וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכר את היריבות באירוויזיון 2016: גוש השכנות

22.3.2016 / 0:00

הספירה לאחור לקראת אירוויזיון 2016 יוצאת לדרך ויניב דורנבוש עושה עבורכם סדר בכל המדינות שינסו למנוע את הניצחון מחובי סטאר. והפעם: מלטה, יוון, אוסטרליה וקפריסין

בימוי: אלעד וייסמן ויואב צפיר

(בסרטון: הקליפ של "Made of Stars")

seperator

יש דברים שקשה להבין איך הם עדיין מתקיימים כשאנחנו כבר עמוק בתוך 2016. בין הדברים האלו אפשר למנות את האנשים שמתלהבים מאפליקציות מטופשות שמחליפות פרצופים, אנשים שעדיין אומרים "שיהיה לך יום טוסט" ואת תחרות הזמר הגדולה באירופה, בעולם וביקום כולו - האירוויזיון. התחרות הזאת, שלא משנה אם אתם צופים בה או לא, אוהבים אותה או בזים לה - מצליחה לעורר אמוציות שקשה להסביר.

וכשאתה נמנה על אוכלוסיית חובבי האירוויזיון, המעורבות הרגשית גבוהה שבעתיים, מה שבעתיים - פי דוז פואה. כל חובב אירוויזיון מכיר את הרגע המפחיד הזה שבו הוא מפרסם את הדירוג שלו, את השיר האהוב עליו, את השיר השנוא עליו - ואז נחשף למתקפות עזות של חובבים אחרים. צבא האמת של שי חי במתקפה משולבת על אור סיונוב? משחק ילדים. נראה אתכם אמיצים באמת ואומרים בקול רם שהשיר של אוקראינה גרוע. הקרבות על זהות המנצח, למי מגיע המקום האחרון, האם השיר הישראלי הוא יצירת מופת או בושה קשים במיוחד, וכל מעריץ מאמין באופן מוחלט שיש רק אמת אחת - והיא האמת שלו.

אמרנו כבר שלא ברור איך התחרות עדיין מתקיימת? אז לא רק שהיא מתקיימת, היא ממשיכה להיות גדולה ופופולרית. ב-61 שנותיה השתתפו בה 52 מדינות, והשנה בשטוקהולם לא פחות מ-43 שירים ינסו לכבוש את אירופה, השוואת השיא שנקבע ב-2008 בבלגרד והושווה ב-2011 בדיסלדורף. תודה לאל, בגמר הגדול ישתתפו "רק" 26 שירים, אחרי שבשנה שעברה 27 שירים הגיעו לגמר. הסיבה: השנה אוסטרליה תיאלץ לצלוח את שלב חצי הגמר.

בשבועות הקרובים ננסה לעשות לכם סדר בבלאגן הזה גם אם אתם לא נמנים על הגרעין הקשה של חובבי האירוויזיון ונכיר לכם את העולם האנטישמי שינסה למנוע שוב מישראל לזכות בתחרות. בכל שבוע נבקר באזור אחר באירופה, וניתן לכם להחליט לבד מי מבין עשרות המתמודדים ראוי לקטוף את התואר הנכסף השנה. על כל שיר אכתוב את דעתי, מה חושבים עליו בפורומים וברשתות החברתיות בארץ ובעולם, ומה אומרות בורסות ההימורים. מדי שבוע גם נעדכן במצב של ישראל בדירוג שלא מפסיק להתעדכן.

ואחרי ההקדמה הארוכה הזאת - בואו ניגש לתכל'ס. האזור הראשון - השכונה: מלטה, יוון, קפריסין, אוסטרליה וכמובן - ישראל. רגע, מה? אוסטרליה? כן. המדינה ביבשת התחתונה לא שייכת לאף קטגוריה, ולזכר אותן שנים בהן האוסטרלים מנעו מישראל העפלה למונדיאל בבית האוקיאני בו שיחקה ישראל, נשים אותם איתנו. שנתחיל?

מלטה: Ira Losco - "Walk on Water"

האי הזעיר החל להשתתף באירוויזיון ב-1971, אבל ב-1975, אחרי כישלון שלישי משלוש השתתפויות, פרשה מלטה מהתחרות, אליה חזרה רק ב-1991 ומאז לא פספסה אף שנה. שנות ה-90 היו נוצצות למדי, עם שמונה פעמים בטופ 10. שנות ה-2000 כבר נצצו פחות - אמנם מלטה סיימה פעמיים במקום השני, אך גם חמש פעמים בחמשת המקומות האחרונים, מהם פעם אחת במקום האחרון עם נקודה אחת. וזה עוד טוב: חמש פעמים מלטה כלל לא עלתה לגמר, כולל התחרות האחרונה בווינה. ומנגד יש את אירוויזיון הילדים, בו זכתה מלטה ב-2015 בפעם השנייה בשלוש שנים. השנה הם רוצים לזכות סוף סוף בתחרות של הגדולים, ולשם כך הם שולפים את התותחית הכי כבדה באי אחרי קיארה - אירה לוסקו.

לוסקו הביאה למלטה את המקום השני ב-2002, במרחק של 12 נקודות בלבד מהמקום הראשון. לא מעט חובבי אירוויזיון חושבים שהניצחון נשדד ממנה. השנה לוסקו ניצחה בקדם המלטזי שנפרש על פני יומיים בשיטת חצי גמר וגמר, אך הביקורות על השיר המנצח היו לא פשוטות. בתקנון של התחרות במלטה יש סעיף שאומר שהקדם בוחר את המבצע בלבד וכי קיימת אפשרות להחלפת השיר. והשיר אכן הוחלף, ממשהו אירוויזיוני-נוסחתי שהיה יכול להגיע גבוה מאוד אם השנה היתה 1996, למשהו הרבה יותר מוצלח, כזה שאפשר גם לשמוע ברדיו ושיכול לקבל חיים מחוץ לאירוויזיון. סוכנויות ההימורים אוהבות את השינוי ומלטה מדורגת במקום החמישי בסיכויי הזכייה. הדירוג האישי שלי מפרגן אבל קצת פחות, מקום שמיני.

הימור: גם לפי סוכנויות ההימורים וגם בדירוג שלי מלטה מדורגת במקום השלישי בחצי הגמר הראשון, שנחשב לטוב יותר, כך שאני מרגיש בטוח להמר עליה כעולה לגמר, שם היא תסיים בטופ 10.

קפריסין: Minus One - "Alter Ego"

האי השכן משתתף באירוויזיון כמעט ללא הפסקה משנת 1981 ולמרות זאת מעולם לא זכה לארח את התחרות. מתוך 32 פעמים בהן השתתפו, הקפריסאים הגיעו רק תשע פעמים לטופ 10, כשהפעם האחרונה כללה את השוואת הישג השיא שלהם, המקום החמישי וזה קרה רק ב-2004. ומאז - איך אומרים ביוונית אוי ואבוי? בעשור האחרון קפריסין הגיעה לגמר רק ארבע פעמים, אחת מהן בשנה שעברה כשיאניס קראגיאניס הפתיע עם הבלדה המרדימה שלו והשתחל לגמר, שם התרסק במקום ה-22. ההלם הגדול היה ש"רק" 10 נקודות מתוך ה-11 הגיעו מיוון.

השנה הקפריסאים מפתיעים עם שיר כיפי לגמרי, שכולנו אהבנו כבר ב-2004 כשהקילרז שרה אותו. כמובן שלא מדובר בהעתקה אלא באותו סגנון, ואין בזה שום דבר רע, להפך. ללהקה קוראים מינוס וואן, ואם חבריה יפגיזו בהופעה - הם יגיעו דווקא לפלוס פלוס בטבלת הניקוד, ומי יודע - אולי ישברו שיא. סוכנויות ההימורים אוהבות ובין מדינות חצי הגמר הראשון קפריסין מדורגת חמישית. אצלי היא אפילו גבוהה יותר - במקום השני. בסיכויי הזכייה השיר מדורג 13, בטעם האישי שלי הם במקום הרביעי.

הימור: בטוח בגמר, מגיע לו טופ 10, אך להקות בסטייל הזה נוטות ליפול.

יוון: Argo - "Utopian Land"

בשנה שעברה כתבתי כאן על איך יוון הפכה ממדינת אירוויזיון כושלת לסיפור הצלחה, לאורחת קבועה בגמר ולאחת הבטוחות כמעט בטופ 10. ובכן, ב-2016 זה לא המצב. אם במרוצת השנים חשבתם על הבלאגן ברשות השידור, חשדות לשחיתות וחוסר שקיפות - מגיעה רשות השידור היוונית. רשות השידור שנסגרה לפני כשנתיים, הוחלפה בתאגיד שידור חדש, שנסגר בקיץ האחרון והוחלף על ידי רשות השידור הישנה - ERT. מנהל הרשות הישנה החליט לבטל את הקדם אירוויזיון שהיה נהוג במדינה ולשלוח להקה בבחירה פנימית, כשלעם היושב ביוון לא היתה שום נגיעה לבחירה.

והתוצאה? מאז שנת 2004, עת הונהג חצי הגמר ולאחר מכן שני חצאי הגמר, יוון תמיד הגיעה לגמר. בשנה שעברה היוונים סיימו במקום ה-19 המאכזב, כשקפריסין מעניקה להם רק 8 נקודות. השנה לא בטוח שגם את זה הם יקבלו. בנוסף ליוונית ולאנגלית, השיר כולל ביטויים ביוונית פונטית, אותה דוברים יוונים מאזור פונטוס, על חוף הים השחור במזרח טורקיה של ימינו. פזמון השיר אומר "אנחנו עליית השמש הזורחת, תרקדו איתנו ותעשו קצת כיף", אבל לפי סוכנויות ההימורים כיף זה לא יהיה. מבין מדינות חצי הגמר הראשון יוון מדורגת במקום ה-14 שאינו מוביל לגמר, אצלי היא במקום ה-15. בסיכויי הזכייה הכלליים אוי לבושה, יוון במקום ה-34 גם בסוכנויות וגם אצלי.

הימור: אירופה תיתן ליוון סטירת לחי, היוונים יצאו לרחובות וישרפו מכוניות, יוון תפרוש מהאיחוד האירופי ותחזור לדרכמות. או שאולי סתם לא תעלה לגמר בלי שום דרמה מיותרת.

אוסטרליה: Dami Im - "Sound Of Silence"

לפני שנתיים אוסטרליה קיבלה הזמנה חד-פעמית להשתתף באחד מחצאי הגמר עם שיר שלא כחלק מהתחרות. בשנה שעברה זה הפך להזמנה חד-פעמית להשתתף ולהתחרות. אבל כמו שאנחנו יודעים - שטח ששוחרר לא יוחזר, ואוסטרליה תשתתף גם השנה, אבל הפעם היא תצטרך לעבור את שלב חצי הגמר. אז גם השנה אנשי היבשת התחתונה לא שולחים את סיה, גם לא את קיילי מינוג, אפילו לא את דני מינוג. אחרי ההצלחה והמקום החמישי בשנה שעברה, אוסטרליה מנסה לכוון גבוה ושולחת את דמי אים, שנולדה בקוריאה והיגרה עם משפחתה בגיל 9. היא זכתה ב-2013 באקס פקטור והקריירה שלה יצאה לדרך.

האם היא תצליח לשחזר את ההצלחה של השנה שעברה? בדירוג האישי שלי אוסטרליה מדורגת שלישית בחצי הגמר השני ובמקום השביעי הכללי. לפי סוכנויות ההימורים מצבה אפילו טוב יותר: מבין מדינות חצי הגמר השני היא מדורגת במקום הראשון, ובסיכויי הזכייה הכלליים אוסטרליה במקום הרביעי.

הימור: טופ 10 קל.

ישראל: חובי סטאר - "Made of Stars"

בשבוע שעבר כתבתי כאן את דעתי על השיר. לצד טוקבקים מפרגנים (תודה, קראתי את כולם!) היו גם כאלה ששלחו אותי לישון על האף וקראו לי "עיתונאי וונאבי", כולל איום "לטפל" בי (תודה, קראתי גם אתכם). את דעתי על השיר לא שיניתי - הוא לא מרגש, לא מתרומם, בפזמון האחרון סוף סוף מרגישים שהולך לקרות משהו, ואז מגיע הסיום הקשה. והנה, הפתעה: כשעשיתי את הדירוג שלי מצאתי את עצמי נותן לו את המקום ה-10 בחצי הגמר השני, שמוביל לגמר. בדירוג הכללי ישראל מופיעה אצלי במקום ה-25, גבוה יותר מרוב הדירוגים שראיתי של חובבים בעולם.

אפשר למצוא לזה שני הסברים: הראשון, כל מה שדירגתי מהמקום ה-26 ומטה באמת באמת מחריד, ולצד העובדה שיש לא מעט שירים טובים השנה, יש גם לא מעט כאלה שגורמים לקנא מעט בעיוורים ובחירשים. ההסבר השני - באירוויזיון הלאומיות משתלטת על כל חלקה טובה ומצליחים לתרץ דירוג גבוה יותר ממה שבאמת מאמינים בו. חוץ מזה - השיר נבחר, נסגר, אין אפשרות לשנות, ומי לא חולם על לשמוע איזושהי מגישה במבטא כבד אומרת "איזראל 12 פוינטס"?

רוצים עוד עידוד לשיר הישראלי? בסקר שעשו באתר החובבים wiwiblogs הגרסה החדשה נבחרה כמועדפת על ידי כמעט 58% מתוך כ-1,400 הצבעות. המקור הועדף על ידי 20% בלבד. בסוכנויות ההימורים לא מתרגשים, וחובי מדורג במקום ה-11 בחצי הגמר, מקום שלא עולה לגמר, אך גבולי ועוד יכול להפתיע . בדירוג סיכויי הזכייה הכללי הוא מדורג כרגע במקום ה-29. האם צריך להתרגש מזה? לא ממש. ב-23 במרץ בשנה שעברה נדב גדג' דורג במקום ה-27. איפה הוא סיים - כולנו זוכרים.

הימור: למרות הניסיונות להיות אופטימי, לא עולה לגמר. אם מפתיע ועולה - מקום 21 ומטה.

עוד באותו נושא

לילה טוב אירופה: העיבוד החדש לשיר הישראלי לאירוויזיון מרדים

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully