וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום כיפור 2016: מדריך הסרטים השלם לצפייה ביתית

5.10.2016 / 6:51

הבמאים היהודים שגם ככה תמיד מענים את נפשם, הסרטים שחייבים להשלים כי אתם היחידים בעולם שלא ראיתם אותם ועוד: שלושה תפריטי צפייה למרתונים קולנועיים ביום כיפור

יח"צ - חד פעמי

(בסרטון: הטריילר של "קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים")

seperator

איך דברים משתנים פה מהר. עד לפני עשור וחצי בסך הכל, ספריות וידאו בימים שלפני יום כיפור היו כמו נתיבי איילון בחמישי בערב: רק משוגע היה נכנס לשם, ומי שכן עשה זאת, התקשה למצוא סרטים ראויים על המדפים, כי הכל כבר נחטף.

אך כבר בתחילת העשור הנוכחי, כמעט כל הספריות נסגרו, חוץ מהאוזן השלישית, שעדיין עומדת על תילה האגדי. רוב מי שבכל זאת המשיכו במסורת מרתוני הסרטים ביום כיפור, מצאו דרכים אחרות להשיג את מרכולתם.

וכיום, התמונה שונה עוד יותר. עצם הקונספט של צפייה מרתונית בסרטים, שהיתה במשך שנים חלק בלתי נפרד מהלכות כיפור של לא מעט ישראלים (חילונים), נראית כרגע כמו משהו די מנותק וארכאי. ככה זה כשיותר ויותר צמים ומכבים את כל המכשירים החשמליים, וגם אלה שלא, יעדיפו לנצל את היממה השקטה כדי לסיים עונה שלמה של סדרה. ובכלל, בימינו קצרי הרוח ועתירי הסחות הדעת, לראות סרט אחד מלא בחיק הבית זה לא מובן מאליו, כך שלצפות בכמה כאלה ברצף בכלל נשמע מופרך.

ובכל זאת, יש כאלה שעדיין עושים כך, ומסורת זו מסורת, אז כמדי שנה: הנה הצעת הגשה למרתונים קולנועיים ביום כיפור, המבוססת על מיטב הסרטים שיצאו בעת האחרונה בפורמט ביתי.

כמו בעבר, גם הפעם, המדריך מחולק לשלושה תפריטים שונים: הראשון כולל שוברי קופות שהביאו מאה אלף צופים ויותר לאולמות, ואם לא ראיתם אף אחד מהם אז כנראה שאינכם הולכים לקולנוע לעתים קרובות וזו ההזדמנות שלכם להשלים; השני מוקדש לסרטים שהופצו כאן מסחרית ולעתים גם זכו להצלחה סולידית, אבל לא היו להיטים המוניים ורבים מדי פספסו אותם; והשלישי פונה למיטיבי לכת, וכולו על טהרת יצירות קולנועיות שעוד לא הוקרנו כאן מחוץ למסגרת הפסטיבלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השפן הקטן שכח לראות את "החיים הסודיים של חיות המחמד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

רמה 1

יום שלישי

18:00

רק יאה לפתוח את מצעד הלהיטים עם "החיים הסודיים של חיות המחמד", הפופולרי מבין הסרטים שהוקרנו פה הקיץ. אם עוד לא ראיתם את קומדיית האנימציה הזו, שהשם שלה מסגיר את עלילתה, אז או שהייתם במנזר בהודו בחודשים האחרונים או שאתם לא אוהבים כלבים וחתולים. אם אתם כן מחבבים את היצורים הפרוותיים, הושיבו אותם אתכם מול המסך והתענגו יחדיו מול הממתק החמוד להפליא, שיהפוך גם את הקשוח באדם לכדור צמר רך.

21:00

לאחר מכן נעבור לבלוקבסטר הגדול של השנה ברחבי העולם, "קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים". עם הכנסות של 1.152 מיליארד, ניצב הסרט כתופעה שאי אפשר להתעלם ממנה. אם לא רצתם לראותו בזמן אמת, אולי זה כי אינכם מחוברים במיוחד לעולם גיבורי-העל, אבל אין ברירה אלא להפסיק להסתתר ולהתמודד מול אפוס האקשן והפנטזיה. נכון, העלילה שלו מסובכת, בטח למי שלא מתמצאים בקומיקס המקורי, אבל הצפייה הביתית תאפשר לכם לעצור בקטעים שלא הבנתם ולחזור אחורה כדי לפענח אותם.

24:00

ונסיים עם "שכנים 2", הפרק השני בסדרת הקומדיות בה מגלמים סת רוגן ורוז ביירן זוג בורגני שכל פעם מחדש, מגלה כי מפגע טורדני אחר עבר לגור בסמוך עליו. בסרט הראשון מדובר היה באחוות בנים, במקרה זה הם עומדים מול אחוות בנות, והתוצאה מצחיקה הרבה פחות אבל יש בה מספיק בדיחות משעשעות כדי להירדם במצב רוח טוב, וכבונוס: בתסריט יש גם איזשהו ניצוץ מעניין של פמיניזם בועט ואקטואלי.

עוד באותו נושא

עיניים גדולות 56: איך ולמה הפך "החיים הסודיים של חיות המחמד" לתופעה בישראל

לכתבה המלאה

"שכנים 2": הטריילר

יום רביעי

11:00

המסע בעקבות שוברי הקופות של השנה ממשיך עם "אבוללה", הדרמה הפנטסטית של יוני גבע על הקשר שמתהווה בין מפלץ לילד ירושלמי, הניצבת כאחד התוצרים הקולנועיים היחידים תוצרת הארץ שנהנו מביצועים מסחריים מרשימים בחודשים האחרונים. אם פספסתם את הסרט, כי לא האמנתם שהתעשייה הישראלית תצליח ליצור גרסה מקומית משכנעת להפקות הוליוודיות לכל המשפחה, או כי סתם התביישתם לעמוד בקופה ולבקש כרטיס למשהו שלכאורה מיועד רק לילדים – נסו זאת עכשיו ולא תצטערו, אם כי אולי תפסידו כמה בדיחות ירושלמיות פנימית.


13:00

עוד סרט שאפשר לראות בחברת בני כל הגילאים אבל לא צריך להתבייש לצפות בו לבד אפילו אם אתם בגיל הזהב: "ספר הג'ונגל", עיבוד נוסף לקלאסיקה של קיפלינג, והפעם עם שחקנים בשר ודם וחיות יצירות מחשב. בעיני, הגרסה הזו כבדה באופן שמעורר געגועים לסרט האנימציה הקליל משנות השישים, אבל עם הצלחה אי אפשר להתווכח ובכל מקרה קשה גם שלא להתרשם מן האפקטים המשוכללים כאן, הגורמים לצופה לחוש שהוא מהלך בספארי.

15:00

ונסיים עם "קפה סוסייטי", סרטו האחרון של וודי אלן, שכהרגלו זכה כאן לחיבוק חם מן הקהל. קריסטן סטיוארט, ג'סי אייזנברג וסטיב קארל מגלמים בקומדיה התקופתית הזו את צלעותיו של משולש אהבה בין לוס אנג'לס וניו יורק של שנות השלושים, והאמת שזוהי אחת היצירות הסתמיות בקריירה הארוכה של התסריטאי-במאי הוותיק, אבל היא מהנה בסך הכל, ויש בה די הרהורים על משמעות החיים ועל יהדות כדי לאפשר סימון וי על חובת חשבון הנפש ביום כיפור. אפשר גם לשלב את הסרט עם צפייה ב"Crisis in Six Scenes", הסדרה הטרייה של התסריטאי-במאי הנוירוטי, וכך להספיק לגמוע גם קולנוע וגם טלוויזיה במרתון אחד.

רמה 2

יום שלישי

18:00

מאחורי כל שובר קופות מסתתרים תמיד עשרות סרטים לכל הפחות שלא זכו להגיע למעמד הזה, גם אם הוקרנו מסחרית וקיבלו תגובות יפות. כזה למשל הוא "האיש שידע אינסוף", דוגמה נדירה לסוג קולנוע שהולך ונעלם: דרמות נבונות לקהל עם ראש גדול. במקרה זה, עדיף שזה יהיה גם ראש למספרים, שכן הסרט מבוסס על חייהם של מתמטיקאי הודי ושל המנטור הבריטי שלו. את שניהם מגלמים דב פאטל וג'רמי איירונס המצוינים, ויחדיו הם יוצרים דרמה מרגשת, שמעלה שאלות לא רק על משוואות, אלא גם על גזענות וסובלנות ועל תהיות פילוסופיות ורוחניות ברומו של עולם.

21:00

את מנת הפילוסופיה והתיאולוגיה שהולמת את היום הזה אפשר לקבל גם ב"קומדיה אלוהית", סרט בלגי שהציג כאן בהצלחה, גם אם לא היסטרית. כנרמז משמו, הוא עוסק באלוהים, ובכאוס המתרחש כשהבת שלו פורצת לו למחשב. ז'אקו ואן דורמל ביים את הפארסה הקיטשית הזו בסגנון המזכיר את "אמלי", אז מי שאהב את הפנטזיה הפולחנית ההיא, ילקק את האצבעות גם הפעם.

24:00

ונלך לישון לא רק עם מזגן אלא גם עם הנציג הישראלי בתפריט – "מסווג חריג", קומדיית האימה הצבאית שביים בועז ארמוני על פי תסריט של ליאור לדרמן. קטעי הזוועות לא משכנעים במיוחד, כך שהסרט לא יגרום לכם לסיוטים. הצד החזק שלו הוא ההומור, עיצוב הדמויות וההווי שלהן ובעיקר תיאור הדינמיקה האגרסיבית שיש ביניהם, ובכלל בין יושבי הארץ הזו. ההברקה הזו היתה ראויה ליותר מכ-25 אלף צופים.

"מסווג חריג": הטריילר

יום רביעי

11:00

אם יבחרו במצעדי סיכום השנה את הסרט שהכי התפספס כאן בקופות, וזה שרשם את הפער הכי גדול בין אהדת התקשורת לתגובות הקהל – זה יהיה "קובו: אגדה של סמוראי", מבית היוצר של לייקה, האולפנים המתמחים באנימציית סטופ-מושן. מצד אחד, הסיפור על חוויותיו של ילד ביפן העתיקה צעד פה בראש טבלאות המבקרים למיניהם, אך מצד אחר, לא מספיק ראו אותו, כך שתוחלת החיים שלו על המסכים היתה קצרה למדי, בדיוק כפי שקרה פה בעבר ליצירות אנימציה מיוחדות ומתוחכמות אחרות, למשל "קורליין ודלת הקסמים" "שון הכבשון". בקיצור, אם לא הספקתם לצפות במעדן חביב הביקורות לפני ירידתו מן האקרנים, עכשיו תוכלו לעשות זאת.

13:00

ומיפן של פעם נדלג לזו העכשווית עם סרט שמתאים לאווירת האיחודים המשפחתיים של החג – "אחותנו הקטנה". סרטו של הירוקאזו קורדה עוסק בשלוש צעירות שבעקבות מות אביהן פוגשות לראשונה את אחותן מאם אחרת, והקשר שמתפתח ביניהן לא רק מלמד אותנו הרבה על תחרות החיים והמוות בארץ השמש העולה, אלא גם מספק הרבה רגעים קולנועיים ואנושיים יפים ואפילו בלתי נשכחים. הצפייה בדרמה הזו גם מספקת הכנה לקראת פסטיבל הקולנוע היפני שיתקיים בארץ לאחר סוכות, ויכלול בין השאר טרום-בכורה לעבודתו החדשה והמשובחת גם כן של קורדה, "אחרי הסערה".

16:00

"אחותנו הקטנה" מגיש שתיים-שלוש סצנות אכילה מעוררות תיאבון. "אן", סרט יפני טרי נוסף, הולך צעד קדימה וגורם לצופיו להזיל ריר לאורכו. לפיכך, זהו קינוח קולנועי מושלם, המספק הכנה אידיאלית לפני ארוחת שבירת הצום, למי שזה רלוונטי לגביו. כל זאת, הודות לדרך בה הבמאית נעמי קוואסה מתארת את ההתרחשויות סביב דוכן להכנת דוריאקי, חביתיות יפניות, וחוץ מעבודת בימוי לעילא, תסריט מפתיע ותצוגות הכנה, תקבלו כאן גם הוראות הכנה לפנקייקס הללו.

רמה 3

18:00

נצא כאן לדרך עם סרט שבעיקרון נרכש להפצה בישראל, אבל לא ברור מתי, אם בכלל, יעלה לאקרנים, וחבל לחכות. הכוונה ל"Weiner Dog" של טוד סולונדז, האמריקאי בן עמנו שבשבילו כל יום הוא יום כיפור. הנימה העגמומית שלו מגיעה לשיאה בדרמה זו, אולי העצובה בקריירה שלו, בה הוא משתמש בכלבת נקניקיה אחד כדי לדלג בין כמה דמויות אנושיות, שכולן אומללות בדרכן שלהן. יש פה, מן הסתם, קמצוץ של מיזנטורפיה, אבל בעיקר תועפות של חסד וחמלה, ורגע לפני שמאוחר מדי, אפילו פתח לגאולה.

21:00

רק טבעי לעבור מ"Weiner-Dog" העלילתי ל"Weiner", הדוקומנטרי, הנקרא בשמו של אנתוני וינר, שאמור היה להיות הכוכב הגדול הבא של המפלגה הדמוקרטית, אבל נטייתו לשלוח תמונות עירום של עצמו לחברות וירטואליות מנעה ממנו להיות אובמה החדש. מאז צאת הסרט המרתק, חלו התפתחויות בחייו של מושא תיעודו, שמעמידות אותו בפרספקטיבה מעניינת עוד יותר. אז אם פספסתם אותו עת הוקרן בפסטיבל הקולנוע ירושלים וב-yes דוקו, כדאי להשלים את החסר, וללמוד ממנו רבות על יחסי הגומלין העכשוויים בין פוליטיקאים, חייהם האישיים והתקשורת.

24:00

וכיוון שאנחנו נמצאים כחודש לפני מה שעשוי להתגלות כיום כיפור של הסוקרים בארצות הברית, נחתום את היום הזה בעוד מנה של פוליטיקה אמריקאית. "The Purge: Election Year" הוא הפרק השלישי, הגנוז והפוליטי במיוחד של הסדרה שמיסדה את האלימות הניהליסטית. גם הפעם נקודת המוצא היא עולם עתידני בו נהוג "ליל הטיהור", 12 שעות שבהן כל פשע חוקי, ובמקרה זה אלו הן המועמדות הדמוקרטית לנשיאות והמאבטח שלה שנדרשים לשרוד. המקוריות והרעננות של הסרט הראשון אולי חלפו להן, אבל חובבי האקשן הסדיסטי יבואו על שכרם.

The Purge: Election Year: הטריילר

יום רביעי

11:00

עולם הסרטים הגנוזים מקושר באופן אוטומטי למחוזות אליטיסטים, אבל גם בו יש אופציות צפייה לכל המשפחה. למשל, פנטזיית האנימציה הצרפתית "April and the Extraordinary World". "אפריל", על שם הילדה המככבת בו; ו"העולם יוצא הדופן", על שם המציאות האלטרנטיבית בה הוא מתרחש – שנת 1941, בה ההיסטוריה אחרת מכפי שהכרנו אותה, ויש שני מגדלי אייפל וחתול מדבר אחד, שיפצה את חובבי החתולים על כך שנאלצו אמש לצפות בסרט על כלבה.

13:00

עוד סרט על רכים בגיל, אבל הפעם קהל היעד הפוטנציאלי גדול קצת יותר. "Ixcanul", להיט פסטיבלים תוצרת גוואטמלה, מזכיר את "סופת חול" הישראלי גם בסגנון עשייתו וגם בתכניו הפולקלוריסיטים והפמיניסיטיים. כמוהו, גם הוא עוקב אחר גיבורה צעירה, בת 17, התרבות השבטית בה היא גדלה, הנישואים המאורגנים שנכפים עליה והקונפליקט הגדול של חייה. מי שאהבו את הדרמה של עילית זקצר, יתרגשו גם כאן.

15:00

ולסיכום, נרד דרומה, למעמקי הג'ונגל האמזוני, בו מתרחש
"Embrace of the Serpent" הקולומביאני, אחד הסרטים המהוללים והמוערכים של השנה האחרונה. השלווה של יום כיפור היא הסביבה האידיאלית לצפייה בחוויה האיטית והרוחנית הזו, המתלווה למפגשיהם של מדענים מערביים עם שאמאן, שבכוחו לסדר להם מפגש עם ישות עוצמתית עוד יותר: לא אחר מאשר בורא עולם. כל אחד, והדרך שלו לדבר עם אלוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully