וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 48: המקרה המוזר של האישה שעורה שימש לכריכת ספרים

28.10.2015 / 6:44

עורה של אישה בת 28 שימש לכריכת שלושה ספרי רפואה ללא הסכמתה. בנוסף: מחזה "הארי פוטר" ישמש כחלק השמיני בסדרת ספרי הארי פוטר, מפת "הארץ התיכונה" ועליה הערות של טולקין נמצאה בתוך עותק של "שר הטבעות" ועוד חדשות ספרות

מפת הארץ התיכונה עם הערות של טולקין. Blackwell’s Rare Books,
זו שלנו, זו גם כן. המפה של טולקין/Blackwell’s Rare Books

מפת "הארץ התיכונה" ועליה הערות של טולקין נמצאה בתוך עותק של "שר הטבעות" שהיה שייך למאיירת פאולין ביינס

בחנות הספרים הנדירים Blackwell's Rare Books באוקספורד, בתוך עותק של "שר הטבעות" שהיה שייך למאיירת פאולין ביינס שהלכה לעולמה בשנת 2008, נמצאה לאחרונה מפה של "הארץ התיכונה" ועליה הערות של ג'. ר. ר. טולקין עצמו. ע"פ המפה אפשר לזהות שה"הוביטון" נמצא בקו רוחב זהה לזה של העיר אוקספורד, ואפשר למצוא גם רמזים לכך שהעיר האיטלקית רוונה היוותה השראה לעיר "מינאס טירית" (העיר הלבנה).

החנות מציגה את המפה בתערוכה ומציעה אותה למכירה תמורת 60 אלף ליש"ט. "המפה מראה עד כמה טולקין היה אובססיבי לפרטים", אמרה שאן וויינרייט מחנות הספרים, "היה כנראה קשה מאוד לעבוד איתו, אבל התוצאה הסופית היתה מאוד מתגמלת".

ג'יי קיי רולינג: "המחזה 'הארי פוטר והילד המקולל' ישמש כחלק השמיני בסדרת ספרי הארי פוטר"

רולינג פרסמה השבוע באתר הרשמי של הארי פוטר "Pottermore" כי המחזה החדש שעומד להעלות על הבמות וייקרא "הארי פוטר והילד המקולל" יהווה את החלק השמיני בסדרת ספרי הארי פוטר. במחזה החדש הארי הוא כבר אדם מבוגר (19 שנים לאחר שהסתיימו האירועים המתוארים בספר השביעי, "הארי פוטר ואוצרות המוות"), אולם בנו הצעיר אלבוס נאלץ להתמודד עם הגזירה המשפחתית שמכריחה אותו להכנס לעולם האפל שמכיל קסמים, כישופים וקללות. המחזה יעלה לבמות בשני חלקים בחודש יולי 2016.

בנוסף, בתשובה לשאלה בטוויטר לגבי הפרק האהוב עליה בספרי "הארי פוטר", השיבה השבוע רולינג כי מדובר בפרק "השיבה ליער" – פרק מספר 34 מתוך "הארי פוטר ואוצרות המוות". לטענת רולינג, הפרק הזה שימש כשיא של 17 שנות כתיבה ותיארה את כתיבת הפרק כ"קתרטית ביותר שחוויתי בחיי".

המקרה המוזר של האישה שעורה שימש לכריכת ספרים

עורה של אלמנה אירית ענייה בשם מארי לינץ', שמתה בשנת 1869 כשהיתה בת 28, שימש לכריכת שלושה ספרי רפואה שנמצאים כעת בספריה ההיסטורית למדעי הרפואה בפילדלפיה.

"אנחנו לא יודעים מתי מארי היגרה מאירלנד, ואנחנו גם לא בטוחים אם היא היתה נשואה", אמרה בת' לנדר, היסטוריונית הספרייה לאתר "באזפיד", "השם מארי לינץ' היה שם אירי שכיח מאוד ולכן קשה לנו למצוא פרטים ודאיים לגביה". מה שאנשי הספריה יודעים בודאות הוא שלאחר מותה של לינץ', רופא בן 23 בשם ד"ר ג'ון סטוקטון הף ביצע נתיחה שלאחר המוות בגופה, וכתב בעקבותיו מאמר מפורט שפורסם בכתב העת האמריקאי למדעי הרפואה. לפני שלינץ' נקברה בחצר בית החולים, הף שימר בצנצנות עור במעבדה שלו חתיכות עור מירכיה. 20 שנה לאחר מכן, השתמש הף בעורה של לינץ' לכריכת שלושה ספרי רפואה שנמצאים כעת בספריה בפילדלפיה, כולם עוסקים בבריאות נשים.

זהו לא המקרה היחיד בהיסטוריה בו שימש עורו של אדם לכריכת ספרים, אולם ברוב המקרים האחרים השימוש בעור נעשה כצוואה של המת שרצה להפוך חלק מגופו לנצחי, או כעונש של בית המשפט על עבירה פלילית כלשהי; נדמה שבמקרה של מארי לינץ', הבחירה להשתמש בעורה לכריכת ספרים היתה של ד"ר הף, בלי להתחשב ברצונות שלה או של משפחתה.

עוד באותו נושא

אנטישמיות אינסטנט: "באין לי מולדת" מנסה לעסוק באקטואליה מבלי לומר דבר משמעותי

לכתבה המלאה
ספרי רפואה כרוכים בעורה של מארי לינץ'. Historical Medical Library of The College of Physicians of Philadelphia,
יאק/Historical Medical Library of The College of Physicians of Philadelphia

מהדורה חדשה ומאויירת לספר "לוליטה" מאת נבוקוב

60 שנה לאחר צאתו לאור של הספר "לוליטה" מאת ולדימיר נבוקוב, פרסמה השבוע הוצאת "Folio Society" מהדורה מיוחדת של הספר בליווי איורים יפהפיים של האמן הצ'יליאני פדריקו אינפנטה. לספר מצורפת גם מסה ביקורתית שכתב נבוקוב בשנת 1957 שכותרתה "על הספר שנקרא 'לוליטה'", ובה הוא מתעמת עם טענות המתנגדים לספר.

לוליטה, נבוקוב, גרסה מאוירת. Federico Infante, The Folio Society,
ארבע תמונות מתוך "לוליטה" המאויר/Federico Infante, The Folio Society

הסופר ג'ונוט דיאס הואשם על ידי קונסול הרפובליקה הדומיניקנית בארה"ב כ"אנטי-דומיניקני" ונשלל ממנו אות כבוד שקיבל מהמדינה

הסופר הדומיניקני-אמריקאי ג'ונוט דיאז, זוכה פרס פוליצר על ספרו "חייו הקצרים והמופלאים של אוסקר וואו", הואשם השבוע בידי קונסול הרפובליקה הדומיניקנית בניו יורק ב"אנטי-דומיניקניות" ואף הוחלט לשלול ממנו אות כבוד שקיבל מהמדינה בשנת 2009. הביקורת על דיאז בארצו התעוררה אחרי שחבר לסופרת ילידת האיטי אדוויג' דנטיקאט, ויחד הגיעו לוושינגטון הבירה על מנת לשכנע חברי הקונגרס לנקוט פעולה כנגד משבר זכויות האדם שמתרחש לטענתם בהאיטי וברפובליקה הדומיניקנית.

דיאז, שביקר ברפובליקה הדומיניקנית לפני כחודש, טען כי בבירה סנטו דומינגו מתרחש גירוש של אזרחים מהאיטי ושל אזרחים דומיניקנים שמוצאם בהאיטי. "פעם אחרונה שקרה דבר כזה היה בגרמניה הנאצית, ולמרות זאת אנשים נשארים אדישים למצב הזה", אמר דיאז.

קונסול הרפובליקה הדומניקנית בניו יורק, אדוארדו דלמן, הגיב בחריפות לדבריו של דיאז, ודחה את טענותיו מכל וכל. דיאז עצמו טרם הגיב לביקורת של הממשל ברפובליקה הדומיניקנית כנגדו.

הסופרים ג'ונוט דיאז, אדוויג' דנטיקאט. GettyImages
הסופרים ג'ונוט דיאז ואדוויג' דנטיקאט, המוחים נגד פעולות הרפובליקה הדומיניקנית/GettyImages

השחקן וויליאם שאטנר יפתח הוצאת קומיקס

שאטנר, שידוע בעיקר בזכות תפקידו כקפטן קירק בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים", יקים הוצאת קומיקס משלו שתקרא "Shatner Singularity" ותשמש כהוצאת בת של LNL Partners. במסגרת ההוצאה שאטנר יפרסם עבודות קומיקס שלו עצמו, נוסף לרומן גרפי חדש של סטן לי. הספרים בהוצאה יצאו גם בפורמט דיגיטלי היברידי, שמוסיף תנועת אנימציה קלה וסאונד לדמויות הקומיקס.

שני קומיקסים חדשים בכיכובה של לארה קרופט

הוצאת הקומיקס "Dark Horse" הודיעה השבוע כי היא מתכננת להוציא לאור שני ספרי קומיקס חדשים בכיכובה של לארה קרופט. קרופט היא דמות שהחלה את חייה במשחק המחשב "טומב ריידר" והמשיכה לסדרת סרטים (בכיכובה של אנג'לינה ג'ולי) ולסדרת משחקי מחשב נוספת. בשנת 2006 נכנסה דמותה לספר השיאים של גינס כ"גיבורת משחקי המחשב המצליחה בהיסטוריה". את ספרי הקומיקס החדשים יצו?ר מארקיו טאמיקי והם עתידים לצאת בתחילת השנה הבאה.

לארה קרופט, קומיקס חדש. Dark Horse Comics,
לארה החדשה/Dark Horse Comics

חדשות בשורה

* בני ציפר מונה למנהל האמנותי החדש של פסטיבל השירה במטולה במקומו של אורי הולנדר ששימש בתפקיד בארבע השנים האחרונות.

* לקראת פסטיבל השירה הבינלאומי "שער" שיתקיים בחולון ב-9-12 בדצמבר, התפרסם השבוע קול קורא המזמין את הציבור לשלוח שירים עד 30 שורות על מנת להשתתף באירוע "הייד פארק משוררים" שיתקיים במסגרת הפסטיבל. את השירים יש לשלוח לכתובת הזו עד 10 בנובמבר 2015.

* מחר (חמישי) יתקיים ערב השקה לכבוד הספר "הנערות ההולכות בשנתן" מאת רונית מטלון (הוצאת "רסלינג"). משתתפים: מיכל בן נפתלי, עמיחי שלו, עודד וולקשטיין, נעמה צאל, עינת יקיר ורונית מטלון. 29.10, 19:30, תולעת ספרים, מזא"ה 7 תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יתקיים בבית ביאליק ערב השקה לספר השירה "בית הפסנתרים" (הוצאת "הקיבוץ המאוחד") מאת ארז ביטון. משתתפים: גלילי שר, אלי הירש, חדוה הרכבי, רועי חסן, שלומי חתוכה, יוסי יזרעאלי, אגי משעול, יותם חיימוביץ', להקת "ריתמו פלמנקו", אופיר עטר, קרן קוך וארז ביטון. 29.10, 20:00, רחוב ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-2 בנובמבר יתקיים בבית היוצר ערב השקה לספר השירים "הקשב הזה" (בהוצאת ספרי עיתון 77) מאת לאה הרפז. משתתפים: פרופ' זיוה שמיר, מרדכי גלדמן, שלומי חסקי, גיורא פישר, דיתי רונן, גבי אלדור ארלט מינצר, שושנה ויג, דיתי אלון, יעל גזית, ליאורה שדה, יעל גור, יבחר גנאור, שירה פטשורניק וארז בן קנז. יום שני, 2.11, 20:30, בית היוצר, הנגר 22 בנמל תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully