וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני ההיסטריה: כל מה שצריך לדעת על "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר"

11.12.2015 / 0:11

הסרט הגדול ביותר של השנה, אולי הגדול ביותר של כל הזמנים, ינחת בסוף השבוע הבא בישראל. מה צפוי לקרות בו, מיהם הגיבורים החדשים ולכמה זמן תצטרכו לשריין את הבייביסיטר? כל התשובות

יח"צ - חד פעמי

(בוידאו: הטריילר של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר")

seperator

באיזו תקופה מתרחש הסרט החדש?

לפני שניכנס למועד שבו מתרחש "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", זה הזמן לעשות קצת סדר בכל הכותרים שעברו עלינו עד כה ולמקם אותם על פי סדר התרחשות כרונולוגי. ספירת השנים ביקום "מלחמת הכוכבים" נעשית על פי ציר זמן שמתחלק לתקופה שלפני הקרב בכוכב יאבין (הקרב שמתנהל בשיאו של הסרט המקורי ובמהלכו הושמד "כוכב המוות" הראשון. היה זה אחד מהניצחונות הגדולים המשמעותיים של המורדים נגד האימפריה והרגע שסימן את שובם של אבירי הג'דיי) ולתקופה שאחרי הקרב בכוכב יאבין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפרק הכרונולוגי הראשון. "מלחמת הכוכבים: אימת הפנטום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. "מלחמת הכוכבים: אימת הפנטום" (32 שנים לפני הספירה) - שני אבירי ג'דיי, שומרי השלום בגלקסיה, מתלווים למלכה פאדמה אמידאלה בניסיון להביא לפתרון של סכסוך מסחר. במהלך מסעם הם נתקלים בעבד צעיר בשם אנאקין סקייווקר הניחן ביכולות בלתי רגילות.

2. "מלחמת הכוכבים: מתקפת המשובטים" (22 שנים לפני הספירה) - אביר הג'דיי אובי וואן קנובי והמתלמד שלו אנאקין סקיווקר יוצאים לחקור ניסיון התנקשות בסנאטורית אמידאלה, ומגלים מזימה ענקית של כוחות המבקשים לפרק את הרפובליקה הגלקטית. במקביל, מתחיל סקיווקר לחוש בתוכו משיכה חזקה לכיוון האפל של הכוח.

3. סדרת הטלוויזיה "מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים" (22 שנים לפני הספירה) - סדרה המתרחשת את השתלשלות האירועים שיובילו למלחמה בין הרפובליקה הגלקטית לבדלנים שמבקשים להיפרד ממנה.

כוכבי "מלחמת הכוכבים" 1977. AP
הסרט שהתחיל את הטירוף. כוכבי "מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה"/AP

4. "מלחמת הכוכבים: נקמת הסית'" (19 שנים לפני הספירה) - אובי וואן קנובי ואנאקין סקייווקר מובילים את המתקפה של האימפריה הגלקטית וצבא המשובטים שלה על כוחות הבדלנים. אך השפעתו של קיסר רב עוצמה מאיימת להפריד בין השניים ולהעביר את אנאקין סופית אל הצד האפל של הכוח. תהליך שיסתיים בהפיכתו לדארת ויידר.

5. סדרת הטלוויזיה "מלחמת הכוכבים: מורדים" (5 שנים לפני הספירה) - סדרה המתמקדת בתקופה בה יחסי הכוחות בגלקסיה מתהפכים. הכוחות הבדלנים השתלטו על הגלקסיה והקימו יחד את האימפריה, וכעת הם רודפים את המורדים, תומכי המשטר הישן, שירדו למחתרת.

6. "מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה" (שנת ה-0) - בשיא כוחה של האימפריה הגלקטית, מצליחה קבוצת מורדים להניח את ידיה על תוכניות לנשק יום הדין של האימפריה - ספינת חלל שביכולתה להשמיד מערכות כוכבים שלמות. בהנהגתה של הנסיכה ליאה, מבריח שחצן בשם האן סולו, אביר ג'דיי מזדקן ויתום צעיר בשם לוק סקיווקר, הם יוצאים למשימה גורלית כדי לנסות ולעצור את האימפריה לפני שיהיה מאוחר מדי.

שאלון רחוב "מלחמת הכוכבים". צילום מסך
חוזר אחרי יותר מ-30 שנים בחוץ. הריסון פורד/צילום מסך

7. "מלחמת הכוכבים: האימפריה מכה שנית" (שנתיים אחרי הספירה) - אחרי המכה שספגה עם השמדת "כוכב המוות", יוצאת האימפריה לצוד את המורדים בבסיסם. בעוד שחבריו מנסים לשרוד את המתקפות, יוצא לוק סקיווקר לכוכב נידח כדי לפגוש מאסטר זקן שיאמן אותו בדרכי הכוח. שם הוא נאלץ גם לבצע בחירה בין לימודיו לבין חייהם של חבריו.

8. "מלחמת הכוכבים: שובו של הג'דיי" (4 שנים אחרי הספירה) - עם היוודע הניסיון של האימפריה לבנות "כוכב מוות" חדש, יוצאת ברית המורדים למתקפה מכרעת במטרה להכניע סופית את כוחות האופל. לוק סקיווקר יוצא במהלכה למסע משל עצמו בניסיון להתעמת עם דארת ויידר, שחשף את עצמו בתור אביו האובד.

seperator

אל ציר הזמן הזה יתווספו כעת סרטי הטרילוגיה החדשה שמתחילה עם "הכוח מתעורר" (שני הסרטים הבאים יצאו בהתאמה ב-2017 וב-2019), וכן שלושה סרטי פריקוול שמשתלבים בתקופות המוקדמות יותר של ציר הזמן ומשלימים פערים לגבי דמויות ואירועים מרכזיים. "הכוח מתעורר" יתרחש 30 שנים אחרי "שובו של הג'דיי". כך שלכל דבר ועניין מדובר בתקופה חדשה, גיבורים חדשים ומציאות שונה לחלוטין ביקום הסרט. שני הסרטים הבאים בטרילוגיה יתרחשו בהתאמה בשנים 35 ו-36 אחרי הספירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהי עלילת הסרט החדש?

מאורעות "שובו של הג'דיי" יצרו מציאות חדשה בגלקסיה. האימפריה הובסה ונדרשה לארגון מחדש אחרי מותם של דארת ויידר והקיסר. גם ברית המורדים עברה שידוד מערכות וחילופי דורות במהלך שלושת העשורים שחלפו. על חורבותיה של האימפריה קם ארגון בשם "המסדר הראשון" (First Order), ארגון קיצוני שהפך לחבר בממשלה הגלקטית שהוקמה שלושים שנים קודם לכן, כחלק מניסיונות הפיוס. הארגון הורשה להמשיך ולהחזיק במה שנותר מהכוח הצבאי של האימפריה, ובמהלך השנים הלך והעצים את כוחו הן במשאבים והן במידת ההשפעה על השלטון המרכזי. על פי שמועות הם אף החלו בפיתוח של נשק סודי רב עוצמה בכוכב הקרח שאותו הפכו למבצרם. מנהיג הארגון הוא אדם מסתורי ורב עוצמה בשם סנוק (Snoke), אותו יגלם אנדי סירקיס בסרט. זהותו וסיפורו של סנוק נשמרו בסודיות מוחלטת על ידי הפקת הסרט.

קבוצה קטנה של לוחמי חופש החליטה לפרוש מהממשל המרכזי בטענה לשחיתות ולפעול עצמאית. הם מכנים עצמם "המחתרת" (The Resistance) ופועלים כנגד כוחו המתעצם של "המסדר הראשון". מנהיגת הארגון היא הגנרלית ליאה אורגנה (לשעבר הנסיכה ליאה).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיהו הנבל החדש של הסרט?

קיילו רן (אדם דרייבר) הוא בן אנוש בעל קשר יוצא דופן לכוח. בבגרותו נמשך אל הצד האפל של הכוח והפך לחבר בכת סגורה בשם "אבירי רן" (Knights of Ren). בעקבות כך שינה את שמו ואימץ את רן כשם משפחתו. רן בנה ועיצב בכוחות עצמו את חרב האור שלו הבנויה משני להבים בצורת צלב, ונחשבת לקטלנית יותר מכל חרב אחרת. הוא הצטרף ל"מסדר הראשון" כחניכו של המנהיג סנוק, שהשפיע דרמטית על תפיסת עולמו.

האם קיילו רן הוא למעשה דארת ויידר שחזר מהמתים?

לא. דארת ויידר מת בסיום "שובו של הג'דיי", אבל סיפורו והמיתולוגיה שאופפת אותו הפכו לאובססיה עבור רן. הוא עיצב את הקסדה והתלבושת שלו על פיו ונשבע להמשיך את דרכו ולהביא לחיסולם של אבירי הג'דיי בגלקסיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיהם הגיבורים של הסרט החדש?

ריי (Ray, דייזי רידלי) היא בת אנוש שננטשה על ידי משפחתה בגיל 5 על הכוכב ג'אקו (Jakku), שהפך לאתר פסולת ענקי לאחר קרב עצום שהתרחש בו 30 שנים קודם לכן. ריי הצליחה להתקיים מנבירה בהררי הפסולת שברחבי הכוכב וממכירת שלל פריטים שמצאה למרבה במחיר. את שנות בגרותה בילתה בניסיון לדלות פרטים על זהותה וזהות הוריה. אחת התיאוריות המרכזיות סביב ריי היא שמדובר בבתם של ליאה והאן סולו. אין כל אישור רשמי להערכה הזו מצד יוצרי הסרט.

פין (Finn, ג'ון בוייגה) הוא בן אנוש שגויס לשמש כחייל סער עבור "המסדר הראשון". כמו ריי, גם עברו של פין לוט בערפל והוא מחפש שייכות, אותה הוא לא מצליח למצוא בארגון שעבורו הוא לוחם. במסגרת הכשרתו למד פין על ההיסטוריה של הגלקסיה, שהציגה את לוק סקייווקר כנבל שהביא להחרבתה של האימפריה טובת הלב. במהלך פשיטה על ג'אקו דרכיו מצטלבות עם אלו של ריי. בשלב זה לא ברור כיצד הגיעה לידיו חרב האור של לוק סקייווקר, אותה הוא נראה מחזיק בטריילר ובפוסטרים המקדמים את הסרט.

פו דמרון (Poe Dameron, אוסקר אייזק) הוא טייס בן אנוש המשתייך למחתרת. במהלך שנות שירותו צבר מוניטין והפך למפקד טייסת ה-X-WING T-70, כשלצדו הדרואיד הנאמן (ואהובנו החדש) BB8. כמו טייס מפורסם אחר בתולדות הגלקסיה, גם דמרון נודע ביחסו הקליל לנורמות וחוקים ובנטייה לסטות מהם לפי רצונו.

מאז קנאטה (Maz Kanata, לופיטה ניונגו) היא פיראטית חלל שגילה מוערך באלף שנים. היא מחזיקה בטירה נטושה שמהווה למעשה שוק שחור למבריחים וסחורות מפוקפקות מרחבי הגלקסיה. סיפור המקור של קנאטה נשמר בשלב זה בסוד ויתגלה במהלך הסרטים הבאים. על פי חלק מהעדויות עיניה מכוסות המשקפיים מעניקות לה כוח מיוחד וסודי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פוסטרים "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר".
פוסטרים "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר"

מה קרה לגיבורים המקוריים של הסדרה?

האן סולו (הריסון פורד) וצ'ובאקה (פיטר מייהו) לא זנחו מעולם את הצורך בעצמאות. הם אינם משתייכים למחתרת ונראה שגם הזוגיות בין האן וליאה עלתה בשלב כלשהו על שרטון. ליאה היא, כאמור, מפקדת הארגון. R2D2 נותר לצדו של לוק בגלות וגורלו של C3PO טרם נחשף (אם כי הוא יופיע בסרט בוודאות).

טריילר "מלחמת הכוכבים" מתורגם.
טריילר "מלחמת הכוכבים" מתורגם

לאן נעלם לוק?

ככל הנראה הסוד הגדול ביותר של מסע הקידום הממודר מבית מדרשו של ג'יי ג'יי אברהמס. מהפרטים שהבמאי סיפק בעצמו ניתן להבין שעם התעצמותו של "המסדר הראשון", הפך בהדרגה לוק מגיבור לאויב ונאלץ להסתתר במיקום לא ידוע. בעקבות מיעוט המידע על לוק והעובדה שלא הופיע באף אחד מהטריילרים של הסרט (מלבד ידו המתכתית המלטפת את R2D2), התפתחה תיאוריה לפיה לוק החליף למעשה צדדים ונמצא כעת בצד האפל של הכוח. אילו סודות שומר לוק? האם הקרבות עם האימפריה הותירו אותו מצולק פיזית ונפשית? האם הוא נמצא בקשר עם אחותו וחברו הטוב האן? התשובות לכל השאלות הללו ייענו רק בסרט עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם צריך להגיע עם ידע מוקדם כדי להבין מה קורה בסרט החדש?

"מלחמת הכוכבים" היא מותג עצום ושובה לטרילוגיה חדשה מתוכננת לפרטי פרטים. ברוח הסדרה כולה, גם הסיפור החדש צפוי להיות פשוט מספיק על פניו כדי שגם מי שאינם מגדירים את עצמם כמעריצים יוכלו להתחבר אליו, אבל גם כזה שיכיל בתוכו שלל דמויות, כוכבים, פריטי מידע היסטוריים, יצורים ומיתולוגיות שאותם יוכלו המעריצים הכבדים להמשיך ולחקור בשלל ספרי קומיקס, משחקי וידאו וסדרות טלוויזיה שיקיפו את הסיפור החדש מכל עבר.

כך שהתשובה לשאלה היא כן ולא. כן, תוכלו להבין די בקלות מי נגד מי ומה המניעים של כל אחד מהצדדים, ואם ממילא אתם מגיעים לסרט כדי להיות חלק מהחוויה בלבד אין כל חובה בצפיות מקדימות. במידה ואתם מעוניינים להתעמק ברקע של הדמויות וסיפורן, האופן שבו הן מתקשרות לסרטים הקודמים ואלו שעוד יגיעו, מומלץ בהחלט לצפות לפחות בשלושת סרטי הטרילוגיה המקורית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באיזו גרסה של הסרט כדאי לצפות?

מילת המפתח בסרטי ענק כמו "מלחמת הכוכבים" היא IMAX. מסך גדול ומערכת שמע עוצמתית שמשדרגים את חוויית הצפייה בסרט שהוא בסופו של דבר מופת של קדמה טכנולוגית. כמו בהרבה מקרים מהשנים האחרונות, גם הגרסה הזאת של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" מגיעה משודכת לגרסת התלת ממד. כך שאם אתם סולדים באופן מוחלט מהמשקפיים, כאבי הראש והמחיר העודף שנלווה אליהם, תישאר לכם רק גרסת הדו ממד הרגילה. אם אתם יותר גמישים בעניין התלת ממד, מומלץ להשקיע את התוספת הזאת כדי לקבל את האפקט המושלם של צילום וסאונד כפי שהבמאי של הסרט רצה להעבירו.

מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר. Entertainment Weekly, מערכת וואלה! NEWS
מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר/מערכת וואלה! NEWS, Entertainment Weekly

כמה כסף צפוי הסרט להכניס?

מיטב האנליסטים בעולם מנסים לענות בימים אלה על שאלת 2.77 מיליארד הדולר: האם "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" יעקוף את "אווטאר" ויהפוך לסרט הרווחי של כל הזמנים? לגבי שאלת ההצלחה הכלכלית אין כבר שום ספק. הסרט עומד להיות המצליח ביותר של 2015 בפער עצום.

במכירות הכרטיסים המוקדמות נמכרו עד כה כרטיסים בשווי של 50 מיליון דולר. כעת נשואות העיניים לסופ"ש הבכורה החגיגי. ההערכות נעות בין 200 מיליון דולר במקרה של פתיחה מאכזבת, לבין 300 מיליון דולר (רק כדי לשים דברים בפרופורציות. זהו הרווח שעשה "מלחמת המשובטים" במהלך סך כל הזמן שלו על המסכים).

פתיחה טובה והיעדר מתחרים משמעותיים מעתה ועד מרץ בערך, עשויה לסלול את דרכו של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" עד לסכום של 3.5 מיליארד דולר. אמנם מדובר בהכנסות שכוללות מחירי פרימיום על הקרנות IMAX ותלת ממד, אבל אל תתנו לעובדות לקלקל את החגיגה.

מהו אורכו של הסרט?

136 דקות.

האם יש טעם להישאר עד סוף הכתוביות?

לא (כלומר אלא אם כן אתם באופוריה ולא יכולים לקום, ואז זה לגמרי לגיטימי). ג'יי ג'יי אברהמס הבהיר כי על אף שמדובר בתחילתה של סדרת סרטים הקשורים זה לזה, הוא העדיף שלא ללכת בדרך מארוול ולא לכלול סצנת בונוס.

seperator

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully