וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 35: "העולם לא למד את הלקח", אומר סלמן רושדי בנוגע לאיסלאם

29.7.2015 / 0:00

"אנחנו חיים בתקופה החשוכה ביותר שהכרתי בימי חיי", אמר רושדי בריאיון. בנוסף ספר ישראלי בין המועמדים הסופיים לפרס ספרות הפנטזיה הבריטית, ספיד דייטינג למחפשים בני זוג על פי טעמם בספרים ועוד חדשות ספרות

26 שנים אחרי הפתווה שקראה להוציא אותו להורג, סלמן רושדי טוען כי העולם לא למד את הלקח

בשנת 1989 הוציא מנהיג איראן, האייתולה חומייני, פסק הלכה איסלאמי (פתווה) שקורא להוציא להורג את הסופר סלמן רושדי באשמת כפירה וחילול הדת המוסלמית בספרו "פסוקי השטן". הוא הציע שלושה מיליון דולר על ראש של רושדי וקרא לכל המוסלמים באשר הם להרוג את הסופר ואת המוציאים לאור של הספר. רושדי עצמו ירד למחתרת וזכה לשמירה צמודה מצד משטרת בריטניה, ורק עשר שנים מאוחר יותר יצא ממקום מחבואו לאחר מסר מפייס שקיבל מממשלת איראן.

כעת, לציון 26 לאותם אירועים אלימים (שהסתיימו במותם של מתרגמים ומו"לים הקשורים בספר וללא פגיעה ברושדי עצמו), התראיין רושדי למגזין הצרפתי L'Express, וטען שהעולם הפיק לקחים לא נכונים מהפרשה הזו. "במקום להבין שאנחנו צריכים להתנגד להתקפות של האיסלאם על חופש הביטוי", אמר רושדי, "ניסינו לפייס את המתקיפים באמצעות פשרות וויתורים".

רושדי מכוון את דבריו במיוחד למחאת הסופרים האחרונה כנגד ההחלטה של ארגון PEN American Center לתת פרס על מאבק למען חופש הביטוי למגזין הסאטירי "שרלי הבדו". כפי שדיווחנו כאן באפריל האחרון, בעקבות ההודעה על מתן הפרס ל"שרלי הבדו" חתמו יותר מ-200 סופרים על מכתב בו הודיעו כי הם מחרימים את הטקס במחאה על התכנים הפוגעניים והאנטי-איסלמיים שלדבריהם פורסמו לאורך השנים במגזין. רושדי צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו וכינה את המחרימים "שפנים בחיפוש אחר מעט אופי".

כעת מספר רושדי כי האירוע יצר פילוג גדול בעולם הספרות וכי הוא מעולם לא דמיין שסופרים כמו פיטר קארי ("אוסקר ולוסינדה"), מייקל אונדטג'ה ("הפצוע האנגלי") וג'ונוט דיאס ("חייו הקצרים והמופלאים של אוסקר וואו") ינקטו בגישה הזו. לדבריו הוא אף כתב מכתב לאחד ממובילי המחאה, הסופר טג'ו קול, אך קיבל מקול תשובה מוזרה ומלאה בטענות שקריות לגבי "שרלי הבדו".

"אנחנו חיים בתקופה החשוכה ביותר שהכרתי בימי חיי", אמר רושדי בריאיון, והוסיף כי חייבים לשים סוף לטאבו סביב מה שמכונה בטעות בשם איסלמופוביה. "מדוע אנחנו לא יכולים להתווכח עם האיסלאם ולבקר אותו?", שאל רושדי לקראת סוף הריאיון והוסיף כי "צריך לכבד אינדיבידואלים ולהגן עליהם בפני גזענות וחוסר סובלנות, אך בד בבד מותר להיות סקפטיים כלפי הרעיונות שלהם ואפילו לבקר אותם באופן נוקב".

הסופר סלמן רושדי – ניו יורק, ספטמבר 2014. AP
סלמן רושדי/AP

חדש בטורונטו: ספיד-דייטינג ספרותי

בחודשים האחרונים נערכים בספריות ברחבי העיר הקנדית ערבי "ספיד-דייטינג ספרותי", במסגרתם נפגשים חובבי ספרות פנויים במטרה למצוא בני או בנות זוג.

"מניסיון אני יכולה להגיד שקשה מאוד למצוא בני-זוג", אמרה ננסי-אן דיוויס, ספרנית בספריית ליליאן ה. סמית' בעיר שעזרה לארגן את אחד האירועים. "יש את הרגעים האלה כשאתה נמצא באוטובוס או ברכבת וכולם סביבך עסוקים בסלולריים שלהם... זה יוצר תחושה מאוד מנוכרת לעתים". לדברי מארגני הספיד-דייטינג הספרותי, האירועים הללו יכולים לסייע לחובבי ספרות לצאת בקלות מאותה בדידות מנוכרת.

קטרינה קלארק, כתבת המגזין "טורונטו סטאר", הגיעה לצפות באירוע כזה שבו התקבצו 64 פנויים ופנויות בספרייה בטורונטו; היא מספרת כי המשתתפים חולקו לשתי קבוצות גיל – 20 עד 34, ו-35 ומעלה, ולאחר מכן החלו בסבב ההיכרויות כשהם אוחזים בספרים האהובים עליהם ועונדים תגים עם שמות של דמויות ספרותיות כמו הולדן קולפילד, טיילר דרדן והרמיוני גריינג'ר. "לשאול 'על מה הספר שלך מספר?' זה שובר מיידית את הקרח", הסבירה סמנתה הינץ בת ה-24, "זה מייצר שאלות מעניינות ושיחה מעניינת".

לכל זוג מוקצבות 4 דקות לשוחח עד שנשמע צלצול המורה להם להחליף מקומות. אם הם אהבו את האדם איתו דיברו, הם מסמנים "כן" ליד שמו ואם לא הם מסמנים "לא"; בסיום הערב מארגני האירוע אוספים את המידע ומתאימים בין אותם אנשים שסימנו "כן" באופן הדדי.

לאור ההצלחה והדרישה, הספריות בטורונטו החלו לארח גם אירועי ספיד-דייטינג ספרותי ללהטב"ים.

סקר שנערך בין מחברי ספרים אירוטיים מגלה שרבים מהם אכן התנסו בדברים שכתבו עליהם

סקר של האתר "The Fussy Librarian" נערך בין 103 סופרים – 94% מהם נשים, 74% נשואים ו-89% אחוז סטרייטים. על פי הממצאים, יותר משלושת רבעי מהסופרים קיימו יחסי מין שעליהם התבססה סצינה שהופיעה בספר שלהם, 40% התנסו ביחסי מין סאדו-מאזוכיסטים (יותר מפי 2 ביחס לאוכלוסיה הכללית בארה"ב) ו-84% קיימו יחסי מין במקום ציבורי (בהשוואה ל-54% מהאוכלוסיה בארה"ב). באופן לא מפתיע, כ-58% מהסופרים סיפרו גם כי הוריהם מעולם לא קראו את ספריהם.

עם זאת, לשאלה הפתוחה היחידה בסקר - "מהו המקום המוזר ביותר שבו עשיתם סקס?" - נתקבלו כמה תשובות מפתיעות כמו "מרתף של כנסייה", "על הבמה בזמן מופע", "על סוס", "במוזיאון הלובר", "בסירת קנו" ו"על מתקן בדיסני וורלד. כולי תקווה שאין לכך תיעוד בסרט האבטחה". נתון מפתיע נוסף התקבל כשהסופרים נתבקשו לתת ציון בין 1-5 (כש-1 הוא הציון הנמוך ביותר ו-5 הגבוה ביותר) לספר המפורסם ביותר בז'אנר - "50 גוונים של אפור"; ציון 1 היה הפופולרי ביותר עם 33% מהסופרים, אחריו ציון 3 (31%) ורק אחוז אחד מהסופרים חשב שהספר של אי.אל ג'יימס שווה ציון 5.

עוד באותו נושא

חיי מדף: ששה סופרים החליטו לבטל את השתתפותם בערב גאלה בעקבות החלטה להעניק השנה את פרס חופש הביטוי למגזין הסאטירי "שרלי הבדו"

לכתבה המלאה

תחרות תואמי ארנסט המינגווי התקיימה זו השנה ה-35

בשבוע שעבר צוינו 116 שנים להולדתו של הסופר הנודע ארנסט המינגווי, וכמו בכל שנה ב-35 השנים האחרונות, התקבצו בקי-ווסט, פלורידה, מעל 100 גברים מזוקנים וכבדי משקל המכונים "The Papas" לתחרות "תואם המינגווי" השנתית. אף על פי שפעמים רבות בשנים האחרונות כלל לא הוכרז זוכה בתחרות, ואף על פי שזכייה אינה מקנה פרס כספי בצידה – בכל זאת ממשיכים להתאסף בכל שנה עשרות רבות של תואמי המינגווי כדי לחגוג את יום הולדתו של הסופר.

התחרות היא רק אירוע אחד מתוך פסטיבל "ימי המינגווי" שנערך בקי ווסט בכל שנה (אי בו התגורר המינגויי בשנות ה-30 של המאה הקודמת) - אירוע מרכזי נוסף הוא תחרות דייג שנמשכת שלושה ימים כמחווה לפעילות שהייתה חביבה על הסופר.

תחרות כפילי ארנסט המינגוויי. AP
הזוכה הגאה/AP
תחרות כפילי ארנסט המינגוויי. AP
ועוד כמה המינגוויים/AP

ספרו של לביא תדהר בין המועמדים הסופיים לפרס ספרות הפנטזיה הבריטית

לביא תדהר הוא ישראלי (נולד וגדל בקיבוץ דליה) שחי במדינות שונות בעולם וכותב ספרות פנטזיה בעיקר באנגלית. ספרו האחרון, "A Man Lies Dreaming", הוא אחד משישה ספרים שהגיעו השבוע לרשימה הקצרה של פרס ספרות הפנטזיה הבריטית. עלילת הספר מתרחשת בזמן השואה, ובמסגרתה מדמיין הגיבור, אסיר במחנות הריכוז, עולם אלטרנטיבי שבו אדולף היטלר הוא בלש פרטי בלונדון. גם קובץ סיפורים קצרים של תדהר בשם "Black Gods Kiss" מועמד לפרס בקטגוריית הסיפורים הקצרים. הזוכים בפרס יוכרזו בטקס שיתקיים ב-25 באוקטובר בעיר נוטנינגהם באנגליה.

ב-2012 תדהר זכה בפרס הפנטזיה העולמי שנערך בקנדה על ספרו "אוסמה", וגבר בין היתר על ג'ורג' ר. ר. מרטין (בספר החמישי בסדרת "שיר של אש ושל קרח") וסטיבן קינג (על 22/11/63).

קמפיין אינטרנט חדש קורא לתת קרדיט ראוי למאיירים בספרי ילדים

למאיירת הבריטית-אמריקאית שרה מקינטייר נמאס ששמם של מאיירים לא מופיע על כריכותיהם של ספרי ילדים, והיא החליטה לצאת בקמפיין כנגד התופעה הזו. תחת ההאשטאג PicturesMeanBusiness# קראה מקינטייר לתומכי הקמפיין שלא לקנות ספרי ילדים בהם שמו של המאייר לא מופיע על הכריכה. מקינטייר החלה את מחאתה כבר בשנה שעברה כשדרשה שמאיירים ייחשבו שותפים שווים ליצירה בכל הקשור לפרסים הניתנים על ספרי ילדים (זאת לאחר שספר שאיירה היה מועמד ברשימה הקצרה לפרס קרנגי ורק המחבר הוזכר בו כמועמד לזכייה ולקבלת הפרס הכספי). מאבקה הצליח ובהמשך השנה היא אף הצליחה לחייב את רשימות רבי המכר בתחום ספרי הילדים והנוער לכלול גם את המאיירים כיוצרי הספר.

כעת, כאמור, מקינטייר פתחה בקמפיין חדש שכבר זוכה לתמיכה מסופרים ומאיירים רבים כמו מלורי בלקמן, כריס רידל, ג'ואן האריס ואודרי ניפנגר.

מחאת מאיירי ספרים. שרה מקינטייר, צילום מסך
איור מחאה של שרה מקינטייר/צילום מסך, שרה מקינטייר

ספר ילדים חדש של דוקטור סוס יצא השבוע לאור, 24 שנים לאחר מותו של המחבר

השבוע ראה אור ספר הילדים "?What Pet Should I Get" שנמצא לפני כשנתיים בעזבונו של תיאודור סוס גלייזר, הידוע בשם העט דוקטור סוס. הספר ה"חדש" נכתב ואוייר ע"י גלייזר ככל הנראה בין השנים 1958-1962, במקביל לספר שכן ראה אור - "דג אחד, דג כפול, דג אדום, דג כחול" (שתורגם לעברית בשם "דברים מוזרים קורים בספרים"), כשבשני הספרים מככבים אותן דמויות של אח ואחות.

"?What Pet Should I Get" מספר על אותם אח ואחות שמבקרים בחנות חיות ומנסים להחליט איזו חיית מחמד הם רוצים. במרכז הספר עומד הקושי להכריע בין אפשרויות שונות והצורך לקבל לבסוף החלטה כלשהי ולקחת אחריות עליה.

אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים: כתבי יד אבודים של ד"ר סוס התגלו וצפויים לצאת לאור

ספר ילדים חדש משאיר בידי הקוראים את ההחלטה לגבי המין והמגדר של הדמות הראשית

שני פעילים בריטים לזכויות טרנסג'נדרים, שרה סאבאג' ופוקס פישר, החליטו להוציא לאור ספר ילדים שמאתגר את החלוקה המגדרית המקובלת לבנים ובנות. הספר, שנקרא "Are You a Boy or Are You a Girl?", מספר על דמות בשם טייני שאוהבת ללבוש גם בגדים של פיות וגם בגדים של שחקני פוטבול; אך כשהיא מתחילה ללמוד בבית הספר החדש, כולם מבקשים ממנה להחליט אם היא בן או בת.

ע"פ היוצרים, הספר (שמיועד לילדים עד גיל 7) מבקש לשבור את הסטריאוטיפים המגדריים הקיימים. כעת הם מנסים להביא לכך שבכל בית ספר יסודי בבריטניה יהיה עותק של הספר, על מנת לאפשר להורים ולמורים לעורר דיון בנושא זהות מגדרית.

הסופר ג'ון גרין חתם עם אולפני פוקס על חוזה שמבטיח עיבודים קולנועיים עתידיים לספריו

גרין חתם עם פוקס המאה ה-20 על חוזה זכות סירוב ראשונה, שלפיו לחברה תהיה זכות ראשונים על כל פרוייקט קולנועי של ספריו; במידה והחברה מוותרת על הזכות לעיבוד קולנועי לאחד מספריו, גרין יוכל להעביר את הפרויקט לחברה אחרת.

אולפני פוקס הפיקו עד עתה שני סרטים על פי ספרים של גרין - "אשמת הכוכבים" שהכניס רווחים של 304 מיליון דולר ו"ערים של נייר" שיצא בשבוע שעבר לאקרנים. גרין הוציא לאור עד היום ששה רומנים וחמישה קבצי סיפורים קצרים, ובמקביל הוא אחראי לאחד מהפרוייקטים הכי פופלריים ברשת – Vlogbrothers – בלוג מצולם בשיתוף עם אחיו האנק במסגרתו הם משוחחים, לומדים, מלמדים וחוקרים נושאים שונים.

ג'ון גרין. Rick Diamond, GettyImages
מה הפוקס אומר? ג'ון גרין/GettyImages, Rick Diamond

חדשות בשורה

* המשורר רועי חסן בישר אתמול (שלישי) בעמוד הפייסבוק שלו כי יתחיל השנה ללמד בחוג לספרות של אוניברסיטת תל אביב, עם מנדט לעשות זאת בדרך שלו, כלשונו.

* מחר (חמישי), ערב ט"ו באב, יערך ברחבת סינמטק ת"א ערב "שרים וקוראים אהבה" בהשתתפות מאיר ויזלטיר, תהילה חכימי, ערן צור, אגי משעול, עודד כרמלי, אלי אליהו ויהודית קציר. 30 ביולי, 20:00, רחבת הסינמטק בת"א. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי), יתקיים בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לרגל צאת ספר השירה "סוגריים" מאת גיא לוינסון. משתתפים: רחל חלפי, רפי וייכרט, יחזקאל נפשי, דנה מרקוביץ, ורדה פלץ, שלמה בן בסה ועוזי אגסי. 30 ביולי, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-4 באוגוסט יתקיים בתיאטרון קליפה בתל אביב ערב לכבוד הספר "תמונות עירום" של ענת עינהר בהשתתפות רן בן דרור, יונתן קונדה, ד"ר חגית אלדמע, דרור ליברמן, יוני ליבנה ובן אלחדף. יום שלישי, 20:00, הרכבת 38, תל אביב. מחיר: 40 ש"ח. בר חופשי.

* ב-9 באוגוסט יתקיים בתולעת ספרים בתל אביב אירוע "היכנסי נא תחת כנפי: ערב שירה לסבית על גוף, בית ואהבה" בהשתתפות מיטל זהר, הילה להב, דנה אמיר, יעל משעלי ועדי דויטש. יום ראשון, 9.8, 19:30, רחוב מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully