וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פדינגטון", טרנטינו ו"הארי פוטר": כך כבש דייוויד היימן את עולם הקולנוע

22.3.2018 / 17:00

לדייוויד היימן היה שכל לקנות את הזכויות ל"פדינגטון" ול"הארי פוטר", וכך הפך לאחד המפיקים המצליחים בעולם הקולנוע. בריאיון לרגל צאת "פדינגטון 2" בישראל הוא מסביר איך הדוב המדבר כובש כל כך הרבה לבבות ומדבר על העבודה עם טרנטינו וג'יי קיי רולינג

יח"צ - חד פעמי

לפני כמה שנים, אחת משותפותיו של הקולנוען דייוויד היימן זרקה לו רעיון - תעיין ב"פדינגטון", סדרת הספרים הקלאסית של מייקל בונד, ואולי תעשה מזה משהו. הוא הלך בעקבות העצה שלה, ובדיעבד התברר שזה היה אחד הטיפים הטובים שקיבל בחייו. המפיק הבריטי גם כך כבר היה עתיר נכסים ותהילה, לאחר שהיה אחראי לעיבודים הקולנועיים של "הארי פוטר" ול"כוח משיכה" המהולל וזוכה האוסקרים, ובזכות הדוב המדבר הכניס עוד קצת קסם לעולמו ושם ידיו על תרנגולת שלא מפסיקה להטיל ביצי זהב.

"פדינגטון", הסרט הראשון שהפיק על פי ספריו של בונד, יצא לפני ארבע שנים, היה להיט והכיר את הדוב לדור חדש של ילדים ברחבי העולם. ההמשכון שלו הגיע לאקרנים השנה, והצליח עוד יותר. הוא שבר קופות באנגליה ורשם שיאים של פרגון באוגדן הביקורות רוטן טומטוז. בפורים עלה כאן בהקרנות טרום-בכורה ומילא אולמות, והיום (חמישי) יזכה להפצה מסחרית רחבה לקראת חופשת פסח, וצפוי להמשיך לשגשג. המבקרים והמבקרות כבר הורידו בפניו את הכובע, והוא צועד בראש טבלת הכוכבים של "הארץ", ממש כאילו היה דרמה אמנותית על חייטים מהורהרים.

"כמו הרבה ילדים בריטיים, גם אני קראתי בזמנו את הספרים, אם כי אני מודה שלא זכרתי מהם הרבה", אומר היימן, כיום בן 56, בשיחה טלפונית מלונדון לרגל צאת "פדינגטון 2" לאקרנים. "אם לדבר בכנות, אז כשגדלתי הדוב קצת נעלם לי מן התודעה. אך כשקראתי את הספרים התאהבתי בו מחדש מיידית. זו דמות עם הרבה אופי, מה שנתן בסיס טוב לסרטים, והיא גם על-זמנית ולכן מתאימה למציאות העכשווית".

הסרט הראשון, כזכור, תיאר כיצד הגיע הדוב המדבר מפרו לבירת לונדון, שם משפחה אנגלית מן המעמד הבינוני לקחה עליו את חסותה והוא הפך לבן בית אצלה. בפרק השני נאלץ פדינגטון לוותר על הנוחות הבורגנית ומוצא עצמו, תאמינו או לא, כאסיר בכלא. זאת בשל מזימותיו הנכלוליות של שחקן מתוסכל, שפעם היה כוכב והיום מתפרנס מפרסומות למזון כלבים, בגילומו של יו גרנט. מובן שגם במאסר מצליח גיבורנו להקסים את הסביבה, ומשכיל להתחבב על האסירים בזכות המרמלדות שלו ולהוציא את כל הטוב שבהם. כלומר, אל דאגה - למרות זירת ההתרחשות, לא מדובר בגרסה דובית של "חומות של תקווה", אלא בתוצר מתוק ומקסים לכל המשפחה, בדיוק כמו קודמו.

פדינגטון 2. בתי קולנוע לב,
העולם שייך לך, חמוד. מתוך "פדינגטון 2"/בתי קולנוע לב

הסרט יוקרן בארץ הן בגרסה דוברת אנגלית והן בעותקים מדובבים לעברית, בהם מיכאל אלוני תורם את קולו לפדינגטון ולא אחרת מאשר נחמה ריבלין מצטרפת גם כן לצוות המדובבות, בתפקיד קטן. בקיצור, בני כל הגילאים מוזמנים לצפות בו. כשאני שואל את היימן בן כמה היה הצופה המבוגר ביותר בו פגש, הוא צוחק ועונה - "הכי מבוגר היה בן תשעים, אבל זה רק כי אני לא מכיר אנשים בני מאה. אגב, אותו צופה בא בימים סיפר לי שמאוד נהנה".

מייקל בונד, מי שכתב את המקור הספרותי, היה בסוף שנות השמונים לחייו כשהסרט הראשון יצא, והלך לעולמו בשנה שעברה. עד כמה הוא היה מעורב בהפקה?

"מייקל מת ביום האחרון של הצילומים של 'פדינגטון 2', וכך מצאנו את עצמנו בהלוויה שלו מיד בתום ההפקה, זה היה נורא עצוב. לפני כן הוא לא היה מעורב בהפקה בשום צורה, אבל הרוח שלו תמיד ריחפה מעלינו. אני חושב שמייקל היה כמו פדינגטון - טוב לב, ישר, אמיתי ומלא כבוד לאחרים. הוא הבין כי סרט זה פורמט שונה לגמרי מספר ולכן קיבל את כל השינויים שעשינו, כל עוד שמרנו על הרוח המקורית. שלחנו לו ולבתו את התסריטים רק כדי לוודא שהם מרגישים בנוח עם התוצאה, אבל לא הייתה להם מעורבות מעבר לכך".

רבים רואים בסיפור על הדוב שמגיע מפרו כמשל על הגירה וקבלת האחר, שאקטואלי במיוחד לימי הברקזיט והמחלוקות סביב המהגרים באירופה. עד כמה היה לך חשוב להדגיש את הממד הפוליטי?

"אני חושב שלא הייתי צריך להדגיש שום דבר, כי האלגוריה קיימת באופן מובהק בתוך הסיפורים של מייקל. פדינגטון הוא אאוטסיידר, מהגר מדרום אמריקה שמוצא בית בלונדון, וזה בדיוק העולם שאני רוצה לחיות בו. עולם בו מחבקים את האחר ולא שופטים ספר לפי הכריכה. עולם טוב יותר, שבו אנחנו מעניקים אהבה בלב רחב, ומקבלים בחזרה את כל מה שנתנו".

אם פדינגטון היה דופק אצלך בדלת והיית יכול לדבר איתו, מה היית רוצה לשאול אותו?

"אני לא חושב שיש משהו שהייתי רוצה לשאול אותו. יש דברים שהייתי רוצה לאמץ ממנו, ושגם אחרים יאמצו. את האדיבות, את היכולת למחול ואת היכולת להפוך את כל מי שסביבך לטוב יותר. תראה למשל את היחס של פדינגטון לאסירים. הם אנשים שעשו דברים רעים, אבל זה לא אומר שהם רעים בעצמם, והוא יודע לראות את זה, לקבל אותם ולראות את האור שבהם".

עוד באותו נושא

למה הדוב פדינגטון הוא הדוב הכי מדהים בעולם?

לכתבה המלאה
פדינגטון 2. GettyImages
יהודי חם עם קרובים בישראל. דייוויד היימן עם משפחתו בפרמיירה של "פדינגטון 2"./GettyImages

סבו וסבתו של היימן מצד אביו נמלטו מגרמניה בשנות השלושים והיגרו לאנגליה, בה נולד בתחילת שנות השישים. הוא החל לעבוד בתעשיית הקולנוע באייטיז, ואת הפריצה הגדולה שלו עשה בשלהי שנות התשעים, כשהיה חכם מספיק לרכוש את זכויות ההפקה של ספר בשם "הארי פוטר ואבן החכמים". השאר הוא היסטוריה שאין צורך להציג.

"אני בר מזל להפליא שזכיתי להיות חלק מן העולם של ג'ו (ג'יי קיי רולינג). היא אשה עם דמיון בלתי נדלה ויצירתיות מדהימה, שבראה יקום עשיר במיתולוגיה באותה מידה שהוא עכשווי. בדומה ל'פדינגטון', אני חושב שגם 'הארי פוטר' הוא סיפור על פתיחות ועל כך שלא צריך להסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו. מעל הכל, ג'ו כתבה דמויות שכולנו היינו יכולים להזדהות איתן בדרך כזו או אחרת, ואני אסיר תודה על כך שהפקידה בידי את המורשת שלה ושאני גם יכול להמשיך את המסע הזה ולביים סרטים נוספים בסדרה".

זכית גם להיות מי שהפך לכוכב את דניאל רדקליף, אמה ווטסון ואחרים.

"היה תענוג לראות אותם פורחים, כל אחד בדרך שלו. הם ילדים נפלאים שהתהילה לא השפיעה עליהם לרעה. לאמה תמיד היה הכי פחות נוח עם הפרסום, אבל היא מצאה דרך לתעל אותו בכיוונים חיוביים: הפעילות האקטיביסטית מעוררת ההשראה שלה. היא מודל לצעירים ולמבוגרים, לנשים ולגברים. למדתי המון מהנאום שלה באו"ם".

היימן עובד כעת על עוד שלל פרויקטים, ובהם אחד מדובר במיוחד - הוא מי שלקח על עצמו את סרטו החדש של קוונטין טרנטינו, לאחר שהבמאי ניתק את הקשר עם מפיקו הקבוע הארווי ויינשטיין מסיבות ברורות.

הסרט, "היו זמנים בהוליווד", יתרחש בקליפורניה של סוף שנות השישים על רקע הרציחות שביצעה הכת של צ'רלס מנסון, וצפויים לככב בו ליאונרדו דיקפריו, בראד פיט, מרגו רובי ואחרים. "טרנטינו פנה אליי וכמובן שהסכמתי לשתף איתו פעולה, כי אני מעריץ שלו מאז 'כלבי אשמורת'", אמר המפיק. "אני לא יכול לגלות הרבה על התסריט, רק לומר שיש בו את הסגנון הקבוע של קוונטין, אבל גם מידות מפתיעות של עדינות ושל רגש".

פדינגטון 2. בתי קולנוע לב,
אוי, מה שוב עוללת? מתוך "פדינגטון 2"/בתי קולנוע לב

אם נחזור לפדינגטון, יש סיכוי שבסרט השלישי הוא יבוא לעשות בר מצווה בירושלים?

"אולי, למה לא? אבל קודם כל, אני מקווה שבאמת תהיה לנו פריבילגיה לעשות סרט שלישי בסדרה".

הייתה לי בובה של הדוב אבל נתתי אותה לילדה שאוהבת אותו. אולי יש לך במקרה דובי רזרבי בשבילי?

"האמת, זה סיפור מדהים: היה לי דובי בילדותי, אבל שכחתי ממנו. למזלי, אמא שלי שומרת הכל ושמרה גם את זה, וכשהתחלתי לעבוד על הסרטים, היא הביאה לי אותו. אני במשרד והדובי בבית, אז אין לי איך לעזור לך עם זה".

פדינגטון 2. בתי קולנוע לב,
המלך של כולנו. מתוך "פדינגטון 2"/בתי קולנוע לב
פדינגטון 2. בתי קולנוע לב,
גם אסירים מתאהבים בו. מתוך "פדינגטון 2"/בתי קולנוע לב
קייט מידלטון באירוע בתחנת הרכבת פדינגטון, לונדון, אוקטובר 2017. GettyImages
איזה מלך פדינגטון והנסיכה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully