וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה: פסטיבל קאן ננעל בצל האשמות חדשות על אונס בתעשיית הקולנוע

19.5.2018 / 21:25

"Shoplifters" היפני קטף את דקל הזהב בטקס הסיום של פסטיבל קאן, אבל זכייתו נותרה בצלן של פרסומים חדשים ודרמטיים על תקיפות מיניות בעולם הקולנוע

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

(בסרטון: הטריילר של "Shoplifters")

המהדורה ה-71 של פסטיבל קאן ננעלה הערב (שבת) בטקס הסיום של התחרות הרשמית. במוקד הטקס לא עמדו הפעם העיטורים השונים, אלא הכרזתה של הקולנוענית האיטלקייה אסיה ארג'נטו, שעלתה על הבמה כדי לחלק את פרס השחקנית וניצלה זאת כדי להכריז: "כאן, בקאן, בגיל 21, נאנסתי בידי הארווי ויינשטיין, שהפסטיבל הזה היה אזור הציד שלו. אני חוזה, שהוא לעולם לא יחזור לפה שוב. הוא יחיה בבושה, אחרי שקהילת הקולנוע שפעם חיבקה אותו וטייחה את מעשיו הפנתה לו עורף. אך גם הערב, יש כאן אנשים שעוד צריכים לתת דין וחשבון על הצורה בה נהגו כלפי נשים בתעשייה. אתם יודעים מי אתם. אבל חשוב מכך: אנחנו יודעות מי אתם, וכבר לא נתן לכם לצאת מזה בלי עונש".

בצד דבריה של השחקנית, התקשורת וקהילת הקולנוע בצרפת סוערת בעקבות תלונה שהוגשה למשטרה נגד הבמאי והמפיק לוק בסון, מן הדמויות המרכזיות בתעשייה המקומית. המתלוננת, שחקנית שעבדה עמו על שניים מסרטיו, טוענת כי תקף אותה מינית במהלך השבוע האחרון לאחר פגישת עבודה בפריז. נציגיו של הקולנוען מכחישים את ההאשמות, וטוענים כי הוא "נפל מן הכיסא" כשהן הובאו בפניו. החקירה הטרייה נמצאת בעיצומה.

נאומה של ארג'נטו

ובאשר לדברים הפחות חשובים, הפרסים עצמם: חבר השופטים, בראשותה של קייט בלנשט, הדהים כשהעניק את דקל הזהב, הפרס הראשון בחשיבותו, ל"Shoplifters" הנפלא של הבמאי היפני הירוקאזו קורה-אדה, דרמה משפחתית-חברתית שלא נחשבה פייבוריטית לזכייה. הפרס הגדול של חבר השופטים, השני בחשיבותו, הוענק ל"שחור על לבן", קומדיית המשטרה האנטי-טראמפית של ספייק לי.

פרס חבר השופטים, השלישי בחשיבותו, הלך ל"כפר נחום" של הלבנונית נדין לבקי, דרמה ריאליסטית שלאורך כל הפסטיבל נחשבה פייבוריטית ברורה לקטוף את דקל הזהב, אך הסתפקה במועט.

בכך, נותרה הסטטיסטיקה העגומה לפיה לאורך כל שנות הפסטיבל, רק סרט אחד שביימה אשה ("הפסנתר" של ג'יין קמפיון) זכה בדקל הזהב. קייט בלנשט ענתה על כך באומרה כי "עשינו הסכם בחבר השופטים, ולפיו נשפוט את הסרטים לפי איכותם האמנותית כשלעצמה ולא לפי שום דבר אחר. נחליט לפי הקולנוע, ולא לפי הפוליטיקה".

עוד באותו נושא

סערה בכוס מאצ'ה: ריאיון על "אחרי הסערה" עם הבמאי היפני המצליח הירוקאזו קורה-אדה

לכתבה המלאה
אסיה ארג'נטו. AP
"אנחנו יודעות מי אתם". אסיה ארג'נטו בקאן/AP

ועוד פרסים: פרס השחקנית הטובה ביותר הוענק לסמאל יסליאמובה מהסרט הקזחי "Ayka". את הקטגוריה הגברית המקבילה קטף מרצ'לו פונטה על "Dogman" האיטלקי של מתיו גארונה. פרס התסריט חולק בין "Three Faces" של האיראני ג'פאר פנהי, שלא מורשה לצאת מגבולות מדינתו ולכן כמובן גם לא היה יכול להגיע לטקס, ואליצ'ה רורוואכר האיטלקיה על "Happy as Lazzaro".

ז'אן-לוק גודאר בן ה-87 קיבל פרס יוצא דופן בשם "דקל הזהב המיוחד", פרס שחולק לראשונה בהיסטוריה של הפסטיבל, על "ספר התמונות" ההגותי פרי עטו. פאבל פאבליקובסקי הפולני, מי שזכה באוסקר לפני ארבע שנים על "אידה", קטף את פרס הבימוי הודות לאפוס הרומנטי "Cold War".

ולסיום: פרס מצלמת הזהב הוענק ל"Girl" של לוקה דונט הבלגי, מן הסרטים המדוברים והמוערכים בפסטיבל שגם קטף שלל פרסים אחרים. הדרמה הזו עוסקת בסיפורו של נער רקדן השואף להפוך לנערה, ועוקבת אחר הקשיים הנפשיים והפיזיים שהוא עובר במאבק על זהותו. נתראה בפסטיבל הבא.
.

Shoplifters.
הזוכה הגדול. מתוך "Shoplifters"
Cold War. פסטיבל קאן 2018,
פרס הבימוי. מתוך "Cold War"/פסטיבל קאן 2018
שחור על לבן. טוליפ מדיה,
הפרס השני. מתוך "שחור על לבן"/טוליפ מדיה
אסיה ארג'נטו. GettyImages
מהטקס הזה יזכרו בעיקר אותה. אסיה ארג'נטו/GettyImages
לזרו השמח. פסטיבל קאן,
חלק את פרס התסריט. מתוך "Happy as Lazzaro"/פסטיבל קאן
Akya. פסטיבל קאן 2018,
פרס השחקנית. מתוך "Ayka"/פסטיבל קאן 2018
כפר נחום. פסטיבל קאן,
הפרס השלישי בחשיבותו. מתוך "כפר נחום"/פסטיבל קאן
פסטיבל קאן 2018. פסטיבל קאן,
פרס מיוחד מאוד. מתוך "ספר התמונות"/פסטיבל קאן
הסרט נערה. פסטיבל קאן,
פרס לסרט הביכורים. מתוך "Girl"/פסטיבל קאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully