וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפזמונאי והמשורר יורם טהרלב הלך לעולמו בגיל 84

6.1.2022 / 8:36

טהרלב, אחד מחשובי הפזמונאים בתולדות המדינה, כתב מאות שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל, בהם "אינך יכולה", "אתה לי ארץ", "גבעת התחמושת", "שהשמש תעבור עליי", "ישנן בנות", על כפיו יביא" ורבים אחרים. ארונו יוצב מחר בהבימה. הרצוג: "פועלו העצום ילווה אותנו לדורות"

יורם טהרלב בא לראות את ה"הר הירוק תמיד". תאגיד כאן
כתב מאות שירים. יורם טהרלב/תאגיד כאן

הפזמונאי והמשורר יורם טהרלב הלך לעולמו בגיל 84 - כך נודע הבוקר (חמישי). ארונו של טהרלב יוצב מחר בשעה עשר בבוקר באולם מסקין בתיאטרון הבימה, והציבור יוכל לעבור על פניו.

טהרלב כתב מאות שירים ופזמונים, ביניהם שירי אהבה, מולדת טבע, רעות והומור הנסמכים בחלקם על חוויות נעוריו בקיבוץ. בין שיריו הידועים: "בפרדס ליד השוקת" שכתב על המטעים בהם עבד ואליהם נהג ללכת להתבודד, "גבעת התחמושת", "ההר הירוק תמיד", "הבלדה על יואל משה סלומון" על ייסוד פתח תקווה, "עוד לא תמו כל פלאייך", "אינך יכולה", "בשביל אל הבריכות", "שהשמש תעבור עליי", "היה לי חבר היה לי אח", "על כפיו יביא", "ישנן בנות", "קום והתהלך בארץ", "חסקה", "חשמל זורם בכפות ידיך", "נח", "לפעמים אני מרגיש שאני צריך כנפיים", "הדרך אל הכפר", "אתה לי ארץ", "החולמים אחר השמש", "בלדה על סוס עם כתם על המצח" ורבים אחרים.

נורית זרחי. דניאל צ'צ'יק, הארץ
"הוא היה בן אדם יוצא דופן". נורית זרחי/הארץ, דניאל צ'צ'יק

טהרלב נולד וגדל בקיבוץ יגור, בנו של הסופר והמשורר חיים טהרלב. בשירותו הצבאי שימש כתב בעיתון "במחנה". בהיותו סטודנט בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב הכיר טהרלב את המשוררת נורית זרחי, לימים כלת פרס ישראל, לה נישא באוגוסט 1963. לבני הזוג נולדו שתי בנות - הציירת רוני טהרלב, ואראלה - ולאחר 13 שנות נישואין הם נפרדו. בשנת 1978 נשא טהרלב את לינדה, ילידת ארצות הברית שהלכה לעולמה בשנת 2011, ונולדו להם הבן דניאל והבת מיכל. טהרלב התגורר בשנים האחרונות בהרצליה. נכדתו היא המוזיקאית קמה ורדי.

זרחי ספדה לטהרלב בשיחה עם וואלה! תרבות. "יורם היה בן אדם יוצא דופן, וכל מי שהכיר אותו נוכח בזה. היתה בו את הקלות בכל דבר שהוא עושה. היו לו כישרונות מרובים ואינטיליגנציה מבריקה. הוא התמצה במחשבים ובנפלאות הדיגיטל יותר מכל הילדים. במידה והתקרבת אליו, תמיד אי אפשר היה שלא להבחין ברוחו הטובה, בחוש ההומור שלו ובהרגשה שלו שאפשר להתמודד עם החיים. היתה לו תכונה שהוא מקבל את החיים ויודע להסתכל על הצד המואר בהם. הוא לא הסתיר לעצמו את החיים", סיפרה.

"אחרי שיורם עזב את יגור, עוד לפני שהיה בן 30, בתוך זמן קצר ביותר הפך לפזמונאי מבוקש, והפך לאחר הפזמונאים המרכזיים של דור מסויים של כתיבה. ועשה הכל בקלות. מסוג האנשים שלא מזיעים", הוסיפה. "זה לא שהוא ידע רק לכתוב. הכל נעשה אצלו בתבונה ובלי יהירות. אני זוכרת שנסענו לאנגליה פעם, וחצינו איזה יער. אמרתי ליורם: 'על מה נדבר?'. יורם אמר: 'על רכילות אני לא מדבר'. אז כמעט לא היה לנו על מה לדבר. הכל נראה לו מלוכלך מדי לדבר עליו - חברים למקצוע, חברים לעבודה וחברים-חברים. היתה בו נכונות לקבל באופן חיובי אנשים אחרים שכותבים ועוסקים בתחומים שלו - וזה דבר נדיר. יש לי שתי ילדות ממנו, וזו מתנה גדולה".

עוד בוואלה!

יורם טהרלב: "ישנם בארץ 18 אנשים שראויים לפרס ישראל, ואני אחד מהם"

לכתבה המלאה
יורם טהרלב. באדיבות המשפחה
כתב מאות שירים. יורם טהרלב/באדיבות המשפחה

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד אף הוא לפזמונאי. "עוד לא תמו כל פלאיו. לבי נחמץ בכאב גדול עם לכתו של ענק השירה הישראלית יורם טהרלב שהארץ זרמה בעורקיו, שהשמש עברה מעליו, ושכתב את היפים שבשיריה של האומה", מסר הרצוג. "פועלו העצום הוא נכס צאן ברזל שילווה אותנו לדורות. מילות שיריו וכתיבתו ימשיכו להאיר את דרכנו ויספרו את סיפורנו. תנחומיי הכנים בשם כל ישראל למשפחתו ואוהביו".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי יצירתו של טהרלב "תישאר איתנו לעד", כלשונו. "האיש ששיריו שזרו בליבנו את אהבת הארץ, וסיפרו על אנשיה, פלאיה ומלחמותינו למענה, הלך מאיתנו הבוקר. קום והתהלך בארץ, עוד לא תמו כל פלאייך, גבעת התחמושת ויצירות רבות נוספות פרי עטו הפכו לנכסי צאן ברזל, פסקול של מדינה. שיריו ליוו את המדינה לאורך שנים - בעצב ובשמחות, בימי מלחמה ושלום", מסר.

"אינך יכול, ככה סתם ללכת", כתב בטוויטר שר החוץ, יאיר לפיד. "מרכין ראש על לכתו של יורם טהרלב. פסקול של מדינה שלמה הלך מאתנו יחד אתו. יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, הביע אף הוא את צערו על מות הפזמונאי. "יצירותיו של טהרלב שזורות בסיפור הקמתה של מדינת ישראל. שירים רבים כמו "גבעת התחמושת" ו"שירו של צנחן" נתנו השראה לדורות של לוחמים ותרמו לאחוות הלוחמים ולגבורת צה"ל. יורם עזב אך מנגינתו תמשיך ללוות אותנו לדורות. יהי זכרו ברוך", מסר.

באיגוד אמני ישראל אמרו כי טהרלב הוא "מגדולי הפזמונאים והיוצרים של התרבות הישראלית לדורותיה". יו"ר הארגון, רון גנג, אמר כי "אמני ישראל איבדו היום אחד את האמנים המוכשרים, המקוריים, השנונים והאהובים שידענו. עם רפרטואר בלתי נגמר של מאות שירים, שזכו לביצועים אלמותיים של מיטב האמנים, עשרות שיתופי פעולה ומופעים מקוריים איתם עלה על הבמות בכל רחבי הארץ. הטקסטים שלו רלוונטיים תמיד, חוצים גילאים ודורות, והם יישארו איתנו עוד זמן רב אחרי לכתו. יהי זכרו ברוך".

טהרלב כתב את פזמונו הראשון כשהיה בן 26: "את ואני והרוח" נכתב במהלך נסיעת אוטובוס מחיפה לתל אביב ונשכח בכיס חולצתו. זרחי שעמדה לכבס את החולצה מצאה את השיר והציעה להלחינו. טהרלב שהכיר בזמנו את נחום היימן, אז חבר קיבוץ בית אלפא, שלח לו את שיר האהבה.

רבים מבין שיריו של טהרלב השתתפו בפסטיבלים ותחרויות זמר שונות, כולל האירוויזיון. בשנת 1981 פרסם את ספר הפזמונים הראשון שלו "לאוהבים את האביב". בשנת 1982 זכה שירו "הורה", בביצועו של אבי טולדנו במקום השני בתחרות האירוויזיון. רבים משיריו נכתבו בגוף ראשון נקבה, חלקם היתוליים וחלקם רציניים.

על המנגינות שליוו את מילותיו חתומים חתני פרס ישראל לזמר עברי כמו משה וילנסקי, נחום היימן, נורית הירש, מתי כספי, מוני אמריליו, שלום חנוך ואפי נצר. למרות פועלו הרב, טהרלב עצמו מעולם לא זכה בפרס הנחשק. "אני מעדיף לא להתייחס לזה. רק אומר שישנם בארץ 18 אנשים שראויים לפרס, ואני אחד מהם", אמר בשנת 2015 בריאיון לוואלה! תרבות.

קשר חברות מיוחד נרקם בין טהרלב והמלחין יאיר רוזנבלום, שיצר עמו להיטים ללהקות הצבאיות בהם: "ישנן בנות", "היה לי חבר היה לי אח", "שירו של צנחן" ו"אין כבר דרך חזרה". את שיריו ביצעו לאורך השנים כמה מכוכבי הפופ והרוק של שנות ה-70 כמו החלונות הגבוהים, גידי גוב, רותי נבון, בועז שרעבי, הדודאים, חוה אלברשטיין, שלישיית "שוקלד, מנטה, מסטיק", ירדנה ארזי, יהורם גאון, אילנית, מייק ברנט. בשנת 1989 החליט להפסיק לכתוב שירים.

נוסף על השירים שכתב, טהרלב פרסם ספרים רבים, ביניהם קובצי פזמונים, ספרים הסוקרים את תולדות הזמר העברי ואף ספרי הומור דוגמת "וטהר לבנו" - שבו פרש בהומור ספר על אורח חיים יהודי שמצא בחנות ישנה, ועורר את חמת הממסד החרדי. בשנת 1991 אף זומן טהרלב לעמוד לדין תורה בפני בד"צ העדה החרדית. בפסק הדין שנמסר לו כתבו הרבנים: "על פי התורה עליך לשרוף את הספרים הנ"ל ולבערם מן העולם... ואולי תהא לך קצת כפרה". בשנת 2003 יצא גם ספרו "מצע אשה מצע טוב", ובו מפורשים בחריזה והומור סיפורי תשוקה מקראיים כמו רחב ויהושע, יהודה ותמר, דוד ובת שבע, ושתי ואחשוורוש ועוד.

טהרלב שימש במשך שנים רבות כעורך בהוצאת משרד הביטחון. בשנת 2006 זכה יחד עם הזמר והשחקן דודו אלהרר בפרס תמוז למפעל חיים בתחומי היצירה וההפקה. במאי 2008, לרגל חגיגות ה-60 לישראל הוציא את הספר "איזו מדינה!", בו התאים פזמונים ישראליים ידועים לאירועים וחוויות היסטוריות מימי היישוב והמדינה. באותה שנה נבחר טהרלב נבחר לקבל אות הוקרה על מפעל חיים לזמר עברי מטעם נשיא אוניברסיטת בר-אילן.

יורם טהרלב. באדיבות המשפחה
יורם טהרלב אוחז בספרו "שמחת תורה"/באדיבות המשפחה

בשנת 2015 במסגרת פסטיבל מספרי הסיפורים, העלה טהרלב את המופע "על ברכי אבות", לצד הזמרת דלית כהנא ובו התבוננויות חדשות על פרקי אבות. "מה שחסר לנו היום בארץ זו גישה קלה יותר ליהדות, ואני מנסה לגלות אותה", אמר טהרלב בראיון לוואלה! תרבות לרגל עליית המופע.

לפני ימים ספורים יצא חלקו השני של פרויקט מחווה שהוקדש לו, תחת הכותרת "יעלה ויבוא" - מיזם מוזיקלי שנועד להנציח ולכבד את יצירותיהם של גיבורי תרבות ישראלים, משוררים ופזמונאים שעצבו את פס הקול של מדינת ישראל. ביצירת האלבום לקחו חלק אמנים רבים, ביניהם יהורם גאון, יובל דיין, שירי מימון, עידן עמדי, גיא ויהל, נועם קלינשטיין, יוני בלוך ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully