וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלייה של ביבי, האמת על אוסלו: אלה הסרטים המקומיים שיתחרו בפסטיבל הקולנוע ירושלים

1.7.2018 / 8:00

סרטי דוקו טעונים פוליטית, סרטים עלילתיים המעמידים במרכזם דמויות נשיות וגם "החיים על פי אגפא" כפי שמעולם לא ראינו - זה התפריט הישראלי שצפוי לנו בחגיגת הקולנוע בעיר הבירה

יח"צ - חד פעמי

(בסרטון: קטע מ"פרה אדומה", באדיבות פסטיבל ברלין)

בסוף החודש הקרוב ייפתח פסטיבל הקולנוע ירושלים, שהשנה יתקיים מאוחר מהרגיל, גם כדי לאפשר לסערת המונדיאל לחלוף. לאחר שכבר פורסמה זהות הסרט שיוציא אותו לדרך, "הבלתי רשמיים" של אלירן מלכה (יוצר "שבאבניקים"), היום נחשפו גם הסרטים העלילתיים והתיעודיים תוצרת בית שיוצגו בו בהקרנה בכורה מקומית. התפריט, כך מסתמן, מבטיח ומעורר תיאבון.

נתחיל עם התחרות התיעודית, המציעה שני סרטים פוליטיים שעל פניו בהחלט יכולים לעורר תהודה וסערה: "קינג ביבי" של דן שדור, המבטיח להציג את סיפור עלייתו של נתניהו לשלטון דרך קטעי ארכיון של הופעותיו התקשורתיות לאורך השנים; ו"יומני אוסלו" של מור לושי ודניאל סיון, הצמד שחתום בין השאר על "שיח לוחמים". הסרט, שכבר הוקרן בפסטיבלים בשיעור הקומה של סאנדנס והוט דוקס וגם נרכש בידי HBO, עוסק כמשתמע משמו באחורי הקלעים של שיחות השלום שהתקיימו בתחילת שנות התשעים בעיר הבירה של נורבגיה, ושינו לעד את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

סרט נוסף שעוסק בסכסוך במידה זו או אחרת הוא "סיבת המוות" של רמי א.כץ, שגיבורו יוצא לגלות מי עומד מאחורי מותו של אחיו - השוטר הדרוזי סלים ברכאת, שחיסל את המחבל בפיגוע בסי פוד מרקט. בנימה ביוגרפית יותר, יוצר הדוקו הוותיק והמוערך תומר הימן ("מיסטר גאגא") יציג את "יונתן אגסי הציל את חיי", על כוכב הפורנו שבשמו נקרא הסרט, ודני רוזנברג ויניב סגלוביץ' את "אורי זוהר חוזר".

יומני אוסלו. סער יעקב,
מתוך "יומני אוסלו"/סער יעקב

דוד אופק, כבר שנים מבכירי הדוקומנטריסטים בארצנו ("ההרוג ה-17", "מותרות") יקרין בפסטיבל את סרטו החדש "טוקלומטי", אותו ביים עם גד אייזן, והוא נקרא בשמו של הכדורגלן טוני טוקלומטי, שהגיע לארץ מבנין וגורש מכאן בנסיבות שיצרו את אחד הסיפורים הדרמטיים בעולם הכדורגל המקומי בעשור וחצי האחרונים. את התחרות ישלימו "ילדי פרא" של טל פסס על נערים היוצרים סרטי אנימציה רדיקליים ו"אליפלט" של שקד גורן, בו הבמאי מגלה סוד הקשור למוות של דודו במלחמת ששת הימים.

מחוץ למסגרת תחרותית, יוצגו בהקרנת בכורה ישראלית שני סרטי תעודה נוספים: אורי ברבש, מן הבכירים ביוצרי הקולנוע המקומיים ("מאחורי הסורגים" ועוד), יציג דוקו עליו עבד זמן רב, "דבש שחור: שירת חייו של אברהם סוצקבר" ותמי פדרמן את "סלפיש", העוסק באחותה המנוחה, שלי פדרמן.

עוד באותו נושא

דוד אופק, במאי "מותרות": כך דפקנו את עזה

לכתבה המלאה
קינג ביבי. זום 77,
מתוך "קינג ביבי"/זום 77

ועתה, לגזרה העלילתית: סרט הפתיחה, "הבלתי רשמיים", בו מציג אלירן מלכה את הסיפור מאחורי הקמתה של ש"ס, לא ישתתף בתחרות ויפנה את הבמה לשבעה סרטים מקומיים אחרים. שלושה מהם, יגיעו לירושלים לאחר שכבר השתתפו בפסטיבלים בינלאומיים. "גאולה" של יוסי מדמוני, שזכה בירושלים בתחילת העשור עם "בוקר טוב, אדון פידלמן", ישתתף בו לאחר בכורתו העולמית בפסטיבל קרלובי-וארי היוקרתי. משה פולקנפליק, שמככב כעת גם ב"דרייבר", מגלם בו רוקיסט חוזר בתשובה הנדרש לחזור לבמה; "אין בתולות בקריות", סרטה העלילתי הארוך הראשון של קרן בן-רפאל, הוצג כבר בפסטיבל טרייבקה, שם כוכבתו ג'וי ריגר זכתה בפרס השחקנית הראשית על הופעתה כמתבגרת מן הקריות שחייה עשויים להשתנות בעקבות שמועה על המתרחש בחופים של עירה המנומנמת; ו"פרה אדומה", גם הוא עבודת ביכורים, של ציביה ברקאי-יעקב במקרה זה, הוצג החורף במסגרת פסטיבל ברלין. מככבים בו גל תורן, אביגל קובארי ומורן רוזנבלט, הפורשים בפנינו את סיפורה של נערה מהתנחלות במזרח ירושלים, שאביה טרוד בחזון להקמת בית המקדש השלישי, בשעה שהיא עסוקה בניהול רומן אסור.

שני סרטי ביכורים אחרים בתחרות הם "כאן ועכשיו" של רומן שומונוב, מן הסרטים הישראלים היחידים אי פעם הדוברים ברובם רוסית, העוקב אחר עולה חדש משכונת מצוקה באשדוד, חלומותיו המוזיקליים ומאבקיו האישיים והמשפחתיים; ו"הצלילה" של יונה רוזנקיאר, המככב בו בצד שני אחיו, בסיפורה של משפחה שחייה יוצאים משליטה רגע לפני פרוץ מלחמת לבנון השנייה. מנגד, תשתתף בו גם הבמאית הוותיקה והמוערכת מיכל אביעד ("דימונה טוויסט"), עם "אישה עובדת", בו מופיעים לירון בן-שלוש, מנשה נוי ואושרי כהן בסיפור על אמביציות והמחיר שנשים מתבקשות לשלם עליהן בשוק העבודה. את התחרות ישלים "הד" של עמיקם קובנר ואסף שניר, בהשתתפות יעל אבקסיס, גורי אלפי, צחי הלוי, אילנית בן יעקב ועליזה רוזן, בין השאר, המציגים יחדיו את סיפורו של גבר החושד שאשתו בוגדת בו, ואז מגלה ש...נו, חכו ותראו.

פרה אדומה. בועז יהונתן יעקב,
מתוך "פרה אדומה"/בועז יהונתן יעקב

בצד הסרטים הטריים, אפשר יהיה גם להתענג על עותק מחודש של "החיים על פי אגפא" מתחילת שנות התשעים. זאת, במסגרת היוזמה המבורכת של הארכיון הישראלי לסרטים, שבעבר דאגה כבר לשחזר את "אוונטי פופולו" ו"מצור".

סרטו של אסי דיין הוא הראשון הזוכה לשחזור באיכות 4K, ולאחר שהוקרן כך כבר בפסטיבל ברלין האחרון, ייחשף בפורמט זה גם בפסטיבל ירושלים והפעם באופן מרגש יותר, שכן להקרנה צפויים להגיע כל כוכביו וכוכבותיו: שולי רנד (שמככב גם ב"הבלתי רשמיים"), גילה אלמגור, דני ליטני, עירית פרנק, שרון אלכסנדר, עזרא כפרי, אביטל דיקר, סמדר קילצ'ינסקי ואחרים.

במהלך החודש, עד מועד פתיחת הפסטיבל ב-26.7, צפוי גם להתפרסם זהות חברי השופטים שבו, אורחיו וכמובן - גם התפריט הבינלאומי שלו. המשך יבוא.

החיים על פי אגפא. יואב קוש,
מתוך "החיים על פי אגפא"/יואב קוש
כאן ועכשיו. זיו ברקוביץ',
מתוך "כאן ועכשיו"/זיו ברקוביץ'
טוקלומטי. דרור לבדינגר, גד אייזן,
מתוך "טוקלומטי"/דרור לבדינגר, גד אייזן
הד. דניאל מילר,
מתוך "הד"/דניאל מילר
סיבת המוות. איתי רזיאל,
מתוך "סיבת המוות"/איתי רזיאל
דבש שחור. באדיבות משפחת סוצקובר,
מתוך "דבש שחור"/באדיבות משפחת סוצקובר
פרה אדומה. בועז יהונתן יעקב,
מתוך "פרה אדומה"/בועז יהונתן יעקב
החיים על פי אגפא. יואב קוש,
מתוך "החיים על פי אגפא"/יואב קוש
הבלתי רשמיים. ירון שרף,
מתוך "הבלתי רשמיים"/ירון שרף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully