וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 61: ספר ילדים שעוסק בעבדים עורר מחלוקת קשה והורד מהמדפים

27.1.2016 / 6:10

הספר עוסק בטבח של נשיא ארה"ב הראשון שמכין לו עוגת יום הולדת, אלא שבמקור מדובר בעבד שאף ניסה לברוח. בנוסף ספרי שלגיה הוצאו מבית ספר בקטאר בעקבות תלונות הורים על ריבוי רמיזות מיניות, מחקר חדש חושף שאגדות אהובות הן עתיקות בהרבה מכפי שחשבו ועוד חדשות ספרות

מחקר חדש מגלה שמקורן של אגדות-עם מפורסמות עתיק הרבה יותר משנהוג היה לחשוב

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת המדעי "Royal Society Open Science" חושף כי אגדות-עם מפורסמות, שהועלו לראשונה על הכתב במאות ה-17 וה-18, נוצרו במקור לפני 2,500-6,000 שנה. החוקרים, ג'יימי טהרני מאוניברסיטת דורהאם ושרה גרסה דה-סילבה מאוניברסיטת ליסבון, ביצעו מחקר פילולוגי מקיף של יותר מ-250 אגדות-עם והצליחו למצוא עדויות לכך שרוב האגדות עתיקות הרבה יותר משנהוג היה לחשוב עד עתה (רוב החוקרים סברו שהאגדות נוצרו כמה מאות שנים לפני שהועלו לראשונה על הכתב בעת החדשה המוקדמת). "ג'ק והאפונים", למשל, קושר על-ידי החוקרים לסדרת סיפורים בעלי עלילה דומה שהופיעו בשפות האינדו-אירופאיות כבר לפני 5,000 שנים, ואילו עלילות הדומות ל"עוץ לי גוץ לי" ו"היפה והחיה" קיימות לטענתם לפחות 4,000 שנים.

"העובדה שהסיפורים הללו שרדו כל כך הרבה זמן מבלי שעלו על הכתב, היא די מדהימה", אמר ד"ר טהרני לגרדיאן, "הם עברו מפה לאוזן הרבה לפני ששפות כמו אנגלית, צרפתית ואיטלקית היו קיימות בכלל. הם ככל הנראה סיפרו אותם בניבים עתיקים של שפות אינדו-אירופאיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרדו אלפי שנים בלי שהועלו על הכתב. "היפה והחיה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ספר ילדים שעוסק בעבדים של ג'ורג' וושינגטון עורר מחלוקת קשה והורד מהמדפים

ספר הילדים "עוגת יום הולדת לג'ורג' וושינגטון" מאת רמין גאנשרם יצא לאור ב-5 בינואר וחולל מיד סערה שהובילה לגניזתו ע"י ההוצאה. הספר מספר על הרקולס – הטבח של נשיא ארה"ב הראשון ג'ורג' וושינגטון – שיחד עם בתו דליה מכין עוגה לכבוד יום הולדתו של הנשיא האהוב. במציאות, הרקולס אכן היה טבחו של וושינגטון, אך היה עבד שאף ניסה לברוח.

מיד עם צאתו לאור ספג הספר ביקורת קשה על התעלמותו מקשיי העבדים ומהיותם כבולים לאדונם. גם באתר אמזון הוא זכה ליותר ממאה דירוגים של כוכב אחד (הדירוג הנמוך ביותר האפשרי). הביקורת הזו הובילה בסופו של דבר את הוצאת סכולאסטיק להוריד את הספר מהמדפים. "אף על פי שאנחנו מכבדים את כשרונם ומקצועיותם של הסופר, המאייר והעורך", נכתב בהודעה לעיתונות מטעם ההוצאה, "אנחנו מאמינים שבהיעדר רקע היסטורי אודות עוולות העבדות [...] הספר עלול ליצור מצג שווא לגבי מציאות חייהם של העבדים. לכן החלטנו לגנוז אותו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוצאת "פינגווין ראנדום האוס" הודיעה שתואר אקדמי לא יהווה יותר תנאי קבלה לעבודה בשורותיה

הוצאת "פינגווין ראנדום האוס", אחת מהוצאות הספרים הגדולות בעולם, הודיעה השבוע כי תפסיק לדרוש ממועמדים לעבודה בשורותיה להחזיק בתואר אקדמי. לדברי ההוצאה, המהלך נעשה על מנת לאפשר לאוכלוסיה מגוונת יותר לעבוד בחברה – ללא קשר לרקע ממנו היא מגיעה. "זו יריית הפתיחה בדרך להפוך את עולם המו"לות למכיל ומגוון יותר משהיה עד עתה", אמר מנהל משאבי האנוש של ההוצאה, ניל מוריסון, "אנחנו מאמינים שהמהלך הזה קריטי לעתידנו; על מנת להוציא את הספרים הכי טובים שמדברים לקוראים בכל מקום, אנחנו צריכים צוות עובדים שמגיע מרקעים שונים ומשקף אוכלוסיות שונות בחברה".

אמן מפלורידה החליט לשלב בין "מלחמת הכוכבים" ל"פו הדוב"

אמן מפלורידה החליט לשלב בין "מלחמת הכוכבים" ל"פו הדוב"
ג'יימס הנס, מאייר ומעצב מפלורידה, החליט לדמיין כיצד היו נראות דמויות מ"מלחמת הכוכבים" אם הן היו משתלבות בעלילות פו הדוב. בסדרת איורים שפרסם באתר הבית שלו תחת הכותרת "Wookie the Chew", אייר את צ'ובאקה כפו הדוב, את הנסיכה ליאה ככריסטופר רובין ואילו איה החמור הפך לכלי יבשתי אימפריאלי (AT-AT).

פו הדב, מלחמת הכוכבים. James Hance, Etsy, צילום מסך
פו הדב, מלחמת הכוכבים/צילום מסך, James Hance, Etsy
פו הדב, מלחמת הכוכבים. James Hance, Etsy, צילום מסך
פו הדב, מלחמת הכוכבים/צילום מסך, James Hance, Etsy
פו הדב, מלחמת הכוכבים. James Hance, Etsy, צילום מסך
פו הדב, מלחמת הכוכבים/צילום מסך, James Hance, Etsy
פו הדב, מלחמת הכוכבים. James Hance, Etsy, צילום מסך
פו הדב, מלחמת הכוכבים/צילום מסך, James Hance, Etsy
פו הדב, מלחמת הכוכבים. James Hance, Etsy, צילום מסך
פו הדב, מלחמת הכוכבים/צילום מסך, James Hance, Etsy
פו הדב, מלחמת הכוכבים. James Hance, Etsy, צילום מסך
פו הדב, מלחמת הכוכבים/צילום מסך, James Hance, Etsy
פו הדב, מלחמת הכוכבים. James Hance, Etsy, צילום מסך
פו הדב, מלחמת הכוכבים/צילום מסך, James Hance, Etsy

הפערים הכלכליים בין סופרים בבריטניה הולכים וגדלים: שליש מהרווחים בשוק הספרים מגיע לאחוז אחד מהסופרים

נתונים חדשים שפרסמה חברת Nielsen BookScan אודות שוק הספרים בבריטניה חושפים פערי רווח הולכים וגדלים בין סופרים שונים. על פי הנתונים, בבריטניה פועלים כ-55,000 סופרים, כשסכום המכירות הכולל של שוק הספרים עומד על 1.49 מיליארד פאונד. 500 הסופרים הנמכרים ביותר בבריטניה (1% מהסופרים) מרוויחים 32.8% מהסכום הזה, מתוכם 50 המובילים (0.1% מהסופרים) אחראים על 13% מהרווחים, שהם כמעט 2 מיליון פאונד. הרווחים של 50 הסופרים הנמכרים ביותר עלו ביותר מ-21% לעומת השנה שעברה.

על פי הנתונים, סופרת הילדים ג'וליה דונלדסון מובילה זו השנה שישית ברציפות את טבלת הסופרים המרוויחים ביותר בבריטניה עם מכירות בשווי 14 מיליון פאונד, ואחריה נמצאים דיוויד וויליאמס עם רווחים של 11 מיליון פאונד וג'יי קיי רולינג עם 8 מיליון. את החמישיה המובילה סוגרים ג'ואל מוריס וג'ייסון הייזלי (7.4 מיליון) וג'יימי אוליבר (7.3 מיליון).

עוד באותו נושא

אהבה לא קונבנציונלית: "ילדים" הוא ספר טוב על אנשים שמתבגרים

לכתבה המלאה
ג'יי קיי רולינג. GettyImages
רווחית סך הכל. ג'יי קיי רולינג/GettyImages

ברון הסמים המקסיקני אל צ'אפו קיבל לתאו בכלא את הספר "דון קיחוטה" על מנת לעודד את רוחו

לפני מספר שבועות עצרו הרשויות במקסיקו את ברון הסמים חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, לאחר שברח מהכלא חצי שנה קודם לכן. מנהל הכלא שבו מוחזק אל צ'אפו, אדוארדו גואררו, התראיין השבוע לרדיו מקומי וסיפר כי רשויות הכלא נתנו לאסיר את הספר "דון קיחוטה" על מנת לעודד את רוחו. "הוא הגיע לכלא מדוכא ובעיקר עייף – עייף מחצי שנה של הסתתרות כאסיר נמלט", אמר גואררו; "נתנו לו את דון קיחוטה כי אנחנו מאמינים שמדובר בספר מצוין שיכול לעזור לו". גואררו לא ציין אם אל צ'אפו החל לקרוא בספר.

ברון הסמים המקסיקני אל צ'אפו בתא הכלא, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
חי את החלום הבלתי אפשרי. אל צ'אפו בתאו בכלא/צילום מסך, טוויטר

עיריית סיאטל מציעה לסופרים לגור במגדל ששומר על גשר בעיר ולכתוב בהשראת המקום

עיריית סיאטל פרסמה לאחרונה קול קורא המציע לסופרים לגור במשך שלושה חודשים במגדל השמירה שצמוד לגשר פרמונט (Fremont) בעיר. הסופר שייבחר יקבל 10,000 דולר לשלושה חודשים כדי ליצור במקום, ועל פי העירייה מצופה ממנו "לחקור לעומק את הגשר ולהוציא תחתיו יצירה ספרותית שתתכתב עם השהות שלו שם ותפורסם בשנת 2017, אז יציינו 100 שנים לבנייתו של הגשר".

אפליקציות חדשות מבטיחות להעשיר את חוויית הקריאה

אפליקציה חדשה בשם "Crave" מבקשת להתאים את חוויית הקריאה למאה ה-21; בכל יום נשלחים למשתמשים קטעי טקסט קצרים (עד 1,000) מילים, כשבמהלך הקריאה הקצרה מופיעים על המסך סרטוני וידאו של הדמויות, הודעות טקסט שהדמויות שולחות בינן לבין עצמן, הודעות טוויטר מכותב הספר או תמונות נעות. התקווה של המפתחים, שבראשם עומד הישראלי זיו נבות, היא ליצור חוויה אינטראקטיבית שתתאים את הקריאה לאופן שבו אנשים משתמשים בטכנולוגיה בימינו. עם זאת, האפליקציה מיועדת בשלב זה רק לספרות רומנטית באנגלית.

גם אפליקציית "Booktrack" מבטיחה להעשיר את חוויית הקריאה הדיגיטלית והיא מציעה פסקול מתאים לכל ספר שנמצא במערכת שלה; פס הקול מורכב ממוזיקה, קולות רקע ואפקטים שמתאימים עצמם באופן דינמי למקום בספר שבו הקורא נמצא. המפתחים טוענים שהאפליקציה תביא למהפכה בעולם הספרות, בדיוק כמו שהוספת הקול לסרטי הקולנוע האילמים שינתה את הקולנוע באופן מהותי.

ספרים. ShutterStock
אולד סקול/ShutterStock

ספרי שלגיה הוצאו מבית ספר בקטאר בעקבות תלונות הורים על ריבוי רמיזות מיניות

האתר "דוחא ניוז" דיווח השבוע כי מועצת החינוך העליונה בקטאר החליטה להוציא מבית ספר יסודי במדינה את ספרי "שלגיה ושבעת הגמדים", עיבוד לילדים בליווי איורים מסרט הקולנוע של דיסני, בעקבות תלונות שהגיעו מהורים על ריבוי של רמיזות מיניות בספר.

הגרדיאן מדווח שלאחרונה ביטלה קטאר גם את הקרנת הסרט "הנערה הדנית" (המבוסס על ספר מאת דיוויד אברסהוף) כיוון שהוא עוסק בחייה של טרנסג'נדרית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שימו לב למבט התאוותני בעיניה. שלגיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוצאת מארבל הכניסה לגיליון האחרון של הקומיקס איירון-מן דמות מיוחדת בהשראת ילד בן 6 החולה בהמופיליה

כשמקס לוי היה בן 3 הוכנסה לגופו לוחית מתכת כדי לאפשר לטפל ביעילות גדולה יותר בהמופיליה ממנה הוא סובל (מחלת שנובעת מליקוי במנגנון קרישת הדם). כמה ימים לפני כן ראה מקס את הסרט "איירון מן", ולדברי אביו, כששמע שהוא עומד לעבור ניתוח להשתלת לוחית מתכת בחזהו, הגיב בשמחה גדולה כיוון שגם לאיירון מן יש לוחית מתכת בחזה. זה היה הרגע שבו אביו החליט לכנות את בנו "איירון מקס" – כינוי שמקס אימץ בחום.

סיפורו של מקס הגיע לאנשי הוצאת מארוול, המוציאה לאור את הקומיקס "איירון מן", והם החליטו לכלול בגיליון החדש שלהם גירסת קומיקס של דמותו - איירון מקס. "אני חושב שזה די מגניב להופיע בקומיקס", אמר מקס ל-NBC, "וזה גם יכול לגרום לילדים חולים אחרים לא לפחד".

מצרים השיקה את הספריה הדיגיטלית הגדולה בעולם

הממשלה המצרית השיקה לאחרונה את "בנק הידע המצרי" – אתר אינטרנט שעל פי טענת המצרים מהווה את הספריה הדיגיטלית הגדולה בעולם. האתר מאפשר גישה (בערבית ובאנגלית) לספרים, כתבי עת, תמונות, קבצי אודיו, קבצי וידאו ותוכנות מרחבי העולם. לכל מחשב בעל כתובת IP מצרית תתאפשר כניסה בחינם לאתר.

האתר הושק ע"י נשיא מצרים עבדל פאתח אל-סיסי באירוע חגיגי שנערך בבית האופרה בקהיר במסגרת חגיגות "יום הצעירים" במצרים. על פי העיתון קהיר פוסט, ביום הפתיחה נכנסו לאתר כ-1.8 מיליון מבקרים.

חדשות בשורה

* קייטלין ג'נר חתמה על חוזה עם הוצאת "Grand Central" לפרסום ממואר על תהליך הפיכתה לאישה. את הספר היא תכתוב יחד עם העיתונאי באז בסינגר, והוא עתיד לצאת לאור באביב 2017.

* הערב (רביעי) יערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב השקה לכבוד הספר "דיו של שלג" מאת נדיה עדינה רוז (הוצאת הליקון-אפיק). משתתפים: ליאל אלכסנדרה אדמון, דרור בורשטיין, יעל טומשוב-הולנדר, ריקי כהן, אגי משעול, תום הדני נווה וגיא פרל. יום רביעי, 27/11, 20:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יערך בבית ביאליק ערב לציון 20 שנה לזכייתה של ויסלבה שימבורסקה בפרס נובל, בהשתתפות רפי וייכרט וירונה כספי. יום חמישי, 28/1, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-31 בינואר יערך בחנות הספרים "המגדלור" אירוע השקה לספר "אגדת אסטריד" מאת שהם סמיט, המספר על חייה ויצירתה של סופרת הילדים השוודית אסטריד לינדגרן. יום ראשון, 31/1, 17:00, לבונטין 1, תל אביב. האירוע מתאים לגילאי 7 ומעלה, הכניסה חופשית.

* ב-31 בינואר יערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב לכבוד הספר "מזרח לירח" מאת שלומי חתוכה בהשתתפות יעקב ביטון, גלעד רוט וגונן ויזל. יום ראשון, 31/1, 20:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully