וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים בוחרות את האלבומים הנשיים הגדולים בישראל: מקומות 30-21

26.3.2018 / 6:23

פרויקט מיוחד: בסוף חודש האישה, ולקראת יום העצמאות ה-70, אנחנו מגישים כאן דירוג של 30 האלבומים האהובים ביותר שמאחוריהם - או נכון יותר, במרכזם - פועלות נשים, כפי שדורגו על ידי נשים בלבד. קבלו את מקומות 30-21

יח"צ - חד פעמי

"חזקות מהרוח" הוא פרויקט הצדעה למוזיקאיות הישראליות הגדולות של כל הזמנים. בסוף חודש האישה, ולקראת יום העצמאות ה-70, אנחנו מגישים כאן דירוג של 30 האלבומים האהובים ביותר שמאחוריהם - או נכון יותר, במרכזם - פועלות נשים, כפי שדורגו על ידי נשים בלבד: מומחיות, עיתונאיות, מבקרות ונשות תרבות. בשבוע הקרוב נחשוף מדי יום עשרה אלבומים, ובסוף הדירוג נקדיש רשימה נוספת לעוד אלבומים נהדרים המשלימים את תמונת התרומה העצומה של נשים למוזיקה הישראלית לדורותיה.

הדיון העוסק בהדרה וצמצום מקומן של נשים במרחב לא פסח כמובן גם על עולם המוזיקה המקומי, גם אם לא נרחיק לכת לאזורי קונפליקט. אם להשתמש רק בדוגמה אחת, אז אפשר לראות בשנים האחרונות פחות ופחות נשים במקומות הגבוהים במצעדים השנתיים בכלל התחנות. גם הדירוגים והמשאלים המסורתיים של האלבומים הישראלים הגדולים בכל הזמנים נוטים להזניח את מקומן של הנשים. סקירה של אלו, מהם הזמינים ברשת, מגלה שבמקרה הטוב יש אלבום של סולנית אחת בעשיריה הראשונה, ובמקרה הרע צריך להרחיק עד לעשיריה השלישית כדי למצוא זמרת. אז פעם אחת בלי "חתונה לבנה" ובלי "אפר ואבק", בלי סיפורי פוגי" ובלי "חום יולי אוגוסט", הרשימה הזאת כאן כדי להציע נקודת מבט חדשה על הדירוגים הללו, נקודת מבט שמתמקדת הפעם בתרומה של נשים למוזיקה הישראלית - כפי שנשים רואות אותה. התוצאות אינן מובנות מאליהן.

הסבר מתודי קצר: בהשראת מצעד דומה שנערך לפני כשנה ברשת NPR האמריקאית, הכנו רשימה של כ-200 אלבומים בולטים שבמרכזם פועלות נשים. במקרה של הרכבים מעורבים, החלטנו על גישה ליברלית: אם לפחות 50 אחוזים מהפרונט של להקה מאויש בידי נשים, גם אלבומים אלו נכנסו לטופס. ביקשנו מהמדרגות לבחור מתוך הרשימה 15 אלבומים ולחלק אותם לשלוש חמישיות, שלכל אחת מהן ניקוד שונה. את סכום הנקודות שיקללנו יחד עם מספר המדרגות שהצביעו לכל אלבום עד שהגענו לדירוג הסופי. לאחר שהצטברו כל התוצאות הוחלט להותיר במצעד רק אלבום אחד של כל מבצעת, על מנת לקבל תמונה רחבה ככל האפשר של הקולות הנשיים הבולטים ביותר של המוזיקה הישראלית לדורותיה. זה המקום להעיר הערה נוספת: הדירוג המובא לפניכם ולפניכן, פרי הצבעתן של כ-50 נשים, הוא אפשרות אחת לספר את הסיפור הזה. שיטת הצבעה אחרת, בזמן אחר, עשויה הייתה להניב דירוג אחר. מטבעם, דירוגים תמיד מרגיזים. התרגזתם/ן? מצוין, העיקר שסוף סוף יתנהל הדיון בנושא הזה, ותוקדש לו מחשבה ראויה. נשמח אם תשתפו אותנו.

seperator

30. אפרת בן צור - צוללת (2001, נענע דיסק)

הדירוג נפתח עם אחת ההפתעות הנעימות שלו, כניסתה של הפנינה הזאת ל-30 הגדולים. אפרת בן צור שמוכרת בעיקר כשחקנית היא מין עוף מוזיקלי מוזר, עם קול גבוה ומיוחד ולחנים לא שגרתיים, אך למרות כל אלו, או בעצם בזכותם, היא מיצבה את עצמה מהרגע הראשון כאחת היוצרות המרתקות שפועלות בסביבה וכסמן של איכות. "צוללת" היא יצירה שלמה, מקורית ומגובשת, שנדמה שהיא באמת מתרחשת במים טריטוריאליים אחרים: זה אלבום שפועל במרחב מוזיקלי עשיר וייחודי, רחוק מאוד מאלבומים אחרים שיצאו באותה תקופה ובכלל מהסצנה של הרוק הישראלי, וזאת למרות שנבחרת החלומות של הסצנה מסייעת לה מאחורה להגשים את חזונה. לא במקרה, עם השנים האלבום הזה צבר עוד ועוד מעריצים ומעריצות שהשתאו מן הכוח הבלתי מתפשר שבשירים האלה.

עוד באותו נושא

"לא רוצה להיות סלב. זה לא מעניין אותי. זה נורא קשה לי"

לכתבה המלאה

רגע בלתי נשכח:

29. לאה שבת - חום שאתה מחפש (1990, CBS)

הלב הישראלי הוא הלב של לאה שבת, שמתפקע מחכמה, אנושיות ואמפתיה ופורט על הנימים הכי כמוסים של כולנו. שנה אחרי שהלחינה לאחיה את "בגלל הרוח" הגיע האלבום "חום שאתה מחפש", תערובת של רוק ומוזיקת נשמה, והרבה הרבה נשמה. זה הרגע שבו חצבה שבת לעצמה את מרכז הבמה, יחד עם "ירח בשמים" המפוכח והאופטימי, ראשון מבין שירים רבים בקריירה של שבת שיוקדשו להעצמה ונחמה, ולצדו אחד הלהיטים הגדולים של מלחמת המפרץ, "רק החיים" - המנון אזרחי של דרישה לנורמליות ברקע חרדות מעיראק ועד לבנון. מה שחשוב באמת, הסבירה שבת שנים לפני שנעשה שימוש ציני במסר הזה, הוא רק החיים עצמם.

***אלבומים נוספים שקיבלו קולות: "צל הלב תקין" (1997)***

רגע בלתי נשכח:

28. יעל לוי - יעל לוי (1982, הד ארצי)

מ-"בלדה לנאיבית" עד "אי ירוק בים" וכמובן כל הדה דה בה שבעולם - נדמה שאין כל צורך לנמק את מיקומו של האלבום הנפלא הזה ברשימה. לוי, בעלת אחד הקולות היפים של שנות השבעים והשמונים בישראל, הנפיקה אלבום שאין מילים אחרות לתאר אותו מלבד קלאסיקה ישראלית. מסתתרים כאן גם הביצוע הראשון של "שיר לשירה" (בלחן אחר מהמוכר) ומספר תרגומים, ומעל הכול מרחפות המילים העוצמתיות של תרצה אתר, מתוך "גשם הקשב לנשים", על ההמתנה הבלתי-נגמרת לרוויה שאף פעם לא מגיעה. אך תרצה אתר ויעל לוי ידעו שהוא עוד יגיע: "הגשם שלנו יבוא. עננים כבר זעים במרחק. הגשם שלנו קרב בצעדי ענק".

***אלבומים נוספים שקיבלו קולות: "אל תקנה לי ורד" (1992)***

רגע בלתי נשכח:

27. מרגלית צנעני - חומות חימר (האחים ראובני, 1991)

רובו ככולו של "חומות חימר" עשוי משיתוף פעולה של צנעני עם פזמונאיות כמו רחל שפירא, חמוטל בן זאב וחנה גולדברג, והוא הראשון מבין אלבומיה שהכיל גם לחנים שלה - מעל למחצית משירי האלבום, כולל שיר הנושא. אלבום הבלוז והסול הזה הוא התמצית של כל מה שאנחנו אוהבים בה: השירה העוצמתית, הוורסטיליות הסגנונית, הבוז לאליטיזם ריקני ("אנ'לא מכפר שמריהו"), הסולידריות עם כל מי שהוא שחור ("צל על פני העשב", "שחור הוא הצבע"), ובעיקר שיר הנושא הכל כך מזוהה איתה, שזועק את זעקתן של נשים עצמאיות, קצת אחרות, שהחברה לא יודעת איך לאכול.

***אלבומים נוספים שקיבלו קולות: "מנטה" (1989), "נערי שובה אליי" (1986)***

רגע בלתי נשכח:

26. נורית גלרון - נורית גלרון (1978, ישראדיסק)

אלבום הבכורה של גלרון מ-1978 הוא מין נס קטן, פנינת ג'אז מהממת שהפכה להצלחה מסחררת נגד כל הסיכויים. הבחירה הזו מעט מפתיעה, כי לרוב אלבומה הבא של גלרון - "שירים באמצע הלילה" - הוא הנחגג יותר, אבל כמו שנראה הרבה פעמים לאורך המצעד, אלבומי בכורה זוכים בו להערכה גוברת. כך כאמור גם במקרה הזה: אי אפשר לעמוד כאן בפני ההגשה הייחודית של גלרון, שעושה כאן בשירי משוררים, כמו גם בלחנים הלא-שגרתיים, כבשלה. ראו מה שהיא עושה במעל חמש דקות של "ווקאליזה" נטול המילים אך המלא כל-כך באופי. בתוך האלבום יש גם מספר גרסאות כיסוי לשירים מוכרים - "שיר ליל שבת", "אהובתי שלי לבנת צוואר" ו"שלכת" של אורלנד וזעירא - שיר שאמה של גלרון שרה במקור בשנות ה-40. וכמובן, הבולט מכל - שירה המדכדך של לאה גולדברג. "מה יהיה בסופנו"? קשה לדעת, אבל נשמח שהקול של נורית גלרון ילווה אותנו כשהסוף יגיע.

***אלבומים נוספי שקיבלו קולות: "שירים באמצע הלילה" (1981), "משהו בלבבה" (1986), "אחרינו המבול" (1989)***

רגע בלתי נשכח:

25. אסתר רייכשטאט (עופרים) - היו לילות (1962, ישראפון)

יש המגדירים את אסתר עופרים בתור הזמרת הישראלית הטובה בכל הזמנים, ויש להם סיבות טובות. עופרים היא-היא הקלאסיקה של שירי ארץ ישראל, שליוותה בקולה המדויק אינספור רגעים בפסקול הלאומי. "היו לילות" הוא התקליט האולטימטיבי שלה, ולא במקרה הוא הופץ מחדש כמה וכמה פעמים, כאשר בפעם האחרונה, בסוף שנות ה-80, הוא היווה את הבסיס לאוסף ממיטב להיטיה באותו השם. באלבום שרה עופרים מן השירים האהובים על דורה: "הרעות", "הוא לא ידע את שמה", "רקפת", "כיבוי אורות" וכמובן שיר הנושא העצוב מכל של יעקב אורלנד ומרדכי זעירא, שהפך למזוהה עמה מכל.

רגע בלתי נשכח:

24. מארינה מקסימיליאן - Step Into My World (2013, NMC)

אחת ההפתעות הכי גדולות של המצעד היא המיקום הגבוה של מארינה מקסימיליאן, אחת הדמויות המרתקות שפרצו לחיינו בעשור האחרון. זה גם האלבום היחיד באנגלית בדירוג, וגם האלבום המאוחר ביותר שהשתחל ל-30 הגדולים, שבזכות ההצבעות הרבות להן זכה עקף זמרות ותיקות רבות. איך היא עשתה את זה? ככוח עולה בפופ הישראלי, אלבום הבכורה של אחת הבוגרות הכי מרשימות של "כוכב נולד" מכיל הפקות נוצצות, יכולות ווקאליות נדירות, כריזמה ואנרגיה שמאפיינות מעט מאוד אלבומים אחרים מסביב.

רגע בלתי נשכח:

23. מזי כהן - מזי כהן (1987, הד ארצי)

מזי כהן היא אחד הקולות הגדולים של העשור הרביעי, שכיכבה בלהקת גזוז, באופרת הרוק "מאמי" ובלהקת "פרמיירה", פנתה לקריירת סולו רק בסוף שנות ה-80, באלבום שכולו רוק אייטיז מהנה. אי אפשר להישאר אדישים לקול היפהפה של כהן, כמה מלטף וכמה עוצמתי, כמה מדויק וכמה נעים. האלבום נכתב כולו בידי הפזמונאית רוני ערן, מי שכתבה שנתיים לפני את "סוף העונה" האהוב של גלי עטרי, וכהן עצמה הלחינה שני שירים. לצד שירים יפים רבים ("תחנה בזמן", "מותק תל אביב", "חופשת מולדת"), שיר אחד יוצא דופן במיוחד בתוך האלבום הזה - גרסת כיסוי מהפנטת ל"Army Dreamers" של קייט בוש, שהפך בעברית ל"שם באבן", שיר אבל מצמרר שמתי כספי מתארח בו, ומסתיימת בשורה קשה ומהדהדת: "שם עמוק בתוך הבור, איפה היא צדקת הדרך?".

***אלבומים נוספים שקיבלו קולות: להקת פרמיירה - "פרמיירה" (1982)***

רגע בלתי נשכח:

22. דנה אינטרנשיונל - דיווה (1998, IMP)

בימים שחוגגים בהם את ריקוד התרנגולות של נטע ברזילי, רוחה של הישראלית האחרונה שניצחה באירוויזיון מרחפת אולי יותר מתמיד. האוסף של דנה אינטרנשיונל, שנקרא על שם שירה האהוב ביותר, מכיל את הלהיטים הכי גדולים שלה לצד רמיקסים וגרסאות מיוחדות שהופיעו בו לראשונה, והוא מהווה את האלבום האולטימטיבי שלה. ממרחק של 20 שנה, "דיווה" נראה כמו רגע חלוצי, כמעט בלתי נתפס בתרבות הישראלית, ומתוחכם בהרבה מכמעט כל מה שסביבו: הטוויסטים המבריקים על שירי ארץ ישראל ("ישנן בנות", "זמר שלוש התשובות"), ההתמדה של האקט המצליח הכמעט-יחיד בדאנס הישראלי ("אני לא יכולה בלעדיך"), ושבירה של כל דימוי מגדרי או עדתי ("סקס אחר", "סעידה סולטנה"). מעל כולם מרחפת לה אותה יצירת מופת שכבשה את אירופה, שיר הלל לנשים ונשיות מכל הסוגים, ובפרט לנשים על הבמות. במילה אחת: אימפריה.

***אלבומים נוספים שקיבלו קולות: "אומפטמפה" (1994)***

רגע בלתי נשכח:

21. אחינועם ניני - אחינועם ניני גיל דור (1993, NMC)

היום אחינועם ניני נמצאת שוב ושוב בעין הסערה, ששנייה רק לסערה שבה פרצה לעולם המוזיקה הישראלית לפני כ-25 שנה עם קול פעמונים, לחנים מקוריים לשירי המשוררות לאה גולדברג ורחל, ושילוב משוכלל של רוק, בלדות, ג'אז ומוזיקה תימנית - ורסטיליות שמדגימה עד כמה מדובר בזמרת חד-פעמית. האלבום הזה הוא בעצם השני של ניני יחד עם שותפה הקבוע ליצירה גיל דור, וקדם לו אלבום הופעה אחד, שיצא ב-1991. האלבום הזה, אלבום האולפן הראשון שלה, הגיע לכל בית זה והיה פתח לקריירה מפוארת, ישראלית ובינלאומית, שעברה באירוויזיון, בכיכר רבין ובוותיקן, ושברה שיאים רבים. מצפון ועד תימן, אין בישראל מי שלא יכול לזמזם את השירים האלה.

***אלבומים נוספים שקיבלו קולות: "אחינועם ניני וגיל דור בהופעה חיה" (1991)***

רשימת המדרגות:

אביטל אינדיג (מקור ראשון); אורנה בנאי (שחקנית); אילת יגיל (Ynet); אנה בורד (ידיעות אחרונות); גלית חוגי (קומיקאית); גרדה גלזר (וואלה! News); דלית עופר (FM103); דפנה ארד (לאשה); חולית בלאו (הארץ); חן ליברמן (ערוץ 10); טל ארגמן (כאן - תאגיד השידור הישראלי); טל ברנר (במאית); טל גורדון (מוזיקאית); טל השילוני (כאן - תאגיד השידור הישראלי); טל שניידר (גלובס); יפעת רוזנברג (וואלה! News); לבנת בן חמו (גלגלצ); לילך וולך (הארץ, ליברל); לימור גולדשטיין (שחקנית); מורן איפרגן (במאית); מיה סלע (כאן תרבות); מיטל שבח (גלגלצ, מאקו); מיכל קליינברג (נענע10); נטע עמית (פוליטיקלי קוראת); ניצן פינקו (הקצה); נעה ארגוב (גלגלצ); נעם ברדין (Onlife); נעמה הדסי (כאן - תאגיד השידור הישראלי); עדי עוז (עורכת 'את'); עדי קיסר (משוררת); עמית הרשקוביץ (קומיקאית); ענבל גזית (גלי צה"ל); רומי נוימרק (כאן - תאגיד השידור הישראלי); רוני ברודצקי (במאית וסופרת); רוני מרחבי (שחקנית); רונית הבר (מנכ"לית 'סלונה'); רעות סהר (וואלה! News); שהרה בלאו (סופרת ופובליציסטית); שי סגל (טיים אאוט, וואלה! News); שירה אוחיון (תזמורת ירושלים מזרח ומערב); שירה לוקסנבורג (גלגלצ); תמר סוקניק (וואלה! News).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    11
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully