז שיטת חצי הגמר מעפילה לגמר תמיד, למרות זאת – בארבע השנים האחרונות הישגיה שם בינוניים והמקום הגבוה ביותר אליו הגיעה הוא המקום ה-12.

השנה רומניה מגיעה עם בלדה חמודה שלא צפויה להגיע רחוק בתחרות. בדירוג האישי שלי היא מדורגת במקום ה-20, וזה בעיקר השילוב המטופש בין אנגלית במבטא כבד לרומנית. בחירה בשפה אחת היתה משפרת עמדות בעיניי. ומה אומרות סוכנויות ההימורים? בסיכויים לעלות מהגמר של ישראל הרומנים מדורגים במקום 3-4, ובסיכויי הזכייה הרומנים במקום ה-18.

הימור: הרומנים יופיעו בגמר בפעם ה-12 ברציפות, אך תהיה זו השנה החמישית ברצף מחוץ לעשירייה, אולי אפילו מחוץ ל-20 הראשונות.

אלבניה: Elhaida Dani - "I'm Alive"

אלבניה היא אחת המדינות היותר חדשות בתחרות, אליה הצטרפה בשנת 2004. מתוך 11 ההשתתפויות הקודמות היו לאלבניה שני הישגים: מקום שביעי בשנתה הראשונה ומקום חמישי ב-2012. רק שש פעמים הצליחו נציגי אלבניה לעלות לגמר האירוויזיון, כשבשנתיים האחרונות נרשמו כישלונות צורבים – מקום 15 חצי הגמר.

באופן מסורתי השיר נבחר דרך הקדם האלבני – פסטיבל שירים שהתקיים השנה בפעם ה-53, שני חצאי גמר שמובילים לגמר מפואר עם תזמורת חיה. לפני כחודש, יוצר השיר שנבחר החליט לא לאשר אותו להשתתפות באירוויזיון. תיאוריות קונספירציה החלו לפרוח בטענה שרשות השידור האלבנית לא היתה מרוצה מהתגובות שקטלו את השיר ורצתה להחליפו, וזה היה הפתרון הנוח.

ואכן, בדירוג האישי שלי זה מציל את אלבניה מהקרב על המקום הלפני אחרון והיא מטפסת עד למקום ה-15. בחצי הגמר היא מדורגת במקום השלישי בסיכויים לעלות לגמר, ומבין כל המדינות היא במקום ה-22 בסיכויים לנצח.

הימור: עולה לגמר ולא מגיעה בו לשום הישג משמעותי, בוודאי לא תשבור את שיאיה.

ואיפה ישראל?

לא ניפרד בלי עדכון על השיר ישראלי שלנו. אם בשבוע שעבר דיווחנו שנדב גדג' מדשדש במקום ה-32, השבוע הוא מטפס למקום ה-25. בדירוג הצפיות ביוטיוב הרשמי של האירוויזיון, הוא מדורג במקום ה-8.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully