וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחיד שפייס בין ג'ון לפול: רינגו סטאר מדבר בריאיון מיוחד

7.6.2018 / 17:00

רינגו סטאר, מתופף הביטלס האגדי, מגלה איך פייס במריבות חברי הלהקה המיתולוגית, לא הכיר את ה-BDS ולא את החרם הממשלתי בארץ כנגד הביטלס, וחושף את סודו המוזר לשמירה על כושר אמנותי. לקראת הופעה ראשונה בישראל: ריאיון עם המוזיקאי הענק ש"הביא את השירה לתוך התופים"

רינגו סטאר, המתופף האגדי של הביטלס, בראיון מיוחד לוואלה! תרבות. מראיין: שגיא בן נון; צילומים: AP, Getty Images, Creative Commons, יח"צ

פול מקרטני סיפר שעבור רינגו סטאר נכתבה השורה "What would you do if I sang out of tune" ("מה היית עושה אם הייתי מזייף בשירה?") בשיר "עם קצת עזרה מחבריי", להיט הביטלס שהכי הצליח מבין אלו ששר סטאר. השיר הזה מחדד את הרעיון שמעבר להיותו אחד המתופפים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הרוקנרול, סטאר ידע גם לשיר היטב. ולא פחות חשוב - הוא ידע לתת הרבה יותר מקצת עזרה לידידיו. סטאר נחשב לדבק החם של הביטלס, שהחזיק את הלהקה ביחד, בין שלושת האגואים הגדולים האחרים. האם נוח לך עם הדרך הזאת שבה הצטיירת בביוגרפיות, אני שואל את סטאר בראיון מיוחד לוואלה! תרבות. "היינו ארבעה, וכמו אחים - היו לנו ויכוחים, היו לנו ריבים, היו לנו דיונים רציניים שהתלהטו", אומר לנו סטאר. "לפעמים זה הרחיק לכת. וכדי ליישב את הדברים, בדרך כלל אחרי שיחה רצינית, ההתכנסות היתה בבית שלי, ואז כולם התחברו שוב. זה כמו החיים, ארבעה אמנים בחדר. אני פשוט אוהב לנגן על תופים, אתה יודע, להחזיק בדברים, זה מה שאני עושה. היו שתיים או שלוש פעמים בקריירה שלנו שקרו דברים, ונפתרו אצלי בבית. יצאה מכך השמועה הגדולה הזאת שאני מר שלום ואהבה".

מתופף להקת הביטלס, רינגו סטאר, לא זכה להערכה הגדולה הראויה לו בקרב הציבור הרחב, הפך לאורך השנים שלא בצדק למושא לעג ברחבי העולם וגם בתקשורת הישראלית באחרונה - ב"ארץ נהדרת" גימדו את תרומתו ללהקה מחד, ובאחד העיתונים נפלו להאמין בהמצאה המפורסמת שלפיה ג'ון לנון כביכול אמר ש"רינגו הוא אפילו לא המתופף הכי טוב בביטלס". למעשה זו רק בדיחה של קומיקאי בריטי בתכנית טלוויזיה בתחילת שנות ה-80. בנוסף, אמרו שהוא לא וירטואוז, לא מחונן ולא מלומד. כל מי שלא מבין דבר במוזיקה ידע לתת ביקורת נחרצת על סטאר. האמת היא שרינגו סטאר הוא מוזיקאי ענק, פורץ דרך ובעיקר מוזיקאי של מוזיקאים. בעוד בציבור הרחב הוא בלתי מוערך, מי שבאמת מבין במוזיקה רוחש לו הערכה רבה מאוד.

רינגו סטאר. AP
רינגו סטאר/AP

קשה לדמיין את "Come Together", את "Get Back" ואת "Strawberry Fields Forever" בלי התופים של רינגו סטאר. המורכבות של נגינתו ב-"A Day In The Life". ומעל הכל, כמובן, הנגינה שלו באלבום "Abbey Road", שבו הקליט בשיר "The End" את סולו התופים הראשון שלו ואחד הראשונים ברוק בכלל. המתופף מאיר ישראל הגדיר את זה פעם יפה בריאיון ל"הארץ": "רינגו לא תופף. הוא ניגן. הוא לא רק נתן קצב מאחורה, הנגינה שלו היתה משמעותית בתוך השיר. רינגו הביא שירה לתוך התופים".

אחרי שנים שבהן לא קיבל את מלוא הכבוד המגיע לו, באחרונה זכה בתואר אבירות בארמון בקינגהאם. מה שמזכיר שב-1969 החזיר ג'ון לנון למלכת אנגליה את מדליית אות האבירות שקיבל, כמחאה על מעורבותה של בריטניה בעניין ניגריה-ביאפרה והתמיכה של מדינתו באמריקה במלחמת וייטנאם. סטאר לא ויתר על התואר, וגם לא ביטל את הופעתו בישראל. למרות המצב הביטחוני והפוליטי הלא פשוט, למרות ביטולים מצד מוזיקאים אחרים וגם מצד נבחרת ארגנטינה, ולמרות שהוא נחשב למר "פיס אנד לאב" - סטאר יגיע להופעה היסטורית בישראל נטולת השלום, לראשונה אי פעם, ויקיים שתי הופעות בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב, ב-23 וב-24 בחודש.

ומה עם ה-BDS, שאלנו אותו בריאיון מיוחד ומרגש לוואלה! תרבות, שהתקיים בשיחת טלפון מלוס אנג'לס. "אף פעם לא שמעתי עליהם, ואף אחד מהם לא יצר קשר איתי", השיב במפתיע. וזאת לא ההפתעה היחידה שציפתה לנו בשיחה - סטאר מגלה כי עד לשבוע שבו ראיינו אותו לא הכיר את הסיפור המפורסם על הסירוב הממשלתי להביא את הביטלס ארצה מחשש שישחיתו את הנוער. בנוסף גילה את הסוד המפתיע שלו לשמירה על הכושר האמנותי ואיזו עצה לא שגרתית הוא נותן לפעמים למתופפים. כמו כן שיתף אותנו איך פייס במריבות בין חברי הביטלס, ובמקרה זה הוא דווקא מצדיק את הפיכתו למר "פיס אנד לאב", צירוף מילים שנאמר לא פחות משבע (!) פעמים במהלך הריאיון (אתם מוזמנים להאזין למעלה לגרסתו המוקלטת ולהתרגש מקולו של האיש והאגדה).

עוד באותו נושא

פעם בחיים: סיפורו המופלא של "סרג'נט פפר" - אלבום המופת של הביטלס

לכתבה המלאה
רינגו סטאר בהופעה עם להקת אול סטאר, לאס וגאס, נובמבר 2016. GettyImages
רינגו סטאר בהופעה בלאס וגאס, נובמבר 2016/GettyImages

רינגו סטאר, Peace and Love.

" Peace and Love, אחי, כל הכבוד".

אנחנו מתרגשים מאוד מכך שנראה אותך בקרוב בישראל. מה מניע אדם כמוך, בגיל 77, שהשיג כמעט כל מה שמוזיקאי יכול רק לחלום עליו, להמשיך ולהופיע בכל רחבי העולם, ובקרוב בישראל? ואיך אתה שומר על כושר אמנותי?

"אני נשאר בכושר כי אני עדיין מנגן בכל העולם. אני גם נשאר בכושר פיזי כי אני מתעמל ואוכל הרבה ברוקולי. היו שלוש הופעות בספרד, שלוש הופעות באיטליה, כמה הופעות בצרפת, הופעה בדנמרק, ו-היי, יש שתיים בישראל, אז זה רק חלק ממסע ההופעות עבורי. אני יודע שזה נראה כמו משהו רציני, כי דיברנו עם כמה כתבים ישראלים, אבל מבחינתי, אנחנו רק באים לנגן את כל המוזיקה שלנו, לעשות חיים, אהבה ושלום. לשם כך אנחנו באים, ואז אנחנו בדרך להופעה הבאה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת האלבום "Abbey Road" של הביטלס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתה מודע לסיפור המשא ומתן על הופעת הביטלס בישראל שנכשל כי סגן שר החינוך אמר בכנסת שהביטלס יהוו השפעה רעה על הנוער בישראל?

"האמת היא ששמעתי על זה רק השבוע, כי דיברתי עם כתבים ישראלים, וכולם סיפרו לי את הסיפור הזה". (צוחק).

מה אתה חושב על כך?

"הרבה אנשים באמריקה חשבו שאנחנו מהווים איום על הנוער. זה מה שקורה, מה אנחנו יכולים לעשות? אנחנו מוזיקאים, אנחנו מנגנים, אנחנו אנשי בידור, ואז אנחנו עוברים לעיר הבאה. ככה היה אז, אנשים פחדו מרמת האהבה המוחלטת לביטלס. אלביס לפנינו נענע את הירכיים וכל העולם השתגע, 'איך הוא מעז לעשות את זה?'. תמיד יהיה מישהו שיהיה לו משהו להגיד איפשהו. כבר עשרות שנים שהישראלים מאוכזבים מכך שזה לא קרה, אבל סופסוף אני מגיע עכשיו".

הביטלס, סרג'נט פפר. GettyImages
בימי סרג'נט פפר/GettyImages

המוזיקאי הבריטי המיתולוגי רינגו סטאר נולד בליברפול, בשם ריצ'רד סטארקי, ב-7 ביולי 1940. בילדותו המוקדמת נפרדו הוריו, והיה זה אביו החורג שקנה לו את מערכת התופים הראשונה שלו. בנעוריו היה שותף בהקמת להקת הסקיפל של אדי קלייטון. בשנת 1962 השתנו חייו כשהיה לחבר האחרון שהצטרף לביטלס, כמחליפו של פיט בסט שהודח מהלהקה. סטאר ביצע שיר כזמר מוביל כמעט בכל האלבומים של הביטלס. השיר הגדול ביותר שלו כזמר בלהקה הוא "With a Little Help From My Friends". בנוסף שר את "Yellow Submarine" U-"I Wanna be Your Man". סטאר, אחד המתופפים הגדולים בהיסטוריה של הרוקנרול, לא קיבל את מתת האל של כשרון כתיבת השירים כמו חבריו לביטלס. עם זאת, הוא כתב, הלחין ושר את הקלאסיקות "Octupus's Garden" ו-"Don't Pass Me By" והשתתף בכתיבת השירים "Flying" ו-"What Goes On".

בשנת 1970, עם התפרקות הלהקה, לאחר שג'ון לנון וג'ורג' האריסון הוציאו יצירות סולו וכמה שבועות לפני שיעשה זאת לראשונה גם פול מקרטני, הוציא סטאר את אלבום הסולו הראשון שלו, "Sentimental Journey", שזכור כאלבום הסולו הלא אוונגרדי הראשון שהוציא אחד מחברי הלהקה. קריירת הסולו שלו נפתחה בכל הכוח - שבעה שירים שלו נכללו בין עשרת הגדולים בין 1971 ל?1975 - ואחר כך צנחה. עד כה שחרר 19 אלבומי אולפן, וברבים מהם זכה לקצת עזרה מחבריו לשעבר לביטלס, שבאו להתארח. הוא גם ניגן באלבומיהם, כולל תיפוף בלהקת Plastic Ono Band של ג'ון לנון ויוקו אונו ובאלבום "All Things Must Pass" של האריסון.

במגזין הרולינג סטון צויין שרינגו סטאר נע בין הפסגה - תיפוף לצד לנון, מקרטני והאריסון - לתחתית: הופעה בפני קהל קשישים בפורט פירס בפלורידה. ולמרבה ההתרגשות, סטאר יופיע בישראל במסגרת החלק האירופאי של סיבוב הופעותיו, המקדם את אלבומו האחרון, "Give More Love". הוא יבצע בהופעה שירים של הביטלס לצד שירים מאלבומי הסולו שלו, ויעשה זאת עם להקתו אול סטאר, שמלווה אותו שש שנים. אליה ישוב המוזיקאי קולין היי, הזכור מהלהקה האוסטרלית Men At Work שפעלה במחצית הראשונה של שנות ה-80 ושרה בין השאר את "?Who Can It Be Now", וכן יצטרף ללהקתו גרהאם גולדמן מלהקת הרוק הבריטית 10cc, ששרה בין השאר את "I'm Not In Love". על הבאתו לארץ אמונה חברת ההפקות ש. צמח בע"מ - יואב צמח, בשיתוף עם אריה כדורי NYK.

רינגו סטאר מקבל תואר אבירות בארמון בקינגהאם , מרץ 2018. GettyImages
רינגו סטאר מקבל תואר אבירות, בארמון בקינגהאם, מרץ 2018/GettyImages

יש משהו שאנחנו לא יודעים על הביטלס?

"לא. אתם יודעים הכל".

אבל מה פחות ידוע?

"אין מידע פחות ידוע. במה שקשור לביטלס, בין 1962 ל-1970, כולם יודעים את הכל".

מהי הטעות הכי גדולה של הביטלס?

"אני לא חושב שעשינו טעות גדולה. כשניגנו בשנות השישים, הקהל פשוט צרח לעברנו, וככה זה היה. כשאנחנו הגענו הם התחילו לצרוח. הצרחות נמשכו ארבע שנים, ואז החלטנו לעשות הפסקה מההופעות החיות ולראות מה נוכל לעשות באולפן. נכנסנו לאולפן ועשינו כמה דברים טובים. זה היה למעשה חלק מהצמיחה של הביטלס".

רינגו סטאר עם הביטלס, 1966. GettyImages
רינגו סטאר עם הביטלס, 1966/GettyImages

לפני עשר שנים, הוצאת את האלבום היפהפה "ליברפול 8". האם אתה עדיין מרגיש מחובר לאותו ילד שהיית אז בליברפול?

"אני לא חושב שאתה אי פעם שוכח את הילדות שלך. אני זוכר היטב איפה גרתי, את אמא שלי, שטיפלה בי ואהבה אותי בכל שנייה בחיי, ואת החברים שלי. דיברתי עם החבר האחרון שלי מליברפול רק לפני שבועיים. אחות של אמי גרה שם. אתה יודע, יש לנו כמה קשרים משפחתיים. גדלתי בליברפול. כשאתה ילד, אתה פשוט חי איפה שאתה חי, וזורם עם זה".

למה אתה מתגעגע במיוחד?

"בליברפול? אני לא מתגעגע לרוב הדברים בליברפול, אני לא מתגעגע לרוב הדברים בלוס אנג'לס, אני לא מתגעגע לרוב הדברים בלונדון. זה היה לפני הרבה זמן, ואני מודה על כך שנולדתי שם, כי תראה מה קרה, והלך איך שהלך. זה לא שאני מתגעגע לגלידה".

רינגו סטאר פול מקרטני. AP
רינגו סטאר עם פול מקרטני/AP

אתה אחד המתופפים האגדיים, שנכנס להיכל התהילה של הרוקנרול. האם ראית את עצמך כמתופף חדשני, בזמן אמת, בימי הביטלס?

"ובכן, זה היה חדשני, יש לנו הוכחות אודיו לכך, אבל זאת פשוט היתה הדרך שבה תופפתי. כך חשבתי שצריך לתופף. לא רציתי שהתיפוף יהיה עמוס בלהקת פופ ורוק. התפקיד שלי שם היה להחזיק את הכל יחד, ולהרים לפזמון, להחזיק את זה, או להדגיש שורה או מילה. אני אוהב את העומק של התופים, בדרך שבה אני מנגן. יש הרבה תופי טום טום, זה מעמיק את התופים, כפי שאתה יודע היטב. באולפני EMI שמתי מגבות מטבח על התופים, כדי לתת להם יותר עומק. זה הסאונד שאני אוהב, ואני עדיין אוהב את הסאונד הזה גם היום".

"כשאנשים מדברים איתי, הם אומרים 'הילד שלי מתופף, יש לך עצה?'. אני אומר: כן, אל תרשמו אותו ליותר מדי שיעורים כי אני חושב שאתה לומד את הבסיס ואז אתה מנגן בסגנון שלך. זה מה שאני עשיתי, וזה מה שאמרתי לבן שלי, והוא מצליח די טוב (בנו, זאק, ניגן עם להקות אואזיס ו-The Who - ש"ב). נתתי לו שני שיעורים, ואמרתי לו, 'אתה ברשות עצמך עכשיו'. כי הוא קודם כל צריך ליצור את מה שהוא רוצה לנגן. הוא יודע איך לנגן את הבסיס לקטעי רוק, ואלסים, מה שלא יהיה (סטאר נשמע מתופף מעבר לקו - ש"ב) ברגע שאתה יכול לעשות את זה, ויש לך קואורדינציה בין שתי ידיים ושתי רגליים, אתה יכול לתופף. יש הרבה אנשים שאין להם קואורדינציה. נהגתי ללמד הרבה ילדים שיעורים מאוד פשוטים, ואם הם לא היו מבינים מה שלימדתי הייתי אומר, 'אולי יהיה לך יותר טוב לנגן בגיטרה' (צוחק). לא רציתי להפיל את רוחם, אבל יש אנשים שלא יכולים לעשות את זה. אני לא יכול לנגן בגיטרה, אתה מבין למה אני מתכוון? אני יודע לנגן על תופים, ורק על זה אני יכול לדבר".

סטאר שרד ילדות במהלכה אביו נטש את הבית לאחר הגירושים; שרד התמכרות לאלכוהול - סיפר שהיו ימים רבים של שכרות שבהם התעורר כשהוא תוהה "למה הציפורים משתעלות חזק כל כך?"; ושרד שנתיים במוסד רפואי שבהן החלים משחפת. למרות ניצחונות מפוארים במאבקים אלו, מנקודת מבטם של ישראלים רבים, הוא צריך כמובן לשרוד רק דבר אחד נוסף: את הלחצים של ה-BDS לא להגיע לישראל, ככל שישנם כאלה.

מה יחסך ל-BDS? האם ה-BDS ניסו למנוע ממך להופיע בארץ?

"מי? מי?"

BDS.

"מה זה?"

תנועת ה-BDS מנסים לשכנע אמנים לא להופיע בישראל מסיבות פוליטיות.

"אף אחד מהם לא יצר קשר איתי. אף פעם לא שמעתי עליהם".

ביטלס.
הביטלס

האם היו לך אי פעם שכנים שהתלוננו על הרעש, למרות ששמעו את רינגו סטאר?

"לא, זה אף פעם לא קרה, כי אם אני לא עובד או מנגן עם מוזיקאים אחרים, אני לא מנגן. אני לא מהאנשים האלה, שיש להם מנהג להכות בתופים בבית. אף פעם לא נהניתי לנגן לבד, אני אוהב לנגן עם מוזיקאים אחרים, אז אף פעם לא הערתי אף אחד".

אז אתה מעדיף להיות חלק מלהקה או הסולן?

"אני אוהב להיות בלהקות. תמיד הייתי. אם תצפה בראיונות במהלך השנים, אני אוהב להיות בלהקות, וזה רינגו ולהקת האול סטאר שבאים. אז כל מי שעל הבמה הוא כוכב בזכות עצמו, אבל אני הכי גדול".

לרכישת כרטיסים להופעתו של רינגו סטאר בהיכל מנורה בתל אביב, ב-23 וב-24 בחודש, לחצו כאן.

רינגו סטאר עם הביטלס, 1965. GettyImages
רינגו עם הביטלס, 1965/GettyImages
הביטלס 1967. AP
הביטלס, 1967/AP
רינגו סטאר. AP
רינגו סטאר/AP
שגיא בן נון מראיין את רינגו סטאר, המתופף האגדי של הביטלס. AP
רינגו סטאר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully