וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים בוחרות את האלבומים הנשיים הגדולים בישראל: מקומות 11-20

27.3.2018 / 6:10

פרויקט מיוחד: בסוף חודש האישה, ולקראת יום העצמאות ה-70, אנחנו מגישים כאן דירוג של 30 האלבומים האהובים ביותר שמאחוריהם - או נכון יותר, במרכזם - פועלות נשים, כפי שדורגו על ידי נשים בלבד. קבלו את מקומות 11-20

עריכת וידאו:ניר חן

"חזקות מהרוח" הוא פרויקט הצדעה למוזיקאיות הישראליות הגדולות של כל הזמנים. בסוף חודש האישה, ולקראת יום העצמאות ה-70, אנחנו מגישים כאן דירוג של 30 האלבומים האהובים ביותר שמאחוריהם - או נכון יותר, במרכזם - פועלות נשים, כפי שדורגו על ידי נשים בלבד: מומחיות, עיתונאיות, מבקרות ונשות תרבות. בשבוע הקרוב נחשוף מדי יום עשרה אלבומים, ובסוף הדירוג נקדיש רשימה נוספת לעוד אלבומים נהדרים המשלימים את תמונת התרומה העצומה של נשים למוזיקה הישראלית לדורותיה.

בהשראת מצעד דומה שנערך לפני כשנה ברשת NPR האמריקאית, הכנו רשימה של כ-200 אלבומים בולטים שבמרכזם פועלות נשים. במקרה של הרכבים מעורבים, החלטנו על גישה ליברלית: אם לפחות 50 אחוזים מהפרונט של להקה מאויש בידי נשים, גם אלבומים אלו נכנסו לטופס. ביקשנו מהמדרגות לבחור מתוך הרשימה 15 אלבומים ולחלק אותם לשלוש חמישיות, שלכל אחת מהן ניקוד שונה. את סכום הנקודות שיקללנו יחד עם מספר המדרגות שהצביעו לכל אלבום עד שהגענו לדירוג הסופי. לאחר שהצטברו כל התוצאות הוחלט להותיר במצעד רק אלבום אחד של כל מבצעת, על מנת לקבל תמונה רחבה ככל האפשר של הקולות הנשיים הבולטים ביותר של המוזיקה הישראלית לדורותיה. אתמול נחשפה העשיריה השלישית, והיום אנחנו מגישים לכם את העשיריה השנייה. נשמח אם תשתפו אותנו במחשבותיכם.

seperator

20. גלי עטרי - אמצע ספטמבר (1986, CBS)

באמצע שנות ה-80 וברקע מלחמת לבנון, הוציאה גלי עטרי - אולי זמרת המיינסטרים הישראלי האולטימטיבית - אלבום קודר ונוגה ברובו, שביטא באמצעות שירים אישיים, פרטיים, את תחושותיהם של רבים מאוד. "אמצע ספטמבר" הוא אלבום שכולו נמצא על התפר שבין תחושות חרדה ונחמה: עטרי מביטה אל מה שנטרף אל פי התהום ב"הכל עומד במקום" ואל הילדות שבוכות עכשיו, ככל שנה בסתו ב"סוף העונה", ומתעקשת לקרוא בקול: "לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה, לא אוותר לה, אזכיר לה ואשיר כאן באוזניה עד שתפקח את עיניה".

***אלבומים נוספים שזכו לקולות: "נסיך החלומות" (1978), "צעד אחד לפני הנהר" (1988)***

עוד באותו נושא

נשים בוחרות את האלבומים הנשיים הגדולים בישראל: מקומות 30-21

לכתבה המלאה

רגע בלתי נשכח:

19. פוליאנה פרנק - אין לבחור (1990, האוזן השלישית)

האלבום המופתי של הלהקה שהונהגה על ידי שרון (אליוט) בן עזר, הפך לאחת מאבני היסוד של האינדי הישראלי כששבר טאבו על טאבו על טאבו. "אין לבחור" הוא אלבום של כאוס מבוקר, שמכיל טקסטים שעסקו במגדר ובפוליטיקה באופן חלוצי; הפקה אנרכיסטית; ושילוב מתמשך בין הומור וזעם - קווי מתאר שמוכתבים כבר בהקדמה לאלבום, בשניות הראשונות ממש, כשבן-עזר מצטטת את הבי ג'יז: "I started a joke which started the whole world crying", ומיד אחר כך מגיע "זיווה", הלהיט של הלהקה ואחד השירים המצחיקים של הרוק הישראלי לדורותיו.

רגע בלתי נשכח:

18. מירי מסיקה - מירי מסיקה (2005, עננה)

הנציגה הבכירה של "כנופיית רימון" ברשימה, היא התשובה המודרנית לזמרות הגדולות של פעם. מסיקה היא ווקאליסטית כל כך מגוונת וכריזמטית, שמדלגת באלבום הבכורה בין שאנסון ליהודה פוליקר, בין מזרח ומערב, בין שקט לעוצמתי. כל כך הרבה רגעים מתוכו נעשו מוכרים לכל אחד ואחת: איך שהיא שרה באיטיות את המילה "לעולם" בשיר "לשם"; כשהיא צוחקת "נשים כמוני פעם היו שורפים על המוקד" בשיר "אף אחת"; כשהיא זוכרת את נובמבר או רצה להורים. יותר מעשור לאחר מכן, מירי מסיקה היא אחד הקולות האהובים ביותר בישראל.

רגע בלתי נשכח:

17. איגי וקסמן - אדום (1995, הד ארצי)

פולחן הרוקסן בישראל הוא בלתי נגמר, ומעורר שוב ושוב געגועים ונוסטלגיה ללהקות הגדולות של התקופה. מי שלא מספיק מוזכרת בהקשר הזה היא איגי וקסמן, מהנשים הבולטות בסצינה הזאת, ואחראית לכמה רגעים יפים במיוחד של אותה התקופה. על עטיפת "אדום" מופיעה וקסמן בכפפות אגרוף, אבל זה עוד כלום לעומת הנוק אאוט שמחכה בפנים. היא כתבה כמעט את כל השירים באלבום, והרוק שלה אמנם מאוד מלודי ונעים, אבל האווירה היא תמיד של סערה: עם האקשן של "מאוד פרוע", הרפרנסים ללאונרד כהן ב"אין לי מה לומר לך", ושיר הנושא הבלתי נשכח - אולי השיר הישראלי הטוב ביותר שנכתב על מיזוג אוויר מאז ומעולם.

רגע בלתי נשכח:

16. שרון ליפשיץ - קולנוע (1985, הד ארצי)

אחד מרגעי הזהב של הפופ הישראלי לדורותיו, ולא במקרה - בניגוד להרבה אלבומי פופ ישראלי אחרים - הוא נשאר מהנה ואהוב כל כך הרבה שנים, וממשיך לזהור גם מעל ל-30 שנה אחרי שיצא. כמו שיר הנושא שלו, מאזינים שמגיעים ל"קולנוע" מוצאים בו אוסף של הרפתקאות, זוהר ורגש, ובעיקר כיף טהור. הרבה יותר מאשר רק הקול המיוחד מאחורי היצירה הזאת, ליפשיץ היא זו שהלחינה כל אחד ואחד משירי "קולנוע", בהם קלאסיקות בלתי נשכחות כמו "גידי" ו"קשה בלעדיך".

רגע בלתי נשכח:

15. דנה ברגר - עד הקצה (2000, NMC)

בזמן שרבים מבני דורה קפאו על שמריהם ושקעו במצולות הנוסטלגיה, ב"עד הקצה" המציאה את עצמה דנה ברגר באלבום הזה מחדש כאמנית שלמה ומתוחכמת יותר. אחת הנציגות הבולטות של הרוק הישראלי בשנות ה-90 פתחה את שנות ה-2000 באלבום עם אוריינטציה שונה לגמרי של הפקה, אורבנית אך לא מנוכרת, שהתאימה מצוין לרגע ההיסטורי שבו הוא נוצר: שילוב שיהפוך למזוהה עמה, של אלקטרוני עם אקוסטי, מחשבים עם כינורות, וכמה המנונים ענקיים: שיר הנושא שהלחינה לה ורד קלפטר, "אהבה", "לומדת לעוף", "יש בזה טעם" ועוד ועוד ועוד. זה ללא ספק אחד האלבומים המשובחים של ראשית המילניום בישראל.

***אלבומים נוספים שזכו לקולות: "גן עדן עירוני" (עם להקת בלאגן, 1992)***

רגע בלתי נשכח:

14. זהבה בן - טיפת מזל (1989, איי.ג'י הפקות)

אלבום הבכורה של זהבה בן הוא גם אחת מנקודות הפריצה של מוזיקת הדיכאון לבמה המרכזית של המוזיקה בישראל, הרבה בזכות שיר הנושא שלו - קלאסיקה ישראלית אהובה ועל-זמנית - שאף היווה השראה לסרט אהוב באותו השם ובכיכובה. בן היא זמרת יוצאת דופן עם טביעת קול ייחודית, שאי אפשר לטעות בה. אמנים רבים בז'אנר הטורקי הצליחו לפלס את דרכם לפסקול הישראלי בזכות ההצלחה של בן, אבל מעטים הגיעו לאהבה וההערכה לה היא זוכה עד היום גם הרבה מעבר לגבולות הז'אנר.

***אלבומים נוספים שזכו לקולות: "אינתא עומרי" (1991)***

רגע בלתי נשכח:

13. טאטו - חתוך תוכן (1988, CBS)

צדק מאוחר לאחד האלבומים המרתקים והמשפיעים של סוף שנות ה-80. קשה לדמיין למשל את "עד העונג הבא" בלי "חתוך תוכן", אבל זו לא הייתה רק השפעה מוקדמת אלא יצירה חד-פעמית שלא נעשה בארץ שום דבר הדומה לה לפני כן, בידי אחת מלהקות הרוק הישראליות הראשונות והבודדות שהונהגו בידי נשים. היו הרבה מוזיקאים מוכשרים בטאטו, אבל היוצרת העיקרית בתוך הרכב הדארק-אייטיז המאתגר הייתה אלונה דניאל, מבצעת ענקית שנעה על הציר שבין פוסט-פאנק ואופרה והפכה כל שיר ששרה לסיפור סוחף ואנרגטי - וכאלה היו גם המילים שהיא כתבה לרוב השירים: תערובת אפלה של פנטזיה ואימה, מין ושיגעון, מריה הקדושה ושדונים. במלאת לו 30, הגיע הזמן לצאת סוף סוף מהפינה, ולחגוג את "חתוך תוכן".

רגע בלתי נשכח:

12. שרית חדד - כמו סינדרלה (1999, אבי גואטה הפקות)

היו לשרית חדד כמה להיטים לפני כן כמו "לב זהב" או "למה הלכת ממנו", אבל "כמו סינדרלה" הוא-הוא הרגע המכונן של הקריירה שלה. באלבומה השישי, חדד סוף סוף פרצה את המחסומים ונכנסה בכל הכוח ללבו של המיינסטרים הישראלי, והתחילה רשמית את הדרך שלה כזמרת הישראלית החשובה והאהובה של 20 השנה האחרונות. "כמו סינדרלה" מכיל את הכל: הפופ השמח והקליל של שיר הנושא, הזעקה שב"הייתי בגן עדן", ההומור שב"כשאני איתך אני כמו דג", ומעל הכל הסלסולים הכל כך מזוהים שלה.

***אלבומים נוספים שקיבלו קולות: "אשליות מתוקות" (2001), "חגיגה" (2004), "מרוץ החיים" (2009)***

רגע בלתי נשכח:

11. רונה קינן - עיניים זרות (2007, NMC)

הטבלה לא משקרת: "עיניים זרות", האלבום המאוחר ביותר בין 20 הגדולים, הוא מהאלבומים הכי טובים שיצאו כאן במילניום הנוכחי, ובו שכללה קינן את יכולותיה לכדי שלמות. זה אלבום קונספט במובן הנעים של המילה: אוסף שירי פרידה - מאהבות כוזבות, מאב שנמוג לתוך עצמו, מעולם הולך ונעלם - שמתחיל בסוף היום ונגמר בסוף הלילה ועובר בדרך מעיין זוהר של דמעות וכעס, הזיות, אלכוהול וחוסר שינה, הכל כדי לצאת למחול נוסף עם הריקוד הכל-כך מוזר של הלב. מאלבום שכל שיר בו נחוץ עד כאב יש הרבה רגעים שנשארים, והמנטרה "אני לא אפסיק לרצות" מרחפת מעל כולם. ברגע של בדידות, אי אפשר לרצות יותר מאשר את "עיניים זרות".

***אלבומים נוספים שזכו לקולות: "שירים ליואל" (2009)***

רגע בלתי נשכח:

רשימת המדרגות:

אביטל אינדיג (מקור ראשון); אורנה בנאי (שחקנית); אילת יגיל (Ynet); אנה בורד (ידיעות אחרונות); גלית חוגי (קומיקאית ותסריטאית); גרדה גלזר (וואלה! News); דלית עופר (FM103); דפנה ארד (לאשה); חולית בלאו (הארץ); חן ליברמן (ערוץ 10); טל ארגמן (כאן - תאגיד השידור הישראלי); טל ברנר (במאית); טל גורדון (מוזיקאית); טל השילוני (כאן - תאגיד השידור הישראלי); טל שניידר (גלובס); יפעת רוזנברג (וואלה! News); לבנת בן חמו (גלגלצ); לילך וולך (הארץ, ליברל); לימור גולדשטיין (שחקנית); מורן איפרגן (במאית); מיה סלע (כאן תרבות); מיטל שבח (גלגלצ, מאקו); מיכל קליינברג (נענע10); נטע עמית (פוליטיקלי קוראת); ניצן פינקו (הקצה); נעה ארגוב (גלגלצ); נעם ברדין (Onlife); נעמה הדסי (כאן - תאגיד השידור הישראלי); עדי עוז (עורכת 'את'); עדי קיסר (משוררת); עמית הרשקוביץ (קומיקאית); ענבל גזית (גלי צה"ל); רומי נוימרק (התאגיד); רוני ברודצקי (במאית וסופרת); רוני מרחבי (שחקנית); רונית הבר (מנכ"לית סלונה); רעות סהר (וואלה! News); שהרה בלאו (סופרת ופובליציסטית); שי סגל (טיים אאוט); שירה אוחיון (תזמורת ירושלים מזרח ומערב); שירה לוקסנבורג (גלגלצ); תמר סוקניק (וואלה! News).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully