וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 53: ג'ורג' ר. ר. מרטין קורא לארצות הברית לקבל פליטים מסוריה

2.12.2015 / 6:50

"הפליטים הסורים הם קורבנות של דאעש בדיוק כמו הנרצחים בפריז", אמר מחבר "משחקי הכס", "תנו להם להיכנס". בנוסף המלחמה היקרה על מציאת רב המכר הבא ועוד חדשות ספרות

הבהלה לרב המכר הבא: מו"לים אמריקאים משלמים סכומי עתק לסופרי ביכורים בתקווה למצוא את הלהיט הספרותי החדש

"הוול סטריט ג'ורנל" מפרסם כי בתקופה האחרונה הוצאות לאור בארצות הברית משקיעות סכומים הולכים וגדלים במקדמות לסופרי ביכורים, בתקווה למצוא את רב המכר הספרותי הבא. לפחות ארבעה סופרי ביכורים שיוציאו את ספרם בשנת 2016 קיבלו יותר ממיליון דולר מקדמה – סכום בלתי נתפס עד לאחרונה בתחום ספרי הביכורים. הסופר גארת ריסק הלברג למשל שבר שיא כשספר הביכורים שלו, " City on Fire", נרכש ע"י הוצאת קנופף בסכום של קרוב ל-2 מיליון דולר. עם זאת, גורמים בענף מדגישים כי המקדמה המקובלת בשוק הספרים על ספר ביכורים עומדת עדיין על כ-100 אלף דולר, ולעתים קרובות משולם סכום נמוך בהרבה.

ע"פ ג'ניפר מלוני מ"הוול סטריט ג'ורנל", העלייה החדה שנרשמה בשנים האחרונות בסכומים שהוצאות הספרים מוכנות לשלם על ספרי ביכורים הושפעה במידה לא מועטה מפעילותן של הרשתות החברתיות. הרשתות הללו, כמו פייסבוק, טוויטר וגודרידס, מאפשרות את אפקט הוויראליות גם בתחום הספרים, כך שהמוני אנשים קוראים את אותם כמה ספרים בודדים בשנה (מגמה שהייתה קיימת גם בעבר, אך הלכה והתרחבה בעידן הרשתות החברתיות), וכתוצאה מכך המו"לים מנסים להניח את ידיהם על אותם ספרים בודדים שיקחו את כל הקופה. "אם הם מרגישים שיש להם ביד את נורמן מילר הבא, הם יהיו מוכנים לשלם על ההימור הזה", אמר הסוכן הספרותי לוק יאנקלאו.

אולם גם סופרי הביכורים שזוכים למקדמות של מיליון דולר עלולים לסבול מכך בהמשך. במקרים רבים, אם הספר לא הופך להיות רב מכר גדול, ההכנסות מהמכירות הצנועות ילכו ברובן להוצאה על מנת לכסות על ההשקעה הגדולה שלה. על פי יאנקלאו, במקרים כאלה ייתכן גם כי היחסים בין המו"ל לסופר יעכרו ויקשו על הסופר לפרסם את ספרו הבא.

"אין כאן מדע מדויק או אפילו אמנות", סיכם את הנושא הסופר ביל קלג, שגם ספר הביכורים שלו זכה למקדמה של מיליון דולר. "זה תחום של תחושות בטן והימורים, ולא רק הספר שעליו מהמרים נמצא על כף המאזניים, אלא גם את הקריירה העתידית של הסופר".

ג'ורג' ר. ר. מרטין קורא לארצות הברית לקבל פליטים מסוריה: "הם קורבנות של דאעש בדיוק כמו הנרצחים בפריז"

מחבר סדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" ("משחקי הכס"), ג'ורג' ר. ר. מרטין, פרסם השבוע בבלוג שלו קריאה לקבלת פליטים מסוריה. מרטין פתח את הפוסט שלו בציטוט מהשיר "הקולוסוס החדש" שכתבה המשוררת היהודיה-אמריקאית אמה לזרוס בשנת 1883 – שיר שמילותיו חקוקות בבסיסו של פסל החירות: "הב לי את בניך היגעים, העניים / ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני חורין / את פליטת חופייך האומללה / שלח אותם אלי, חסרי הבית וסחופי הסער / את לפידי אשא לצד שער הזהב".

על פי מרטין, פסל החירות עצמו שניתן לארה"ב על-ידי צרפת, יחד עם מילותיה של לזרוס, מסמלים את כל הדברים הטובים שקיימים בארצות הברית, שהיא למעשה מדינה של מהגרים. "אפשר לתהות", כותב מרטין, "אם כל אותם מושלים ואנשי קונגרס שמצביעים עכשיו כנגד פתיחת השערים לפליטים הסורים, ביקרו אי פעם בפסל החירות או קראו את המילים שחקוקות בבסיסו. גם אם הם קראו את המילים הללו, אין ספק שהם נכשלו בהבנתן".

וכך ממשיך מרטין בניתוח השיר ומגיע למסקנה: "אמה לזרוס צדקה. דונלד טראמפ ו-31 מושלים אחרים טועים, טועים וטועים. הפליטים הסורים הם קורבנות של דאעש בדיוק כמו הנרצחים בפריז. תנו להם להיכנס. סנטה פה (העיר שבה מתגורר מרטין, י. כ.), לפחות, תקבל אותם בברכה".

ג'ורג' ר. ר. מרטין, משחקי הכס. Alberto E. Rodriguez, GettyImages
לזרוס צדקה. ג'ורג' ר. ר. מרטין/GettyImages, Alberto E. Rodriguez

בית משפט בערב הסעודית פסק גזר דין מוות למשורר שבשיריו הופיעו דברי כפירה

משוררים מרחבי העולם, וביניהם המשורר הסורי אדוניס, המשורר האירי פול מאלדון והמשוררת הבריטית קרול אן דאפי, פנו לבית המשפט הסעודי והפצירו בו לחזור בו מהחלטתו משבוע שעבר להטיל עונש מוות על המשורר הפלסטיני אשרף פאייד, שהשמיע כביכול דברי כפירה באיסלאם. בית המשפט ביסס את האשמה על חלק משיריו של פאייד, על פוסטים שפרסם בטוויטר ועל שיחה שניהל בבית קפה שבה השמיע דברי כפירה לכאורה. לפאייד, שטוען כי כלל לא זכה להגנה משפטית, ניתנו 30 יום לערער על גזר הדין.

"אנו, משוררים מכל העולם, מזועזעים מההחלטה של הרשויות בערב הסעודית להטיל עונש מוות על המשורר אשרף פאייד באשמת כפירה", נכתב בעצומה שנשלחה לבית המשפט הסעודי. "אין זה פשע להחזיק ברעיון, גם אם אינו פופולרי, ואין זה פשע להביע דעה [...] אנו דורשים מרשויות ערב הסעודית לחדול מענישת אינדיבידואלים שמביעים את דעתם וקוראים לשחרור מיידי ללא תנאים של פאייד".

עוד באותו נושא

מישהו להזדהות איתו: 5 אנטי-גיבורים ספרותיים שאי אפשר לא לאהוב

לכתבה המלאה
אשרף פאייד. AP
תמונה סמלית מהאינסטגרם של אשרף פאייד/AP

ברזיל: סדרת ספרי כיס תשמש גם ככרטיסי כניסה לרכבת התחתית

הוצאת "L&PM" הברזילאית שמתמחה בהוצאת ספרי כיס, השיקה סדרת ספרי כיס שגבם משמש ככרטיס לרכבת התחתית. היוזמה נולדה לפני כחצי שנה לכבוד "יום הספר העולמי" ומתוך רצון לעודד קריאת ספרים בברזיל - מדינה שבה המבוגר הממוצע קורא רק שני ספרים בשנה.

הספרים ניתנו בחינם, ובכל ספר ישנו כרטיס מגנטי פנימי שמשמש ככרטיס לרכבת התחתית והוטען ב-10 נסיעות ברכבת (הכרטיס ניתן להטענה מחודשת). בין הכותרים שחולקו ניתן למצוא ספרים קלאסים כמו "גטסבי הגדול", "המלט", "אמנות המלחמה" וסיפורי "שרלוק הולמס".

סינגפור מצמצת את רשימת הספרים האסורים לפרסום במדינה: "פאני היל" מותר, ספרים של עדי יהווה עדיין אסורים

ממשלת סינגפור פרסמה השבוע כי היא מצמצמת את רשימת הספרים האסורים לפרסום במדינה, מ-257 ספרים ל-17 בלבד. לצד ספרים על ההיסטוריה של הקומוניזם, אחד הספרים הבולטים ביותר שהותרו כעת לפרסום הוא "פאני היל" מאת ג'ון קליילנד – ספר אירוטי בריטי שנכתב במאה ה-18.

עם זאת נותרו כאמור 17 כותרים שאסורים עדיין לפרסום, ביניהם מגזינים אירוטיים כמו "פלייבוי" ו"האסלר", כמו גם ספרים של הארגון הנוצרי-משיחי "עדי יהווה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוקר מצא באיביי פיסת פפירוס ועליה פסוקים מהברית החדשה ביוונית

ד"ר ג'פרי סמית, חוקר נצרות מוקדמת מאוניברסיטת טקסס, שוטט להנאתו באתר eBay כשלפתע הבחין בפריט יוצא דופן: פיסת פפירוס ועליה פסוקים ביוונית מהבשורה על פי יוחנן שמוצעת למכירה במחיר התחלתי של 99 דולר. "מיד חשבתי, לא יכול להיות שמרשים למכור את זה באיביי – זה פשוט ייעלם לתוך אוסף פרטי", סיפר סמית לניו יורק טיימס. הוא יצר מיד קשר עם המוכר וביקש ממנו לעצור את המכירה כדי שיוכל לבחון את הפריט ולהעריך את האותנטיות שלו. המוכר הסכים, והשבוע יציג ד"ר סמית את ממצאיו בועידה השנתית של קהילת לימודי התנ"ך באטלנטה.

ע"פ סמית, מדובר בקטע פפירוס בגודל של כרטיס אשראי, שנכתב בין השנים 250-350 לספירה; הוא מכיל כשש שורות מהבשורה על פי יוחנן על צדו האחד, וטקסט נוצרי בלתי מזוהה בצדו השני. אם הניתוח של ד"ר סמית מדויק, זוהי עדות יחידה ממגילה בלתי ידועה של הברית החדשה. פפירוסים שעליהם כתובים פסוקים מהברית החדשה נחשבים לכתבים העתיקים והנדירים ביותר של הנצרות, ועל כן חוקרים רבים מנסים כעת לשכנע את בעליו של הפפירוס, לתרום אותו לאחת מספריות המחקר של האוניברסיטאות. עד כה המוכר סירב לכך.

פיסת פפירוס ועליה פסוקים מהברית החדשה ביוונית. אוניברסיטת טקסס באוסטין, צילום מסך
פיסת הפפירוס. נסו לפענח/צילום מסך, אוניברסיטת טקסס באוסטין

מגמה ספרותית חדשה: כתיבה בזמן הווה

"הגרדיאן" הבריטי פרסם כתבה מאת העיתונאי ריצ'רד לי שדנה בתופעת הכתיבה בזמן הווה בספרות העכשווית. לי מסביר כי בשנים האחרונות יותר ויותר סופרים שזוכים להצלחה ספרותית ומסחרית גדולה דוגמת הילרי מנטל, דייויד מיצ'ל, קווין בארי וזוכה פרס מאן בוקר האחרון מרלון ג'יימס, בוחרים להשתמש בכתיבתם אך ורק בזמן הווה.

המגמה הזו החלה בשנת 2009, עם ספרה עטור הפרסים של הילרי מנטל "וולף הול" – רומן היסטורי המתאר את עלייתו לגדולה של תומאס קרומוול בחצרו של הנרי השמיני מלך אנגליה. "כתבתי את מה שראיתי בדמיוני", סיפרה מנטל לגרדיאן, "רק מאוחר יותר הבנתי שלמעשה קיבלתי שתי החלטות חשובות ועקרוניות: לכתוב בזמן הווה ולכתוב מתוך נקודת מבט ספציפית".

"ספרים מסוימים קמים לתחיה בזמן הווה", הסביר דיוויד מיטשל, שספרו "ענן אטלס" זכה להצלחה גדולה ועובד לסרט קולנוע נחשב. "אני חושב למשל שלכתוב רומן היסטורי כמו 'The Thousand Autumns of Jacob de Zoet' (ספרו החמישי של מיצ'ל שיצא לאור בשנת 2010, י. כ.) בזמן הווה יוצר פרדוקס מוזר; אלה דברים שקרו לפני זמן רב, ובכל זאת הם קורים עכשיו".

עם זאת, ישנם גם מתנגדים לתופעה החדשה. הסופר פיליפ פולמן ("חומריו האפלים") טען במאמר שכתב לגרדיאן כי הוא סולד מהכתיבה בזמן הווה כיוון שהיא מגבילה את יכולת ההבעה; ואילו הסופר ומבקר הספרות פיליפ הנשר טען במאמר לטלגרף כי הסופרים העכשוויים כותבים בזמן הווה בנסיון "להגיע עם הוליווד לעמק השווה" והוסיף כי הם יכולים לעשות זאת כיוון ש"הספרות היא גמישה. היא תתמודד עם כל דבר שתזרוק עליה".

הסופר האירי קווין בארי, שספרו "Beatlebone" זכה בפרס גולדשמיט לשנת 2015, לא מתרגש מהטענות של פולמן והנשר. "מה שחשוב בסופו של דבר זה שבכל משפט יהיו מספיק עומק ועוצמה", הוא אומר, "אם אתה מעורר עניין בכל משפט, הקורא ימשיך איתך הלאה". גם הילרי מנטל מסכימה עם בארי, אף על פי שביקשה לציין כי לא הייתה לה כל כוונה להתחיל אופנה של כתיבה בזמן הווה. "זמן ההווה הוא לא פתרון כתיבה קל והוא אינו מתאים לכל סיפור", היא מסבירה. "אבל אם סופר מרגיש תקוע, אני ממליצה לנסות לבדוק את הסיפור דרך זמן הווה – להסתכל על הדמויות ופשוט לכתוב את מה שהן אומרות ואת מה שהן עושות. כתיבה בזמן עבר מאפשרת עומק ורוחב יריעה, אבל עלילה שכתובה בזמן הווה חייבת להמשיך כל הזמן לנוע – האדמה בוערת".

הסופרת הבריטית הילרי מנטל. רויטרס
הביאה את ההווה. הילרי מנטל/רויטרס

פרופסור למשפטים באוניברסיטת הרווארד כתב ספר שמפרש את העולם על פי "מלחמת הכוכבים"

קאס סנסטין, פרופסור למשפטים באוניברסיטת הרווארד, יפרסם בשנה הבאה את הספר "The World According to Star Wars" ("העולם על פי 'מלחמת הכוכבים'") שינסה למצוא את המשותף בין היצירה הקלאסית של ג'ורג' לוקאס לבין ההיסטוריה, הכלכלה, הפוליטיקה והתרבות האנושית. "סנסטין הוא הוגה מקורי ומעמיק, שמסוגל להסביר רעיונות גדולים ומורכבים תוך שימוש בדוגמאות מהעולם המוכר לנו", אמרה ג'וליה קייפץ, העורכת הראשית בהוצאת "Dey Street Books" שתוציא לאור את הספר; "התשוקה שלו פשוט מדבקת".

הספר עתיד לצאת לאור בחודש מאי 2016.


הטרילוגיה מתעוררת: "מלחמת הכוכבים" שוב כאן

לראשונה בבריטניה: פרופסור לקומיקס

בנואה פיטרס, חוקר קומיקס שמתמחה בחקר הקומיקס "טינטין" מאת ארז'ה (ז'ורז' רמי), יהפוך לפרופסור לקומיקס הראשון בתולדות בריטניה. האחראית על המהלך היא אוניברסיטת לנקאסטר, שהסבירה כי יש לה "מחויבות אקדמית מלאה לאמנות הקומיקס". ע"פ האוניברסיטה, פיטרס יעביר סדרת הרצאות, ינחה סדנאות כתיבת קומיקס ויהיה אחראי על סטודנטים בתארים מתקדמים.

"במשך 20 שנה התעניינתי בכל דבר שקשור בקומיקס וברומאנים גראפיים", אמר פיטרס לגרדיאן. "כשהתחלתי את המחקר שלי קיוויתי שהמדיום הזה יתפתח בדרך בוגרת ומתוחכמת, וזה בדיוק מה שקרה. אנחנו ברגע חשוב ומעניין שבו יש אפשרויות רבות וחדשות בכל הקשור לתחום הגרפי".

חדשות בשורה

* הוצאת "ראנדום האוס" תתרגם לאנגלית שלושה ספרים של זוכת פרס נובל סבטלנה אלכסייביץ. הספר "Second-Hand Time" יצא לאור בקיץ 2016 והספרים "War's Unwomanly" ו-"Face and Last Witnesses" יראו אור בשנת 2017.

* הוצאת "הרפר קולינס" הודיעה כי תוציא לשוק מהדורה מוגבלת של 500 עותקים מהספר " Go Set a Watchman" מאת הרפר לי כשהם חתומים בידי המחברת. כל עותק יעלה 1,500 דולר.

* מחר (חמישי) יערך בבית ביאליק ערב לציון 10 שנים לפטירתה של דליה רביקוביץ ולכבוד סרטה של רות ולק - "בובה ממוכנת". משתתפים: שהרה בלאו, יעל דיין, נעם פרתום, רות קרטון, קרן קוך בלום ושם טוב לוי. במהלך הערב תיערך הקרנה חגיגית של הסרט. יום חמישי, 3/12, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-6 בדצמבר יערך ב"מקום לשירה" בירושלים ערב השקה לתרגום החדש של הספר "אמה" מאת ג'יין אוסטן (מאנגלית: שי סנדיק). במרכז הערב ההרצאה "מאמה ועד קלולס" מאת שי סנדיק. יום ראשון, 6/12, 19:30, עמק רפאים 43, ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-8 בדצמבר ייערך בכולי עלמא בתל אביב ערב לכבוד 100 שנה למסה "גילוי וכיסוי בלשון" מאת חיים נחמן ביאליק, במסגרת פסטיבל תל אביב לשירה. משתתפים: חביבה פדיה, מרחב ישורון, אוריין מוריס, אריק גלסנר, חגית גרוסמן, מנחם פרי, חגי ליניק, ישראל ברייט, נעמה פרידמן ועופר רונן. יום שלישי, 8/12, 18:00, מקווה ישראל 10, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully