וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 57: גידול של 12 מיליון ספרים מודפסים בשנת 2015

30.12.2015 / 7:22

ספרי הצביעה למבוגרים וספר ההמשך ל"אל תיגע בזמיר" סייעו לתעשיית הספרים המודפסים לגדול השנה. ובנוסף: סופרות גייסו מיליון דולר למען פליטים סוריים, 188 רומנים חדשים שנכתבו בידי מחשב בלבד ועוד חדשות ספרות

שנת 2015 בשוק הספרים: נשים שולטות, התחזקות במכירות

571 מיליון ספרים מודפסים נמכרו השנה בארצות הברית, לעומת 559 מיליון בשנת 2014, כך עולה מנתונים שפרסמה חברת Nielsen BookScan השבוע. ספרי הצביעה למבוגרים היו הטרנד המו"לי הלוהט ביותר השנה (והשפיעו על הצלחתם של הספרים המודפסים) ואליהם הצטרפה גם ההצלחה הפנומנלית של "Go Set a Watchman" - ספר ההמשך של הרפר לי ל"אל תיגע בזמיר".

קרוליין ריידי, מנכ"לית הוצאת הספרים "סיימון ושוסטר" ציינה תופעה נוספת שהתגברה בשנה האחרונה בארצות הברית: פרסום ספרים שנכתבו על ידי כוכבי יוטיוב. "אף אחת מהתופעות הללו (ספרים של כוכבי יוטיוב וספרי צביעה למבוגרים, י.כ) לא היו קיימות שנה קודם לכן", אמרה ריידי לסוכנות הידיעות AP. עם זאת, העלייה בשוק הספרים המודפסים לא גרמה לירידה בשוק הספרים הדיגיטליים והוא ממשיך להוות כ-25% מהשוק כולו.

גם בבריטניה פורסמו נתונים על שוק הספרים, ואחת המגמות הבולטות השנה היא הימצאותן של שבע סופרות ברשימת 10 רבי-המכר הגדולים. אי. אל ג'יימס נמצאת במקום הראשון עם מכירות של למעלה ממיליון עותקים, ואיתה נמצאות סופרות כמו פולה הוקינס ("הבחורה על הרכבת"), הרפר לי ("Go Set a Watchman"), אמה הילי ("אליזבת איננה") וג'סי ברטון ("The Miniaturist"). גם מהרשימה הזו לא נעדרים ספרי הצביעה למבוגרים, כשג'ודית קר ("Mog's Christmas Calamity") ומילי מרוטה ("Animal Kingdom") משלימות את הרוב הנשי ברשימה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אליזבת גילברט ("לאכול, להתפלל, לאהוב") ושריל סטרייד ("Wild") גייסו מיליון דולר למען פליטים סורים

גילברט וסטרייד חברו לשלושה סופרים נוספים – גלנון דויל מלטון, רוב בל, וברנה בראון – ויחד עם ארגון הצדקה The Compassion Collective הם גייסו למען הפליטים הסורים מיליון דולר תוך 31 שעות בלבד. התרומות הוגבלו לגובה מקסימלי של 25 דולר, מתוך מטרה לגייס את הסכום מתורמים רבים ככל שניתן; ואכן – למעלה מ-40 אלף תורמים השתתפו ביוזמה.

גילברט הודתה לתורמים וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "אתם האור בעולם שלנו וזה חג המולד הטוב ביותר שהיה לי אי-פעם".

מילת השנה במילון וובסטר היא הסיומת "א?יז?ם"

אחרי שבחודש שעבר מילון אוקספורד הכתיר כמילת השנה שלו את האמוג'י "פנים עם דמעות של שמחה", השבוע פרסמו עורכי מילון מרים-וובסטר כי מילת השנה שלהם היא הסיומת "איז?ם" (ism), הודות לחיפושים המקוונים הרבים למילים כמו פאשיזם, סוציאלים, פמיניזם, טרוריזם ו-"Racism"- (גזענות). אמנם סיומת שכזו היא לא מילה בפני עצמה, אך מילון וובסטר מדגיש שקיימת הגדרה מילונית לשלוש האותיות "ism".

"הסיומת 'יז?ם' היא מילת השנה שלנו כיוון שכמות החיפושים המקוונים אחר הערכים החולקים את הסיומת הזאת עלה באופן משמעותי", נכתב בהודעה מטעם עורכי המילון.

עוד באותו נושא

זכות הביטוי: "אליזבת איננה" הוא ספר מרגש וחכם על טרגדיה אנושית

לכתבה המלאה

הסופרת רבקה סולניט יוצאת נגד גברים שמנסים להסביר לה איך צריך לקרוא את "לוליטה"

לפני כחודש פרסמה הסופרת והמסאית הפמיניסטית רבקה סולניט כתבה תחת הכותרת "80 ספרים שאף אישה לא צריכה לקרוא", כתגובה למאמר שהתפרסם בעבר במגזין האסקווייר והציע "80 ספרים שכל גבר צריך לקרוא". במסגרת המאמר כתבה סולניט כי סלדה מגיבור הספר "בדרכים" של ג'ק קרואק בגלל היחס שלו לנשים והוסיפה כי כשקראה את "לוליטה" של נבוקוב היא הזדהתה מאוד עם דמותה של לוליטה. לדבריה, בתגובות למאמר הסבירו לה גברים שונים מדוע היא לא הבינה את הספר "לוליטה" – טענות שהרגיזו אותה וגרמו לה לכתוב מאמר נוסף: "גברים מסבירים לי את לוליטה". המאמר ממשיך את מאמרה המפורסם של סולניט משנת 2008, "גברים מסבירים לי דברים", שהפך לוויראלי ובו נטבע המונח "mansplaining", שתורגם בעברית כ"הסגברה".

"אחד המגיבים יידע אותי שלקרוא את 'לוליטה' ולהזדהות עם אחת הדמויות זה חוסר הבנה מוחלט של נבוקוב, מה שגרם לי לתהות אם קיים ספר שנקרא 'לקרוא את לוליטה בפטריארכיה'", כתבה סולניט. היא הוסיפה וסיפרה על "גברים ליברלים נחמדים אחרים" שהסבירו לה על חוסר היכולת שלה להבחין באמת אמנותית או באלגוריה ספרותית – כל אלה, לדבריה, תוך הנחה שהיא לא חשבה על שום דבר כזה בעצמה ורק אם יסבירו לה היא תוכל סופסוף להבין.

לטענתה, היא מודעת לכל הפרשנויות האפשרויות של "לוליטה", ובכל זאת בוחרת להזדהות עם אותה ילדה שנאנסת שוב ושוב בידי גבר מבוגר, והיא לא צריכה שאף אדם יסביר לה איך לקרוא את הספר. "את קוראת המון ספרים בהם אנשים כמוך מנוצלים, מושפלים עד עפר, מושתקים או נעדרים, וזה משפיע עלייך", סיכמה סולניט, "בגלל שאמנות יוצרת את העולם, בגלל שהיא משנה, בגלל שהיא יוצרת אותנו. או מפרקת אותנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טריילר חדש לסרט "הבחירה" על פי ספרו של ניקולס ספארקס

הספר של ספארקס פורסם בשנת 2007 (ותורגם לעברית ב-2009 בהוצאת מודן) ועוסק בסיפור אהבה בין שכנים. העיבוד הקולנועי לספר בכיכובם של בנג'מין ווקר ותרזה פאלמר יצא לאקרנים ב-5 בפברואר 2016.

הגרסה הטלוויזיונית של "באיוולף" תעלה בבריטניה בשבוע הבא

האפוס האנגלי "ביאוולף" כבר זכה לעיבודים קולנועיים, וכעת מגיעה גם הגרסה הטלוויזיונית: ב-3 בינואר יעלה בבריטניה העיבוד הטלוויזיוני של ITV לאפוס, בבימויו של ג'יימס דורמר ובכיכובו של קירן ביו. הספר נכתב באנגלית עתיקה בסביבות שנת 1000 לספירה ומספר על גיבור רב עוצמה (ביאוולף) שנלחם במפלצות מרושעות. הוא אף שימש כהשראה לספריו של ג'. ר. ר. טולקין ("ההוביט", "שר הטבעות").

188 רומנים נוצרו בידי מחשבים במסגרת תחרות מתכנתים

בשנת 2013 החליט המתכנת דריוס קזמי ליזום פרויקט תכנות בשם "National Novel Generation Month" ("חודש יצירת הרומנים הלאומי"), וביקש מכל מי שמעוניין לתכנת במשך חודש קוד שיכתוב רומן בן 50 אלף מילים.

השנה התקיים הפרוייקט בפעם השלישית ונוצרו מתוכו 188 רומנים ביניהם שמות כמו " The Hero with Arbitrarily-Many Faces", " The Cyberwhale - a Cyberpunk Version of Moby Dick" ו-"Terms and Conditions – a Legal Thriller". כולם נשמעים מרתקים.

חדשות בשורה:

* רשת חנויות ספרים בסעודיה הורידה את ספרו של דונלד טראמפ ממדפיה בעקבות הצעתו למנוע ממוסלמים להיכנס לארה"ב.

* Stern-Verlag, חנות הספרים העצמאית הגדולה ביותר בגרמניה, תיסגר בחודש מרץ הקרוב בעקבות קשיים כלכליים. החנות שנמצאת בדיסלדורף וגודלה מעל 5,000 מטרים רבועים, קיימת 115 שנים ומעסיקה מעל מאה עובדים שעומדים לאבד את מקום עבודתם.

* מחר (חמישי) יערך בבית ביאליק ערב בנושא "שירת האהבה בספרות ובאופרה" לציון 420 שנה לצאת "רומיאו ויוליה" של שייקספיר. משתתפים: פרופ' יהואש הירשברג, הילה בג'ו – זמרת סופרן ויעל קרת – פסנתר. יום חמישי, 31/12, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-3 בינואר ייערך בתולעת ספרים ערב לכבוד הספר "המדיום באמנויות: סוגיות אסתטיות ותרבותיות" מאת חנה הרציג. משתתפים: פרופ' אפרת ביברמן - חוקרת בתחום התיאוריה של האמנות, ד"ר עודד מנדה-לוי - חוקר ספרות ומשורר, ד"ר מיכל בן חורין - חוקרת בתחומי מוסיקה וספרות, ליאורה בינג-היידקר - משוררת, מתרגמת וחוקרת בתחום המחול וד"ר רון וידברג - מוסיקולוג וקומפוזיטור. יום ראשון, 3/1, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-8 בינואר יערך בצוותא בתל אביב אירוע לכבוד הספר "קטעים מתוך חומר החיים" מאת יצחק לבני. משתתפים: אלאונורה לב, אורי אבנרי, אורי שנער, אברהם בלבן, חיים טופול, ירון לונדון, מולי שפירא, שלום קיטל, מירון איזקסון ומאיה אברהם. יום שישי, 8/1, 10:30, צוותא תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully